Hon ger in stärk intervju. Jag har faktiskt tagit ut stämningen, ska se om jag kan lära mig hur man får den att komma in på flashback så att man kan ladda ner den.
Goda chanser att vinna Den livstidsdömdes ombud, jur. kand. Mikaela Olsson, bedömer vinstchansen som god.
– Europadomstolen har redan prövat ett antal närmast identiska fall av överträdelser mot Artikel 3 i Europakonventionen, varför jag anser att gällande rättspraxis redan är klarlagd. Vad gäller bevisningen i detta mål så finns det ju väldokumenterat av sjukvårdspersonal att de begärt att min klient akut måste överföras till extern sjukvård men fått till svar att detta inte var möjligt på grund av personalbrist. Utöver detta så har jag ju kallat i stort sett hela anstaltens sjukvårdsavdelning som vittnen i målet, säger hon.
Har själv varit intagen Mikaela Olsson har själv varit intagen i anstalt, nyligen gick även hennes villkorliga frigivning ut. Hon har numera till fullo avtjänat det utdömda straff för våldtäkt. Enligt henne så utgör inte hennes bakgrund något som rätten kommer ta hänsyn till.
– Kortfattat så dömdes jag till 3,5 års fängelse efter ca 15 minuters sexuellt umgänge med en annan kvinna på en konferens efter att vi båda druckit alkohol, som jag uppfattat som frivilligt och ömsesidigt. Jag förutsätter naturligtvis att rätten har tillräckligt med integritet för att inte låta sig påverkas av sådant som har med mig eller min klients bakgrund att göra, utan att rätten som sig bör fokuserar på sakfrågorna i målet och hur Kriminalvården har kränkt min klients mänskliga rättigheter. Som före detta intagen är jag dessvärre medveten om att dylika situationer uppstår då och då, men att intagna ofta har ytterst begränsade möjligheter att ta tillvara sina rättigheter samtidigt som allmänhetens möjlighet till insyn i Kriminalvårdens verksamhet är mycket begränsad. Det har naturligtvis bidragit till ett stort personligt engagemang för dessa individers utsatta situation. Jag har egentligen inte haft som avsikt att nyttja min juristexamen något mer, men just här kände jag att jag måste hjälpa till om jag kan. Jag inser också att jag har en unik insyn i Kriminalvårdens verksamhet som de flesta jurister inte har som jag tror kan vara till stor fördel för min klient, som jag för övrigt företräder utan kostnad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!