2025-08-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallurkunskap
Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna
?? Har du inget personnummer eller vad är det frågan om
Citera
2025-08-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ja jag är ju redo på att det inte blir en rak resa.
Det blir mycket smygande, får låtsas vara dansk i ett halvår innan jag jobbar mig över till Tyskland via någon alkoliserad fiskare eller med andra ord en dansk.

Jag har ingen stress i min plan, jag kommer behöva leva hela livet ändå

Om du cyklar är du i södra Spanien på ett par veckor utan att behöva låtsas eller visa pass.
Citera
2025-08-15, 10:44
Medlem
Citat:
Hur hade ni gått tillväga för att lämna europa utan något pass?

Jag tänker att jag får ta en båt någonstans i Spanien över till afrika eller liknande

Om du kan tumma lite på förutsättningarna så skulle du kunna låna ett pass från en vän för att sedan skicka tillbaka det via brev eller liknande.
Citera
2025-08-15, 11:27
Medlem
godboys avatar
Varför krångla till det? Har du inte någon annan ID handling? Har du ett gammalt pass så går det att förnya ändå. Ring 114 14 och tala med dem. Eller boka bara en tid på en passexpedition så lär de nog kunna hjälpa dig på plats, det kan kanske behövas något extra besök.

Men jag kan inte nog poängtera vikten av att ha ett pass, det är extremt viktigt. Sen om du väljer att inte använda det och göra en illegal inpassage det må vara hänt, men det är inget jag heller skulle råda till.

Det många glömmer som vill "leva fritt" är att om du inte är registrerad eller har en giltig ID-handling är att det blir mycket krångligare att få vård eller annan hjälp om man nu behöver det.
Citera
2025-11-23, 17:07
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Grejen är att mitt pass har gått ut och jag har inga familjemedlemmar vid liv som kan bekräfta min existens.

Klart att det säkert går ändå men jag hade även velat spårlöst försvinna

Men då har du ju ett utgånget pass? Det räcker för att få ett nytt.
Citera
2025-11-23, 17:17
Medlem
Paris24s avatar
Sedan blir det rimligen ganska svårt att ta sig tillbaka igen?

Min bror drog till Tyskland och glömde passet. Ingen kollade när han reste dit så han visste inte att han glömt det. Att resa hem var ett helsike.
Citera
2025-11-23, 23:03
Moderator
Neksnors avatar
Petade in , alltså passera yttre Schengengräns, i rubriken.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in