Citat:
Ursprungligen postat av
Crabbofix
När jag var yngre kostade ett par hörlurar ett par hundralappar, om man överhuvudtaget brydde sig om att köpa några extra istället för att använda dom som följde med.
Idag går ungdomar omkring på stan med hörlurar på skallen för 3000 spänn eller 6000 spänn för ett par apple airpods, och det är liksom inget konstigt alls.
Men att lägga 6000kr på ett par hörlurar ansågs ju helt sinnessjukt för bara ett par år sedan, det var ju liksom något för audiofil-mupparna. Även 3000kr var ju vansinnigt.
Tillsammans med en ny mobil så går folk omkring med mobil + lurar till ett värde av 15 000kr dagligen bara till och från skolan.
Jag vet inte hur er ekonomi såg ut, men när jag gick i skolan hade jag inte prylar för 15 000kr med mig dagligen...
Så jag antar att folk är bortskämda, har det otroligt bra ställt ekonomiskt och lever ett lyxliv idag, trots att dom knappt jobbat en dag i sina liv?
Jag vet inte om 3000kr för ett par hörlurar egentligen är vansinne eller vidare uppåt-väggarna-dyrt? Det har väl dels med vilket intresse du har för bra ljud? Många använder sina hörlurar i det närmaste dygnet runt nuförtiden, då mycket cirkulerar kring smartphonen? 3000kr är inte särskilt mycket pengar om du har ett normalt avlönat jobb, tillhör du medelklassen är 3000kr en piss i havet.
Detsamma gäller en ny Iphone. Lönerna har stigit ganska ordentligt sedan de tider du syftar på, folk har det betydligt bättre ställt (de som jobbar), de som inte jobbar har det sämre ställt idag än den tid du hänvisar till. Lägg till att en väldigt stor andel av vanliga knegare från arbetarklassen ägnar sig åt att handla allt på kredit och avbetalningar. Syftar du enbart på ungdomar, så har de antagligen välbeställda föräldrar eller släktingar, osv.