2025-08-17, 12:52
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Här finns förhöret med en av killarna som såg en bil köra på cykelbanan.
https://www.sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf

Kompletterande förhör med falska vittnet
https://www.sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/28a1282a-55ed-4447-b9dd-9bda241817ed.pdf

Förhöret med EA
https://www.sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7ce26f44-d85a-4d16-8003-60b84c2ce2b1.pdf

Det var inte illa att du kunde plocka fram detta. Tack, då fick jag se några fler detaljer som gått mig lite förbi tidigare.

EA minns alltså som nämnts väldigt detaljerat i det andra förhöret med advokaten mot det första då han inte kom ihåg någonting...

Men, i detta förhör kommer han fortsatt inte ihåg någonting vad han haft för sig i denna jättelucka då han slutar arbetet vid 14.00 och fram till kvällningen då han är på förfest och kör runt på stan som han berättar om väldigt detaljerat... !? Detta brukar man kalla för ett selektivt minne skall ni veta... Han ljuger i detta så fort han öppnar munnen. Det är ett faktum.

Var det så i själva verket att han träffade huvudgärningsmannen under denna lucka och umgicks med honom ? Är det därför han väljer att inte vilja minnas detta ? Så kan det vara, högst troligt.

Sedan hur kan EA som var väldigt pedant och noga med sin bil också i enligt egen utsago till Lotte, INTE kan komma ihåg om denna tjej som nämns i förhöret lånade hans bil eller inte på Söndagen den 14 juni 16:00 för att skriva kontrakt på en lägenhet...? Det är fullständigt uteslutet att han inte kan minnas detta då han dessutom också uppgett vad han gjort även på denna söndag med polering av sin bil med kompisen XXX(Per N, med all sannolikhet) bl a. Han mörkar och ljuger genomgående.

Sedan på Måndagen den 15 juni går han hem tidigare från jobbet på E-lux ,sjukskriver sig på Tisdagen och resten av veckan då han skall åka till Danmark för att hjälpa några vänner att flytta där... Var det av denna anledning han drog så hastigt ? När blev detta bestämt då...? Bra försök men den gubben går tyvärr inte.

Rent ljug alltihop alltså.
Senast redigerad av IB03 2025-08-17 kl. 12:55.
Citera
2025-08-17, 14:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
så den webbsidan är raderad,
men några förhör är kvar och dom lutar åt minst två gärningsmän (med vit bil).
Hur många förhör hade SR lagt upp?

Se Sculleys länkar. Jag tror att dessa tillsammans med "Hannas" var de förhör som lades ut.
Citera
2025-08-17, 14:44
Medlem
Elgsadels avatar
här är ett till förhör:
"Telefonsamtalet där 25-åringen pekas ut som gärningsman":
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/4358a5cf-fbf8-4fe5-b3e1-e7e8c60f63ec.pdf

Webbsidan som SR raderat är arkiverad, där finns fem förhör länkade.
(Av totalt ??? förhör i utredningen).
https://web.archive.org/web/20240918211224/https://sverigesradio.se/fallethelena
Senast redigerad av Elgsadel 2025-08-17 kl. 14:51.
Citera
2025-08-17, 17:34
Medlem
IB03s avatar
Citat:
här är ett till förhör:
"Telefonsamtalet där 25-åringen pekas ut som gärningsman":
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/4358a5cf-fbf8-4fe5-b3e1-e7e8c60f63ec.pdf

Webbsidan som SR raderat är arkiverad, där finns fem förhör länkade.
(Av totalt ??? förhör i utredningen).
https://web.archive.org/web/20240918211224/https://sverigesradio.se/fallethelena

Nu hittade jag fler saker igen som jag helt har missat. Märkligt, men okey.

Tittar man på den nedersta länken här ovan och klickar då på den första av de tre profilerna, alltså "25-åringen" så ser man där då att polisen hittade ett vitt hundhår i baksätet på EAs bil. Helena hade ju en vit hund, en samojed.

Jag hoppas nu att polisen har sparat detta givetvis och det måste ju gå att se också vilken hundras detta vita hundhår är från kan man ju tycka, särskilt idag. Om inte detta kan göras hos sega och tröga NFC kan man ju testa detta i England också då.

Det som är mycket märkligt i detta är ju då att EA sade ju till Lotte i hennes bok: "Mardrömmen i Mariestad", 2020, på sidan 57 i E-boken citeras han:

"Ja, polisen tog in den. De hittade inte så mycket som ett hundhår! Jag tycker det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Han ljuger alltså även om detta då polisen ju hittade ett hundhår, ett vitt sådant i hans bil och strax innan några rader upp i denna E-bok har han precis "kommit ihåg" fel filmrulle han skulle ha sett denna natt Helena försvann. Han sade att han sett "Döden på Larvfötter" här men i förhöret från 1992 pratar han endast om de båda Schwarzennegger filmerna "Rovdjuret" och "Terminator" som han ingående beskrivit. Detta HADE han kommit ihåg om han ej ljugit ihop att han sett dessa två filmer på natten då Helena försvann. D vs han har för dåligt minne och är för oskarp för att kunna ljuga också över tid. Det är ett faktum helt uppenbart.

Frågan är då vad detta kan betyda om hundhåret visar sig vara från en samojed också...Tänker man på det så är vita hundar ganska begränsat också va ? Hm.

Men EA hade ju en beige Ford Sierra så den passar in lite sämre på den bil killarna på Hällristningsvägen beskriver som en "mindre bil något större än en Golf" och även till den bil som Lockerudsvittnet ser strax efter som en mindre vit bil likt en Golf. Men Trankärrsvittnena pratade om en brunfärgad bil och där kan beigefärgad stämma in bättre. Det är också det att polisen i detta förhör med EA från 1992 frågar ju honom om just detta på s. 9 om han haft ett klistermärke intill reg.plåten i bak på bilen.

EA svarar nekande på detta. Det var ju så att Trankärrsvittnena pratade om en slags dekal bak på bilen och detta stod ju även i tidningen. Om polisen åsyftade detta vilket jag tror helt klart så hade de ju fått kännedom om detta innan då och kanske även EA om detta kom i tidningen tidigt och att också EA förstod vad detta kunde innebära och helt enkelt hann avlägsna denna dekal innan denna bil togs in av polisen för undersökning.

Någon kan ju kolla upp när denna artikel kom i tryck om dessa Trankärrsvittnen. Jag ska kolla också ifall jag hittar något.
Senast redigerad av IB03 2025-08-17 kl. 18:14.
Citera
2025-08-17, 19:31
Medlem
Elgsadels avatar
I förhöret den 21 juni 1992 med "Hanna", som hört Helenas skrik på natten den 14 juni före kl 02.30, anges:
"XXX tycker det är konstigt att ingen tidigare ansett att hennes uppgifter varit intressanta."

Vilka uppgifter kan "Hanna" syftat på?
Nåt som polisen missade vid dörrknackningen den 15 juni?
Citera
2025-08-17, 19:41
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
......... polisen hittade ett vitt hundhår i baksätet på EAs bil. Helena hade ju en vit hund, en samojed.
.......... Det som är mycket märkligt i detta är ju då att EA sade ju till Lotte i hennes bok: "Mardrömmen i Mariestad", 2020, på sidan 57 i E-boken citeras han:

"Ja, polisen tog in den. De hittade inte så mycket som ett hundhår! Jag tycker det var fint att jag var så noga med bilen på den tiden."

Han ljuger alltså även om detta då polisen ju hittade ett hundhår, ett vitt sådant i hans bil ...........

ja det är mycket märkligt, om det stämmer att EA kände till att polisen hittat ett hundhår i hans bil.
Eller så hade EA missat uppgiften om hundhåret, han är i så fall inte den ende som missat det.
Citera
2025-08-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag såg dig komma, IB03. Direkt ryckte du ut för att ta PU i försvar. Några försvarar KM, och du försvarar PU - de två som båda har en "minneslucka" från cirka 02:00 och framåt. Märkligt, det här!

På vilket sätt skulle PU:s frisyr 1992 betyda att det inte var PU som Pepparkakemannen såg? Det räcker väl med att Pepparkakemannen kände igen PU:s ansikte. Hur kan du vara personen att egenmäktigt bestämma över Pepparkakemannens huvud vem han/hon såg? Om Pepparkakemannen tror sig ha sett PU i den beskrivna situationen, så får vi faktiskt förhålla oss till det! Herregud ...

När det sedan gäller Pepparkakemannens utsaga om de två unga män som han/hon såg kliva ur den mindre, ljusa bilen, så uttrycker sig Pepparkakemannen med en viss reservation för vem av dem som klev ur på förarsidan. Pepparkakemannen skriver "Den andra ynglingen som ja tyckte klev ur förardörren ..." pekar på att Pepparkakemannen är lite osäker. Dessutom skriver Pepparkakemannen att han inte vet säkert hur mannen som klev ur på förarsidan såg ut - men att "de var ganska lika".

Vi vet med största säkerhet att PU tog sin bil ner till stan och sannolikt parkerade den på Trädgårdsskolans parkering. Det skulle mycket väl ha kunnat vara PU:s bil som Pepparkakemannen såg.

Så här långt har jag för min del landat i följande i den här tråden: Både PU och KM verkar ha fått en "minneslucka" från cirka 02:00 och framåt. Minnesluckan för PU - den första av två - verkar sluta vid cirka 03:10. KM:s minneslucka slutar - efter att Henrik A torpederade KM:s första uppgift om när han skulle ha varit hemma - vid cirka 03:30. Efter detta kan PU inte redogöra för vad han gjorde mellan cirka 03:30 och bortåt 06:00. Till råga på allt kan det ha varit PU som Pepparkakemannen såg kliva ur en mindre, ljus bil nära taxistationen i en tidsmässigt relativ närhet till när PU påstår sig ha tagit en taxi hem. För mig är det omöjligt att inte tänka PU och KM som högintressanta i försvinnandet.
Och du försvarar BW... du och IB är helt otroliga i ert skrivande. Ni båda konstaterar att pepparkaksmannen minns fel, sett fel, PU kan det inte varit, BW kan det inte ha varit. HUR vet ni? Eller är det precis tvärtom? Det var just de två personerna i bilen och det är DET ni vet!?
Kan verkligen förstå Pepparkakan om han inte fullt ut såg den andre personen då han valde att titta bort pga PU's blick, och dessutom var lite onykter. Ni lixom försäger er gång på gång i allt raljerande...
Citera
2025-08-17, 20:52
Medlem
Citat:
Nu hittade jag fler saker igen som jag helt har missat. Märkligt, men okey.

Tittar man på den nedersta länken här ovan och klickar då på den första av de tre profilerna, alltså "25-åringen" så ser man där då att polisen hittade ett vitt hundhår i baksätet på EAs bil. Helena hade ju en vit hund, en samojed.

Jag hoppas nu att polisen har sparat detta givetvis och det måste ju gå att se också vilken hundras detta vita hundhår är från kan man ju tycka, särskilt idag. Om inte detta kan göras hos sega och tröga NFC kan man ju testa detta i England också då.

Det som är mycket märkligt i detta är ju då att EA sade ju till Lotte i hennes bok: "Mardrömmen i Mariestad", 2020, på sidan 57 i E-boken citeras han:

Han ljuger alltså även om detta då polisen ju hittade ett hundhår, ett vitt sådant i hans bil och strax innan några rader upp i denna E-bok har han precis "kommit ihåg" fel filmrulle han skulle ha sett denna natt Helena försvann. Han sade att han sett "Döden på Larvfötter" här men i förhöret från 1992 pratar han endast om de båda Schwarzennegger filmerna "Rovdjuret" och "Terminator" som han ingående beskrivit. Detta HADE han kommit ihåg om han ej ljugit ihop att han sett dessa två filmer på natten då Helena försvann. D vs han har för dåligt minne och är för oskarp för att kunna ljuga också över tid. Det är ett faktum helt uppenbart.

Frågan är då vad detta kan betyda om hundhåret visar sig vara från en samojed också...Tänker man på det så är vita hundar ganska begränsat också va ? Hm.

Men EA hade ju en beige Ford Sierra så den passar in lite sämre på den bil killarna på Hällristningsvägen beskriver som en "mindre bil något större än en Golf" och även till den bil som Lockerudsvittnet ser strax efter som en mindre vit bil likt en Golf. Men Trankärrsvittnena pratade om en brunfärgad bil och där kan beigefärgad stämma in bättre. Det är också det att polisen i detta förhör med EA från 1992 frågar ju honom om just detta på s. 9 om han haft ett klistermärke intill reg.plåten i bak på bilen.

EA svarar nekande på detta. Det var ju så att Trankärrsvittnena pratade om en slags dekal bak på bilen och detta stod ju även i tidningen. Om polisen åsyftade detta vilket jag tror helt klart så hade de ju fått kännedom om detta innan då och kanske även EA om detta kom i tidningen tidigt och att också EA förstod vad detta kunde innebära och helt enkelt hann avlägsna denna dekal innan denna bil togs in av polisen för undersökning.

Någon kan ju kolla upp när denna artikel kom i tryck om dessa Trankärrsvittnen. Jag ska kolla också ifall jag hittar något.
Du skriver så satans löjligt IB! "Det är ett faktum", "han ljuger naturligtvis", "selektivt minne, ska ni veta"... han minns fel film... Herregud, en fem-åring fattar ju din manipulationsteknik. Du skriver så att din text ska se ut som riktig fakta, och då kommer de flesta som bara läser igenom tråden (kanske) tro på dina ord... och inget ont om dom, men!nu är vi ju några stycken som granskar allt mer noga, och då är det som sagt ganska enkelt att genomskåda dig.
Och... det spelar väl noll roll om han uppger olika filmer!? Det är lixom inte Där fokuset är...
Det är fylla inblandad, sen natt, en pressad situation vid förhör. Hade du kunnat redogöra exakt samma i två polisförhör under dessa omständigheter efter en kväll ute på krogen? Har du aldrig efter en fylla kommit ihåg mer och mer saker allt eftersom?
Tror du är lite pressad IB
Citera
2025-08-17, 22:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
ja det är mycket märkligt, om det stämmer att EA kände till att polisen hittat ett hundhår i hans bil.
Eller så hade EA missat uppgiften om hundhåret, han är i så fall inte den ende som missat det.

Om han inte kände till detta innan han pratade med Lotte 2020...Hm. Tänk då på detta sammanträffande i det han faktiskt säger till henne:

"De hittade inte så mycket som ett hundhår!" Det visade sig vara just PRECIS det man faktiskt hittade i baksätet på hans bil...ett vitt sådant.

Är det inte ett ytterst märkligt sammanträffande så säg. Eller har han bara otur igen !...
Citera
2025-08-17, 23:26
Medlem
Citat:
Om han inte kände till detta innan han pratade med Lotte 2020...Hm. Tänk då på detta sammanträffande i det han faktiskt säger till henne:

"De hittade inte så mycket som ett hundhår!" Det visade sig vara just PRECIS det man faktiskt hittade i baksätet på hans bil...ett vitt sådant.

Är det inte ett ytterst märkligt sammanträffande så säg. Eller har han bara otur igen !...
Nu leker du Morden i Midsomer och fabricerar saker... Åh! Ytterst märkligt!! Hundhår! 😃
Var det inte du som nånstans i alla dina oändliga ordmattor just sa att "Det INTE är en deckare"? Du skrev inte exakt så men betydelsen var densamma. Om du inte skrev så satans långa inlägg kunde man ha hittat mer exakt, men jag tror de flesta förstår...
Citera
2025-08-17, 23:30
Medlem
Citat:
Elgsadel... IB03 hittar på och duperar hela tiden... läs hans/hennes inlägg med en STOR nypa salt. Bara ett tips i all välmening från oss som vill framåt i utredningen
Citera
2025-08-17, 23:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Du skriver så satans löjligt IB! "Det är ett faktum", "han ljuger naturligtvis", "selektivt minne, ska ni veta"... han minns fel film... Herregud, en fem-åring fattar ju din manipulationsteknik. Du skriver så att din text ska se ut som riktig fakta, och då kommer de flesta som bara läser igenom tråden (kanske) tro på dina ord... och inget ont om dom, men!nu är vi ju några stycken som granskar allt mer noga, och då är det som sagt ganska enkelt att genomskåda dig.
Och... det spelar väl noll roll om han uppger olika filmer!? Det är lixom inte Där fokuset är...
Det är fylla inblandad, sen natt, en pressad situation vid förhör. Hade du kunnat redogöra exakt samma i två polisförhör under dessa omständigheter efter en kväll ute på krogen? Har du aldrig efter en fylla kommit ihåg mer och mer saker allt eftersom?
Tror du är lite pressad IB

Du vet ju INGENTING i detta fall och din tankeförmåga rörande detta är ju ytterst begränsad. Du bevisar detta gång på gång. VAD menar du inte är fakta ? Jag hänvisar endast till det andra polisförhöret med EA som ligger uppe här samt det han säger till Lotte och som finns att läsa om i hennes bok. I det första "kom han ju inte ihåg" någonting alls så det av förklarliga skäl hade ju PW och Mats inte haft anledning att lägga upp på SRs hemsida...

Du har ju inga argument...Ett skämt. Vad är det exakt som du granskar "mer noggrant"... som du säger och vilka är de andra ? Det som gäller för er då är att endast rapa BW och PU i all evighet och sedan är det slut. Ingen är ju intresserad av denna hjärndöda aktivism stampande på en och samma punkt. Löjligt. Skriv om du hittar något mer på dessa annars håller du tyst. Lycka till !

EA säger inget om någon "fylla" denna natt. Han var ju NYKTER chaufför denna natt enligt egen utsago och hade till och med tankar också på att hämta tjejerna vid Stadt vid stängning trots att detta inte var något som var avtalat som han sade, när kollade på klockan vid 00:35 då han satte i videobandet som han sade. Så blev det dock inte

Om du läser igenom mina inlägg så ser du att jag även långt tillbaka trott både starkt på BW i olika konstellationer som GM och även på PU en begränsad period. Det visade sig helt enkelt inte hålla med dessa som inblandade. Därför kasserade jag dessa som tänkbara kandidater. Avförda. Fattar du ? Vidare framåt till nästa o s v .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in