Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Den Skandiagubben går inte.

Lisbeth såg ingen framför dem.

"De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks Kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären Sari, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren. De fortsatte sedan Sveavägen i samma riktning. Lisbeth Palme höll då maken under armen och gick ytterst mot gatan. Under promenaden hade hon inte lagt märke till några personer, varken framför eller bakom dem. De stannade inte på Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt."

Lägg märke till att Lisbeth syftar på personer som går i samma riktning som paret Palme. Framför eller bakom dem. Någon som gick bakom dem märkte hon icke. Någon gick framför dem såg hon icke.

Hon syftar inte på mötet med AB:s tre kamrater och (ett 20-tal sekunder senare) mötet med Nicola Fauzzi.

Mötet med AB:s kamrater beskriver Lisbeth i T116-L, T116-M och Stockholms tingsrätt.

Mötet med Nicola Fauzzi verkade hon ha ett svagare minne av.

Lisbeth syftade på Fauzzi när hon talade med Lena Östeman på Sabbatsberg ("vi mötte en man och sedan hörde hon smällarna").

Men du menar på att en GM kommer upp bakom iklädd rock ?

Vart menar du att GM kommer ifrån utan att NF sett honom ?
Citera
2025-08-18, 00:16
Medlem
Citat:
Låt mig förekomma din nästa fråga.

Paret Palme och Nicola Fauzzi passerar Skandias entré med 6 - 7 sekunders mellanrum. Åt varsitt håll. Paret Palme går söderut nära entrén. Fauzzi går norrut ett par meter längre ut på trottoaren.

De möts 10 meter norr om entrén.

När båda har passerat kan Engström dyka upp. Annars hade Lisbeth sett honom lämna Skandia. Paret Palme gick nära entrén.

Om Engström dyker upp när både paret Palme och Fauzzi har passerat är det försent för honom att upptäcka att paret Palme nyss gick förbi.

Så Engström kan alltså inte komma ut i samband när LOP går förbi Skandia?

Är det så du menar ?
Citera
2025-08-18, 00:25
Medlem
Lebels avatar
Redigera mitt inlägg i ditt citat så att du citerar mig rätt.

Tack på förhand.

Citera helst inte tre minuter efter. Folk redigerar de första minuterna.

Svaret på din första fråga är nej.

Svaret på din andra fråga är ja.
Citera
2025-08-18, 00:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Men du menar på att en GM kommer upp bakom iklädd rock ?

Vart menar du att GM kommer ifrån utan att NF sett honom ?

NF såg AB. Läs granskningskommissionens rapport (sidan 168).

Eller tråden.

En ensam GM fortsatte på den västra sidan (när paret Palme korsade Sveavägen), korsade gatan i närheten av den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan och väntade en kort stund vid Dekorima.

Läs Kangers bok 1987 eller gärningsbeskrivningen 1989.

Eller tråden.
Citera
2025-08-18, 00:32
Medlem
Citat:
Redigera mitt inlägg i ditt citat så att du citerar mig rätt.

Tack på förhand.

Citera helst inte tre minuter efter. Folk redigerar de första minuterna.

Svaret på din första fråga är nej.

Svaret på din andra fråga är ja.

Jag uppfattar att ditt resonemang är korrekt men att du lämnar ett tidsfönster som Engström kan komma ut på !

Du behöver ju inte krångla mer än nödvändigt och Engström har ju rock , keps , handledsväska och kan faktiskt komma ut i exakt den tidslucka som du själv lämnar !

Jag tror att du anser att luckan blir en för stor tillfällighet och osannolik händelse
Citera
2025-08-18, 01:30
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag uppfattar att ditt resonemang är korrekt men att du lämnar ett tidsfönster som Engström kan komma ut på !

Du behöver ju inte krångla mer än nödvändigt och Engström har ju rock , keps , handledsväska och kan faktiskt komma ut i exakt den tidslucka som du själv lämnar !

Jag tror att du anser att luckan blir en för stor tillfällighet och osannolik händelse

Faktum 1: Engström kan inte bli GM om han går söderut. Går Engström söderut innan paret Palme passerar Skandias entré hamnar han framför dem. Lisbeth ser honom (hon såg ingen framför sig). Går Engström söderut när paret Palme har passerat Skandias entré ser inte Engström vilka de är.

Faktum 2: Engström kan (under vissa villkor) bli GM om han går norrut. Om han upptäcker paret Palme när de stannar i 10 sekunder vid butiken Sari nästan 60 meter norrut. Då kan Engström passera paret Palme utan att Lisbeth ser honom och sedan gå söderut (när han vänder sig om och ser att paret går söderut).

Faktum 3: Den chansen förstörde granskningskommissionen 1999 (se sidan 168 i rapporten). Vittnet Anders Björkman var mannen som Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Alltså kan inte Engström följa efter paret Palme från Sari. Om inte två män följer efter paret Palme (AB och Engström) och Fauzzi missade Engström. Det verkar osannolikt. Fauzzi kände igen paret Palme. Han observerade vem som gick bakom dem.

Faktum 4: Den chansen förstörde SL redan 1986 (det gick inga nattbussar från Odenplan förrän kl 00.10).
Citera
2025-08-18, 01:52
Medlem
Citat:
Faktum 1: Engström kan inte bli GM om han går söderut. Går Engström söderut innan paret Palme passerar Skandias entré hamnar han framför dem. Lisbeth ser honom (hon såg ingen framför sig). Går Engström söderut när paret Palme har passerat Skandias entré ser inte Engström vilka de är.

Faktum 2: Engström kan (under vissa villkor) bli GM om han går norrut. Om han upptäcker paret Palme när de stannar i 10 sekunder vid butiken Sari nästan 60 meter norrut. Då kan Engström passera paret Palme utan att Lisbeth ser honom och sedan gå söderut (när han vänder sig om och ser att paret går söderut).

Faktum 3: Den chansen förstörde granskningskommissionen 1999 (se sidan 168 i rapporten). Vittnet Anders Björkman var mannen som Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré. Alltså kan inte Engström följa efter paret Palme från Sari. Om inte två män följer efter paret Palme (AB och Engström) och Fauzzi missade Engström. Det verkar osannolikt. Fauzzi kände igen paret Palme. Han observerade vem som gick bakom dem.

Faktum 4: Den chansen förstörde SL redan 1986 (det gick inga nattbussar från Odenplan förrän kl 00.10).

Engström kan enligt dig inte öppna porten vid Skandia i samband med LOP går förbi och då känna igen Olof

Det behöver ju inte vara exakt när dom går förbi utan möjligen någon meter innan dom passerar ...

Jag köper att tidsluckan för denna händelse är smal men tillfälligheterna finns ..

Även hans egna berättelse så är det i närheten av denna tid han själv påstår sig komma ut !

Jag tycker att man måste köpa denna tidslucka då rock, keps , handledsväska senare blir bra träffar !

Även sen att han faktiskt använder sig av just förväxling med GMs agerande och signalement
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-18 kl. 01:59.
Citera
2025-08-18, 02:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Engström kan enligt dig inte öppna porten vid Skandia i samband med LOP går förbi och då känna igen Olof

Det behöver ju inte vara exakt när dom går förbi utan möjligen någon meter innan dom passerar ...

Jag köper att tidsluckan för denna händelse är smal men tillfälligheterna finns ..

Även hans egna berättelse så är det i närheten av denna tid han själv påstår sig komma ut !

Jag tycker att man måste köpa denna tidslucka då rock, keps , handledsväska senare blir bra träffar !

Även sen att han faktiskt använder sig av just förväxling med GM och Engström agerande och signalement

Tack för intressanta frågor.

Kan du tänka dig scenen när Engström kommer ut några sekunder innan paret Palme passerar Skandias entré (och hinner känna igen dem), utan att Lisbeth ser att någon kommer ut från entrén?

Det kan inte jag.

Paret Palme gick nära husväggen när Nicola Fauzzi mötte dem.

Bakom dem gick vittnet Anders Björkman vid trottoarkanten.

Paret Palme passerade Björkman när han vände söderut. Den norra reklampelaren skymde dem för varandra när de passerade honom. När de passerade Björkman hade paret Palme nyss mött hans tre arbetskamrater Klas, Åsa och Niklas. Kamraterna fortsatte norrut mot Glädjehuset på Holländargatan 32. Björkman gick söderut och spanade efter tre andra kamrater (som var på efterkälken). Därför gick han närmare trottoarkanten. När Björkman närmade sig den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan sneddade han över trottoaren och hamnade rakt bakom paret Palme.
Citera
2025-08-18, 02:40
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra, att du börjar reflektera lite.

Jag skrev tidigare
Den kritiska frågan är naturligtvis; Vilka tidsangivelser för familjen Schaeffer och LOP medför att LOP kom att gå framför familjen Schaeffer?
Svaret på den frågan gör det möjligt att generera alternativa scenarier, men så långt har jag inte kommit.

Enligt Ljubisa Najic i uppslag E23-00-A
Ljubisa Najic ringer och kompletterar förhöret E23-00 från 1986-03-01 04:55 med uppgifter om tre (3) män som ”omringade” makarna Palme vid gatuköket.

Samtidigt som detta pågick kom två (2) st killar samt en tjej i cirka 20-25 årsåldern till gatuköket och köpte korv.

Dessa tre (2 killar och en tjej) kan vara Nicklas Fröling, Claes Nyberg, Åsa Gustavsson som kommer från bankomaten på Sveavägens östra trottoar.

Claes Nyberg avslutade sitt uttag kl. 23:16:49 enligt EG10019-00

Birgitta Schaeffer säger i uppslag L904-00

Därefter går familjen Schaeffer fram till buss 52 hållplats, som ligger mitt för Adolf Fredriks kyrka. De avläser att nästa buss går klockan 23:32.

Vid avläsandet är klockan 23:17.

Eftersom en av flickorna Anna Schaeffer L904-00-A fryser beslutar de sig för att gå till hållplatsen före. De har då stått still i cirka 30 sekunder.
Av detta följer att "Boforsarna" inte mötte familjen Schaeffer som stod vid busshållplatsen utan korsade Sveavägen till gatuköket varefter LOP korsade i motsatt riktning.

Sen blir frågan vem som hinner före vem LOP eller familjen Schaeffer vidare längs Sveavägen?

Läs förhören med Klas, Åsa och Niklas.

De fortsatte norrut till Rådmansgatan och gick hela tiden på Sveavägens östra sida.

Klas visste inte. Åsa visste. Niklas bekräftade.

Hamrén: Ni går alltså norrut på Sveavägen på Sveavägens högra sida så att säga, sett från Kungsgatan.
Åsa: Ja.
Hamrén: Och då går ni upp till Rådmansgatan och sedan svänger ni av upp till Kåren där, stämmer det?
Åsa: Ja. Vi gick ju länge på Sveavägen i alla fall, fram till någon pizzeria Venezia eller vad den heter, där går man upp.

Pizzeria Venezia låg på Sveavägen 53. Omedelbart söder om den sydvästra ingången till Rådmansgatans station. Där paret Palme lämnade stationen på vägen till Grand.

Där restaurang Folkparken ligger idag.
Citera
2025-08-18, 03:00
Medlem
Citat:
Tack för intressanta frågor.

Kan du tänka dig scenen när Engström kommer ut några sekunder innan paret Palme passerar Skandias entré (och hinner känna igen dem), utan att Lisbeth ser att någon kommer ut från entrén?

Det kan inte jag.

Paret Palme gick nära husväggen när Nicola Fauzzi mötte dem.

Bakom dem gick vittnet Anders Björkman vid trottoarkanten.

Paret Palme passerade Björkman när han vände söderut. Den norra reklampelaren skymde dem för varandra när de passerade honom. När de passerade Björkman hade paret Palme nyss mött hans tre arbetskamrater Klas, Åsa och Niklas. Kamraterna fortsatte norrut mot Glädjehuset på Holländargatan 32. Björkman gick söderut och spanade efter tre andra kamrater (som var på efterkälken). Därför gick han närmare trottoarkanten. När Björkman närmade sig den södra reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan sneddade han över trottoaren och hamnade rakt bakom paret Palme.

Jag ska vara helt ärlig !

Jag köper ditt påstående att även om Engström kommer ut i samband när LOP passerar Skandia så är det tveksamt om han känner igen dom och märkligt att han skulle plötsligt bli GM...

Så nu har vi det avklarat

Men möjligheten finns trots allt och det är just den möjligheten jag vill analysera vidare på ..

Om Engström tar möjligheten så tycker jag att mkt sen stämmer med honom. Då tänker jag inte bara på signalement enbart utan hur han själv agerar efter mordet !

Hur tycker jag att Engström agererar efter mordet om han är GM ?

Jo här tycker jag att han agerar lite som att han är rädd att ett vittne snart ska peka ut honom !

Så han lägger sin story så nära GM han kan på trottoaren och sen hittar på en språngmarsch och ett vittne som sen ska förväxla honom !

Genom detta agerande så förekommer han faktiskt vittne som skulle kunna träda fram och kan också göra vittne förvirrade, genom att tveka om dom sett GM eller Engström !?

Till sist..

Sen ska man faktiskt inte enbart trycka ner denna lilla tidslucka som Engström kan komma ut från Skandia, utan man kan faktiskt även se det tvärtom !

Ska förklara lite hur jag menar..

Låt säg att YN faktiskt pekade ut Engström ( ja vet rocken var tunnare än den hon fick se ) . Men lek med tanken att du hade haft ett något starkare signalement med exakt rock och handledsväska från YN...

Skulle du då inte som utredare bli jävligt glad om du fick in ett tips om en sådan rock med handledsväska stämplar ut 23:19 rakt på trottoaren där LOP går förbi ?
Citera
2025-08-18, 03:31
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag köper ditt påstående att även om Engström kommer ut i samband när LOP passerar Skandia så är det tveksamt om han känner igen dom och märkligt att han skulle plötsligt bli GM...

Det är framförallt tveksamt (för att inte säga långsökt) att Engström skulle försvinna ur Lisbeth Palmes minne om han gick ut genom Skandias entré några sekunder innan paret Palme passerade entrén (bokstavligt talat mitt framför näsan på henne).

Paret Palme gick nära husväggen. Som fotona från rekonstruktionen med vittnet Nicola Fauzzi visar.
Citera
2025-08-18, 03:47
Medlem
Citat:
Det är framförallt tveksamt (för att inte säga långsökt) att Engström skulle försvinna ur Lisbeth Palmes minne om han gick ut genom Skandias entré några sekunder innan paret Palme passerade entrén (bokstavligt talat mitt framför näsan på henne).

Paret Palme gick nära husväggen. Som fotona från rekonstruktionen med vittnet Nicola Fauzzi visar.

Jag har funderat lite på det...

Kan han öppnat porten och sett Olof utan att trampa ut på trottoaren?

Porten öppnas invändigt och då behöver inte porten slås ut mot trottoaren

Ser du det som en möjlighet att Lisbeth kanske gick i tankar även och helt enkelt inte noterade det ?

Ett annat exempel kan ha varit att han stod i porten och kanske drog på halsduken och Lisbeth inte noterade att Engström stod i porten?
Senast redigerad av Du-Hast 2025-08-18 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in