2025-08-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Då jorden, enligt dig, är platt - berätta vilka hjälpmedel som används för att navigera vid långa resor.
Låt säga att långa resor är 100 km och längre.

Man navigerar efter referenspunkter i himlen, kan jag tro. Som sedan används för att skapa en antagen sfärisk jord, i stället för en sfärisk himmel.

Eller hur använder man praktiskt sig av kurvan för att navigera, menar du?
Citera
2025-08-16, 14:43
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Man navigerar efter referenspunkter i himlen, kan jag tro. Som sedan används för att skapa en antagen sfärisk jord, i stället för en sfärisk himmel.

Du har alltså ingen aning om hur navigeringen går till på den platta jorden.
Det är fullt förståeligt eftersom jorden inte är platt.

Nu är det du som ska försöka navigera dig från Stockholm till Lund. Eller tvärtom. Ta den riktning som passar dig bäst.
Hur löser du lämpligast den uppgiften?
Citera
2025-08-18, 15:30
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Citat:
Du har alltså ingen aning om hur navigeringen går till på den platta jorden.
Det är fullt förståeligt eftersom jorden inte är platt.

Nu är det du som ska försöka navigera dig från Stockholm till Lund. Eller tvärtom. Ta den riktning som passar dig bäst.
Hur löser du lämpligast den uppgiften?
Nu har du, din dumma sill, haft ett par dagar på dig att lista ut hur man navigerar mellan Stockholm och Lund på vad du tror är en platt jord. Det går inget vidare för dig va?
Pröva med en jordglob i stället ska du se att det fungerar mycket bättre.
Citera
2025-08-18, 16:49
Medlem
Citat:

Nu för tiden navigerar man med hjälp av modern navigationsutrustning som gyrokompasser, GPS och WGS84. Och planerar rutterna gör man med t.ex https://foreflight.com/

Att ovan används och fungerar är ett solklart bevis för jordens form. Bara en sådan sak som att foreflight planerar en storcirkelrutt borde få till och med dig att fundera en smula.
Citera
2025-08-19, 15:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Vilka referenspunkter i himlen skulle du använda dig av för att navigera från Stockholm till Lund?
Det går inget bra för dig i den här frågan. Sanningen är den att så länge du tror att jorden är platt kommer du aldrig att lösa den här uppgiften.
Däremot är det skitenkelt för oss med bättre förstånd än dig.
Citera
2025-08-19, 20:11
Medlem
Citat:
Vilka referenspunkter i himlen skulle du använda dig av för att navigera från Stockholm till Lund?
Det går inget bra för dig i den här frågan. Sanningen är den att så länge du tror att jorden är platt kommer du aldrig att lösa den här uppgiften.
Däremot är det skitenkelt för oss med bättre förstånd än dig.

Jag är inget vidare på att navigera, så jag har ingen aning. Kanske samma referenspunkter som vikingarna använde på sin tid?
Citera
2025-08-19, 20:40
Medlem
Citat:
Jag är inget vidare på att navigera, så jag har ingen aning. Kanske samma referenspunkter som vikingarna använde på sin tid?

Tror du seriöst att piloterna på en rutt mellan t.ex Arlanda och New York navigerar på samma sätt som man gjorde på vikingatiden?

Citat:
Jag är inget vidare på att navigera ...

Det kan ju delvis förklara att du inte förstår att det faktum att vi hittar på jorden samtidigt betyder att vi känner till jordens form och storlek.
Citera
2025-08-19, 21:49
Medlem
Citat:

Med tanke på att vikingarna navigerade efter refernenser att jorden är rund så är det troligen så.

Så nu behöver du inte fundera mer på om jorden är rund, saken är biff sa bull.
Citera
2025-08-21, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tråden är lång och ingen har ännu lyckats presentera någon observation som talar emot klotet.

Jo. Marken som både accelererar, och inte... är ett argument.

Kolla gärna upp proffs-debunkers inom flat earth, "Mctoon" och liknande figurer. Detta är det enda de aldrig tar upp.
Citera
2025-08-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo. Marken som både accelererar, och inte... är ett argument. ...

Kan du hitta en enda fysiker som håller med om att det är ett argument? Kan du ens hitta någon som förstår sig på relativitetsteorin som anser att det är ett argument? Eller är det bara du som tycker att det är ett argument?

Kan det inte vara så att du inte riktigt förstår dig på fysik och att det är därför du tycker att det är ett argument? Relativt vad accelererar marken menar du? Och är det verkligen acceleration i rummet du pratar om eller finns det en annan typ av acceleration som skiljer sig från den i klassisk mekanik?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-22 kl. 08:18.
Citera
2025-08-22, 13:16
Medlem
PappaTribes avatar
Allt ni dumma platt-jordare behöver kolla på är månens orientering och månens faser.

https://covenlife.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/03/3dc701b352c53ab907f8207fab8d6f36bbf331f8_hq.jpg

Det fungerar inte på en platt jord hur ni än försöker.
Ni fattar inte att ni är med i en sekt, tragiskt.
Citera
2025-08-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jo. Marken som både accelererar, och inte... är ett argument.

Kolla gärna upp proffs-debunkers inom flat earth, "Mctoon" och liknande figurer. Detta är det enda de aldrig tar upp.
Det är bara ett argument av ett oändligt antal, varav de flesta visar att jorden är rund. Kan du föreställa dig varför det är det enda (dina ord) McToon inte tar upp? Svaret är att det bara är ren teori baserad på bristande kunskap om fysik, och då kan man aldrig komma fram till en slutsats oavsett hur länge man försöker. De allra flesta andra bevis kan kontrolleras och upplevas av vem som helst, och då finns det ingen anledning att slösa tid på något som du/de har hittat på eftersom det är ett för stort nederlag för att erkänna gravitationen. Det är i linje med Dendummasillen som efterlyser forskning om huruvida en horisont kan uppstå på en platt jord!

Jag förstår inte varför du klamrar dig fast vid denna acceleration när du inte har något svar på något av de andra argumenten som visar att jorden är en sfär. Du kanske inte tror på bevisen, men du vet mycket väl att du inte kan svara på någon av de frågor vi har ställt, och då är det på sätt och vis säkrast att hålla sig till acceleration kontra gravitation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in