Citat:
Ursprungligen postat av
staybound
Hur vet man om man behöver B1? Finns i den mesta maten. Men fettlöslig B1 som jag förstår är TTFD, varför ska man ta den? Något om dopamin? Gör den någon nytta även om man formellt inte har brist?
Ja, precis . vitaminer som B1 och b12 stimulerar hjärnans signalsubstanser med nästintill inga biverkningar alls.
Sedan jag skrev mitt inlägg för 1 år sedan, så har jag bytt ut B1 mot Kolin ( på engelska Choline) kapslar som går att köpa överallt . Kolin är varken mineral eller vitamin , fungerar , vad jag förstår, mest som en transporter för att stimulera signalsubstansen acetylkolin .
Det fungerar kan jag säga. 1 kapsel om dagen räcker för att gå igenom en hel dag utan några andra jobbiga stimulanser med div. biverkningar som kaffe eller liknande som fungerar bara några timmar och har (på mig) en jobbig rekyl när koffeinet inte verkar längre och får något slags abstinens och mår fysisk illa , om man inte dricker mer.
Det här är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på det.
För min del så har det hjälpt mig att inte krasha på kvällen kl. 18 och inte orkar göra något alls. Det var själva målet. Det uppfylldes framgångsrikt.
Du kan ha helt olika anledningar att kanske pröva det , och det finns ingenting som garanterar att B1 b12 eller Kolin fungerar son du tänkt att det ska