Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-22, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får gärna vara lite mer precis för anledningen till min fråga är att jag inte hos Gunilla med kamrater kan läsa om incidenten med Roger Ö., men jag kan ju ha missat någon i sällskapet.

E 1096-6 en "flicka" i sällskapet får också specifikt en fråga om det under promenade skett något bråk eller "intermezzo", men det tillstår hon inte.

Det är ju som det skall vara.Gunilla D och hennes kamratgäng har ju inget med Roger Ös knivincident att göra överhuvudtaget.Inget med stöket vid korvkiosken heller,som Ljubisa N vittnar om.
Det är som sagt ett annat gäng,punkgänget,som knivjagas av Roger Ö och som ställer till med lite oreda vid korvkiosken dessförinnan.
Gunilla D och hennes "gäng" lämnar korvkiosken innan punkgänget kommer dit,eller precis i samband med det.
Jag skulle förmoda att Gunilla med flera lämnar platsen så snart samtalet med Susanne K är över.
Rytterstål och Karlsson befinner sig sedan nära mittemot brottsplatsen när MOP sker.
Jag antar att Gunilla stått och samtalat med Susanne(Ulrika i släptåg)strax framför eller direkt bakom korvkiosken.Det fanns ett litet utrymme där som synes varit bra plats för ett kortare samtal.
LOP passerar de samtalande väninnorna utan att dessa uppmärksammar statsministern med fru.
Strax framför Paret Palme promenerar Egon E och Lena B(?).
Bakom LOPs,på 15-25 meters avstånd promenerar Grandmannen.Han skall senare skrida till sitt verk lite längre söderut på Sveavägens östra trottoar.
Grandmannen är en skicklig skytt-men som mördare är han ovan.
Senast redigerad av Lookalike 2025-09-22 kl. 20:13.
Citera
2025-09-22, 19:48
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Definiera ”på avstånd”.

I meter.
10,1 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Precis. Det går så klart inte att dra säkra slutsatser utifrån vittnens icke-observationer.

Pia Engström kan ett par år efter mordet skaka fram förbluffande goda hågkomster av andra människor som rört sig i periferin. En "172 cm" lång kille som sneddat över gatan med en plastpåse, en smal kille med "vågigt, kraftigt hår" som passerat LOP vid bokhandeln, en snubbe som "suttit på huk" vid Kammakargatan o s v. Men trots att hon har intresset riktat mot LOP missar hon att det står en snubbe och iakttar dem när de samtalar med Mårten och hans fästmö. Hade vi bara lutat oss mot Engström hade någon sådan person inte funnits.

Tack för vettigt och matnyttigt inlägg.
Senast redigerad av fragola 2025-09-22 kl. 20:01.
Citera
2025-09-22, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
?
Men IM redogör ju för HJ's U-sväng vid Tunnelgatan, vilket han också är konsekvent med.

Uppslag E 107 (spaningsuppslag)
"Han hörde sedan hur kvinnan skrek och en taxi svängde upp framför dem."
Uppslag E 107-A (Dialogförhör)
"Sen så kom det, det var en taxi som körde runt direkt, så kom en tjej springande, en ung tjej, hon hade ingen jacka på sig, sen så bara strömmar det till folk."
Uppslag E 107-B(dialogförhör)
"Det var en taxi som körde över, tvärs över gatan. Som gjorde en u-sväng har jag för mig. Och det var fler bilar . Sedan strömmade folk till."

I det här fallet gällde diskussionen att limousineföraren inte såg IM:s senapsgula bil och att IM inte såg limousinen, så frågan är om limousineföraren kan tas som vittne för att taxin gjorde en u-sväng.

Vad gäller IM så är han osäker: "jag skall inte säga säkert arr han, jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan".

Taxins u-sväng i den korsningen är en illusion skapad av att en vit taxi körde rakt fram, och en vit taxi svängde in. Den ende som gjorde en u-sväng där var LL med vanen..

HJ vet bäst hur han körde, och det förklarar varför han var framme så snabbt.
Senast redigerad av Dalulven 2025-09-22 kl. 20:00.
Citera
2025-09-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I det här fallet gällde diskussionen att limousineföraren inte såg IM:s senapsgula bil och att IM inte såg limousinen, så frågan är om limousineföraren kan tas som vittne för att taxin gjorde en u-sväng.

Vad gäller IM så är han osäker: "jag skall inte säga säkert arr han, jag uppfattade som att han svängde runt Sveavägen och ställde sig, men han kan också ha stått på andra sidan".

Taxins u-sväng i den korsningen är en illusion skapad av att en vit taxi körde rakt fram, och en vit taxi svängde in. Den ende som gjorde en u-sväng där var LL med vanen..

Det finns bara två alternativ för HJs sväng,varav det ena alternativet är omöjligt givet övriga materialuppgifter.
Det är inte svårt alls.
Citera
2025-09-22, 20:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är ju som det skall vara.Gunilla D och hennes kamratgäng har ju inget med Roger Ös knivincident att göra överhuvudtaget.Inget med stöket vid korvkiosken heller,som Ljubisa N vittnar om.
Det är som sagt ett annat gäng,punkgänget,som knivjagas av Roger Ö och som ställer till med lite oreda vid korvkiosken dessförinnan.
Gunilla D och hennes "gäng" lämnar korvkiosken innan punkgänget kommer dit,eller precis i samband med det.
Jag skulle förmoda att Gunilla med flera lämnar platsen så snart samtalet med Susanne K är över.
Rytterstål och Karlsson befinner sig sedan nära mittemot brottsplatsen när MOP sker.
Jag antar att Gunilla stått och samtalat med Susanne(Ulrika i släptåg)strax framför eller direkt bakom korvkiosken.Det fanns ett litet utrymme där som synes varit bra plats för ett kortare samtal.
LOP passerar de samtalande väninnorna utan att dessa uppmärksammar statsministern med fru.
Strax framför Paret Palme promenerar Egon E och Lena B(?).
Bakom LOPs,på 15-25 meters avstånd promenerar Grandmannen.Han skall senare skrida till sitt verk lite längre söderut på Sveavägens östra trottoar.
Grandmannen är en skicklig skytt-men som mördare är han ovan.

Då var det jag som missförstod? Trodde att Gunillas gäng skulle ha varit det påstådda punkgänget, därav min undran vart det isåfall framkom, då jag inte funnit något direkt stöd.
Dock verkar "Gunillas gäng" varit uppdelade något och jag såg det nämligen inte som omöjligt att det skulle kunnat ha varit några från detta som utgjorde det påstådda punkgänget ändå. Därav min fråga.
Ja, LOP passerar uppenbarligen ett antal personer på vägen fram till mordplatsen utan att Lisbeth efteråt nämner något om det.
Och ja Egon och Annika B. var ju före och precis vid Kungsgatan/Monte Carlo då skotten föll.
Citera
2025-09-22, 20:56
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Aha Ok, men här är det återigen felaktiga slutsatser att vittnen "inte sett" bara för att det inte står i förhören. Att Jan N. inte berättar om IM's Opel betyder inte per automatik att han inte sett denna och vice versa.
Citera
2025-09-22, 21:12
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
10,1 meter.

Tack. Ett intressant avstånd.

En decimeter för långt för att vara mannen som varken Ljubisa Najic eller Pia Engström såg.

Ett möjligt avstånd för en man som Mårten Palme kan ha sett.

https://www.flashback.org/sp92813741
Citera
2025-09-22, 21:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
"Lätt att få illusionen av en U-sväng?"

”Det är lätt att få illusionen av en u-båt”. Den bortförklaringen borde kanske Brezjnev kört med 1981 för att övertyga svenskarna om att den grundstötta ubåten vid Gåsefjärden var en ren inbillning. I Dalulvens postmodernistiska lilla värld är tydligen allt möjligt.

Den enda ”u-svängen” Dalulven är bekant med är tyvärr denna:

https://i.pinimg.com/736x/ce/98/f8/ce98f8baacde7d9f322c7299cca27929.jpg

Och så här ser det ut när ”u-svängen” Dalulven får backup i SE-tråden:

https://ibb.co/3mbzS4cV

Men för lite verklighetsförankring kan man ju hänvisa till Jan Länningens utmärkta lilla utredning som slog fast att HJ svängde vid Tunnelgatan:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-C

I tingsrätten medger HJ själv att han måste ha snurrat till det. Först trodde han att han stod vid rödljuset uppe vid Apelbergsgatan när skotten kom, men medger sedan att han inte kan ha gjort det. Stackars HJ var väl chockad.

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-hans.html

En annan möjlig förklaring är att han ville undvika böter för olaglig u-sväng. Därför hittade han på att han vände uppe vid Apelbergsgatan.
Citera
2025-09-22, 22:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
”Det är lätt att få illusionen av en u-båt”. Den bortförklaringen borde kanske Brezjnev kört med 1981 för att övertyga svenskarna om att den grundstötta ubåten vid Gåsefjärden var en ren inbillning. I Dalulvens postmodernistiska lilla värld är tydligen allt möjligt.

Den enda ”u-svängen” Dalulven är bekant med är tyvärr denna:

https://i.pinimg.com/736x/ce/98/f8/ce98f8baacde7d9f322c7299cca27929.jpg

Och så här ser det ut när ”u-svängen” Dalulven får backup i SE-tråden:

https://ibb.co/3mbzS4cV

Men för lite verklighetsförankring kan man ju hänvisa till Jan Länningens utmärkta lilla utredning som slog fast att HJ svängde vid Tunnelgatan:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-C

I tingsrätten medger HJ själv att han måste ha snurrat till det. Först trodde han att han stod vid rödljuset uppe vid Apelbergsgatan när skotten kom, men medger sedan att han inte kan ha gjort det. Stackars HJ var väl chockad.

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-hans.html

En annan möjlig förklaring är att han ville undvika böter för olaglig u-sväng. Därför hittade han på att han vände uppe vid Apelbergsgatan.

Och hur förklarar du fotot från rekonstruktionen?

Antar att myten om u-svängen kommer fortleva i 40 år till.

Undras vad de kommer säga i tråden år 2066 ...
Citera
2025-09-22, 23:37
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Och hur förklarar du fotot från rekonstruktionen?

Antar att myten om u-svängen kommer fortleva i 40 år till.

Undras vad de kommer säga i tråden år 2066 ...

Rekonstruktionsfotot är bara en förlängning av HJ:s förhör. Vi vet redan att han har en avvikande uppfattning och har (fel)placerat sin u-sväng längre söderut än Tunnelgatan. Ett rekonstruktionsfoto taget på hans anvisning förändrar inget.

Det är väl kul med bilderbokstänk, men läskunniga kan visualisera det ändå.

Jan Länninge förklarar:

I förhören uppger Johansson att han stod med sin taxibil på Sveavägen för rött ljus vid Apelbergsgatan när mordet skedde.

Sedan uppgifter framkommit vid förhör med ett annat vittne, Ljungkvist Leif, om att en taxi gjorde en U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan uppstod frågan om Johansson lämnat felaktig uppgift.

Johansson vidhöll sina uppgifter om var han befann sig när skotten hördes.

Han hade en vit mercedestaxi.

Undersökning beträffande förhållandet företogs:

Vittnet Morelius: tror att det var en ljus Mercedes.

Vittnet Jan-Åke Svensson: vit eller ljus Mercedes.

Vittnet Susanne Larsson: ej säker, men möjligtvis en ljus Mercedes.

Vittnet Anders Björkman: har för sig att det var en Mercedes, men är ej säker.

Vittnet Glantz, passagerare i Johanssons taxi: U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Vittnet Ersson, passagerare i Johanssons taxi: U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Samtliga kontaktades 1986-05-07 per telefon.

Det har således konstaterats att Johansson stod för rött ljus på Sveavägen vid Tunnelgatan och att han omedelbart företog en U-sväng i korsningen.
Citera
2025-09-23, 07:30
Medlem
Knepigt. Hur bevisar man liksom den skyldige?
Citera
2025-09-23, 07:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Rekonstruktionsfotot är bara en förlängning av HJ:s förhör. Vi vet redan att han har en avvikande uppfattning och har (fel)placerat sin u-sväng längre söderut än Tunnelgatan. Ett rekonstruktionsfoto taget på hans anvisning förändrar inget.

Det är väl kul med bilderbokstänk, men läskunniga kan visualisera det ändå.

Jan Länninge förklarar:

I förhören uppger Johansson att han stod med sin taxibil på Sveavägen för rött ljus vid Apelbergsgatan när mordet skedde.

Sedan uppgifter framkommit vid förhör med ett annat vittne, Ljungkvist Leif, om att en taxi gjorde en U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan uppstod frågan om Johansson lämnat felaktig uppgift.

Johansson vidhöll sina uppgifter om var han befann sig när skotten hördes.

Han hade en vit mercedestaxi.

Undersökning beträffande förhållandet företogs:

Vittnet Morelius: tror att det var en ljus Mercedes.

Vittnet Jan-Åke Svensson: vit eller ljus Mercedes.

Vittnet Susanne Larsson: ej säker, men möjligtvis en ljus Mercedes.

Vittnet Anders Björkman: har för sig att det var en Mercedes, men är ej säker.

Vittnet Glantz, passagerare i Johanssons taxi: U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Vittnet Ersson, passagerare i Johanssons taxi: U-sväng i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Samtliga kontaktades 1986-05-07 per telefon.

Det har således konstaterats att Johansson stod för rött ljus på Sveavägen vid Tunnelgatan och att han omedelbart företog en U-sväng i korsningen.

Länninge förklarar att HJ hade en viss typ av bil? Det bevisar inte u-svängen? HJ minns att han tittade bakåt, över axeln, och sedan svängde runt. Mötande bilist såg svängen mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan.

IM, som hade bäst överblick, är osäker. ÅL säger att taxibilen kan ha kommit från insidan.

Tror gör man i MOP-kyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in