2025-08-15, 17:19
Medlem
Paris24s avatar
TS har iallafall en prudkt flörst, och startar firman sedan. Till skillnad från t.ex northvolt.

High end-produkter har alltid en liten nischad marknad. Folk med pengar kan betala vad som helt för prylar med rätt status i deras ögon. Se B&O t.ex som överlevde i 40 år eller så.
Citera
2025-08-15, 17:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av electricstar
Hej,

jag är en gammal elektronik pulare, sitter på ett antal uppfinningar inom högtalare och förstärkare. Inte patenterat, skulle inte har råd att underhålla patentkostnader. Men har löst problem som:

- Modul som eliminerar Övergångsdistorsion, simulerar 0,0001% THD vid full uteffekt med klass AB slutsteg. 0,001% THD klass B.
Mätvärden känns väldigt 70-tal i mina öron, relationen till hur det verkligen låter är inte heller självklar, enligt min erfarenhet.
Citat:
- Ny teknologi för att bromsa högtalarelement för att få bort ringning. (Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill)
Att bromsa högtalarelement brukar strömstarka förstärkare med stor kondensatorbank vara bra på, dom har dessutom fördelen att vara bra på att snabbt starta elementen "transientrespons".
Citat:
- Ny teknologi för att få fram extremt låg bas (16 Hz) i kompakt låda.

High end produkter, inom detta har extremt höga priser, se tex Marten högtalare. Kanske man kan ha en liten firma tillsammans och kränga highend högtalare för 500.000 paret ?
Ju mer elektronik som bli inblandad, desto längre från ett naturligt ljud riskerar man att komma det vill gärna bli sterilt i mina öron. Men jag gillar i och för sig gammal high-end och äldre vinylinspelningar.

Men kul att någon har intresset att utveckla, du behöver nog bygga ett par prototyper utan ytfinish först och prova elektroniken och sedan optimera baffel, elementplacering mm. Så att det finns något att lyssna på innan du går vidare tänker jag.
Senast redigerad av sykkelpump 2025-08-15 kl. 17:47.
Citera
2025-08-15, 17:28
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Mycket intressant sida, ska kolla.

Det är grundat av en dansk industridoktorand för Bang & Olufsen. Läste hans avhandling då jag var intresserad av sånt här och den är faktiskt en väldigt bra genomgång. Kan rekommendera den.

Blev grunden för klass D förstärkare åt Bang & Olufsen och sedan ett eget bolag som spin-off ifrån deras R&D. Har väl inget egentligen med ditt trådämne att göra men är intressant ifrån ett elektronikperspektiv.
Citera
2025-08-15, 17:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Är det verkligen high-endgrejer som får labbpersonal att spontanejakulera när de läser testvärdena eller är ditt märke av typen

..kabelhöljena är vävda av gyllene fitthår, skördat från ariska tonårskvinnor under midsommarnatten och sedan blablabla ..

..kabinettet är laser3D-skuret ner till 0,00045 mikrometers precision hos en underleverantör till som NASA rekommenderade i ett personligt brev till vår VD..

Eller?
Din avsikt är att håna trådskaparen, eller något annat?
Göra dig lustig kanske?
Citera
2025-08-15, 18:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Är väl bara att ta fram prototyper som bevisat funkar. Prata med HiFi-klubben om de vill prova och hjälpa dig att få igång försäljningen. Osv.

Tror Klass AB och B förstärkare är svåra att konkurrera inom om man gör något själv. Finns ju massor av enormt bra konkurrenter. När jag funderade på förstärkardesign för nåt decennium sedan så hittade jag https://icepoweraudio.com/. En väg framåt för att få lönsamhet är att helt enkelt köpa in deras moduler och göra en snygg förpackning. De är väldigt bra trots att de är klass D. För 1500 kr så får man en hel modul och säkert under 1000 kr om man köper i volym. Fixa resten av mekaniken och inbyggnaden för några tusenlappar till. Säg 5000 kr byggkostnad. Sedan så säljer man för minst dubbla.

Högtalare verkar ha väldiga marginaler om man lyckas sälja det som high-end och verkar vara hopplöst konkurrensutsatt i segmentet för vanliga konsumenter. Ingen aning om hur man lyckas med att bygga upp ett nytt märke som kan sälja för multum.

Märkt att HiFi-nörderi tillhör min generation och äldre. För yngre så verkar de nöja sig med nån bluetoothkopplad låda med inbyggt batteri, förstärkare och högtalare. Kanske går att slå sig in i den branschen på nåt sätt då det är där som volymerna finns?
Tänker att du har rätt angående äldre generation i stor utsträckning, dom som verkligen är intresserade blir färre med tiden.

Men, av dom som är intresserade streamar många från t ex Tidal eller Qobuz idag och vill gärna ha färre komponenter så aktiva högtalare ligger nog i tiden och har en målgrupp, om man kan få dom bra till ett vettigt pris.
Citera
2025-08-15, 18:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill

Det där lät som en fysikalisk omöjlighet. Att komma mer eller mindre nära det perfekta är det enda man kan göra utan oändlig energi.

Pratar vi en monohögtalare i ett teoretiskt totaldämpat rum, eller i vakuum? Eller menar du att din princip ska kunna uppnå perfekt låsning även för ett stereopar i ett typiskt lyssningsrum?
Citera
2025-08-15, 18:48
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Hej,

jag är en gammal elektronik pulare, sitter på ett antal uppfinningar inom högtalare och förstärkare. Inte patenterat, skulle inte har råd att underhålla patentkostnader. Men har löst problem som:

- Modul som eliminerar Övergångsdistorsion, simulerar 0,0001% THD vid full uteffekt med klass AB slutsteg. 0,001% THD klass B.
- Ny teknologi för att bromsa högtalarelement för att få bort ringning. (Nyfiken på hur mycket bättre det skulle låta i en högtalare där elementen är helt låsta mot insignalen, och inte kan fladdra som dom själva vill)
- Ny teknologi för att få fram extremt låg bas (16 Hz) i kompakt låda.

High end produkter, inom detta har extremt höga priser, se tex Marten högtalare. Kanske man kan ha en liten firma tillsammans och kränga highend högtalare för 500.000 paret ?

Om du nu har dessa finurliga uppfinningar så tycker jag att du ska bygga några prototyper. Det finns rätt många DIY nördar som du kanske kan få hjälp med. Hififorum.nu huserar väl nägra, men det verkar som forumet blivit väldigt dött. Det finns en som heter "Rydberg" som har varit där i evigheter, han kanske kan vara intresserad att hjälpa/samarbeta? Annars kontakta svenska hifi-tillverkare och prata med dem om dina ideer. https://hififynd.se/svenska-tillverkare/
Citera
2025-08-15, 19:01
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det där lät som en fysikalisk omöjlighet. Att komma mer eller mindre nära det perfekta är det enda man kan göra utan oändlig energi.

Pratar vi en monohögtalare i ett teoretiskt totaldämpat rum, eller i vakuum? Eller menar du att din princip ska kunna uppnå perfekt låsning även för ett stereopar i ett typiskt lyssningsrum?

Nej, bara perfekt ljud från källan, rummet i sig kan man inte göra något åt. Visst kan man göra lite på ett högtalakabinett genom form och placering av element, men min ide' handlar om att bromsa högtalarelementen. Men det kan blir dyrt och risk för overengineering..
Senast redigerad av electricstar 2025-08-15 kl. 19:19.
Citera
2025-08-15, 19:10
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag har många års erfarenhet av tillverkning av prototyp och små serier av elektronik så visst skulle ett sådant projekt kunna vara intressant.

Det är såklart svårt att lyckas utan någon med kapital också, men med några fungerade prototyper så är man ju en bit på vägen.

Hej, klart intressant. Grunden är en förstärkare med bipolära Darlington på utgången, som jag sedan monterar min lilla hemlighet på.. Jag är ingen anhängare av 2000 watts förstärkare som pumpar ut 100 ampere och liknande.. Allt kan göras litet. 2x100 watt typ.
Senast redigerad av electricstar 2025-08-15 kl. 19:17.
Citera
2025-08-15, 19:17
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Mätvärden känns väldigt 70-tal i mina öron, relationen till hur det verkligen låter är inte heller självklar, enligt min erfarenhet.

Att bromsa högtalarelement brukar strömstarka förstärkare med stor kondensatorbank vara bra på, dom har dessutom fördelen att vara bra på att snabbt starta elementen "transientrespons".

Ju mer elektronik som bli inblandad, desto längre från ett naturligt ljud riskerar man att komma det vill gärna bli sterilt i mina öron. Men jag gillar i och för sig gammal high-end och äldre vinylinspelningar.

Men kul att någon har intresset att utveckla, du behöver nog bygga ett par prototyper utan ytfinish först och prova elektroniken och sedan optimera baffel, elementplacering mm. Så att det finns något att lyssna på innan du går vidare tänker jag.

Nja, det är inte riktigt den typen av broms.. Kolla lite på ACE bass, negativ återkoppling och liknande...

Det är ett problem om man ska göra en high end högtalare med inbyggda aktiva förstärkare, kundkretsen vill såklart ha dessa separat.
Citera
2025-08-15, 19:21
Medlem
electricstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Om du nu har dessa finurliga uppfinningar så tycker jag att du ska bygga några prototyper. Det finns rätt många DIY nördar som du kanske kan få hjälp med. Hififorum.nu huserar väl nägra, men det verkar som forumet blivit väldigt dött. Det finns en som heter "Rydberg" som har varit där i evigheter, han kanske kan vara intresserad att hjälpa/samarbeta? Annars kontakta svenska hifi-tillverkare och prata med dem om dina ideer. https://hififynd.se/svenska-tillverkare/

Bra tips, kollar. Tack.
Citera
2025-08-15, 19:29
Medlem
Citat:
Jag skrev just 500k på lite skoj (referens Martin). ingen aning om var priset skulle bli. Har bilden kristallklar i min hjärna vad som skulle bli den perfekta högtalaren, jag vill låsa två extremt bra högtalarelementen, diskant och bas/mellan, med aktiv elektronik, för att få bort cumulative spectral-decay. Inget har provat det tidigare.

Att bygga en passiv högtalare med ok prestanda på CSD skulle inte vara något nytt.

Hur står sig dina högtalare mot Ingvar Öhman eller mot Teenage engineer OD-11?
Just när det gäller högtalare, så har ju Sverige en lång tradition i att kunna ta fram väldigt bra högtalare, genom ex. Stig Carlsson.
När det kommer till högtalare så är det lite annorlunda mot allt annat i hifi-anläggningen.
Det handlar om att omvandla elektriska impulser till mekaniska rörelser som ska förmedla ljudet, så väl som möjligt, vilket innebär förutom teknisk kunskap, en hel del praktiskt kompetens med att få rätt på lådorna, materialval och en del annat.
I vilket fall som helst, väldigt intressant med någon som säger sig ha så mycket kompetens att ta fram bra högtalare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in