Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-18, 10:29
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Hej,
jag är ett fan av norska språket för att jag förstår vad som sägs men det sägs på ett skojigare sätt. Jag överväger låna biblioteksböcker på norska för att utöka min lista över bra norska ord som i dagsläget består av följande ord:

På dagsrevyen med donnan Ingvild Bryn i NRK talar de om Kunstig intelligens istället för AI som i svenskan verkar så otäck.

I svenskan hette barnmorskan jordemor eller jordmor jordgumma förut. I norskan heter det fortfarande jordmor. Jordmor? Hur vackert är det inte att välkomnas till jorden av en jordmor? I simply love it, jordmor.

Sen har noskan översatt queerbegreppet till norskans skeiv, som jag antar betyder skev. Skeiv motsvarar engelskans queer i norskan. Som skev. Universitetsämnet queerteori är skeivteori. Man talar om att värna de skeives rettigheter. Svenskans bög kommer väl av böjd men det låter lite väl mustigt. Skeiv låter så avslappnat, de har en avslappnad inställning till sexuella minoriteterna i Norge. Att du är lite skeiv behöver inte splittra familjer, gudskelov. Wikipedia har en lista över skeive filmer varav flera är sevärda.

Sen är det ytterligare ett norskt favoritord jag hör. Köttfärs på norska är kjøttdeig, köttdeg. Det är lika delar deskriptivt som fantasieggande. En deg att forma efter eget önskemål.

Aldrig har jag varit i Norge. Men nu är jag rätt så nyfiken på att samla in nya norska ord. All kärlighet till grannlandet i väst. We love you!

Ge mig dina bästa norska ord! Norgevitsar och skeivhat undanbedes.
Senast redigerad av sanningenskrigare2 2025-08-18 kl. 10:32.
Citera
2025-08-18, 10:47
Medlem
Skeiv är inte ett specifikt uttryck för queer. Det används för "annorlunda" existenser, precis som i danskan. En skeiv existens kan också vara någon som sitter på rättspsyk, är missbrukare eller socialt utsatt i samhället.
Citera
2025-08-18, 10:54
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Skeiv är inte ett specifikt uttryck för queer. Det används för "annorlunda" existenser, precis som i danskan. En skeiv existens kan också vara någon som sitter på rättspsyk, är missbrukare eller socialt utsatt i samhället.

Du nämnde mig tre gånger, hihi.

Jag har som sagt aldrig besökt Norge eller talats vid med någon norsktalande men i datorn hittar jag bara hbt-sidor som använder skeiv om hbtq-personer. Grupper som Skeivt kristent nettverk, Skeiv Ungdom och Skeiv verden håller på med likaberättigande för hbt-människorna där borta i väst. Vi får fråga en norsktalande vad den tänker på när jag säger skeiv.
Citera
2025-08-18, 10:59
Medlem
Stark-Senaps avatar
Genser gillar jag. Med varianterna tjukkgenser och ullgenser. Eller strikkgenser.
Och att kalla loafers för pub-till-pub-skor är ju genialiskt!
Sedan är det skojigt att bajs heter bærs.

Men av alla norska ord jag lärt mig måste snodig vara min absoluta favorit.
Citera
2025-08-18, 11:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En klassiker är ju GULEBÖJ...

Nej men skämt åsido. Det är ju för att det är så lika men ändå så annorlunda som man tycker norska är kul. Norrbaggarna tycker detsamma om svenska. Spanjorer tycker det om portugisiska osv...

Har man ett stort ordförråd på svenska så minskar lusighetskänslan över norskan skulle jag säga...
Citera
2025-08-18, 11:04
Moderator
Kyrpators avatar
Eftersom vi nu inte gillar listtrådar: Inlägg i form av korta oneliners eller rentav enstaka ord utan vidhängande förklaring eller motivering kommer att raderas skoningslöst, och upprepade förseelser kommer att rendera en varning.

/Moderator
Senast redigerad av Kyrpator 2025-08-24 kl. 16:44.
Citera
2025-08-18, 11:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Ordet luremus aktar jag högt; en kvinna som ger intrycket av att vara intresserad av sexuell kontakt men som i själva verket inte är det =)
Citera
2025-08-18, 11:13
Medlem
"Minnepinne" - vet inte om det är sant men dom sa det på något radioprogram på morgonen.
Gick över Västerbron och gapskrattade.
Alltså usb
Citera
2025-08-18, 11:20
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Hej,
jag är ett fan av norska språket för att jag förstår vad som sägs men det sägs på ett skojigare sätt. Jag överväger låna biblioteksböcker på norska för att utöka min lista över bra norska ord som i dagsläget består av följande ord:

På dagsrevyen med donnan Ingvild Bryn i NRK talar de om Kunstig intelligens istället för AI som i svenskan verkar så otäck.

I svenskan hette barnmorskan jordemor eller jordmor jordgumma förut. I norskan heter det fortfarande jordmor. Jordmor? Hur vackert är det inte att välkomnas till jorden av en jordmor? I simply love it, jordmor.

Sen har noskan översatt queerbegreppet till norskans skeiv, som jag antar betyder skev. Skeiv motsvarar engelskans queer i norskan. Som skev. Universitetsämnet queerteori är skeivteori. Man talar om att värna de skeives rettigheter. Svenskans bög kommer väl av böjd men det låter lite väl mustigt. Skeiv låter så avslappnat, de har en avslappnad inställning till sexuella minoriteterna i Norge. Att du är lite skeiv behöver inte splittra familjer, gudskelov. Wikipedia har en lista över skeive filmer varav flera är sevärda.

Sen är det ytterligare ett norskt favoritord jag hör. Köttfärs på norska är kjøttdeig, köttdeg. Det är lika delar deskriptivt som fantasieggande. En deg att forma efter eget önskemål.

Aldrig har jag varit i Norge. Men nu är jag rätt så nyfiken på att samla in nya norska ord. All kärlighet till grannlandet i väst. We love you!

Ge mig dina bästa norska ord! Norgevitsar och skeivhat undanbedes.
Spännande! Jag är svensk men kan prata norska.
I Norge ”förnorskar” man gärna t ex engelska ord.

Här får du några norska substantiv:
Dongeribukse
Genser
Kaffesjappa
Panseret
Stupetårnet
Samvirkelaget (förkortas ibland till samlaget)
Citera
2025-08-18, 11:25
Medlem
RFTs avatar
Det vore fint om någon av våra norska vänner kommer in i tråden och ger fler exempel. Gärna slagbord, de är jag dålig på.
Men luremus är helt korrekt en kvinna som flörtar och antydningar om sex, men bara luras.
Citera
2025-08-18, 11:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Genser gillar jag. Med varianterna tjukkgenser och ullgenser. Eller strikkgenser.
Och att kalla loafers för pub-till-pub-skor är ju genialiskt!
Sedan är det skojigt att bajs heter bærs.

Men av alla norska ord jag lärt mig måste snodig vara min absoluta favorit.

Gensare finns ju i Sverige också även om det är mer eller mindre utdött nu.

Jag är uppvuxen med att min far alltid kallade en tjocktröja för gensare och han hade absolut ingen koppling till Norge.
Citera
2025-08-18, 11:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
"Minnepinne" - vet inte om det är sant men dom sa det på något radioprogram på morgonen.
Gick över Västerbron och gapskrattade.
Alltså usb

Jodå, det är sant. Tänkte just skriva det när jag såg att det redan nämnts.

Det är ju ett ypperligt exempel på att orden verkligen är förklarande på det norska språket.

Lite som att jag har en bekant som säger knäöverdel istället för laptop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in