2025-09-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Allt salt är havssalt.
Nej, du har även bergssalt.
Citera
2025-09-13, 18:03
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Nej, du har även bergssalt.
Nej, även det som kallas bergssalt kommer ursprungligen från havet eller andra nu uttorkade saltvattendrag.
Citera
2025-09-14, 15:05
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Allt salt är havssalt.

Bregott havssalt är godare än den där extrasalt. Det är rejäl skillnad. Kylväska kommer att tas med och Bregott havssalt kommer att köpas in.
Citera
2025-09-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Har flyttat ifrån Sverige till Polen.
Inte för att jag tycker illa om Sverige, utan jag har ett värdefullt jobbkontrakt där.

Positivt från Polen
Polen är fritt från muslimbabbar och diverse klanfamiljer. Generellt är våld och kriminalitet inte lika påtagligt som i Sverige och man ser på tjejer att de är mer avslappnade. Zigenare är i princip vad man har och polska folket är inte sugna på att importera mer av liknande vara.

Äntligen kan man gå ner till kiosken och köpa sig kall öl en sen kväll. Man slipper det där jävla bunkrandet från Systembolaget.

Polen är ett land som fick massbilism för inte så länge sedan och därmed är kollektivtrafiken i städer mycket bättre utbyggd. Även tåg i Polen funkar enormt mycket bättre. Strul är ovanligt.

Går lättare att få kontakt med tjejer i Polen. Inget ont om svenska tjejer, men den där jävla isväggen finns där och måste brytas.

Polska ungdomar lite mer väluppfostrade och inte lika dryga som de svenska.

Negativt om Polen
Polska myndigheter är en jävla sorg. Man saknar på allvar Sverige, BankID och ärenden som relativt simpelt kan lösas på hemsidan. Generellt sett är myndighetspersoner mycket mer hjälpsamma i Sverige och jävligt mycket mer dryga och otrevliga i Polen.

Folk kör som fan på de polska vägarna. Svenskar har en betydligt mer avslappnad körstil. Dessutom är trafiken tätare och hetsigare i Polen.

Varor som lakrits, Kawi räkost, Bregott med havssalt är något man saknar.
Nu är inte jag i Polen på heltid, utan kör 3 månader Polen, 3 månader Sverige, osv osv
Men kiwi har jag sett lite överallt, Biedronka, Dino, Zabka, Lidl och Aldi, tex.

Trafiken kan jag absolut hålla med om, det är altid ett äventyr, jag bor en bit öst om Wroclaw, och det är alltid en enorm lättnad att komma av motorvägen och (ibland) kunna få slappna av lite.

Polackerna är dessutom extremt noggranna att stanna vid övergångsställen, det räcker att man är 10 meter från ett övergångsställe så stannar de bilen och väntar lugnt tills man passerat över vägen, eller så kommer de i full fart och tvärnitar sedan.. trots att man inte ens är på övergångsstället.
Ett intressant fenoment.
Citera
2025-09-22, 18:53
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Bara inte Finland. Det depressiva rövhålet rekommenderar jag inte ens till den mest introverta autistroboten.

Norge och Danmark är bättre.

Det är ungefär vad jag tycker om Sverige och svenskar. Om en svensk upplever att Finland som depressivt, då måste det vara något extra.
Citera
2025-09-22, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är ungefär vad jag tycker om Sverige och svenskar. Om en svensk upplever att Finland som depressivt, då måste det vara något extra.

Jag är från Sverige, morsan från Finland,,,jag känner båda länderna.
Dom är mera lika än olika.
Citera
2025-09-23, 09:10
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moskorv
Nu är inte jag i Polen på heltid, utan kör 3 månader Polen, 3 månader Sverige, osv osv
Men kiwi har jag sett lite överallt, Biedronka, Dino, Zabka, Lidl och Aldi, tex.

Trafiken kan jag absolut hålla med om, det är altid ett äventyr, jag bor en bit öst om Wroclaw, och det är alltid en enorm lättnad att komma av motorvägen och (ibland) kunna få slappna av lite.

Polackerna är dessutom extremt noggranna att stanna vid övergångsställen, det räcker att man är 10 meter från ett övergångsställe så stannar de bilen och väntar lugnt tills man passerat över vägen, eller så kommer de i full fart och tvärnitar sedan.. trots att man inte ens är på övergångsstället.
Ett intressant fenoment.

Frukter kan du hitta alla möjliga sorter av, så där skulle jag inte vilja säga att det är någon brist i Polen.
Jag som gärna lagar thai- och kinesisk mat hemma har numera även ingredienserna. Vissa riktiga kryddor kommer man att få beställe via nätet eller passa på att köpa i asiatiska butiker i Malmö.
För några år sedan hade det varit omöjligt att få till en god thaigryta i Polen.

Att polacker tvärnitar framför övergångsställe beror på att straffen för att köra på någon inte är nådiga. Men ute på vägarna kör de fan som höns, tränger sig och skall köra om på alla möjliga olämpliga ställen.
Du har en olycksstatistik i Polen som inte är vacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in