Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-18, 02:39
Moderator
Motvillig1.2s avatar
[NOTERA att den här tråden ligger i Media och Journalistik och att det är hur media nyhetsvärderar, publicerar och därmed näraliggande som primärt är topic. Gäddan, Unionen, Socialdemokraterna, SAAB och annat finns det bättre trådar för. ]

Dumpen har konfronterat ännu en sk gädda. #657, kallas SAABGÄDDAN.

Gäddan har suttit i styrelsen för SAAB som arbetstagarnas representant (Unionen) sen 2008. I den stora tråden om gäddor länkas bild där han sitter bredvid Marcus Wallenberg.

Som person är han helt okänd utanför sin egen krets. Han är inte dömd för något och sannolikt inte gjort något olagligt. Nyhetsvärdet skulle därmed helt ligga i att han är associerad med maktbubblorna:

SAAB - Sveriges största försvarsmaterielföretag.

Unionen - jättelikt fackförbund med mer än 600 000 medlemmar.

Wallenbergsfären - Sveriges sannolikt mäktigaste finans- och företagssfär.

SAAB håller redan nu på med att rensa sin hemsida och liknande. Även om det förstås kan bli svårt att rensa 15 år av årsredovisningar från nätet.

Kommer medier som menar sig följa de pressetiska reglerna att publicera? Kommer de då att anonymisera? Bör de publicera?

Aftonbladet har ju drevat mot Dumpen och de var mycket sparsamma med den aftonbladetkopplade gäddan 647 så särskilt deras nyhetsvärdering blir intressant i detta fall.

https://dumpen.se/2025/08/17/styrelsegadda-och-sakerhetsrisk-linkoping-657/

(FB) Dumpen - Tråden där vi BARA diskuterar GÄDDORNA som fångats!

(FB) Kommer media att uppmärksamma kändispedofilen med aftonbladetkoppling?
Citera
2025-08-18, 06:16
Medlem
Korv-Bajss avatar
Riks rapporterar
https://riks.se/nyheter/saab-topp-s%C3%A5lde-aktier-efter-dumpen-konfrontation

Men som väntat saknas det intresse nån viderig chefsredaktör, köpt av kapitalisterna,
skulle kunna visa för att avslöja detta för allmänheten.
Citera
2025-08-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
SAAB håller redan nu på med att rensa sin hemsida och liknande. Även om det förstås kan bli svårt att rensa 15 år av årsredovisningar från nätet.
Kan inte tänka mig att ett publikt aktiebolag i efterhand får ändra i sina årsredovisningar.

För övrigt antar jag att Saab egentligen inte har något med valet av gäddans tillsättning i styrelsen att göra. De har nog bara okejat en facklig representant, att det blev just gäddan får nog Unionen ta ansvar för.

Jag blir alltid lika fascinerad när jag hör om folk som har en så rejäl fallhöjd ta sådana risker. Och har inte folk runt omkring personen innan märkt att han inte tänker riktigt klart i alla lägen?

Att/om inte media rapporterar, så kan jag tänka mig det beror på att Dumbens verksamhet är högst tvivelaktig.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-18 kl. 10:21.
Citera
2025-08-18, 12:29
Citat:
[NOTERA att den här tråden ligger i Media och Journalistik och att det är hur media nyhetsvärderar, publicerar och därmed näraliggande som primärt är topic. Gäddan, Unionen, Socialdemokraterna, SAAB och annat finns det bättre trådar för. ]

Dumpen har konfronterat ännu en sk gädda. #657, kallas SAABGÄDDAN.

Gäddan har suttit i styrelsen för SAAB som arbetstagarnas representant (Unionen) sen 2008. I den stora tråden om gäddor länkas bild där han sitter bredvid Marcus Wallenberg.

Som person är han helt okänd utanför sin egen krets. Han är inte dömd för något och sannolikt inte gjort något olagligt. Nyhetsvärdet skulle därmed helt ligga i att han är associerad med maktbubblorna:

SAAB - Sveriges största försvarsmaterielföretag.

Unionen - jättelikt fackförbund med mer än 600 000 medlemmar.

Wallenbergsfären - Sveriges sannolikt mäktigaste finans- och företagssfär.

Kommer medier som menar sig följa de pressetiska reglerna att publicera? Kommer de då att anonymisera? Bör de publicera?

Aftonbladet har ju drevat mot Dumpen och de var mycket sparsamma med den aftonbladetkopplade gäddan 647 så särskilt deras nyhetsvärdering blir intressant i detta fall.

https://dumpen.se/2025/08/17/styrelsegadda-och-sakerhetsrisk-linkoping-657/

(FB) Dumpen - Tråden där vi BARA diskuterar GÄDDORNA som fångats!

(FB) Kommer media att uppmärksamma kändispedofilen med aftonbladetkoppling?
NU (!) skriver lokaltidningen Corren om händelsen!

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/hogt-uppsatt-saab-anstalld-uthangd-sexchattade-med-14-aring/jo838wyl

"Vi är medvetna om händelsen", skriver Saab i ett mejl.
Citera
2025-08-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LabanssonsKorvAB
NU (!) skriver lokaltidningen Corren om händelsen!

https://www.corren.se/nyheter/linkoping/artikel/hogt-uppsatt-saab-anstalld-uthangd-sexchattade-med-14-aring/jo838wyl

"Vi är medvetna om händelsen", skriver Saab i ett mejl.

Oj, men tyvärr är artikeln bakom betalvägg. Har du något där som du kan citera?
Citera
2025-08-18, 12:37
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan inte tänka mig att ett publikt aktiebolag i efterhand får ändra i sina årsredovisningar.
Ingen aning. Är de broshyrliknande årsredovisningarna i Sverige de officiella eller bara extra ögongodis? I USA ser man ofta vackra redovisningar publikt men själa de officiella papperen som registreras är tråkigare än en telefonkatalog.

Något av en detalj för oss men kan tänka mig att någon ställt samma fråga inne på SAAB det senaste dygnet eller så. :-)
Citat:
För övrigt antar jag att Saab egentligen inte har något med valet av gäddans tillsättning i styrelsen att göra. De har nog bara okejat en facklig representant, att det blev just gäddan får nog Unionen ta ansvar för.
Normalt är det ju upp till facket. Sen antar jag att företaget har en del säkerhetsrutiner och annat för alla som sitter i styrelsen. I det här fallet påstår gäddan att han blivit utpressad tidigare. Vilket kan vara båg men rimligt för såväl media att fråga SAAB om som för SAAB and gräva i.
Citat:
Att/om inte media rapporterar, så kan jag tänka mig det beror på att Dumbens verksamhet är högst tvivelaktig.
Hur tvivelaktig den är kan man förstås ha olika uppfattning om men det har ju rapporterats om dumpenfall tidigare. I det här fallet är personen i sig helt okänd men t ex SAAB, som stort försvarsföretag, har ju stort nyhetsvärde om det finns en gädda med ordet utpressning ens nämnt i sammanhanget.
Citera
2025-08-18, 12:38
Citat:
Oj, men tyvärr är artikeln bakom betalvägg. Har du något där som du kan citera?
Nej tyvärr inte, jag är inte prenumerant där.
Citera
2025-08-18, 12:40
Medlem
Citat:
I det här fallet är personen i sig helt okänd men t ex SAAB, som stort försvarsföretag, har ju stort nyhetsvärde om det finns en gädda med ordet utpressning ens nämnt i sammanhanget.
Enligt Corren är han dessutom...
Högt uppsatt Saab-anställd
(rubriken på deras förstasida nu, så jag kan inte länka)

Och absolut sant att gäddan antagligen har kontrollerats mer än väl av Saab och Säk.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-18 kl. 12:43.
Citera
2025-08-18, 12:41
Medlem
Korv-Bajss avatar
Samnytt skriver:
https://samnytt.se/styrelsetopp-pa-saab-avslojad-av-dumpen-sokte-sex-med-barn
Citera
2025-08-18, 12:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
primecrime.se är väl någon sorts media också.
https://primecrime.se/2025/08/17/man-i-saabs-styrelse-avslojad-av-dumpen/
Citera
2025-08-18, 12:55
Medlem
När seriösa Corren har det som toppnyhet så kommer det nog snart även att finnas hos Aftonbladet och Expressen, därefter i DN och på SvD...

Stackars presstalesman på Saab. Kanske första dagen efter semestern, en rejäl kickstart.
Citera
2025-08-18, 13:05
Medlem
Citat:
Ingen aning. Är de broshyrliknande årsredovisningarna i Sverige de officiella eller bara extra ögongodis? I USA ser man ofta vackra redovisningar publikt men själa de officiella papperen som registreras är tråkigare än en telefonkatalog.
Hur som helst är årsredovisningarna i dag främst digitala, som aktieägare får man inget i brevlådan som förr i tiden. Man blir inte ens bjuden till en fysisk stämma med snittar, bubbel och mingel med höjdarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in