2025-08-14, 19:39
  #1
Medlem
Hur hade ni gått tillväga för att lämna europa utan något pass?

Jag tänker att jag får ta en båt någonstans i Spanien över till afrika eller liknande
Citera
2025-08-14, 19:45
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallurkunskap
Hur hade ni gått tillväga för att lämna europa utan något pass?

Jag tänker att jag får ta en båt någonstans i Spanien över till afrika eller liknande

Känns rent spontant som att du måste hyra en lokal fiskare som släpper av dig på lite avsides. Annars kan det bli svårt - på gott och ont.
Har själv önskat att göra det. Bara sälja mitt hem och saker; ta pengarna för starta på en ny plats, nytt land, ny kontinent, där ingen känner en.
Citera
2025-08-14, 19:56
  #3
Medlem
Maureliuss avatar
Spårlöst försvunnen, du är inte ensam om det!
Citera
2025-08-14, 20:31
  #4
Medlem
glockenreins avatar
Blir nog svårt tyvärr om det ska vara lagligt. Kan du inte bara skaffa ett pass eller vad är grejen?
Citera
2025-08-14, 21:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glockenrein
Blir nog svårt tyvärr om det ska vara lagligt. Kan du inte bara skaffa ett pass eller vad är grejen?

Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna
Citera
2025-08-14, 21:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Känns rent spontant som att du måste hyra en lokal fiskare som släpper av dig på lite avsides. Annars kan det bli svårt - på gott och ont.
Har själv önskat att göra det. Bara sälja mitt hem och saker; ta pengarna för starta på en ny plats, nytt land, ny kontinent, där ingen känner en.

Ja jag är ju redo på att det inte blir en rak resa.
Det blir mycket smygande, får låtsas vara dansk i ett halvår innan jag jobbar mig över till Tyskland via någon alkoliserad fiskare eller med andra ord en dansk.

Jag har ingen stress i min plan, jag kommer behöva leva hela livet ändå
Citera
2025-08-14, 21:34
  #7
Medlem
rullkragens avatar
Jag skulle tro med en mindre båt kan man nog ta sig i land på många ställen. Kusten är inte så bevakad på många platser, så det går nog, om man vill.

Jag bor själv i ett annat land nära kusten.
Men är här lagligt.
Däremot vet jag att det nästan dagligen kommer båtar, med folk. Och går in i en liten vik, så är det ingen koll.
Nu är dom flesta som kommer med båt , bara och seglar runt. Så dom åker igen.

Men skulle någon vilja stanna, så går det säkert utan att bli upptäckt.
Citera
2025-08-14, 22:01
  #8
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallurkunskap
Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna

Men har du inget körkort eller annat leg?
Citera
2025-08-14, 22:03
  #9
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallurkunskap
Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna
Din arbetsgivare kan gå i god för dig om du varit anställd i minst 6 månader.
Citera
2025-08-15, 04:51
  #10
Medlem
Beror på om du har pengar eller inte.
Citera
2025-08-15, 05:12
  #11
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallurkunskap
Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna
Som någon säger din arbetsgivare kan verifiera din existens. Hur kan det komma sig att Polismyndigheten inte kan utföra sådana saker.
Tycker du inte att det känns lättare att ha ett pass. Det känns som att livet blir mycket enklare och resan blir smärtfri.
Du kan dra till Asien där har ingen koll på dig tror jag. Man kan säga att du har besökt Thailand Vietnam typ. Men man kan inte veta om du har åkt ut eller inte.

Problemet är att det kan vara svårt att hålla sig undan med tanke på visum. Om du inte skiter i att lösa visum för att då får man bo i garderoben och hålla sig borta från polisen.
Varför vill du bara försvinna liksom det känns lite konstigt. Har du problem med kriminella knark eller något annat skit i bagaget?
Jag tänker på att man kan ju fixa ett pass och leva livet och rövare och dra iväg till något annat land.
Man behöver inte berätta detta för sina vänner och bekanta vad man ska göra och inte göra.
Det känns liksom billigare och enklare om man säger så.
Citera
2025-08-15, 08:29
  #12
Avslutad
Norge är ju inte med i EU, så du kanske kan åka dit? Bygg en jättestor flotte av gamla IKEA-möbler, packa ner några kanelbullar som valuta och hoppas att norrmännen är sugna på att ta emot ditt stöldgods
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in