2025-08-16, 11:27
Medlem
Hej

Ni som har flyttat från Sverige period vis eller för gott hur är livet för er nu? Blev det bättre eller sämre? Något ni saknar? När kände ni att det var det enda rätta att göra? Etc..

Funderar starkt på att lämna landet för gott efter studier då det finns ingenting av värde känns som man ruttnar bort, ingen livs glädje längre.

Diskutera gärna dela med er av era erfarenheter vill gärna få perspektiv
Citera
2025-08-16, 11:34
Medlem
sebastian66s avatar
Jag drog till Asien på semester och fastnade i Asien. Det känns som att det är det bästa man har gjort och skulle göra detta tio år tidigare.
Med tanke på att jag inte hade så många kompisar kändes detta ganska naturligt.
Det känns som att det är svårt att bygga upp ett bekantskapsnät när man inte kommer från trakten man bodde på i Sverige.
Att flytta från Göteborg till Skåne är en dålig kombination. Svenska människor är väldigt svåra att få tag på eller att bli vänner med.

Samtidigt hade det lite grann med mitt arbete att göra för att jag jobbade en vecka och var ledig en vecka.
Nu känns det som att man har rotat sig i Asien och har en familj med barn.
Det känns som att man saknar vissa maträtter men inte vädret och attityden.
Därför känns det inte som att det finns någon möjlighet och tanke på att dra tillbaka till Sverige heller.
Det känns mycket bättre för att man lever som en kung och har hemhjälp och behöver inte göra så mycket.
Jobba på hemmaplan brukar funka bra så att det inte blir några konflikter. Livet är mycket enklare på ett helt annat sätt. I Sverige är man väldigt stressade även att man inte behöver vara stressad.
Jag tror att du ska pröva för att det känns inte som att du kan förlora så mycket.
Om du tycker att livet är tråkigt utomlands kan du alltid åka tillbaka.
Senast redigerad av sebastian66 2025-08-16 kl. 11:41.
Citera
2025-08-16, 11:46
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag drog till Asien på semester och fastnade i Asien. Det känns som att det är det bästa man har gjort och skulle göra detta tio år tidigare.
Med tanke på att jag inte hade så många kompisar kändes detta ganska naturligt.
Det känns som att det är svårt att bygga upp ett bekantskapsnät när man inte kommer från trakten man bodde på i Sverige.
Att flytta från Göteborg till Skåne är en dålig kombination. Svenska människor är väldigt svåra att få tag på eller att bli vänner med.

Samtidigt hade det lite grann med mitt arbete att göra för att jag jobbade en vecka och var ledig en vecka.
Nu känns det som att man har rotat sig i Asien och har en familj med barn.
Det känns som att man saknar vissa maträtter men inte vädret och attityden.
Därför känns det inte som att det finns någon möjlighet och tanke på att dra tillbaka till Sverige heller.
Det känns mycket bättre för att man lever som en kung och har hemhjälp och behöver inte göra så mycket.
Jobba på hemmaplan brukar funka bra så att det inte blir några konflikter. Livet är mycket enklare på ett helt annat sätt. I Sverige är man väldigt stressade även att man inte behöver vara stressad.
Jag tror att du ska pröva för att det känns inte som att du kan förlora så mycket.
Om du tycker att livet är tråkigt utomlands kan du alltid åka tillbaka.

För att leva som en kung behöver du vara miljonär eller jobba, jobbar man lever man ej som en kung. Så vad gör du?
Citera
2025-08-16, 11:49
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
För att leva som en kung behöver du vara miljonär eller jobba, jobbar man lever man ej som en kung. Så vad gör du?
Med tanke på mina låga omkostnader så jobbar jag när jag vill och hur mycket jag vill Om jag vill ha bra pengar så jobbar jag med då.
Vi har betalt huset kontant bilarna kontant motorcyklarna kontant.
Alla möbler är kontant betalda. Då kan man säga att man lever som en kung när man har hemhjälp som inte kostar så mycket.
Det känns som att det är bättre att leva än i svenneland som är väldigt stressad även att man har bra pengar.
Även om du tjänar bra pengar så kan du inte ha ett bra liv i Sverige. När man tjänar för mycket pengar så kommer den nya skatter och nya regler.
I Sverige blir man alltid knullad på ett eller annat sätt. Det känns som att du redan har koll på detta sedan tidigare.
Jag behöver inte göra så mycket utan jag bara jobbar via internet när jag känner för det. Familjen kan vara hemma barnen kan vara hemma gå i skolan. Allting funkar och rullar på som vanligt.
Man är mindre stressad i Asien och har ett bra boende och lever gott.
Citera
2025-08-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hej

Ni som har flyttat från Sverige period vis eller för gott hur är livet för er nu? Blev det bättre eller sämre? Något ni saknar? När kände ni att det var det enda rätta att göra? Etc..

Funderar starkt på att lämna landet för gott efter studier då det finns ingenting av värde känns som man ruttnar bort, ingen livs glädje längre.

Diskutera gärna dela med er av era erfarenheter vill gärna få perspektiv

Jag jobbade utomlands i flera omgångar efter mina studier, för att jobba och uppleva världen. Det är två saker du behöver fixa om du är inom EU, jobb och boende. Krångligare än så är det inte.

Jobbar man utanför EU så är det bara att söka arbetstillstånd/visa och sådant också.

Det är en jättebra idé att jobba utomlands ett par år, för att få perspektiv på tillvaron och framförallt då bryta av mot den vardag som man ändå levt i som ungdom med skola i många år. Att direkt börja ett jobb i samma ort bryter inte av direkt utan en upplevd uttråkad tillvaro finns ju kvar ändå.

Så mitt råd är att utifrån dina språkkunskaper och din utbildning söka ett antal jobb utomlands och sedan dra iväg mot ett äventyr där väldigt mycket blir nytt och fräsch. Var inte rädd för att byta jobb, precis som du skulle gjort här hemma i Sverige. Trots allt är det år då du jobbar hårt och gör en karriär. Sedan när eller om du återvänder till Sverige så har du goda meriter att jobba i ett större företag eller starta eget. Risken/chansen är stor att är man framgångsrik utomlands och verkligen trivs med det livet att man kan bli kvar där utomlands och aldrig återvända till Sverige.

Men det är ofta något man bestämmer sig från början faktiskt. Det är stora skillnader på hur man agerar när man bestämt sig stanna i många år eller om det är en mer kortsiktigt projekt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-16 kl. 11:54.
Citera
2025-08-16, 12:01
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Som ensam man över 30+ utan aktiv social cirkel med en massa snygga kvinnor är det ju definitivt utan tvekan bättre att lämna landet för gott. För alla som gått förbi 30+ skulle jag säga, har man inte lyckats bra innan lär det inte hända efter heller. Bara inse fakta att när man ej är särskilt efterfrågad, finns det lämpligare spelplaner i livet efter det, vad gäller bättre klimat, högre livskvalitet året runt, ävsevärt bättre datingmöjligheter, mer bang for the buck generellt.

Med kapital på plats kan du med arbitrage leva ett betydligt softare liv i asien på avkastning på kapital, eller jobba lite extra deltid om du inte når hela vägen. Samma gäller södra europa, men kräver sannolikt mer kapital.

Att sluta vara skatteslav till sinnesjuka sverigestan är det bästa av allt.

Är 50% kvar i Sverige för tillfället, men skulle inte sakna särskilt mycket att lämna helt tror jag, vid detta laget
Citera
2025-08-16, 12:01
Medlem
cutepsychos avatar
Man saknar familjen och den här känslan av den inbillade trygga känslan av att man känner till allt och har koll på allt osv.

Utöver det saknar man inget!
Citera
2025-08-16, 12:02
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Med tanke på mina låga omkostnader så jobbar jag när jag vill och hur mycket jag vill Om jag vill ha bra pengar så jobbar jag med då.
Alla möbler är kontant betalda. Då kan man säga att man lever som en kung när man har hemhjälp som inte kostar så mycket.
Det känns som att det är bättre att leva än i svenneland som är väldigt stressad även att man har bra pengar.
Även om du tjänar bra pengar så kan du inte ha ett bra liv i Sverige. När man tjänar för mycket pengar så kommer den nya skatter och nya regler.
I Sverige blir man alltid knullad på ett eller annat sätt. Det känns som att du redan har koll på detta sedan tidigare.
Jag behöver inte göra så mycket utan jag bara jobbar via internet när jag känner för det. Familjen kan vara hemma barnen kan vara hemma gå i skolan. Allting funkar och rullar på som vanligt.

Skulle det sen hända nåt som t.ex allvarligare eller utdragen sjukdom så kan det "svida till" ordentligt i plånboken eftersom du inte längre tillhör det svenska socialförsäkringssystemet. En bra sjukvårdsförsäkring kostar några tusenlappar per månad. Tjänar du typ 50+ tusen/månad i Sverige så har du det bra, givetvis om du inte har dragit på dig för dyra omkostnader i övrigt.
Citera
2025-08-16, 12:06
Medlem
HBTKuks avatar
Jag bodde utanför Sverige ganska många år. Det mest påtagliga var att jag saknade djupa relationer, de som tar lång tid att växa fram. Jag hade många bekanta, men inga kära vänner på det sätt jag hade hemma. I perioder var det även påtagligt att jag var "blatten" som fick blickar och inte riktigt passade in i alla lägen. Många vågade inte heller prata med mig. Kvinnorna var i stället väldigt intresserade av, då jag i någon mån var exotisk med mina blå ögon och helt annan stil än infödingarna.

Med det sagt levde jag mycket gott och älskade landet jag befann mig i, men saknade familjen för mycket efter några år. Sverige har sina nackdelar, men även fördelar. Myndigheter har en viss tydlighet och man kan förvänta sig att saker sköts på ett, i det stora hela, snyggt sätt. Det funkar inte så i alla länder.
Citera
2025-08-16, 12:07
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Skulle det sen hända nåt som t.ex allvarligare eller utdragen sjukdom så kan det "svida till" ordentligt i plånboken eftersom du inte längre tillhör det svenska socialförsäkringssystemet. En bra sjukvårdsförsäkring kostar några tusenlappar per månad. Tjänar du typ 50+ tusen/månad i Sverige så har du det bra, givetvis om du inte har dragit på dig för dyra omkostnader i övrigt.
Absolut men samtidigt kan man inte ha den inställningen att man ska bli sjuk heller.
Men ju äldre man blir ju närmare kommer man till defekterna såklart.
Ibland fr man ta risker lite som att hoppa bungyjump eller segelflyga.
Att bara sitta hemma i sverige leder inte till avkopplande och sunt levande
Om man får sjukt stora allvarliga sjukdomar får man nog skynda sig hem till sverige för att få hjälp trots allt.
Bor man i asien måste man trots allt ha en mindre försäkring eller pengar pbanken då löser sig det mesta trots allt.
Citera
2025-08-16, 12:12
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Absolut men samtidigt kan man inte ha den inställningen att man ska bli sjuk heller.
Men ju äldre man blir ju närmare kommer man till defekterna såklart.
Ibland fr man ta risker lite som att hoppa bungyjump eller segelflyga.
Att bara sitta hemma i sverige leder inte till avkopplande och sunt levande
Om man får sjukt stora allvarliga sjukdomar får man nog skynda sig hem till sverige för att få hjälp trots allt.
Bor man i asien måste man trots allt ha en mindre försäkring eller pengar pbanken då löser sig det mesta trots allt.

Nej man ska inte räkna med att man blir sjuk, men det KAN hända! Har en kompis som har flyttat ner till Thailand och bor med sin kvinna där. Hon jobbar som sjuksköterska i Bangkok och hon vill inte flytta till Sverige. Han vill inte utvandra så han är skriven hos sin mor som det är nu. Hans far gick bort för ett par år sen och tanten är väl runt 90 år idag. Han vet inte riktigt hur han ska göra den dagen hon går bort. Förhoppningsvis löser det sig.
Citera
2025-08-16, 12:37
Medlem
Citat:

Det vill till att man har ett jobb där man kan jobba vart som helst bara man har en dator och internet låter det som? Annars hade det kanske inte varit lika glamoröst att flytta till Asien eller har jag fel? Du har säkert en bra utbildning och kan få lite olika jobb där du kan sitta hemifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in