2025-07-15, 02:29
Medlem
Idag är 3000kr inte särskilt mycket alls för ett par bra hörlurar ifall man använder de ofta. Jag har ett par AirPods Pro 2 som ligger däromkring i pris och jag köper ett nytt par utan att blinka ifall de försvinner eller går sönder. Lätt en av de mest prisvärda produkterna jag äger sett till hur stor nytta de tillför och hur nöjd jag är med de.

Dagens hörlurar är inte jämförbara med de som fanns för flera år sedan, därför kan ni inte heller jämföra priset rakt av. Förr hade man sladd, eller klumpiga trådlösa lurar med dålig batteritid. Idag är de små och smidiga, men har ändå så pass bra batteritid att man bara behöver ladda en gång i veckan. Tack vare avsaknaden av sladd så upplever jag också att de har längre livslängd, brukade alltid bli glapp i sladdarna förr.

De har även fler funktioner som inte fanns eller var värdelösa förr, t.ex. ANC. För oss som reser mycket i tjänsten är det guld värt med bra ANC så att vi slipper sitta med max volym för att inte höra flygmotorerna. ANC i AirPods Pro gör att de är värda sitt pris utan att ens ta hänsyn till övriga funktioner.

Ljudkvalitén är sällan den huvudsakliga anledningen till att köpa ett par hörlurar som dessa, de har absolut bra ljudkvalité, men det är inte där de utskiljer sig så mycket från de billigare. Det är de övriga funktionerna och smidigheten.

Att det skulle vara en statuspryl som vissa i tråden nämner är ju rent skitsnack, kanske i grundskolan, men annars skiter alla blankt i vilka hörlurar du har. Detsamma gäller telefoner, det är verktyg, inte statusprylar. Dessutom är telefoner (och hörlurar) bland det mest prisvärda man kan köpa sett till användningsområden och hur mycket man använder de. Tänk på att en iPhone idag kan ersätta din kamera, bank, plånbok, mp3-spelare, dator, stegräknare, klocka, mm.
Citera
2025-07-23, 01:13
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Njae. Du kanske får vad du betalar för upp till ett par tusenlappar (inte med Apple såklart), men sen är det mest placebo. Dvs efter det så är det vetskapen om att produkten är dyr som skapar det upplevda mervärdet, inte produkten i sig. Ni audiofiler intalar er t.ex. ofta att en dyr produkt är jättebra, men skulle inte höra skillnad på den och en mkt billigare produkt i ett blindtest.
Löjligt. Givetvis är det skillnad på ljud och ljud, det är ju själva grejen.

Idiotiskt att mena på att ”alla” hörlurar efter en viss prisklass låter identiskt och att folk lyssnar med plånboken.
Citera
2025-07-23, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist

Idiotiskt att mena på att ”alla” hörlurar efter en viss prisklass låter identiskt och att folk lyssnar med plånboken.
Fånerier. Ett par lurar för 5k låter som ett par för en tiondel av priset.
Citera
2025-07-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Det är bara att gratulera (?) om du inte hör skillnad och sparar pengar på det..
Projicera inte det på oss andra bara, en del hör definitivt skillnad mellan olika lurar. Och tyvärr brukar pris och ljudkvalitet rätt ofta korrelera även om det inte alltid är så..

/Dick
Citera
2025-07-23, 09:42
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det är bara att gratulera (?) om du inte hör skillnad och sparar pengar på det..
Det är knappast vid 500 kronor, men i något läge kommer mer pengar inte köpa en nämnvärt bättre produkt. Vet dock inte riktigt var gränsen går - kanske runt 3000 kronor?
Citera
2025-07-23, 19:42
Medlem
Runt 4-5k får man riktigt bra lurar tycker jag personligen, sen får man betala mycket för att det ska bli lite bättre.

Ett par lurar för 500 spänn duger till telefonsamtal, och inget annat

Det har inget med status att göra, utan lyssnar man flera timmar per dag är det välnvesterade pengar i både ergonomi och ljudkvalitet
Citera
2025-08-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist

Så säger alla audiofiler, men sedan skulle ni inte höra skillnad på en dyr och en mkt billigare produkt i ett blindtest. Det ni inte fattar är att ni obevekligen baserar ert omdöme på en massa subjektiva faktorer utöver ljud, bl.a. varumärke, utseende och vad nörd-kompisarna sagt.

Du kanske får vad du betalar för upp till ett par tusenlappar (dock inte in-ears vilka BORDE kosta max 349:- oavsett varumärke), men sen är det mest placebo. Dvs efter det så är det mest subjektiva faktorer som skapar det upplevda mervärdet, inte produkten i sig.

Bara en audiofil i självförnekelse tycker det är värt att få 1% bättre ljud genom att betala 500% högre pris.
Citera
2025-08-16, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cluecit
Idag är 3000kr inte särskilt mycket alls för ett par bra hörlurar ifall man använder de ofta. Jag har ett par AirPods Pro 2 som ligger däromkring i pris och jag köper ett nytt par utan att blinka ifall de försvinner eller går sönder.

Du är en idiot. Ljudet i in-ears blir märkbart sämre efter bara några få månader och såna lurar borde kosta max 349:-. Du blir blåst och fattar det inte ens. Vill du ha ANC så kan du få det i bekvämare lurar med bättre ljud för under tusenlappen: https://www.jbl.se/LIVE770NC.html
Citera
2025-08-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Så kan det säkert vara i vissa fall. Dock inte i mitt fall. Jag har jobbat med ljud i över 30 år och har genom åren testat de flesta fabrikat/modeller värda namnet, både studiolurar och hifi/konsumentlurar. Jag är alldeles för gammal för att bry mig om petitesser som ”status”.

Om det fanns ett par lurar för runt 2000:- som lät bättre än ett par för 7-8000 så skulle jag självklart välja den billigare varianten. Tyvärr existerar inga sådana. Åtminstone inte för mina öron. Men om du lyckats hitta ett par billiga som vinner i jämförelse så är det bara att gratulera!

Så där säger typ alla audiofiler
Sorry, men även du baserar ditt omdöme på många subjektiva faktorer utöver ljudet.

Genom att köpa 500% dyrare lurar får du kanske 1% faktiskt bättre ljud. Samtidigt har ju många människor en del öronvax i öronen som försämrar den faktiska lyssnarupplevelsen 20 gånger mer än vad de dyrare lurarna förbättrar den. Men sånt bryr sig sällan materialsportande audiofiler om, för det är den subjektiva upplevelsen som räknas och det är roligare att spendera massor på teknik än att spola öronen.
Citera
2025-08-16, 19:45
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Så kan det säkert vara i vissa fall. Dock inte i mitt fall. Jag har jobbat med ljud i över 30 år och har genom åren testat de flesta fabrikat/modeller värda namnet, både studiolurar och hifi/konsumentlurar. Jag är alldeles för gammal för att bry mig om petitesser som ”status”.

Om det fanns ett par lurar för runt 2000:- som lät bättre än ett par för 7-8000 så skulle jag självklart välja den billigare varianten. Tyvärr existerar inga sådana. Åtminstone inte för mina öron. Men om du lyckats hitta ett par billiga som vinner i jämförelse så är det bara att gratulera!
Citat:
Så där säger typ alla audiofiler
Sorry, men även du baserar ditt omdöme på många subjektiva faktorer utöver ljudet.

Genom att köpa 500% dyrare lurar får du kanske 1% faktiskt bättre ljud. Samtidigt har ju många människor en del öronvax i öronen som försämrar den faktiska lyssnarupplevelsen 20 gånger mer än vad de dyrare lurarna förbättrar den. Men sånt bryr sig sällan materialsportande audiofiler om, för det är den subjektiva upplevelsen som räknas och det är roligare att spendera massor på teknik än att spola öronen.
Min hörsel fungerar utmärkt, jag har ingen öronvax och är mer än nöjd med ljudet i mina lurar. Du får gärna förklara hur detta kan vara ett problem för dig?
Citera
2025-08-16, 21:14
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Du är en idiot. Ljudet i in-ears blir märkbart sämre efter bara några få månader och såna lurar borde kosta max 349:-. Du blir blåst och fattar det inte ens. Vill du ha ANC så kan du få det i bekvämare lurar med bättre ljud för under tusenlappen: https://www.jbl.se/LIVE770NC.html

JBL är rent skräp för dom pengarna, du är ordentligt lurad.
Citera
2025-08-16, 21:42
Medlem
Citat:
Min hörsel fungerar utmärkt, jag har ingen öronvax och är mer än nöjd med ljudet i mina lurar. Du får gärna förklara hur detta kan vara ett problem för dig?

det är ingen ide att försöka förklara för någon som aldrig har hört eller levt ett liv utan bra ljud. han är en såndär som sitter och spelar mp3 filer på datorn genom något 300:- högtalare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in