2025-08-19, 12:51
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Tidigare diskussion handlade om, huruvida ryska armén ökade med 9000 per månad. Tillväxten.
Utifrån olika antaganden.
Du flummade i vanliga ordning iväg på diverse irrspår.

Idé 1. 30000 byggde på 30-9=21/30=700 per dag i döda. Någons rimliga framräkning.
Ide2. 50-60000 var skrytsiffror från Ryssland. -9=41-51 eller 1300-1400 döda per dag. Vilket skulle stämma med siffrorna på förluster och tillväxten, tillsammans med ryska uppgifter.

Så sluta hitta på.
Eller är läsförståelsen nu så blockerad av det faktum att världens 2a armé, inte klarar av att ta Prokovsk, från en bananrepublik (dina egna ord), vilket säger en hel del om dina fredliga ryssar.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Gå tillbaka i tråden så ser du att de var de som var positiva till att kriga vidare som trodde på 50-60 000, för endast det skulle kunna förklara de höga ryska förluster som de samtidigt trodde på. Antagligen ljög de inte, de var bara dumma i huvudet. Det gäller att skilja på lögn och dumhet.

De trodde heller inte att armén växte med 60 000 utan att det var rekryteringen.

Det här är helt enkelt ny information, det ser ut som om Ryssland har minskat sin rekrytering. Alternativt är där något fel i data men källan är bra. Jag tror att rekryteringen nu kraftigt har minskat.
Citera
2025-08-19, 13:21
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Kina och NK är inte lämpade som fredsbevarande trupp i Ukraina. De respekterar inte mänskliga rättigheter. Västländer är demokratiska till skillnad mot Kina och NK. rySSland anföll och därmed ska det inte vara ett rySSvänligt land som står för fredstyrkan.

Nord Korea kallar sig själva "The Democratic People's Republic of Korea"

Men det finns inte en enda diktatur i världen som kallar sig själv diktatur eller ens erkänner att man är en. Det har förmodligen inte ens någonsin existerat en sådan.

Ta Starmers nya censurlag. Det är ju ingen censur, det är ju för barnen. Ett skydd. Nord Korea är ingen diktatur, landet har ju demokrati i sitt namn o.s.v.

Människor har glömt att tänka själva, lita på vad de själva ser och hör. Det slutar sällan bra.

Sen är det så att anledningen till varför Putin blivit intresserad av att ens tänka tanken om "kompromiss" det är för att Ryssland ligger mycket, mycket illa till ekonomiskt. Vi kan vara veckor ifrån bank runs m.m. Blir det sekundära sanktioner, 100% sannolikhet. Men även utan sekundära sanktioner är sannolikheten hög.

Sen tycker jag att Meloni och Stubb gjorde bra ifrån sig på mötet, det är också de två Trump personligen gillar mest. Båda två kan nå fram till Trump, men ingen av de andra.

Stubb är en riktig real-politiker och Meloni och Trump delar nog väldigt många åsikter sinsemellan. Stubb från det lilla landet Finland var där för att se till att Trump visade sin bästa sida gentemot de andra ledarna (det fungerade). Det var lite roligt att se. Sen är Finland ingen liten spelare i sammanhanget, de har ett av Europas främsta försvar.
Senast redigerad av TotalWar 2025-08-19 kl. 13:33.
Citera
2025-08-19, 13:30
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag försöker vara ärlig i tråden, så jag skriver detta...

Jag läste i går att bonusarna för nyrekryteringar har minskat dom senaste månaderna. Vanligtvis så litar jag på Meduza som media fullt ut. Men om dom har utgått från data om totalt utbetalda bonusar och dom har minskat per soldat så kommer det leda till en felräkning om antalet nya soldater.

Jag vet inte vad fallet är här.

Om ett halvår kan jag nog svara på frågan, då genom sekundära data. Exempelvis antalet arvstvister som startats, med det kan man skapa en baslinje och få en uppskattning.

Jag ställer mig rätt tveksam till att använda satellit data för demografi . Åtminstone när det gäller gravplatser som enda källa . Kan man kombinera mätdata med annan information likt utbetalda pensioner eller barn på barnhem eller invalider på gatorna så blir det rimligare . Jag följer enbart livsmedelsproduktionen numera och konstaterar att det privata jordbruket är på randen till en konkurs/kollaps både på grund av drivmedelspriser räntorna samt tillgången till bränsle vid rätt tid och plats ( armens behov har prioritering på järnvägen )
Citera
2025-08-19, 13:32
Bannlyst
Spaningsdrönare från Ryssland hittade en drönaruppskjutningsplats i Doneskt regionen.
Dom skickade en Iskander missil.
40 Ukisoldater och 16 lastbilar samt alla drönare utslagna.

https://youtu.be/daCS0oAF8Mw?si=ckUBg7QtCyUNUtNC
Citera
2025-08-19, 13:34
Medlem
CanisMinors avatar
"Sergey Lavrov in an interview with "Russia 24" said that Trump has an invitation to visit Russia.

"He has an invitation, as you know. And at the press conference in Alaska, President Vladimir Putin confirmed this invitation, and Donald Trump, if I remember correctly, said that it is very interesting."

They want to meet with Trump again but not Zelenskyy"

Har inte följt källan så kan inte bekräfta.
Citera
2025-08-19, 13:36
Medlem
Jag litar också på siffrorna men ryssarna i tråden hade andra åsikter nyligen.
Citat:
Jag försöker vara ärlig i tråden, så jag skriver detta...

Jag läste i går att bonusarna för nyrekryteringar har minskat dom senaste månaderna. Vanligtvis så litar jag på Meduza som media fullt ut. Men om dom har utgått från data om totalt utbetalda bonusar och dom har minskat per soldat så kommer det leda till en felräkning om antalet nya soldater.

Jag vet inte vad fallet är här.

Om ett halvår kan jag nog svara på frågan, då genom sekundära data. Exempelvis antalet arvstvister som startats, med det kan man skapa en baslinje och få en uppskattning.

Citera
2025-08-19, 13:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag ställer mig rätt tveksam till att använda satellit data för demografi . Åtminstone när det gäller gravplatser som enda källa . Kan man kombinera mätdata med annan information likt utbetalda pensioner eller barn på barnhem eller invalider på gatorna så blir det rimligare . Jag följer enbart livsmedelsproduktionen numera och konstaterar att det privata jordbruket är på randen till en konkurs/kollaps både på grund av drivmedelspriser räntorna samt tillgången till bränsle vid rätt tid och plats ( armens behov har prioritering på järnvägen )

Totalt jävla offtopic:

Det sista handlade om 1960-talets kalla krig och Sovjetunionen. Min poäng var delvis när man har vissa notoriska lögnare som kommunister att handlas med.. ..Man tar den data man får. Räkna nya gravar i dessa länder är en klassiker. Titta på kolproduktion i stället för BNP, metoderna är många.

Utöver det tänker jag inte bråka.
Citera
2025-08-19, 13:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Jag litar också på siffrorna men ryssarna i tråden hade andra åsikter nyligen.

Jag tror dig, jag tror även på det jag länkade till. Jag är dock paranoid till min natur så jag tar alla datakällor jag kommer över
Citera
2025-08-19, 13:54
Medlem
Nu erbjuder sig Schweiz att stå som värd för ett möte mellan Zelensky och Putin. Neutrala Schweiz med sin långa tradition av att vara neutral plats skulle absolut vara ett lämpligt ställe för ett sådant möte.

Schweiz är i o f s medlemmar av ICC och därmed förbundna att gripa Putin om han kommer, men man är beredd att ge honom immunitet om han kommer för fredssamtal Tycker det låter bra. Schweiz är sannolikt bästa platsen för ett sådant möte.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1M2EjK/schweiz-erbjuder-putin-immunitet
Citera
2025-08-19, 13:57
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Räkna nya gravar i dessa länder är en klassiker.

Offtopic för denna tråd, men jag vill förklara mig...

Med vetskap om att dom flesta människor föds, växer upp och dör på ett begränsat område så kan man med antalet nya gravar räkna ut hur många som bor i det området. (Jag själv är en snickare och inte en statistiker, men jag känner till den arbetsmetoden)

Citat:
Titta på kolproduktion i stället för BNP, metoderna är många.

Det är en gammal klassiker. Man kan inte lita på kommunistländer. Säger dom att BNP för detta år är X. Ja dels så måste man utgå från att det är en propagandalögn men man måste söka sig till sekundära källor. En klassiker för Kina är kolproduktion och BNP... Ryssland har en vikande kolproduktion i dagsläget men jag tittar även på hur kolet transporteras på järnvägen (Vikande), hur mycket bidrag från staten som går ut från arbetarna till dom här områdena som producerar kol. Så det är aldrig en källa för mig.

Med det sagt. Jag antar att Somchai snart kommer posta en video om att det finns matvaror i Sibirien i den tråd... ..Borskungen verkar redan vara inkallad att skriva skit.

Citera
2025-08-19, 13:57
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Nord Korea kallar sig själva "The Democratic People's Republic of Korea"

Men det finns inte en enda diktatur i världen som kallar sig själv diktatur eller ens erkänner att man är en. Det har förmodligen inte ens någonsin existerat en sådan.

Ta Starmers nya censurlag. Det är ju ingen censur, det är ju för barnen. Ett skydd. Nord Korea är ingen diktatur, landet har ju demokrati i sitt namn o.s.v.

Människor har glömt att tänka själva, lita på vad de själva ser och hör. Det slutar sällan bra.

Bara för att man använder ordet demokrati i sitt land benämning så innebär inte det att landet är en demokrati. Står fortfarande fast att diktaturer ska inte i gå i fredsbevarande styrkor.
Citera
2025-08-19, 14:01
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Spaningsdrönare från Ryssland hittade en drönaruppskjutningsplats i Doneskt regionen.
Dom skickade en Iskander missil.
40 Ukisoldater och 16 lastbilar samt alla drönare utslagna.

https://youtu.be/daCS0oAF8Mw?si=ckUBg7QtCyUNUtNC

Om "sprängningarna" hade varit på samma ställe den ukrainska militären stod uppstlällda hade man kunnat tro på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in