Citat:
Bra, att du börjar reflektera lite.
Jag skrev tidigare
Enligt Ljubisa Najic i uppslag E23-00-A
Dessa tre (2 killar och en tjej) kan vara Nicklas Fröling, Claes Nyberg, Åsa Gustavsson som kommer från bankomaten på Sveavägens östra trottoar.
Claes Nyberg avslutade sitt uttag kl. 23:16:49 enligt EG10019-00
Birgitta Schaeffer säger i uppslag L904-00
Sen blir frågan vem som hinner före vem LOP eller familjen Schaeffer vidare längs Sveavägen?
Jag skrev tidigare
Den kritiska frågan är naturligtvis; Vilka tidsangivelser för familjen Schaeffer och LOP medför att LOP kom att gå framför familjen Schaeffer?Svaret på den frågan gör det möjligt att generera alternativa scenarier, men så långt har jag inte kommit.
Enligt Ljubisa Najic i uppslag E23-00-A
Ljubisa Najic ringer och kompletterar förhöret E23-00 från 1986-03-01 04:55 med uppgifter om tre (3) män som ”omringade” makarna Palme vid gatuköket.
Samtidigt som detta pågick kom två (2) st killar samt en tjej i cirka 20-25 årsåldern till gatuköket och köpte korv.
Dessa tre (2 killar och en tjej) kan vara Nicklas Fröling, Claes Nyberg, Åsa Gustavsson som kommer från bankomaten på Sveavägens östra trottoar.
Claes Nyberg avslutade sitt uttag kl. 23:16:49 enligt EG10019-00
Birgitta Schaeffer säger i uppslag L904-00
Därefter går familjen Schaeffer fram till buss 52 hållplats, som ligger mitt för Adolf Fredriks kyrka. De avläser att nästa buss går klockan 23:32.Av detta följer att "Boforsarna" inte mötte familjen Schaeffer som stod vid busshållplatsen utan korsade Sveavägen till gatuköket varefter LOP korsade i motsatt riktning.
Vid avläsandet är klockan 23:17.
Eftersom en av flickorna Anna Schaeffer L904-00-A fryser beslutar de sig för att gå till hållplatsen före. De har då stått still i cirka 30 sekunder.
Sen blir frågan vem som hinner före vem LOP eller familjen Schaeffer vidare längs Sveavägen?
Alltså, Björkmans vänner fortsatte på östra sidan av Sveavägen ända till Rådmansgatan 400 meter norrut. Där vek de av. De har inte gått till kiosken, och för övrigt vet vi ju hur dåligt Ljubisas vittnesmål är. Han kände igen Palme, fine, i övrigt är det värdelöst.
Schaeffer kan väl ha mött Björkmans vänner, det är inte omöjligt.