19Gud svarade: ”Din hustru Sara ska få en son, och du ska kalla honom Isak. Jag ska ingå mitt förbund med honom och hans ättlingar, och det ska gälla i evighet. 20Beträffande Ismael har jag hört dig. Jag ska välsigna honom också, låta honom bli fruktsam och föröka sig mycket. Tolv furstar ska finnas bland hans efterkommande. Jag ska göra honom till ett stort folk. 21Men mitt förbund upprättar jag med Isak, som ska födas åt dig och Sara nästa år vid den här tiden.”1 Moseboken 17
Att det var Isak som var den ende av de två sönerna som ärvde förbundet står i bibeln. Det står också väldigt tydligt. Frågan borde snarare vara vad får dig att tro att det inte var så?
Citat:
Nu gick ju inte Ismael lottlös. Han blev välsignad av Gud, men han ärvde inte förbundet. Hans blodslinje kunde ha dött med honom, men det gjorde den inte. Är inte det nog att vara glad för?Vad jag menade med ni, är att du visar prov på exakt det jag ville visa.
Bitterheten över hur Ismael blivit behandlad.
Citat:
Förnekelse om att det enbart var Isak som ärvde förbundet.
Citat:
Samt att detta resulterar i ett hat, eller motstånd mot Israels som folk, ättlingarna till Isak. Eller i ditt fall konspiratoriska vanföreställningar.
Citat:
Vem du är vet jag naturligtvis inte, vad jag menade är att man ofta finner bland de som är mest hatiska mot Israel, just det du visar prov på. Bitterheten för Ismaels behandling och förnekelse mot att det bara var Isak som ärvde förbundet. De flesta som enligt min erfarenhet som hyser detta är araber. Men naturligtvis behöver man inte vara det. Men du är inte ovanlig på något vis ur denna synvinkel. Detta hände för väldigt länge sedan, när tänker man/ni släppa det eller är det ett hat man ska ha för evigt?
Då har vi ju inte ens gått in på det faktum att Ismael var en oäkting. Jag har inga problem med det. För mig gör det ingen skillnad om man är född inom eller utanför äktenskapet. Men detta brukar även det vara en öm punkt för de som är bittra och förnekar. Det borde inte vara en öm punkt, eftersom inte Gud behandlade Ismael sämre för det, han välsignade Ismael ändå, så det bekom inte Gud. Det är alltså inte en mörk fläck.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-08-20 kl. 09:17.
Senast redigerad av .nattramn. 2025-08-20 kl. 09:17.