2025-08-15, 11:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Visst, stark kursökning men kollar jag utvecklingen sedan jag kom in för 12 år sedan på 140 kr så har den i princip följt OMXS30 index.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-08-15 kl. 12:04.
Citera
2025-08-15, 12:16
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Visst, stark kursökning men kollar jag utvecklingen sedan jag kom in för 12 år sedan på 140 kr så har den i princip följt OMXS30 index.

För att ABB utgör en så stor del av och bidrar så mycket till OMXS30? Både direkt och indirekt via Investor.
Citera
2025-08-15, 12:25
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Index +200% och ABB långt över 300%. Vill du bara skryta som vanligt eller tagit första fredagsgroggen tidigt?
Citera
2025-08-15, 13:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Index +200% och ABB långt över 300%. Vill du bara skryta som vanligt eller tagit första fredagsgroggen tidigt?

Vill bara skryta...
Citera
2025-09-04, 12:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Årets återköpsptogram avslutat, runt 640 kr idag, rör sig så sakteliga mot 750 kr och där avser jag ta hem en del av vinsten.
Citera
2025-10-08, 09:58
Medlem
Istället för att särnotera Robotics-delen säljer ABB det för 50 miljarder till ...Softbank. Trist att det inte hamnar på börsen och jag har ju svårt att tro att Softbank kommer vara en bättre ägare än ABB.
https://efn.se/abb-avyttrar-division...ljarder-kronor
Citera
2025-10-08, 15:58
Medlem
Krapulants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Istället för att särnotera Robotics-delen säljer ABB det för 50 miljarder till ...Softbank. Trist att det inte hamnar på börsen och jag har ju svårt att tro att Softbank kommer vara en bättre ägare än ABB.
https://efn.se/abb-avyttrar-division...ljarder-kronor
Bra betalt ändå.
Citera
2025-10-08, 16:50
Medlem
Adelsdams avatar
Japanska Softbank, med den omtalade Masayoshi Son vid rodret, köper robotikverksamheten från ABB. Han lovar ”en banbrytande evolution” för den förvärvade enheten. Men hans tidigare investeringar i nordiska bolag har utvecklats katastrofalt.

https://www.di.se/nyheter/trots-tvek...abb-s-robotar/

Hade Softbank tänkt bygga AI-robotar? Märkligt att det är Softbank som går in här, trodde mest de sysslade med övervärderade tech-bolag.
Citera
2025-10-08, 17:17
Medlem
glimmandes avatar
Dum fråga, men vad är kvar av ABB idag? HVDC såldes till Hitachi. Robotics till Softbank. Tidigare kärnkraft till Westinghouse. Gasturbiner såldes till Alstom. Tåg försvann för en evighet sen.

Alla historiska verksamheter jag förknippar med ABB verkar försvinna. Så vad gör de idag?
Citera
2025-10-08, 17:26
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Dum fråga, men vad är kvar av ABB idag? HVDC såldes till Hitachi. Robotics till Softbank. Tidigare kärnkraft till Westinghouse. Gasturbiner såldes till Alstom. Tåg försvann för en evighet sen.

Alla historiska verksamheter jag förknippar med ABB verkar försvinna. Så vad gör de idag?

Bra fråga. Enligt hemsidan.

Citat:
ABB:s verksamhet är organiserad i fyra globala affärsområden, vilka i sin tur är uppbyggda av specifika divisioner inriktade på särskilda branscher och produktområden.

Electrification
Motion
Process Automation
Robotics & Discrete Automation

https://new.abb.com/se/om-abb/verksamhet

Att företag säljer av vissa affärsområden är helt naturligt men ibland verkar det som om utförsäljningar är själva huvudargumentet för ökad aktieägarvärde, vilket är väldigt märkligt. Flera av de verksamheter som ABB knoppat av har fortsatt gå fantastiskt bra. Väldigt dumt att inte ABB eller Investor behöll delar av ägandet där.
Citera
2025-10-12, 15:36
Medlem
wwrs avatar
Vansinne och förstörelse av Sverige/Schweiz. Pengar är inte värda något på den nivån. När globala makthavare behöver pengar säger de bara åt Trump att trycka mer. Industrier har värde. Industrier bygger upp länder. Robotics är extremt hett just nu.
Citat:
ABB (693,4 kr) säljer sin division Robotics till det japanska investmentbolaget Softbank för drygt 50 mdr kr i kontanter. Det beskedet kom idag (8/10) och innebär alltså att ABB blåser av planerna på att knoppa av Robotics som ett eget börsbolag (möjligen i Stockholm).
https://www.affarsvarlden.se/komment...r-sina-robotar

Google AI
Citat:
Yes, ABB's robotics business was a world leader, consistently ranked as one of the top suppliers globally, with the company recently selling its robotics division to SoftBank Group. Before the sale, sources identified the division as the world's second-biggest robotics business and a global leader, particularly noted for its comprehensive portfolio of industrial and collaborative robots, autonomous mobile robots, and software.

Kan bli som Volvo och Saab.

Investmentbolaget kan komma att sätta in en attack mot bl.a. Schweiz och Sverige. Precis som Geely sänkt Volvo och andra märken.

50 miljarder för ett världsledande robotföretag i en tid när alla snackar robotar. Stegra som har installerat 2 rör i ett hus i Boden anses vara värt 40 miljarder
Och detta är alltså robotar som fungerar. Inte Optimus.

De introducerade den första mikrodatorstyrda roboten 1974 och har under 50 år byggt upp ett världsledande robotföretag I en tid när AI kommer att ytterligare flytta fram positionerna.
Citat:
Robotverksamheten: Har sina rötter i ASEA, som lanserade den första elektriska mikrodatorstyrda roboten, IRB 6, 1974
Citat:
Cincinnati Milacron and ASEA both introduced the first microcomputer-controlled robots in 1974.
Citat:
Yes, ABB purchased the robotics business of Cincinnati Milacron in 1990.

Det är ren global politik och förstörelse av länder genom att flytta bort kontrollen från de länder som närmast berörs.
Senast redigerad av wwr 2025-10-12 kl. 16:21.
Citera
2025-10-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vansinne och förstörelse av Sverige/Schweiz. Pengar är inte värda något på den nivån. När globala makthavare behöver pengar säger de bara åt Trump att trycka mer. Industrier har värde. Industrier bygger upp länder. Robotics är extremt hett just nu.

https://www.affarsvarlden.se/komment...r-sina-robotar

Google AI

Kan bli som Volvo och Saab.

Investmentbolaget kan komma att sätta in en attack mot bl.a. Schweiz och Sverige. Precis som Geely sänkt Volvo och andra märken.

50 miljarder för ett världsledande robotföretag i en tid när alla snackar robotar. Stegra som har installerat 2 rör i ett hus i Boden anses vara värt 40 miljarder
Och detta är alltså robotar som fungerar. Inte Optimus.

De introducerade den första mikrodatorstyrda roboten 1974 och har under 50 år byggt upp ett världsledande robotföretag I en tid när AI kommer att ytterligare flytta fram positionerna.

Det är ren global politik och förstörelse av länder genom att flytta bort kontrollen från de länder som närmast berörs.
Jag är böjd att hålla med, det hade varit bättre att behålla detta guldägg för framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in