Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Vissa säger lyft mycket volym (många set/rundor), vissa säger lyft tungt. Vissa säger att man ska lyfta varje dag och vissa säger max 4 ggr/vecka. Varje dag tror jag kräver steroider för att kunna träna hårt, men vad vet jag?
Ni som har lyckats bli naturligt biffiga - hur gjorde ni?
Jag efterlängtar inget extremt, men kanske som Zyzz innan han dog i en bastu, möjligen lite mer muskler. Detta som sagt vill jag nå utan steroider.
Tidigare ansåg jag mig vara biffig, men det berodde nog mest på ett uppumpat ego och brist på självkritik.
De som blir biffiga naturligt har oftast tränat konsekvent i över tio år. Vissa föds med bra gener och svarar snabbare på träning, andra får kämpa hårdare. För de flesta som tränar naturligt handlar det om att träna tungt men smart. Kör basövningar, progressivt tyngre vikter, 3-4 pass i veckan. Sikta på 10–20 set/muskelgrupp per vecka och se till att du äter och sover bra. Kolhydrater fyller på glykogenlagren och stimulerar insulin medan protein behövs för att reparera och bygga muskler.
För övrigt tycker jag 2-2,5 g protein per kg kroppsvikt, 1-1,5 g fett per kg kroppsvikt och resten ifrån kolhydrater är en rimlig utgångspunkt. Skippar du något av det blir du aldrig biffig, oavsett gener. Det finns inga magiska upplägg utan allt handlar om att träna rätt, återhämtning och disciplin.
Det finns ingen ny forskning som visar att 4 vs 5 proteinmål per dag skulle göra någon skillnad. Kroppen tar upp allt protein oavsett hur ofta man äter, men hur mycket som faktiskt används till muskelbyggande kontra oxideras bort är en annan sak.
Faktum är att det inte finns någon gräns för när kroppen slutar ”ta upp protein”, allt tas upp oavsett hur många gånger man äter.
Däremot är det bara en liten del av det du äter som går direkt till muskeltillväxt. Det mesta som bygger muskler är protein som kroppen redan brutit ner och sedan återanvänder i en slags cykel.
Allt fler studier visar att det inte är de akuta topparna i muskelproteinsyntes efter träning eller måltid som avgör muskeltillväxt. Det förklarar varför resultaten blir likvärdiga oavsett om man äter 2 vs 6 måltider om dagen eller tränar samma muskel 1 vs 3 gånger i veckan. Det viktiga är den totala, jämna stimuleringen över tid. Med andra ord är det små förändringar över dygnet som avgör om det blir mer muskler eller inte.
Kostmässigt kan lågkolhydrat/högfettsupplägg fungera för den som vill behålla eller minska i vikt, men det är inte optimalt för prestation och muskeltillväxt. För att få ut maximalt av träningen behövs mer kolhydrater, vilket ofta innebär att andelen fett behöver sänkas om det totala kaloriintaget ska ligga kvar på samma nivå.
Det spelar heller ingen större roll om du tränar en muskel 1 vs 3 gånger i veckan, så länge volymen blir densamma. En studie jämförde 12 set på ett pass mot 4 set tre gånger i veckan – resultatet var likvärdigt. Det viktigaste är att upplägget passar ens egna preferenser och vardag. Vid riktigt hög volym (18–24 set per vecka) är det mer praktiskt att dela upp passen, men för de flesta är det intensiteten snarare än frekvensen som avgör resultaten.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0276154