2025-08-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Få se om den fega kraken Putin vågar möta Zelensky. Hittills har han vägrat erkänna Zelensky som legitim ledare för Ukraina och vägrat träffa honom. Jag gissar att han fortsätta med det och att det påstådda mötet inte blir av. Trump kommer såklart inte att fatta nånting för det utan fortsätta spy ut sin rysspropaganda utan att tänka. Men Europa skalar upp produktionen av vapen och kan snart ta över stödet helt så Ukraina klarar nog sig.

Jag tror inte att dessa påstådda förhandlingar kommer att leda nånstans utan att kriget kommer att fortsätta. Rysslands ambitioner är att återställa Sovjetunionen så dom kommer att fortsätta kriga tills dom kollapsar. Men vi får se.

Jag är inne på samma linje. Jag har svårt att tro att den fege råttan Putin ens vågar ta sig till ett möte med Zelensky. Men vi får se.
Senast redigerad av Leland1979 2025-08-19 kl. 07:45.
Citera
2025-08-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Är det bara jag som tycker att förhandlingarna just nu har för flummigt informationsunderlag för att tänka närmare på det? Det jag skulle vilja se är olika bud och positioner från respektive aktör, samt positioner förflyttning nu efter i måndags: Ryssland, EU, USA, Ukraina...Jag har inte sett någon journalist, OSINT, eller expert som skrivit ut detta.

Menmen, jag är bara en intresserad snubbe utan insyn. Så jag får väl vänta tills våra ledare behagar presentera mer konkret information.
Rysslands bud är ju glasklart. Du föreslog ju för ett tag sedan att Ukraina snabbt skulle skriva under Rysslands krav för att få fred. Som innebär en Ukrainsk kapitulation och där Ryssland bakat in världshistoriens största springnota. Med Ukraina som ansvarig för ryssarnas invasion

Vilket du är väl medveten om.
Ryssland kallar det sitt memorandum.

Nu försöker du "listigt":åla dig framåt.
Ukrainas krav är också glasklart.
Vilket du också vet.
En rättvis och hållbar fred med internationell lag som grund.
Citera
2025-08-19, 08:03
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Rysslands bud är ju glasklart. Du föreslog ju för ett tag sedan att Ukraina snabbt skulle skriva under Rysslands krav för att få fred. Som innebär en Ukrainsk kapitulation och där Ryssland bakat in världshistoriens största springnota. Med Ukraina som ansvarig för ryssarnas invasion

Vilket du är väl medveten om.
Ryssland kallar det sitt memorandum.

Nu försöker du "listigt":åla dig framåt.
Ukrainas krav är också glasklart.
Vilket du också vet.
En rättvis och hållbar fred med internationell lag som grund.

Jag vet inte vad Putins nuvarande bud är, det är oklart. Kanske jag har missat något.

Som vanligt citerar du inte så allt du säger om andra användare kan man bara scrolla förbi.
Citera
2025-08-19, 08:11
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Jag vet inte vad Putins nuvarande bud är, det är oklart. Kanske jag har missat något.

Som vanligt citerar du inte så allt du säger om andra användare kan man bara scrolla förbi.
Nej, det är glasklart. Putin tror att han ska få hela Donetsk och Luhansk, även de delar ryssarna offrat hundratusentals man och ändå misslyckats med att ta. Därefter ska frontlinjen frysas i de andra två oblasten.

Enda eftergifter jag har hört om är ett par fotbollsplaner ryssarna lyckats ta i Sumy.
Citera
2025-08-19, 08:13
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker att förhandlingarna just nu har för flummigt informationsunderlag för att tänka närmare på det? Det jag skulle vilja se är olika bud och positioner från respektive aktör, samt positioner förflyttning nu efter i måndags: Ryssland, EU, USA, Ukraina...Jag har inte sett någon journalist, OSINT, eller expert som skrivit ut detta.

Menmen, jag är bara en intresserad snubbe utan insyn. Så jag får väl vänta tills våra ledare behagar presentera mer konkret information.

Ja det hela är någon sorts teater, där flera parter intar orimliga positioner. Exempelvis USA som intar någon sorts medlar- eller förhandlingsledarroll trots att de är huvudfinansiär och vapenleverantör till Ukraina samt att de varit drivande för att provocera fram konflikten. Och våra europeiska ledare verkar vara helt inställda på att fortsätta kriget utan vare sig ekonomi, manskap och materiel för saken. Ukraina trumpetar ut sin oförsonliga hållning samtidigt som de är på väg mot botten som stat, folk och land. Man undrar varför dessa konferenser ens hålls samtidigt som man undrar hur länge detta ska fortgå. Kanske till Ukrainas absoluta seger?
Citera
2025-08-19, 08:19
Medlem
Citat:
Trams och Off Topic raderat
Finns inget oklart i Rysslands bud. Exakt samma som.de presenterat vid tre tidigare tillfällen.

Ingen vapenvila. Förhandlingar under fortsatta rysk terrorbombning.
På ryssarnas villkor.
Citera
2025-08-19, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja det hela är någon sorts teater, där flera parter intar orimliga positioner. Exempelvis USA som intar någon sorts medlar- eller förhandlingsledarroll trots att de är huvudfinansiär och vapenleverantör till Ukraina samt att de varit drivande för att provocera fram konflikten. Och våra europeiska ledare verkar vara helt inställda på att fortsätta kriget utan vare sig ekonomi, manskap och materiel för saken. Ukraina trumpetar ut sin oförsonliga hållning samtidigt som de är på väg mot botten som stat, folk och land. Man undrar varför dessa konferenser ens hålls samtidigt som man undrar hur länge detta ska fortgå. Kanske till Ukrainas absoluta seger?
Från ingenstans dök då plötsligt Arnstad upp! Som redan inför första rundan av förhandlingar I Turkiet ivrigt förespråkade att Ukraina snabbt skrev under ryska krav för att "vi alla" skulle få fred men utan att på min och andras frågor vägrade svara på vad de ryska kraven var.
En repris nu men i "listigare" form..
Citera
2025-08-19, 08:37
Medlem
Citat:
Trams raderat
Ukraina trumpetar ut sin oförsonliga hållning samtidigt som de är på väg mot botten som stat,
Mer trams raderat
Vad är det för oförsonligt i Ukrainas hållning att föreslå en rättvis fred som följer internationell rätt?
Är du alldeles rysk, människa?
Ukraina som stat stärks varje dag vilken varje vettig människa kan konstatera.
Citera
2025-08-19, 08:49
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Teatern står Putin för, ukrainarna slåss för sina liv.
Finns inget annat än ett totalt ryskt nederlag på ukrainsk mark.
Citera
2025-08-19, 09:04
Medlem
Citat:

Men ryssen ger i ditt tycke som vanligt inte uttryck för någon oförsonlig hållning, bara alla andra? Kan du inte bara gå och dränka dig istället? Idiot.
Citera
2025-08-19, 09:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Nej, det är glasklart. Putin tror att han ska få hela Donetsk och Luhansk, även de delar ryssarna offrat hundratusentals man och ändå misslyckats med att ta. Därefter ska frontlinjen frysas i de andra två oblasten.
Detta har varit Putins tydliga krav tidigare. Att Ukraina helt sonika ska ge upp sina hårt befästa ställningar som Ryssland försökt och misslyckats ta sig igenom i 3,5års tid. Så att ryssarna ska få starta om invasionen på andra sidan Ukrainas försvarslinje. Det är oklart om Putin gett upp det kravet nu men jag gissar att han kommer att fortsätta att kräva det. Så länge som han gör det kan det inte bli några fredsavtal heller.
Citera
2025-08-19, 09:32
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Det är inte "rysshorornas trams". Det är en rapport från RUSI eller FOI från 2024, kommer inte ihåg vilka. Alltså inte tusentals men runt 1000.
Och var är dessa då? De har inte synt till nånstans i alla fall. Låser man in även dessa i Uralbergen tillsammans med de tiotusentals Armata som enligt nån skribent bara stod där och väntade på att man skulle få slut på gammalt sovjetmaterial?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in