Citat:
Ursprungligen postat av
electricstar
Hej,
jag är en gammal elektronik pulare, sitter på ett antal uppfinningar inom högtalare och förstärkare. Inte patenterat, skulle inte har råd att underhålla patentkostnader. Men har löst problem som:
- Modul som eliminerar Övergångsdistorsion, simulerar 0,0001% THD vid full uteffekt med klass AB slutsteg. 0,001% THD klass B.
Mätvärden känns
väldigt 70-tal i mina öron, relationen till hur det verkligen låter är inte heller självklar, enligt min erfarenhet.
Citat:
- Ny teknologi för att bromsa högtalarelement för att få bort ringning. (Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill)
Att bromsa högtalarelement brukar strömstarka förstärkare med stor kondensatorbank vara bra på, dom har dessutom fördelen att vara bra på att
snabbt starta elementen "transientrespons".
Citat:
- Ny teknologi för att få fram extremt låg bas (16 Hz) i kompakt låda.
High end produkter, inom detta har extremt höga priser, se tex Marten högtalare. Kanske man kan ha en liten firma tillsammans och kränga highend högtalare för 500.000 paret

?
Ju mer elektronik som bli inblandad, desto längre från ett naturligt ljud riskerar man att komma det vill gärna bli sterilt i mina öron. Men jag gillar i och för sig gammal high-end och äldre vinylinspelningar.
Men kul att någon har intresset att utveckla, du behöver nog bygga ett par prototyper utan ytfinish först och prova elektroniken och sedan optimera baffel, elementplacering mm. Så att det finns något att lyssna på innan du går vidare tänker jag.