2025-08-19, 10:29
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Stämmer. Men det förändrar inget. Såsom upplägget var hade ju Trump inget han kunde komma med. Samtalet kunde bara bli på Putins villkor.

Jag inbillar mig kanske...
Men förutom att Trump sitter och läser monotont innantill, så verkar han vara sufflerad, mera än tidigare.
JD Vance håller mun. Tillsagd?
Pete Hegseth, stod och höll tyst. Bra!
Marco Rubio försöker i olika intervjuer, försvara alla tidigare tomma hot.
Ukraina gör en vapenaffär på 900 miljarder, med USA. (visst gjorde Trump 1.0 en affär på 300 miljarder med Saudi Arabien?)
Vid bordet igår, tycks Trump lyssna mer än vanligt. Öppna konferens med Zelensky var väldigt bra, förutom Trumps rantande om alla inrikesproblem.

Min slutsats. Vi har ingen fred inom minst 1 år.
Europa har kikat in i framtiden.
Ukraina behöver slåss på egen hand, ett tag till. Men med vapenstöd.
Ryssland kommer att dräneras ekonomiskt, fämst genom att oljeindustrin kollapsar.
2026 kommer man kunna tala om rätt och riktigt i detta, utifrån andra styrkepositioner.
Idag är det omöjligt att nå fred, när Ryssland har oresonliga krav.

Inte minst behöver alla prata om Rysslands självbild och NWO.
Vad menar de med detta?
Hur ska detta tillåtas att påverka andra länder?
Europa kommer aldrig att acceptera att Ryssland ska dominera östra Europa och därmed kunna utgöra en framtida geopolitisk risk. Aldrig.
Detta förstår de flesta.
Citera
2025-08-19, 11:15
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag inbillar mig kanske...
Men förutom att Trump sitter och läser monotont innantill, så verkar han vara sufflerad, mera än tidigare.
JD Vance håller mun. Tillsagd?
Pete Hegseth, stod och höll tyst. Bra!
Marco Rubio försöker i olika intervjuer, försvara alla tidigare tomma hot.
Ukraina gör en vapenaffär på 900 miljarder, med USA. (visst gjorde Trump 1.0 en affär på 300 miljarder med Saudi Arabien?)
Vid bordet igår, tycks Trump lyssna mer än vanligt. Öppna konferens med Zelensky var väldigt bra, förutom Trumps rantande om alla inrikesproblem.

Min slutsats. Vi har ingen fred inom minst 1 år.
Europa har kikat in i framtiden.
Ukraina behöver slåss på egen hand, ett tag till. Men med vapenstöd.
Ryssland kommer att dräneras ekonomiskt, fämst genom att oljeindustrin kollapsar.
2026 kommer man kunna tala om rätt och riktigt i detta, utifrån andra styrkepositioner.
Idag är det omöjligt att nå fred, när Ryssland har oresonliga krav.

Inte minst behöver alla prata om Rysslands självbild och NWO.
Vad menar de med detta?
Hur ska detta tillåtas att påverka andra länder?
Europa kommer aldrig att acceptera att Ryssland ska dominera östra Europa och därmed kunna utgöra en framtida geopolitisk risk. Aldrig.
Detta förstår de flesta.

Mycket bra inlägg.
Det handlar om Ukraina - men också om så mycket mer.

Du är inne på exakt samma som Vodkasomsnus igår och även om jag då undrade vad vi ska fortsättningsvis diskutera när vi redan vet, eller hur LÄNGE?
Tänker då på din senare del av texten.

Men självklart har ni båda rätt!
Det måste klargöras. Tas fram i fullt dagsljus och inspekteras.
Till och med dissekeras. NWO.
Sätt välförtjänta och korrekta ord på det man ser efter dissekeringen.

För detta (den rådande situationen) kommer inte förändras i grunden.
Dock försämras om man inte tar det på totalt allvar.

I övrigt, kul att fler uppmärksammade både Vance och Hegseths troligen påtvingade tystnad/munkavle i bakgrunden.
De såg definitivt inte glada ut på de foton jag såg från mötet.
Det sved nog. Välförtjänt. 100%.
Citera
2025-08-19, 11:33
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går inte att hitta fläckfria kandidater som samtidigt har ekonomiska och militära muskler. Stater har bara intressen och får de chansen så är de exploaterande.

Kommunist-Kina har ungefär samma risiga track record som väststaterna som är aktuella säkerhetsgaranter. Väststaterna har anfallit en massa länder de senaste 50 åren. Kineserna har också "fulat" sig en del. Men eftersom ingen är bra så får man leta efter de som är minst dåliga, och även imperfekt stater kan hitta "deals" som gör att de inte utnyttjar situationen.

De med överlägset bäst track record som ändå har lite muskler och trovärdighet är Indien och Brasilien.

Kina och NK är inte lämpade som fredsbevarande trupp i Ukraina. De respekterar inte mänskliga rättigheter. Västländer är demokratiska till skillnad mot Kina och NK. rySSland anföll och därmed ska det inte vara ett rySSvänligt land som står för fredstyrkan.
Citera
2025-08-19, 11:39
Medlem
Men vad nu??
Var väl inte mer än nån vecka sedan som vissa skribenter i tråden skröt om att ryska armén växte med 50-60 000 man i månaden? Var det lögn tro?

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://meduza.io/en/news/2025/08/19/pace-of-russian-army-recruitment-falls-to-two-year-low-istories

Pace of Russian army recruitment falls to two-year low

In the second quarter of 2025, 37,900 people received sign-on bonuses for contracts with Russia’s Defense Ministry, iStories reported on August 18, citing federal budget data.

That figure is two and a half times lower than during the same period in 2024, when 92,800 Russians collected the bonuses.

The April–June period marked the lowest number of new recruits in two years. Fewer signed up only in the second quarter of 2023, when Moscow launched a major campaign to attract contract soldiers. At that time, 22,900 people enlisted.

Citera
2025-08-19, 11:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Men vad nu??
Var väl inte mer än nån vecka sedan som vissa skribenter i tråden skröt om att ryska armén växte med 50-60 000 man i månaden? Var det lögn tro?

Gå tillbaka i tråden så ser du att de var de som var positiva till att kriga vidare som trodde på 50-60 000, för endast det skulle kunna förklara de höga ryska förluster som de samtidigt trodde på. Antagligen ljög de inte, de var bara dumma i huvudet. Det gäller att skilja på lögn och dumhet.

De trodde heller inte att armén växte med 60 000 utan att det var rekryteringen.

Det här är helt enkelt ny information, det ser ut som om Ryssland har minskat sin rekrytering. Alternativt är där något fel i data men källan är bra. Jag tror att rekryteringen nu kraftigt har minskat.
Senast redigerad av psychicsailor 2025-08-19 kl. 11:56.
Citera
2025-08-19, 11:57
Medlem
Från verkligheten cornucopia.se

UPPDATERAS: Samtal om säkerhetsgarantier resultatet av toppmötet, ingen vapenvila – raffinaderi bombat i Volgograd – stor rysk terrorbombning mot Ukraina
skriven av Lars Wilderang 2025-08-19 10:54

"Resultatet av toppmötet i Washington blev att det ska föras samtal om vad för säkerhetsgarantier som Ukraina kan erbjudas vid en fred, men att vapenvila och territoriella frågor blir en fråga mellan Zelenskyj och Putin om den ryske diktatorn accepterar ett toppmöte dem emellan. Ukraina bombade raffinaderiet i Volgograd igen, medan Ryssland gjorde sin största nattliga terrorbombning på länke."

Mer finns att läsa I länken.

https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-samtal-om-sakerhetsgarantier-resultatet-av-toppmotet-ingen-vapenvila-raffinaderi-bombat-i -volgograd-stor-rysk-terrorbombning-mot-ukraina/

Ryska terrorbombningar fortsätter.
Ryska barbarers sätt att visa "kompromissvilja." Rysk "fredstrevare".
Citera
2025-08-19, 12:13
Medlem
Ett extremt beväpnat Ukraina med huvudet riktat mot Europa och demokrati med god korruptionsbekämpning är trots allt ett stort nederlag för Putin. Kiev är i så fall helt utom räckhåll för pissryssen.

En eventuellt blomstrande ekonomi och god utvecklande demokrati kommer att sticka i ögonen på maffianryssen.

Framförallt folket i Vitryssland kommer att se med avund på utvecklingen i Ukraina i så fall. Då sitter pissryssens och Lukashenkos regim löst.

De kommer gå all in på hybdridkrigföringen i så fall innan det är försent. Gäller att muren mot öst är kompakt. Ryssfan kommer att använda muslimerna som murbräcka dock.
Folk med låg IQ faller lätt för ryssens propaganda så det gäller att vi ser upp och helst stoppar all invandring av efterblivna medeltidsmänniskor från muslimländer.

Frågan är om Putin vågar gå denna vägen. Jag tror att Putin kommer fortsätta kriget. Han tappar sitt huvud om kriget slutar på detta sätt.
Citera
2025-08-19, 12:20
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Men vad nu??

Jag försöker vara ärlig i tråden, så jag skriver detta...

Jag läste i går att bonusarna för nyrekryteringar har minskat dom senaste månaderna. Vanligtvis så litar jag på Meduza som media fullt ut. Men om dom har utgått från data om totalt utbetalda bonusar och dom har minskat per soldat så kommer det leda till en felräkning om antalet nya soldater.

Jag vet inte vad fallet är här.

Om ett halvår kan jag nog svara på frågan, då genom sekundära data. Exempelvis antalet arvstvister som startats, med det kan man skapa en baslinje och få en uppskattning.

Citera
2025-08-19, 12:26
Medlem
Snapcounts avatar
Tjaa...inför gårdagens möte var jag pessimistisk. Var rädd för att Zelensky skulle presenteras för ett färdigt "fredsfördrag" som Putin var arkitekten för, och hade Trumps välsignelse. Så blev det inte, utan det var något annat som utspelade sig.

Nå nu är det inte fred än, och det är fortfarande en lång väg att gå.

Nackdelar :

-Misstänker att Putin får en springnota (gäller för väst att åtminstone behålla de frysta pengarna)
-Hur mycket territorium kommer Ukraina att tappa ?

Annars, säkerhetsgarantier förfaller Ukraina ha fått och Europa skall vara redo med 60.000 läste jag någonstans (inte tillräckligt många i mitt tycke, men det är där man är).

Fördelar :

-Verkar som Putin inte vill ha mera sanktioner på sig, och Lindsey Graham & co är mycket sugna på att slänga på dessa. Det är nog dit vi kommer..om Putin tänker obstruera detta.
Citera
2025-08-19, 12:27
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.forcesnews.com/ukraine/ditching-and-switching-ukraine-dumps-kalashnikovs-favour-home-grown-ar

Ditching and switching: Ukraine dumps Kalashnikovs in favour of home-grown AR

Ukrainian soldiers have been opening fire at practice targets using an AR-15-style assault rifle with a difference – it's made in their own country.

The soldiers say the new UAR-15 is more handy, more practical and precise than their AKs.

Citera
2025-08-19, 12:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Politik är det möjligas konst. Inte dina borderlinefantasier om de goda och de onda. Nu får vi se vad de kommer fram till.

Har du blivit läkare nu? Psykläkare skulle kunna passa in.

Larv om borderline. Väx upp i dina inlägg

Så klart att det måste till oberoende fredstrupper. Underställda FN och med mandat och säker.
Alla angrepp på fredsbevarande styrkor ska ses som brott mot världen.
Uteslutning och straff ska finnas klargjort.
Citera
2025-08-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fast nu bor ju inte Donbass-borna i dessa länder.

De kan bo kvar men får mer pengar i plånboken.

Ånyo; hur menar du att det är "jackpot" för någon att tvingas underkasta sig terror-regimen i moskva?

Hundratusentals människor (och hundratusentals ryssar) kan inte "få mer pengar i plånboken" ty de har mördats som en direkt följd av putains invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig, eller hur? Hen "kvalificerar" sig som en av historiens värsta massmördare, eller hur? Och allt för att hen skall tillfredsställa sina perversa ambitioner, och uppnå sin "vision" om att "återupprätta" den ondskans imperium hen är en produkt av. Du vet väl att hen anser att sovjetunionens oundvikliga sammanbrott var tjugonde århundradets största geopolitiska katastrof? Varför understödjer du en massmördare tillika psykopat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in