2025-08-17, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Förstår inte varför du tror att länken till tjejen som tränar OL skulle bevisa någon poäng, för det gjorde det inte. Du vet uppenbarligen inte vad OL går ut på.
Poängen med filmen var att göra det supertydligt för dig att styrkelyftare anses starkare eftersom de kan lyfta tyngre (en gång!). Det kan de göra för att de har lärt sig rätt teknik för att lyfta tungt, en gång. Små tjejer fattar det, men inte du.
Citera
2025-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Att samla på sig fett handlart om kaloriöverskott, att tappa muskler handlar om bristande stimulans och eventuellt underskott på vissa näringsämnen.
SL 5*5 är väl dock styrkelyft och inte kroppsbygg? Att kunna ta 300 i marklyft i sig är inte speciellt intressant för mig.
ja, och den dagen du slutar lyfta blir muskler till fett! du tappar muskler men äter mat som den vikten du har, då blir det fett istället för muskler ska du se..
Citera
2025-08-17, 20:35
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Poängen med filmen var att göra det supertydligt för dig att styrkelyftare anses starkare eftersom de kan lyfta tyngre (en gång!). Det kan de göra för att de har lärt sig rätt teknik för att lyfta tungt, en gång. Små tjejer fattar det, men inte du.

Det där är inte en styrkelyftare du tillhör dom där idioterna som tror att tyngdlyftning "bara är teknik" och fortfarande så fattar du inte ens vad som händer när man lyfter OL, du tror att det är muskulär styrka när det handlar om att använda kroppens vinklar till att utveckla mycket kraft, sen länkar du till ett klipp som inte ens stödjer det du säger och så tror du att du kan lära mig någonting haha stolpe ut igen

Citat:
Många tror och tycker saker hela tiden. Även du. Det är dock fastställt i en vetenskaplig studie att du bygger lika mycket muskel med 10 eller 30 rep. Det spelar ingen roll så långe du kör till failure. Du kan kalla mig okunnig hela dagen lång men det biter inte när du inte har någon grund för dina påståenden. Som iofs är ganska vaga. Men så blir det väl när du inte kan något.

Källa
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254621000077

Du påstår fortsatt att det finns magisk träning som gör någon starkare än den som inte praktiserar magisk träning?

Det är ingen magisk träning, helt vanlig lågrepsträning som bygger styrka. Synd att du är för efterbliven för att fatta det. Vågar dessutom satsa pengar på att du inte ens läst studien du länkat till, och om du har gjort det så är du garanterat för efterbliven för att förstå vad resultatet innebär.

"Training to muscle failure does not seem to be required for gains in strength and muscle size. However, training in this manner does not seem to have detrimental effects on these adaptations, either. More studies should be conducted among older adults and highly trained individuals to improve the generalizability of these findings."

Slutsatsen i studien, och du tror att det här ska bevisa att det inte spelar någon roll om man kör 10 eller 30 reps. Att lågreps bygger mer styrka än högreps är något man vet sedan länge, alla som har tränat vet det av egen erfarenhet också, men du har uppenbarligen aldrig tränat och kan ingenting om kroppen och träning så det är inte så konstigt att du hittar någon studie som du inte förstår och tror att den ska stödja dina efterblivna teorier.

Pinsamt också att du tror att just den här studien är den slutgiltiga, absoluta sanningen i frågan.
Senast redigerad av DrOutlaw 2025-08-17 kl. 20:39.
Citera
2025-08-17, 20:44
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
ja, och den dagen du slutar lyfta blir muskler till fett! du tappar muskler men äter mat som den vikten du har, då blir det fett istället för muskler ska du se..

Nej, muskler omvandlas inte till fett. Kroppens fysiologi fungerar inte på det sättet.
Citera
2025-08-17, 20:48
Medlem
Citat:
Det där är inte en styrkelyftare du tillhör dom där idioterna som tror att tyngdlyftning "bara är teknik" och fortfarande så fattar du inte ens vad som händer när man lyfter OL, du tror att det är muskulär styrka när det handlar om att använda kroppens vinklar till att utveckla mycket kraft, sen länkar du till ett klipp som inte ens stödjer det du säger och så tror du att du kan lära mig någonting haha stolpe ut igen

Det är ingen magisk träning, helt vanlig lågrepsträning som bygger styrka. Synd att du är för efterbliven för att fatta det. Vågar dessutom satsa pengar på att du inte ens läst studien du länkat till, och om du har gjort det så är du garanterat för efterbliven för att förstå vad resultatet innebär.
Men du säger ju samma sak med andra ord. Styrkelyft handlar mest om teknik, inte en speciell träning av musklerna som bygger "mer styrka". Det finns ingen magisk styrketräning.

Det viktigaste du kan lära dig från studien är att du bygger lika mycket muskler med 10 vs 30 reps om du tröttar ut muskeln. Men fortsätt du med dina 30 i onödan. Är du korkad får du lida för det.

Sök hjälp för din narcissism. Jag kan inte hjälpa dig mer.
Citera
2025-08-17, 20:53
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Men du säger ju samma sak med andra ord. Styrkelyft handlar mest om teknik, inte en speciell träning av musklerna som bygger "mer styrka". Det finns ingen magisk styrketräning.

Det viktigaste du kan lära dig från studien är att du bygger lika mycket muskler med 10 vs 30 reps om du tröttar ut muskeln. Men fortsätt du med dina 30 i onödan. Är du korkad får du lida för det.

Sök hjälp för din narcissism. Jag kan inte hjälpa dig mer.

Haha när sa jag att jag kör 30 reps? Styrkelyft handlar inte mest om teknik, det är en kombination av teknik och styrka, som dom tränat upp genom lågreps och inte genom 30 reps. Men du är ju för efterbliven för att förstå att lågreps tränar mer styrka än 30 reps, för du har fått för dig att det står att "10 reps och 30 reps ger samma resultat" i studien som du länkade till, som du inte förstår.

I tyngdlyftning krävs mer teknik, för att det är extremt tekniskt. Det betyder inte att dom inte är starka, men du tror ju så klart att tjejen i videon gör en axelpress och du fattar inte att kraften kommer från benen och att hon "bara" låser ut armarna.

Du säger dessutom att man bygger lika mycket med 10 som 30 reps, och också att 30 reps är i onödan du säger emot dig själv, men du är givetvis för trög för att inse det också.
Citera
2025-08-17, 21:05
Medlem
Citat:
Du säger dessutom att man bygger lika mycket med 10 som 30 reps, och också att 30 reps är i onödan du säger emot dig själv, men du är givetvis för trög för att inse det också.
Det är helt okej att göra 30 reps. Det ger ju samma resultat som 10. Men det går snabbare att göra 10 reps , du sparar tid.

Om du vill se ut som en idiot på gymmet då får du det. Jag bryr mig inte.
Citera
2025-08-17, 21:07
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Det är helt okej att göra 30 reps. Det ger ju samma resultat som 10. Men det går snabbare att göra 10 reps , du sparar tid.

Om du vill se ut som en idiot på gymmet då får du det. Jag bryr mig inte.

Wow, du sparar ett par minuter per träningspass
Uppenbarligen är du idioten på gymmet, för du vet inte vad du pratar om och du kan ingenting. Du fattar inte ens att lågreps bygger mer styrka än 30 reps haha
Citera
2025-08-17, 21:08
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vissa säger lyft mycket volym (många set/rundor), vissa säger lyft tungt. Vissa säger att man ska lyfta varje dag och vissa säger max 4 ggr/vecka. Varje dag tror jag kräver steroider för att kunna träna hårt, men vad vet jag?

Ni som har lyckats bli naturligt biffiga - hur gjorde ni?

Jag efterlängtar inget extremt, men kanske som Zyzz innan han dog i en bastu, möjligen lite mer muskler. Detta som sagt vill jag nå utan steroider.

Tidigare ansåg jag mig vara biffig, men det berodde nog mest på ett uppumpat ego och brist på självkritik.
De som blir biffiga naturligt har oftast tränat konsekvent i över tio år. Vissa föds med bra gener och svarar snabbare på träning, andra får kämpa hårdare. För de flesta som tränar naturligt handlar det om att träna tungt men smart. Kör basövningar, progressivt tyngre vikter, 3-4 pass i veckan. Sikta på 10–20 set/muskelgrupp per vecka och se till att du äter och sover bra. Kolhydrater fyller på glykogenlagren och stimulerar insulin medan protein behövs för att reparera och bygga muskler.

För övrigt tycker jag 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt, 1-1,5 g fett per kg kroppsvikt och resten ifrån kolhydrater är en rimlig utgångspunkt. Skippar du något av det blir du aldrig biffig, oavsett gener. Det finns inga magiska upplägg utan allt handlar om att träna rätt, återhämtning och disciplin.

Det finns ingen ny forskning som visar att 4 vs 5 proteinmål per dag skulle göra någon skillnad. Kroppen tar upp allt protein oavsett hur ofta man äter, men hur mycket som faktiskt används till muskelbyggande kontra oxideras bort är en annan sak.

Faktum är att det inte finns någon gräns för när kroppen slutar ”ta upp protein”, allt tas upp oavsett hur många gånger man äter.
Däremot är det bara en liten del av det du äter som går direkt till muskeltillväxt. Det mesta som bygger muskler är protein som kroppen redan brutit ner och sedan återanvänder i en slags cykel.

Allt fler studier visar att det inte är de akuta topparna i muskelproteinsyntes efter träning eller måltid som avgör muskeltillväxt. Det förklarar varför resultaten blir likvärdiga oavsett om man äter 2 vs 6 måltider om dagen eller tränar samma muskel 1 vs 3 gånger i veckan. Det viktiga är den totala, jämna stimuleringen över tid. Med andra ord är det små förändringar över dygnet som avgör om det blir mer muskler eller inte.

Kostmässigt kan lågkolhydrat/högfettsupplägg fungera för den som vill behålla eller minska i vikt, men det är inte optimalt för prestation och muskeltillväxt. För att få ut maximalt av träningen behövs mer kolhydrater, vilket ofta innebär att andelen fett behöver sänkas om det totala kaloriintaget ska ligga kvar på samma nivå.

Det spelar heller ingen större roll om du tränar en muskel 1 vs 3 gånger i veckan, så länge volymen blir densamma. En studie jämförde 12 set på ett pass mot 4 set tre gånger i veckan – resultatet var likvärdigt. Det viktigaste är att upplägget passar ens egna preferenser och vardag. Vid riktigt hög volym (18–24 set per vecka) är det mer praktiskt att dela upp passen, men för de flesta är det intensiteten snarare än frekvensen som avgör resultaten.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0276154
Citera
2025-08-17, 21:11
Medlem
Citat:
Wow, du sparar ett par minuter per träningspass
Uppenbarligen är du idioten på gymmet, för du vet inte vad du pratar om och du kan ingenting. Du fattar inte ens att lågreps bygger mer styrka än 30 reps haha
Vad baserar du det på? Ingen forskning i alla fall. Du kör på gamla vandringssägner från den IQ-befriade gymkulturen. Förmodlingen peppar du också, det är väl därför din hjärna inte fungerar som den ska?
Citera
2025-08-17, 21:15
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Vad baserar du det på? Ingen forskning i alla fall. Du kör på gamla vandringssägner från den IQ-befriade gymkulturen. Förmodlingen peppar du också, det är väl därför din hjärna inte fungerar som den ska?

Kan du visa en enda tyngdlyftare eller styrkelyftare som kör högreps istället för lågreps?
Självklart kan du inte det, för du kan ingenting om träning och du förstår ingenting om träning.
Citera
2025-08-17, 21:16
Medlem
Citat:
Det finns ju dock en indirekt korrelation.
De som har fattat att det funkar lika bra med med färre reps gör färre reps och de lyfter mer i sina få reps. De ser starkare ut då, eftersom de inte gör 30 reps. De orkar mer på 5-10 reps. Det leder till att de orkar hålla igång träningen regelbundet och det gör de blir starkare än de som inte pallar det klassiska självplågeriet med onödigt långa pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in