2025-08-15, 15:18
Medlem
electricstars avatar
Hej,

jag är en gammal elektronik pulare, sitter på ett antal uppfinningar inom högtalare och förstärkare. Inte patenterat, skulle inte har råd att underhålla patentkostnader. Men har löst problem som:

- Modul som eliminerar Övergångsdistorsion, simulerar 0,0001% THD vid full uteffekt med klass AB slutsteg. 0,001% THD klass B.
- Ny teknologi för att bromsa högtalarelement för att få bort ringning. (Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill)
- Ny teknologi för att få fram extremt låg bas (16 Hz) i kompakt låda.

High end produkter, inom detta har extremt höga priser, se tex Marten högtalare. Kanske man kan ha en liten firma tillsammans och kränga highend högtalare för 500.000 paret ?
Senast redigerad av electricstar 2025-08-15 kl. 15:24.
Citera
2025-08-15, 15:21
Avslutad
Om du måste fråga random folk på nätet om det är en bra idé är det oftast ett dåligt tecken. Gör din egen research istället.

De som kan ta extremt höga priser har ofta hela marknadsavdelningar som har marknadsfört deras produkter i årtionden. Om du tror att du kan ta lika mycket betalt, eller ens komma i närheten, är du helt ute och cyklar i de djupaste, kallaste skogarna i Norra Norrland, eftersom ingen känner dig eller litar på dina grejer än.

Fråga dig själv: skulle du köpa en sportbil från Tjock-Steffes hemmabyggda fabriksverkstad i Norra Norrland som påstår att hans bil är lika bra som en helt ny Ferrari, eller vill du kanske hellre ha något som faktiskt rullats ut från en riktig fabrik i Italien?
Senast redigerad av Grytvante 2025-08-15 kl. 15:31.
Citera
2025-08-15, 15:26
Medlem
Då presenterar man väl sin ide för ALMI Företagspartner.

Anmälningsavgiften för patent är 500:- . Granskningsavgift 2500:-. Har du inte råd till ens det, så är knappast det du framhåller "high end".
Citera
2025-08-15, 15:43
Medlem
Amazon-mannens avatar
Är det verkligen high-endgrejer som får labbpersonal att spontanejakulera när de läser testvärdena eller är ditt märke av typen

..kabelhöljena är vävda av gyllene fitthår, skördat från ariska tonårskvinnor under midsommarnatten och sedan blablabla ..

..kabinettet är laser3D-skuret ner till 0,00045 mikrometers precision hos en underleverantör till som NASA rekommenderade i ett personligt brev till vår VD..

Eller?
Citera
2025-08-15, 16:06
Medlem
kalkryggars avatar
Vad är det du behöver från en tänkt kompanjon?

Hur kan du visa för en tänkt kompanjon att dina högtalare skulle kunna vara värda 500 tusen kronor?

Vad har du tänkt dig för olika modeller eller ska allt vara custom?
Citera
2025-08-15, 16:18
Medlem
glimmandes avatar
Är väl bara att ta fram prototyper som bevisat funkar. Prata med HiFi-klubben om de vill prova och hjälpa dig att få igång försäljningen. Osv.

Tror Klass AB och B förstärkare är svåra att konkurrera inom om man gör något själv. Finns ju massor av enormt bra konkurrenter. När jag funderade på förstärkardesign för nåt decennium sedan så hittade jag https://icepoweraudio.com/. En väg framåt för att få lönsamhet är att helt enkelt köpa in deras moduler och göra en snygg förpackning. De är väldigt bra trots att de är klass D. För 1500 kr så får man en hel modul och säkert under 1000 kr om man köper i volym. Fixa resten av mekaniken och inbyggnaden för några tusenlappar till. Säg 5000 kr byggkostnad. Sedan så säljer man för minst dubbla.

Högtalare verkar ha väldiga marginaler om man lyckas sälja det som high-end och verkar vara hopplöst konkurrensutsatt i segmentet för vanliga konsumenter. Ingen aning om hur man lyckas med att bygga upp ett nytt märke som kan sälja för multum.

Märkt att HiFi-nörderi tillhör min generation och äldre. För yngre så verkar de nöja sig med nån bluetoothkopplad låda med inbyggt batteri, förstärkare och högtalare. Kanske går att slå sig in i den branschen på nåt sätt då det är där som volymerna finns?
Citera
2025-08-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Hej,

jag är en gammal elektronik pulare, sitter på ett antal uppfinningar inom högtalare och förstärkare. Inte patenterat, skulle inte har råd att underhålla patentkostnader. Men har löst problem som:

- Modul som eliminerar Övergångsdistorsion, simulerar 0,0001% THD vid full uteffekt med klass AB slutsteg. 0,001% THD klass B.
- Ny teknologi för att bromsa högtalarelement för att få bort ringning. (Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill)
- Ny teknologi för att få fram extremt låg bas (16 Hz) i kompakt låda.

High end produkter, inom detta har extremt höga priser, se tex Marten högtalare. Kanske man kan ha en liten firma tillsammans och kränga highend högtalare för 500.000 paret ?
Jag har många års erfarenhet av tillverkning av prototyp och små serier av elektronik så visst skulle ett sådant projekt kunna vara intressant.

Det är såklart svårt att lyckas utan någon med kapital också, men med några fungerade prototyper så är man ju en bit på vägen.
Citera
2025-08-15, 16:45
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då presenterar man väl sin ide för ALMI Företagspartner.

Anmälningsavgiften för patent är 500:- . Granskningsavgift 2500:-. Har du inte råd till ens det, så är knappast det du framhåller "high end".

Nej, ca 100.000 i Sverige med allt. Jag har såklart kollat på det där. Patent är inte anpassade för privatpersoner.
Citera
2025-08-15, 16:51
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Är väl bara att ta fram prototyper som bevisat funkar. Prata med HiFi-klubben om de vill prova och hjälpa dig att få igång försäljningen. Osv.

Tror Klass AB och B förstärkare är svåra att konkurrera inom om man gör något själv. Finns ju massor av enormt bra konkurrenter. När jag funderade på förstärkardesign för nåt decennium sedan så hittade jag https://icepoweraudio.com/. En väg framåt för att få lönsamhet är att helt enkelt köpa in deras moduler och göra en snygg förpackning. De är väldigt bra trots att de är klass D. För 1500 kr så får man en hel modul och säkert under 1000 kr om man köper i volym. Fixa resten av mekaniken och inbyggnaden för några tusenlappar till. Säg 5000 kr byggkostnad. Sedan så säljer man för minst dubbla.

Högtalare verkar ha väldiga marginaler om man lyckas sälja det som high-end och verkar vara hopplöst konkurrensutsatt i segmentet för vanliga konsumenter. Ingen aning om hur man lyckas med att bygga upp ett nytt märke som kan sälja för multum.

Märkt att HiFi-nörderi tillhör min generation och äldre. För yngre så verkar de nöja sig med nån bluetoothkopplad låda med inbyggt batteri, förstärkare och högtalare. Kanske går att slå sig in i den branschen på nåt sätt då det är där som volymerna finns?

Hej, japp jag är 60+. Det som hände då man kom ut som nybakat ingenjör, var att all ljud och bild elektronik flyttade till Kina, kvar i Sverige fanns bara jobb inom data. Vad gäller ljud teknik, är det bara high-end som finns kvar i Europa och USA.

Mycket intressant sida, ska kolla.
Citera
2025-08-15, 17:10
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Hur kan du visa för en tänkt kompanjon att dina högtalare skulle kunna vara värda 500 tusen kronor?

Jag skrev just 500k på lite skoj (referens Martin). ingen aning om var priset skulle bli. Har bilden kristallklar i min hjärna vad som skulle bli den perfekta högtalaren, jag vill låsa två extremt bra högtalarelementen, diskant och bas/mellan, med aktiv elektronik, för att få bort cumulative spectral-decay. Inget har provat det tidigare.

Att bygga en passiv högtalare med ok prestanda på CSD skulle inte vara något nytt.
Citera
2025-08-15, 17:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Jag skrev just 500k på lite skoj (referens Martin). ingen aning om var priset skulle bli. Har bilden kristallklar i min hjärna vad som skulle bli den perfekta högtalaren, jag vill låsa två extremt bra högtalarelementen, diskant och bas/mellan, med aktiv elektronik, för att få bort cumulative spectral-decay. Inget har provat det tidigare.

Att bygga en passiv högtalare med ok prestanda på CSD skulle inte vara något nytt.

Okej, men:

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Hur kan du visa för en tänkt kompanjon att dina högtalare skulle kunna vara värda whatever?

Citera
2025-08-15, 17:14
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Är det verkligen high-endgrejer som får labbpersonal att spontanejakulera när de läser testvärdena eller är ditt märke av typen

..kabelhöljena är vävda av gyllene fitthår, skördat från ariska tonårskvinnor under midsommarnatten och sedan blablabla ..

..kabinettet är laser3D-skuret ner till 0,00045 mikrometers precision hos en underleverantör till som NASA rekommenderade i ett personligt brev till vår VD..

Eller?

Nej, ny teknologi.. men du kommer inte ifrån allt det där hokus-pokuset om vissa sorters kondingar, feta kablar, 100kg högtalarlåda etc - om du ska göra en högtalare i Europa - måste bli i högre pris segment. Vi kan aldrig konkurrera med Kina på massproducerade saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in