2025-08-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Serbien har inte utfört för folkmord och heller inte dömts för det. Du kanske ska uppdatera din information. o andra sidan bespottar jag inte Sverige. Jag vill landets bästa och inte att det skall bli ett tredje världs land vilket det håller på att bli.

Ja precis, Serbien har inte utfört folkmord, Ryssland har inte invaderat Ukraina och jorden är platt.

Vad tror du om trådens ämne? Vågar råttan Putina möta Zelensky i Schweiz?
Senast redigerad av Leland1979 2025-08-19 kl. 14:30.
Citera
2025-08-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Ukraina är en suverän nationalstat och det ukrainska folkets hemland.

Och nej, att de är etniskt och kulturellt närstående ryssarna och att folken rentav delvis går in i varandra gör dem inte till "småryssar" som "storryssarna" kan bossa runt med efter behag. Att de har en egen etnicitet, en egen nationalkänsla och vill vara ett eget folk torde ha framgått av deras desperata motstånd mot att bli införlivade i Sovjet 2.0.

Vem bryr sig om varför stormakterna bryr sig? Hur är det relevant för Ukrainas rätt att försvara sig?

Tror du på fullt allvar att det är oligarkerna som driver det här kriget och att ukrainarna egentligen aldrig velat försvara sig?

Jag har svårt att veta vad de här slaverna vill.

Tror jag att de skulle lyfta ett finger för mig ? Svar nej. Har svårt att tänka sig att de bryr sig något annat om korruption eller att parasitera på andra.

Men korrupta och giriga ledare vill att kriget ska fortgå för att gynna dem själva. Till och med "ukrainarna" vill väl ha fred nu.
Citera
2025-08-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Varför ljuger du i lobbyingsyfte??

Detta är vad Primakov doktrinen var avsedd för:

Primakovdoktrinen är en rysk politisk doktrin som formulerades på 1990-talet. Den antar att Rysslands nationella säkerhet är beroende av dess supermaktsstatus och att Ryssland därför inte kan tillåta bildandet av en unipolär internationell ordning ledd av USA.[1][2]

Primakovdoktrinen kretsar kring fem huvudidéer: För det första ses Ryssland som en oumbärlig aktör som för en oberoende utrikespolitik; för det andra bör Ryssland sträva efter en multipolär värld som styrs av en samverkan mellan stormakter; för det tredje bör Ryssland sträva efter överhöghet i den tidigare sovjetiska inflytelsesfären och bör sträva efter eurasisk integration; för det fjärde bör Ryssland motsätta sig NATO-expansion; för det femte bör Ryssland sträva efter ett partnerskap med Kina.[2]

https://en.wikipedia.org/wiki/Primakov_doctrine
Citera
2025-08-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag har svårt att veta vad de här slaverna vill.

Tror jag att de skulle lyfta ett finger för mig ? Svar nej. Har svårt att tänka sig att de bryr sig något annat om korruption eller att parasitera på andra.

Men korrupta och giriga ledare vill att kriget ska fortgå för att gynna dem själva. Till och med "ukrainarna" vill väl ha fred nu.
De vill ha er levnadsstandard men inte era värderingar.
Citera
2025-08-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
De vill ha er levnadsstandard men inte era värderingar.

De är också offer för krigsprofitörerna.
Citera
2025-08-19, 14:53
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Och under dessa tre år har vi kunnat följa den ekonomiska kollapsen i Ryssland i realtid. Ryssland håller på att få slut på pengar, det är ett faktum.

Men jag kan skriva till dig när det händer, ifall du skulle missa rubrikerna.

Om det är planen, att Ukraina ska kunna kasta ut Ryssland när den ryska ekonomin går sönder, borde vi inte åtminstone ha en tidsram för hur länge Ryssland kan hålla ut för att ens kunna kalla det en plan?

Är det rimligt att förhoppningar ska avgöra Ukrainas öde?
Citera
2025-08-19, 14:56
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja de sa ni för 3 år sedan också.
Knappast att det skulle ske omgående, det tar tid och nu skördar vi frukterna ⏳️
Citera
2025-08-19, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Om det är planen, att Ukraina ska kunna kasta ut Ryssland när den ryska ekonomin går sönder, borde vi inte åtminstone ha en tidsram för hur länge Ryssland kan hålla ut för att ens kunna kalla det en plan?

Är det rimligt att förhoppningar ska avgöra Ukrainas öde?
Det behövs inte alls. Planen är att stötta Ukraina tills de vinner, hur många år det än tar. Det är inte en förhoppning. Det är en strategi. Förr eller senare kommer ryssarna oundvikligen tvingas att ge upp. Ukraina och Väst har tiden på sin sida.
Citera
2025-08-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Men snälla, stäng av helt uppenbara rysstroll. Vad är det här för skräp. Tillför ingenting för någon.

Du skulle få springa runt i veckor på Sveriges gator som skulle tycka något liknande. Helt hopplöst. Förstör all diskussion.
Att du är politiskt korrekt och inte vill tillåta några andra åsikter än rådande politiskt korrekta åsikter är såklart det som förstör diskussionen. Men det förstår du antagligen inte.
Citera
2025-08-19, 15:32
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det behövs inte alls. Planen är att stötta Ukraina tills de vinner, hur många år det än tar. Det är inte en förhoppning. Det är en strategi. Förr eller senare kommer ryssarna oundvikligen tvingas att ge upp. Ukraina och Väst har tiden på sin sida.

Men om planen förutsätter att Ukraina behåller sin kapacitet att kunna ersätta förluster vid fronten, är det inte ganska viktigt då att vi vet hur länge den den ryska ekonomin kan hålla ut, speciellt med tanke på Rysslands numerära övertag?

Känns mer som ett osäkert bet med en väldigt hög insats, snarare än en plan.
Citera
2025-08-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellybuttler
Men om planen förutsätter att Ukraina behåller sin kapacitet att kunna ersätta förluster vid fronten, är det inte ganska viktigt då att vi vet hur länge den den ryska ekonomin kan hålla ut, speciellt med tanke på Rysslands numerära övertag?

Känns mer som ett osäkert bet med en väldigt hög insats, snarare än en plan.
Jag kan inte se varför det skulle vara viktigt. Jag kan inte heller se att det skulle vara en hög insats. Tvärtom, att gå med på Rysslands krav skulle alltid innebära betydligt högre risker.
Citera
2025-08-19, 15:49
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Har fortfarande inte hänt..🤭

Det som man kan se är att det finns en korrelation mellan att Trump hot om tullar mot länder som köper olja från Ryssland till att Putin faktiskt tog sig till Alaska och blotta strupen. Som du kan på klippet på Putin så är han en svag, bruten gubbe som har svårt att stå på benen. Han är den nya Biden inom världspolitiken.

https://x.com/PaulConRO/status/19569...RqdSKVN3Q&s=19
Senast redigerad av Kaptagon 2025-08-19 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in