Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-18, 14:52
Medlem
Crabbofixs avatar
När jag var yngre kostade ett par hörlurar ett par hundralappar, om man överhuvudtaget brydde sig om att köpa några extra istället för att använda dom som följde med.

Idag går ungdomar omkring på stan med hörlurar på skallen för 3000 spänn eller 6000 spänn för ett par apple airpods, och det är liksom inget konstigt alls.

Men att lägga 6000kr på ett par hörlurar ansågs ju helt sinnessjukt för bara ett par år sedan, det var ju liksom något för audiofil-mupparna. Även 3000kr var ju vansinnigt.

Tillsammans med en ny mobil så går folk omkring med mobil + lurar till ett värde av 15 000kr dagligen bara till och från skolan.

Jag vet inte hur er ekonomi såg ut, men när jag gick i skolan hade jag inte prylar för 15 000kr med mig dagligen...

Så jag antar att folk är bortskämda, har det otroligt bra ställt ekonomiskt och lever ett lyxliv idag, trots att dom knappt jobbat en dag i sina liv?
Citera
2024-11-18, 15:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
När jag var yngre kostade ett par hörlurar ett par hundralappar, om man överhuvudtaget brydde sig om att köpa några extra istället för att använda dom som följde med.

Idag går ungdomar omkring på stan med hörlurar på skallen för 3000 spänn eller 6000 spänn för ett par apple airpods, och det är liksom inget konstigt alls.

Men att lägga 6000kr på ett par hörlurar ansågs ju helt sinnessjukt för bara ett par år sedan, det var ju liksom något för audiofil-mupparna. Även 3000kr var ju vansinnigt.

Tillsammans med en ny mobil så går folk omkring med mobil + lurar till ett värde av 15 000kr dagligen bara till och från skolan.

Jag vet inte hur er ekonomi såg ut, men när jag gick i skolan hade jag inte prylar för 15 000kr med mig dagligen...

Så jag antar att folk är bortskämda, har det otroligt bra ställt ekonomiskt och lever ett lyxliv idag, trots att dom knappt jobbat en dag i sina liv?

Jag vet inte om 3000kr för ett par hörlurar egentligen är vansinne eller vidare uppåt-väggarna-dyrt? Det har väl dels med vilket intresse du har för bra ljud? Många använder sina hörlurar i det närmaste dygnet runt nuförtiden, då mycket cirkulerar kring smartphonen? 3000kr är inte särskilt mycket pengar om du har ett normalt avlönat jobb, tillhör du medelklassen är 3000kr en piss i havet.

Detsamma gäller en ny Iphone. Lönerna har stigit ganska ordentligt sedan de tider du syftar på, folk har det betydligt bättre ställt (de som jobbar), de som inte jobbar har det sämre ställt idag än den tid du hänvisar till. Lägg till att en väldigt stor andel av vanliga knegare från arbetarklassen ägnar sig åt att handla allt på kredit och avbetalningar. Syftar du enbart på ungdomar, så har de antagligen välbeställda föräldrar eller släktingar, osv.
Citera
2024-11-18, 15:12
Medlem
Crabbofixs avatar
ja det finns väl flera förklaringar, men känslan är att statusprylar blivit mer var mans egendom och att ribban hela tiden höjs tillsammans med priserna...
men det är välj jag som inte hänger med helt enkelt.

förr tv spel för nån tusenlapp, idag speldator för 30 000kr

förr bio nån gång, idag 28 abonnemang för flera tusen i månaden...
Citera
2024-11-18, 15:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag kan hålla med om att stutsprylar blivit var mans egendom, att ribban höjts avsevärt. Konsumtionssamhället är ju sedan länge bananas, rätt äckligt om du frågar mig. Personligen är jag inte någon prylnisse alls, men just bra lurar och viss utrustning är något jag prioriterar då musik och film är ett stort intresse och innebär livskvalité. Fascinerande vilken resa dagens barn/ungdomar har gjort materiellt jämfört med oss som var födda på sjuttio och åttiotalet.

Annars har du ju rätt i att det är vansinne kring all streaming med abonnemang, du lär ju i mångt och mycket även ha en rad andra abonnemang också idag för att vara ajour och delaktig i samhället. Oerhört trist och tufft för de som inte har ekonomi eller arbetar, de hamnar ju i större utanförskap idag än mot bara tio femton år sedan. Lägg till matpriserna och kommande höjning av mediciner. Bedrövlig och sorglig utveckling. Dessa ideal var inget man blev itutad som barn, snarare tvärtom, i kölvattnet av alla hippes och gröna vågare.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-11-18 kl. 15:49.
Citera
2024-11-18, 15:55
Medlem
För vissa handlar det enbart om att få äga och att kunna visa upp en premiumprodukt.
Citera
2024-11-18, 16:11
Medlem
Jag köpte 1000 XM5 för 3800 ca ett år sen. Klart dyrt, men med tanke på hur många timmar om dagen jag använder dom så är det värt det.

Riktigt skönt med noise canceling på t.ex tåget eller på jobbet.

Lyssnar på musik, kollar film, tv-spel.. tyvärr är Sony så jävla äckliga att man inte kan använda dom till Ps5 så köpte skräpet pulse också vilket jag ångrar extremt. Vilken skillnad på dom och XM5.

Tror det är fler än jag som använder hörlurar ganska mycket idag så då är det ju värt att ha några man gillar.

Status, kunde inte bry mig mindre. Ljud och bekvämlighet, ja tack.

Men för vissa är det säkert så...
Citera
2024-11-18, 16:11
Medlem
towbs avatar
Sämre ljud, batterier som ska hållas laddade och många gånger dyrare. Ibland kan man undra om det var värt det bara för att få ett par trådlösa lurar. Aktiv brusreducering är väl det nya då. Men var inget problem när man tilläts vrida upp volymen så att det tjöt i öronen
Citera
2024-11-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Sämre ljud, batterier som ska hållas laddade och många gånger dyrare. Ibland kan man undra om det var värt det bara för att få ett par trådlösa lurar. Aktiv brusreducering är väl det nya då. Men var inget problem när man tilläts vrida upp volymen så att det tjöt i öronen

Sämre ljud än vad?

Ljudet är sjukt bra i t.ex. XM5. Batteritiden och hur snabbt den laddar likaså.
Citera
2024-11-18, 16:32
Medlem
ziejacools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
För vissa handlar det enbart om att få äga och att kunna visa upp en premiumprodukt.
och 99.99% av dessa så handlar det såklart om att premiumprodukter ger en premiumupplevelse och vi är många som betalar extra för att få det lilla extra.
Citera
2024-11-18, 16:35
Medlem
SmegmaFris avatar
Beror väll på hur mycket man uppskattar musik.
För min del så var det givet att kunna ha bra ljud och då får man betala för det.
Att däremot snorungar springer runt med det är en annan femma.
Kan inte vara kul att ha ungar idag som kräver så förbannat.
Citera
2024-11-18, 16:39
Medlem
Sereenas avatar
Jag la lite över tusenlappen (med rabatt erbjudande) på ett par Marshall Monitor sist jag köpte nya lurar då jag tröttnat på sladdar som ger upp (körde med Koss porta-pro till luren och diverse over-ear datorlurar innan), och telefoner brukar ju inte ha hörlursuttag numera så behövde ha en BT dongel med mic för att kunna använda mina vanliga lurar.

Så då kraven var BT, mikrofon och on- eller over-ear modell så landade det på Marshall lurarna då Marshall brukar vara bra på det mesta inom ljud och kunde användas både via BT och vanlig sladd.

Har haft dom en bunt år nu och dom funkar prima, batteriet hänger med osv, har definitivt tjänat igen vad jag normalt lagt på billigare lurar under motsvarande period.
Citera
2024-11-18, 16:42
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Beror på hur man ser på det.
Svindyra hörlurar är fortfarande en betydligt mer ekonomisk väg att gå till välljud framför högtalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in