Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Tack för intressanta frågor.
Kan du tänka dig scenen när Engström kommer ut några sekunder innan paret Palme passerar Skandias entré (och hinner känna igen dem), utan att Lisbeth ser att någon kommer ut från entrén?
Det kan inte jag.
Paret Palme gick nära husväggen när Nicola Fauzzi mötte dem.
Bakom dem gick vittnet Anders Björkman vid trottoarkanten.
Paret Palme passerade Björkman när han vände söderut. Den norra reklampelaren skymde dem för varandra när de passerade honom. När de passerade Björkman hade paret Palme nyss mött hans tre arbetskamrater Klas, Åsa och Niklas. Kamraterna fortsatte norrut mot Glädjehuset på Holländargatan 32. Björkman gick söderut och spanade efter tre andra kamrater (som var på efterkälken). Därför gick han närmare trottoarkanten. När Björkman närmade sig den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan sneddade han över trottoaren och hamnade rakt bakom paret Palme.
Jag ska vara helt ärlig !
Jag köper ditt påstående att även om Engström kommer ut i samband när LOP passerar Skandia så är det tveksamt om han känner igen dom och märkligt att han skulle plötsligt bli GM...
Så nu har vi det avklarat
Men möjligheten finns trots allt och det är just den möjligheten jag vill analysera vidare på ..
Om Engström tar möjligheten så tycker jag att mkt sen stämmer med honom. Då tänker jag inte bara på signalement enbart utan hur han själv agerar efter mordet !
Hur tycker jag att Engström agererar efter mordet om han är GM ?
Jo här tycker jag att han agerar lite som att han är rädd att ett vittne snart ska peka ut honom !
Så han lägger sin story så nära GM han kan på trottoaren och sen hittar på en språngmarsch och ett vittne som sen ska förväxla honom !
Genom detta agerande så förekommer han faktiskt vittne som skulle kunna träda fram och kan också göra vittne förvirrade, genom att tveka om dom sett GM eller Engström !?
Till sist..
Sen ska man faktiskt inte enbart trycka ner denna lilla tidslucka som Engström kan komma ut från Skandia, utan man kan faktiskt även se det tvärtom !
Ska förklara lite hur jag menar..
Låt säg att YN faktiskt pekade ut Engström ( ja vet rocken var tunnare än den hon fick se ) . Men lek med tanken att du hade haft ett något starkare signalement med exakt rock och handledsväska från YN...
Skulle du då inte som utredare bli jävligt glad om du fick in ett tips om en sådan rock med handledsväska stämplar ut 23:19 rakt på trottoaren där LOP går förbi ?