2025-08-04, 19:46
  #10045
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Visst är det så.

Jag började med alkohol och missbrukade det i många år. Slutade dricka men då började jag spela extremt mycket istället. Det finns ju bakomliggande anledningar till vårt beteende, bortom det specifika med just spel (eller alkohol, eller knark etc.)

När det gått för långt behöver man hjälp utifrån. Självhjälpsgrupper, vården, KBT eller vad det än är så finns vi ju till för varandra. Vi ska inte, behöver inte, bära den krossande tyngden av skam och skuld (i dubbel bemärkelse).

För min del slutade det på psyket och jag önskar verkligen jag kan förhindra att någon annan går så långt, eller ännu längre. I spel så förlorar vi alltid, oavsett om vi vinner eller inte. För alla vinster spelas upp och alla förluster måste spelas tillbaka. I slutet av vägen finns bara ångest, mörker, död.

Kämpa på allihop och som Snarkomanen säger: sök professionell hjälp. Det är ni värda!!

Hjälp är alltid bra , men hjälper bara den dagen du verkligen vill sluta.

Det är bara du själv som kan sluta

Problemet med missbruk är att livet är långt
Jag har oxå varit alkohol missbrukare
Vart nykter i minst 7 år nu , inte en droppe
Men tänker på skiten varje dag mer eller mindre
Så har gått hos 3 terapeuter, AA , läst böcker , behandlingshem , antabus mm
Sett oändligt med missbruk dokumentärer

Nu är jag även blandmissbrukare , inte aktiv nu
Men finns bara en sak man kan göra , sluta
Sen stå emot , göra andra saker

Knark varit ren minst 14 år
Men ändå drömmer om skiten var och varannan natt
Mina drömmar är extremt hetsiga , folk runt mig är ofta påverkade i mina drömmar , även om jag är nykter .

Livet är som sagt långt , man får ta en dag i taget .

I spel va jag en sådan som spelade bort 50 kr , om hade 50 kr på kontot.

Att söka hjälp är alltid bra , men som sagt , livet är långt och det är bara du själv som kan stå emot

Problemet många gör är att de tänker , jag ska aldrig göra det igen .
Jag tror det bättre att tänka , jag gör inte det just nu . Då blir det lättare att hantera det.
Citera
2025-08-04, 20:27
  #10046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Hjälp är alltid bra , men hjälper bara den dagen du verkligen vill sluta.

Det är bara du själv som kan sluta

Problemet med missbruk är att livet är långt
Jag har oxå varit alkohol missbrukare
Vart nykter i minst 7 år nu , inte en droppe
Men tänker på skiten varje dag mer eller mindre
Så har gått hos 3 terapeuter, AA , läst böcker , behandlingshem , antabus mm
Sett oändligt med missbruk dokumentärer

Nu är jag även blandmissbrukare , inte aktiv nu
Men finns bara en sak man kan göra , sluta
Sen stå emot , göra andra saker

Knark varit ren minst 14 år
Men ändå drömmer om skiten var och varannan natt
Mina drömmar är extremt hetsiga , folk runt mig är ofta påverkade i mina drömmar , även om jag är nykter .

Livet är som sagt långt , man får ta en dag i taget .

I spel va jag en sådan som spelade bort 50 kr , om hade 50 kr på kontot.

Att söka hjälp är alltid bra , men som sagt , livet är långt och det är bara du själv som kan stå emot

Problemet många gör är att de tänker , jag ska aldrig göra det igen .
Jag tror det bättre att tänka , jag gör inte det just nu . Då blir det lättare att hantera det.
Det är helt sant. Man måste nå en brytpunkt och själv ta ett beslut. Ibland kan man tro att man nått dit men i efterhand inser man att det var ännu ett lager av missbruket.

Jag har haft mycket hjälp av mindfulness för att slippa tankar på spel, alkohol, pornografi, shopping osv. (alla de saker jag använt för att fly, för ångestlindring och självskada). Hela grejen är nog den att begären, som vi inte kan rå för, marineras i katalysatorn som är den inre monologen - ältande, oroande, rädsla, skam, skuld. Jag är ingenting, jag är värdelös, jag har förstört allt osv. Hopplöshet.
Genom att hitta det där tillståndet av lugn och ro inombords utan dessa demoners surrande har också deras kraft minskat avsevärt. De kommer och går med de rör mig inte i ryggen, när jag är på en bra plats. Man kan bara observera dem och vänta tills de försvinner.

Tänker nästan aldrig på alkohol längre och det är nog den bästa present jag gett mig själv. Från att varje vaken minut cirkulerade runt denna molekyl är den numera näst intill bortglömd. Tyvärr har jag inte kommit lika långt än med spel, men jag jobbar på det!

Som du säger:
Citat:
Problemet många gör är att de tänker , jag ska aldrig göra det igen .
Jag tror det bättre att tänka , jag gör inte det just nu . Då blir det lättare att hantera det.
Det är här och nu vi ska vara, inte ha ångest över det som hänt eller oroa oss för framtiden.
Citera
2025-08-04, 20:47
  #10047
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det är helt sant. Man måste nå en brytpunkt och själv ta ett beslut. Ibland kan man tro att man nått dit men i efterhand inser man att det var ännu ett lager av missbruket.

Jag har haft mycket hjälp av mindfulness för att slippa tankar på spel, alkohol, pornografi, shopping osv. (alla de saker jag använt för att fly, för ångestlindring och självskada). Hela grejen är nog den att begären, som vi inte kan rå för, marineras i katalysatorn som är den inre monologen - ältande, oroande, rädsla, skam, skuld. Jag är ingenting, jag är värdelös, jag har förstört allt osv. Hopplöshet.
Genom att hitta det där tillståndet av lugn och ro inombords utan dessa demoners surrande har också deras kraft minskat avsevärt. De kommer och går med de rör mig inte i ryggen, när jag är på en bra plats. Man kan bara observera dem och vänta tills de försvinner.

Tänker nästan aldrig på alkohol längre och det är nog den bästa present jag gett mig själv. Från att varje vaken minut cirkulerade runt denna molekyl är den numera näst intill bortglömd. Tyvärr har jag inte kommit lika långt än med spel, men jag jobbar på det!

Som du säger:
Det är här och nu vi ska vara, inte ha ångest över det som hänt eller oroa oss för framtiden.

Ja bra du hittat mindfullness
Kör oxå en del meditation / visualisera
Problemet är bara att jag visualiserat så mycket så börjar tycka vanliga livet är rätt tråkigt 😂

Men att ha tråkigt är oxå en del av livet

Gött du kommit långt med alkoholen
Alkoholen e redigt lömsk , och hittar våra brister så lätt , den ger oss det vi saknar , men ger oss ett helvete när man fastnat
Citera
2025-08-06, 19:47
  #10048
Medlem
Gimmi, ladicius och biggedy det är sjukt att ni fortfarande är aktiva…

Har inte spelat sedan december 2024 när jag grät framför frun och var helt skakig, tappade all min manlighet. Att man fakea så mycket att allt var bra men innerst inne var det helvete ångest. Till er som skriver om utländska casino gör gärna inte det då ni kan få andra beroende i dom tankarna…

Mår som vanligt mycket bättre nu både med jobb, ekonomi och partner som väntar barn. Vet all detta med spel ksn göra så jag förlorar allt som är viktigare än pengar och kickar. Kommer aldrig gå tillbaka… kan inte hantera spel det har jag visat gång på gång.


Ta hand om er och
Håll er fan borta, man nöjer sig aldrig!
Citera
2025-08-06, 21:26
  #10049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrskarn
Gimmi, ladicius och biggedy det är sjukt att ni fortfarande är aktiva…

Har inte spelat sedan december 2024 när jag grät framför frun och var helt skakig, tappade all min manlighet. Att man fakea så mycket att allt var bra men innerst inne var det helvete ångest. Till er som skriver om utländska casino gör gärna inte det då ni kan få andra beroende i dom tankarna…

Mår som vanligt mycket bättre nu både med jobb, ekonomi och partner som väntar barn. Vet all detta med spel ksn göra så jag förlorar allt som är viktigare än pengar och kickar. Kommer aldrig gå tillbaka… kan inte hantera spel det har jag visat gång på gång.


Ta hand om er och
Håll er fan borta, man nöjer sig aldrig!
Det var riktigt kul att höra! Fan va bra jobbat Kämpa på broder!

Nej, jag kommer heller aldrig spela för pengar igen. Det går inte, inte en gång till. Inte ens en trisslott.

Måtte vi höras av i tråden om ett år och då ska vi fortfarande vara spelfria!
Citera
2025-08-06, 21:41
  #10050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det var riktigt kul att höra! Fan va bra jobbat Kämpa på broder!

Nej, jag kommer heller aldrig spela för pengar igen. Det går inte, inte en gång till. Inte ens en trisslott.

Måtte vi höras av i tråden om ett år och då ska vi fortfarande vara spelfria!

Tack broder!

Ja skiti det, vi har varit i den här skiten för länge… ingen mening att sätta sig i stress situationer för pengar… dendär jävla känslan att alltid kolla telefonen med stress… usch.

Ja det ska vi king!
Citera
2025-08-08, 21:59
  #10051
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrskarn
Gimmi, ladicius och biggedy det är sjukt att ni fortfarande är aktiva…

Har inte spelat sedan december 2024 när jag grät framför frun och var helt skakig, tappade all min manlighet. Att man fakea så mycket att allt var bra men innerst inne var det helvete ångest. Till er som skriver om utländska casino gör gärna inte det då ni kan få andra beroende i dom tankarna…

Mår som vanligt mycket bättre nu både med jobb, ekonomi och partner som väntar barn. Vet all detta med spel ksn göra så jag förlorar allt som är viktigare än pengar och kickar. Kommer aldrig gå tillbaka… kan inte hantera spel det har jag visat gång på gång.


Ta hand om er och
Håll er fan borta, man nöjer sig aldrig!

Trodde du var ett hopplöst fall. Men du verkar ha tagit samma anamma som du hade inför spelandet, fast nu till att bli fri från speldjävulen. Jag blir riktigt glad att du håller dig borta.

Varje gång du känner sug, kom tillbaka till denna tråden. Lycka till med födseln!
Citera
2025-08-11, 14:51
  #10052
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrskarn
Gimmi, ladicius och biggedy det är sjukt att ni fortfarande är aktiva…

Har inte spelat sedan december 2024 när jag grät framför frun och var helt skakig, tappade all min manlighet. Att man fakea så mycket att allt var bra men innerst inne var det helvete ångest. Till er som skriver om utländska casino gör gärna inte det då ni kan få andra beroende i dom tankarna…

Mår som vanligt mycket bättre nu både med jobb, ekonomi och partner som väntar barn. Vet all detta med spel ksn göra så jag förlorar allt som är viktigare än pengar och kickar. Kommer aldrig gå tillbaka… kan inte hantera spel det har jag visat gång på gång.


Ta hand om er och
Håll er fan borta, man nöjer sig aldrig!

Kämpa bro! Minns dina sjuka bets🤣
Citera
2025-08-15, 07:48
  #10053
Medlem
Hej på er. Jag hoppas någon kan komma med några kloka råd och tips på vad jag ska göra med mig själv.

För en månad sedan berättade jag för min sambo för säkert den 5e gången att jag hade spelat bort ca 30 tusen. Hade gått i säkert 4 månader och spelat i smyg, men sen när hon frågade om jag hade spelat så kunde jag inte ge henne lögner. Hon tog det absolut inte positivt men tillslut så kunde vi bli sams och jag skämdes otroligt mycket. Vi har inte delad ekonomi och jag kunde rädda upp den ekonomiska situationen. Jag har känt mig så stolt över att inte ha spelat på hela månaden, fram tills inatt.....

Jag vet inte hur jävla sjuk i huvudet jag faktiskt är. Hade varit och spelat tennis med ett par kompisar och fick för mig att jag skulle sätta in en sista femhundring och absolut inget mer. Det slutade med att jag låg vaken hela natten och den där femhundringen blev till 25 000 kr. Det tar över och jag kan inte sluta när jag väl har börjat. När jag redan träffat botten för en månad sen och blev förlåten utav min partner så valde jag att köra ner i botten igen. Det räcker inte med att jag lovar något, beroendet tar över. Försöker att inte trycka ner mig själv ännu mer, men är så orolig kring hur jag ska göra med allt nu. Hon bad mig sist jag berättade för henne att alltid berätta, oavsett. Men nu lovade och svor jag på att inte spela mer 😭 Vad ska jag göra? Jag löser den ekonomiska situationen utan problem och jag är så jävla rädd för att hon ska lämna mig om jag nu redan efter EN månad igen berättar att samma sak har skett.

Det här är värre än alla droger och missbruk.

Snälla, döm mig inte.
Citera
2025-08-15, 08:59
  #10054
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lur3faxen
Hej på er. Jag hoppas någon kan komma med några kloka råd och tips på vad jag ska göra med mig själv.

För en månad sedan berättade jag för min sambo för säkert den 5e gången att jag hade spelat bort ca 30 tusen. Hade gått i säkert 4 månader och spelat i smyg, men sen när hon frågade om jag hade spelat så kunde jag inte ge henne lögner. Hon tog det absolut inte positivt men tillslut så kunde vi bli sams och jag skämdes otroligt mycket. Vi har inte delad ekonomi och jag kunde rädda upp den ekonomiska situationen. Jag har känt mig så stolt över att inte ha spelat på hela månaden, fram tills inatt.....

Jag vet inte hur jävla sjuk i huvudet jag faktiskt är. Hade varit och spelat tennis med ett par kompisar och fick för mig att jag skulle sätta in en sista femhundring och absolut inget mer. Det slutade med att jag låg vaken hela natten och den där femhundringen blev till 25 000 kr. Det tar över och jag kan inte sluta när jag väl har börjat. När jag redan träffat botten för en månad sen och blev förlåten utav min partner så valde jag att köra ner i botten igen. Det räcker inte med att jag lovar något, beroendet tar över. Försöker att inte trycka ner mig själv ännu mer, men är så orolig kring hur jag ska göra med allt nu. Hon bad mig sist jag berättade för henne att alltid berätta, oavsett. Men nu lovade och svor jag på att inte spela mer 😭 Vad ska jag göra? Jag löser den ekonomiska situationen utan problem och jag är så jävla rädd för att hon ska lämna mig om jag nu redan efter EN månad igen berättar att samma sak har skett.

Det här är värre än alla droger och missbruk.

Snälla, döm mig inte.

Man kan inte säga att det är värre än alla droger och missbruk
Många drog missbruk kan ge psykoser , och du kan förstöra andras liv på ett helt annat sätt , och även ditt . Tror ej du vill springa runt på stan med psykoser .
Så missbruk kan man inte jämföra , det är mycket individuellt oxå.

Kan du lösa det ekonomiskt, skulle jag inte säga till henne .
Sen spärrar du dig på spelpaus
Är de utländska sidor , så skriver du till dem
De är sjyssta och spärrar dig från deras sidor.
Visst kommer nya sidor , men skriver du till de flesta så ägs många av samma , till slut kan du inte spela någonstans
Funkar inte det , så får du be någon ta hand om din ekonomi.
Citera
2025-08-15, 12:29
  #10055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lur3faxen
Hej på er. Jag hoppas någon kan komma med några kloka råd och tips på vad jag ska göra med mig själv.

För en månad sedan berättade jag för min sambo för säkert den 5e gången att jag hade spelat bort ca 30 tusen. Hade gått i säkert 4 månader och spelat i smyg, men sen när hon frågade om jag hade spelat så kunde jag inte ge henne lögner. Hon tog det absolut inte positivt men tillslut så kunde vi bli sams och jag skämdes otroligt mycket. Vi har inte delad ekonomi och jag kunde rädda upp den ekonomiska situationen. Jag har känt mig så stolt över att inte ha spelat på hela månaden, fram tills inatt.....

Jag vet inte hur jävla sjuk i huvudet jag faktiskt är. Hade varit och spelat tennis med ett par kompisar och fick för mig att jag skulle sätta in en sista femhundring och absolut inget mer. Det slutade med att jag låg vaken hela natten och den där femhundringen blev till 25 000 kr. Det tar över och jag kan inte sluta när jag väl har börjat. När jag redan träffat botten för en månad sen och blev förlåten utav min partner så valde jag att köra ner i botten igen. Det räcker inte med att jag lovar något, beroendet tar över. Försöker att inte trycka ner mig själv ännu mer, men är så orolig kring hur jag ska göra med allt nu. Hon bad mig sist jag berättade för henne att alltid berätta, oavsett. Men nu lovade och svor jag på att inte spela mer 😭 Vad ska jag göra? Jag löser den ekonomiska situationen utan problem och jag är så jävla rädd för att hon ska lämna mig om jag nu redan efter EN månad igen berättar att samma sak har skett.

Det här är värre än alla droger och missbruk.

Snälla, döm mig inte.

Angående denna raden:

Citat:
Hade varit och spelat tennis med ett par kompisar och fick för mig att jag skulle sätta in en sista femhundring och absolut inget mer.
Är det verkligen säkert det, att det bara hände sådär utan vidare?

Med tanke på summorna och att det är femte gången så borde du överväga att lämna över din ekonomi till någon annan (din sambo, eller kanske en familjemedlem). Och naturligtvis göra något aktivt nu för att förhindra framtida spelade. Självhjälpsgrupper, vården, psykolog eller vad som helst. Men gör du inga ändringar så lär du hamna här igen (och igen).

Jag vet hur jobbigt det är att berätta (ännu en gång) för den man älskar. Men att smussla med det ger bara beroendet styrka.

Kämpa på!
Citera
2025-08-16, 21:00
  #10056
Medlem
Fick ett litet återfall ikv då efter ett halvår (jag dricker) Tänkte först bara 500:- men sen blev det 1000 totalt då, Crazy time 700 sen blackjack sista 300 kr!

Den var inte trevlig! Man inser direkt vilket jävla piss det här är att hålla på med! Och man blir bara så förbannad!

Blir spelpaus igen!

Mvh Torsken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in