2025-07-11, 16:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Är kvinna. Sägs att kvinnor som menstruerar, samt många vegetarianer, lätt får järnbrist. Så det var därför jag tänkte på järn. Tog lite blodprover i mars som dock visade värden inom referensintervallet, så hade inte järnbrist då. Så kanske kan skippa det för tillfället.

Kan inte uttala mig om det, men efter klimakteriet gäller samma sak för kvinnor.
Citera
2025-07-12, 07:45
Medlem
Citat:
Jag vet det om kosten. Har börjat äta lite mer animaliskt åtminstone, och kommer eventuellt öka det mer successivt.

Har redan pratat med läkare. Eftersom jag inte längre har brist på b12 och d-vitamin, så anser läkare på VC att jag inte behöver fortsätta ta kosttillskott. Men jag har fortsatt ändå, även om jag har justerat dosen på egen hand. Just för att jag misstänker att jag inte får i mig tillräckligt via kosten.

Är kvinna. Sägs att kvinnor som menstruerar, samt många vegetarianer, lätt får järnbrist. Så det var därför jag tänkte på järn. Tog lite blodprover i mars som dock visade värden inom referensintervallet, så hade inte järnbrist då. Så kanske kan skippa det för tillfället.

Bra att du tänker och reflekterar. Att ersätta riktig mat går inte så om jag vore du skulle jag ökat på den näringsrika maten. Men även kollat mina värden hos Werlabs innan och några månader efter för att se om det blivit någon skillnad.
Citera
2025-08-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Bra att du tänker och reflekterar. Att ersätta riktig mat går inte så om jag vore du skulle jag ökat på den näringsrika maten. Men även kollat mina värden hos Werlabs innan och några månader efter för att se om det blivit någon skillnad.

Kanske kollar värden hos Werlabs eller liknande aktör längre fram.

Har ökat andelen animalisk kost, samt varit ute i solen under sommaren.

Tog nyligen ett nytt blodprov på vårdcentralen. Andelen D-vitamin, Folat (B9) och Ferritin (visar kroppens järndepåer typ) har ökat en del, men fortfarande inom referensintervallet. Kan uppfattas som relativt låga värden ändå, så jag fortsätter med tillskotten ett tag till. B12 är högre än referensintervallet. Det har varit så ändå sedan läkare skrev ut kosttillskott på recept och bestämde en hög dos, och det senare gjordes en uppföljning för att se om det hade blivit bättre. Jag tar en underhållsdos som är lägre än vad jag tidigare blev ordinerad, men kanske ska pausa det ett tag framöver.

Så det har skett en förbättring, vad jag förstår. Har skippat tex järn + vitamin c och magnesium som jag tidigare funderade på. De kosttillskott som jag har nu kommer jag fortsätta med tills de är slut, sedan får jag se hur jag gör.
Citera
2025-08-11, 07:57
Medlem
Citat:
Kanske kollar värden hos Werlabs eller liknande aktör längre fram.

Har ökat andelen animalisk kost, samt varit ute i solen under sommaren.

Tog nyligen ett nytt blodprov på vårdcentralen. Andelen D-vitamin, Folat (B9) och Ferritin (visar kroppens järndepåer typ) har ökat en del, men fortfarande inom referensintervallet. Kan uppfattas som relativt låga värden ändå, så jag fortsätter med tillskotten ett tag till. B12 är högre än referensintervallet. Det har varit så ändå sedan läkare skrev ut kosttillskott på recept och bestämde en hög dos, och det senare gjordes en uppföljning för att se om det hade blivit bättre. Jag tar en underhållsdos som är lägre än vad jag tidigare blev ordinerad, men kanske ska pausa det ett tag framöver.

Så det har skett en förbättring, vad jag förstår. Har skippat tex järn + vitamin c och magnesium som jag tidigare funderade på. De kosttillskott som jag har nu kommer jag fortsätta med tills de är slut, sedan får jag se hur jag gör.

Bra kämpat. Fortsätt utveckla din kost och försök göra det som känns rätt även om det tar emot i början.
Citera
2025-08-13, 22:23
Avslutad
Av någon anledning har jag börjat få massa spam mail angående turkesteron, allt mellan 5-10%/ kapsel. Hittar absolut noll vetenskapliga studier som stödjer att det ska vara ett kosttillskott i världsklass, det heligaste som finns över disk på marknaden sedan jack3d med DMAA svartlistades.

Någon som sitter på vetenskapliga studier eller har egna synpunkter kring detta kosttilskott? Är det en måste ha kapsel i träningsväskan eller trams?
Citera
2025-08-14, 11:46
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Av någon anledning har jag börjat få massa spam mail angående turkesteron, allt mellan 5-10%/ kapsel. Hittar absolut noll vetenskapliga studier som stödjer att det ska vara ett kosttillskott i världsklass, det heligaste som finns över disk på marknaden sedan jack3d med DMAA svartlistades.

Någon som sitter på vetenskapliga studier eller har egna synpunkter kring detta kosttilskott? Är det en måste ha kapsel i träningsväskan eller trams?

Scamprodukt som bara belastar levern. En del influencers som tjänade bra cash när detta var kom och var på tapeten. Synd att personer som Huberman hakade på och gjorde reklam för skiten.
Citera
2026-02-28, 15:00
Medlem
got2Bmes avatar
Skulle beställa Dr.Kousa Vetediet men den har sedan länge utgått ur sortiment.

Tips på hur man kan göra egen, eller om det finns liknande att köpa?

Citat:
Vetediet är finmalda flingor av fullkornsvete som är skonsamma för magen och med proteiner, vegetabiliskt fett, vitaminer och mineraler. En ren, god smak och kan smaksättas som du vill med yoghurt, mjölk, fil eller fruktjuice eller mixa till smoothie.

https://www.apotea.se/vetediet-550-g
Citera
2026-03-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av got2Bme
Skulle beställa Dr.Kousa Vetediet men den har sedan länge utgått ur sortiment.

Tips på hur man kan göra egen, eller om det finns liknande att köpa?

https://www.apotea.se/vetediet-550-g

Du kan göra på ett eget recept och behöver verkligen inte kopiera det där böset som du länkade till. Skaffa dig kunskaperna. Att veta vad en människokropp mår bra av för mat är ju superviktigt för att ge sig förutsättningarna till ett hälsosamt liv. Jag vet att få på flashback bryr sig om detta men jag kommer alltid påpeka detta oavsett.
Citera
2026-03-03, 19:02
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det är som sagt TTFD som har högst biotillgänglighet.

TTFD är effektivast om man vill adressera thiaminbrist i själva hjärnan, speciellt om du på något vis själv upplevt tecken på plötsliga smärre kognitiva problem som hjärndimma och yrsel helt ur det blå (Som jag) . Faktorer som livsstilen och ålder spelar in. Om du röker,använder mycket alkohol, konsumerar regelbundet raffinerat socker så är TTFD att föredra.
TTFD alltså om du redan har märkt av små tecken på kognitiv försämring

Om du har smärre symptom , matsmältning, uppblåst mage,hjärtklappning så kan man nog försöka med Benfothiamin istället då det inte är så dyrt och fixar till thiaminbrist som inte nått det centrala nervsystemet. Benfo passerar inte genom hjärn/blodbarriären som TTFD gör

Hur vet man om man behöver B1? Finns i den mesta maten. Men fettlöslig B1 som jag förstår är TTFD, varför ska man ta den? Något om dopamin? Gör den någon nytta även om man formellt inte har brist?
Citera
2026-03-03, 20:04
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Hur vet man om man behöver B1? Finns i den mesta maten. Men fettlöslig B1 som jag förstår är TTFD, varför ska man ta den? Något om dopamin? Gör den någon nytta även om man formellt inte har brist?

Ja, precis . vitaminer som B1 och b12 stimulerar hjärnans signalsubstanser med nästintill inga biverkningar alls.
Sedan jag skrev mitt inlägg för 1 år sedan, så har jag bytt ut B1 mot Kolin ( på engelska Choline) kapslar som går att köpa överallt . Kolin är varken mineral eller vitamin , fungerar , vad jag förstår, mest som en transporter för att stimulera signalsubstansen acetylkolin .
Det fungerar kan jag säga. 1 kapsel om dagen räcker för att gå igenom en hel dag utan några andra jobbiga stimulanser med div. biverkningar som kaffe eller liknande som fungerar bara några timmar och har (på mig) en jobbig rekyl när koffeinet inte verkar längre och får något slags abstinens och mår fysisk illa , om man inte dricker mer.

Det här är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på det.
För min del så har det hjälpt mig att inte krasha på kvällen kl. 18 och inte orkar göra något alls. Det var själva målet. Det uppfylldes framgångsrikt.
Du kan ha helt olika anledningar att kanske pröva det , och det finns ingenting som garanterar att B1 b12 eller Kolin fungerar son du tänkt att det ska
Citera
2026-03-04, 08:42
Medlem
staybounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ja, precis . vitaminer som B1 och b12 stimulerar hjärnans signalsubstanser med nästintill inga biverkningar alls.
Sedan jag skrev mitt inlägg för 1 år sedan, så har jag bytt ut B1 mot Kolin ( på engelska Choline) kapslar som går att köpa överallt . Kolin är varken mineral eller vitamin , fungerar , vad jag förstår, mest som en transporter för att stimulera signalsubstansen acetylkolin .
Det fungerar kan jag säga. 1 kapsel om dagen räcker för att gå igenom en hel dag utan några andra jobbiga stimulanser med div. biverkningar som kaffe eller liknande som fungerar bara några timmar och har (på mig) en jobbig rekyl när koffeinet inte verkar längre och får något slags abstinens och mår fysisk illa , om man inte dricker mer.

Det här är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på det.
För min del så har det hjälpt mig att inte krasha på kvällen kl. 18 och inte orkar göra något alls. Det var själva målet. Det uppfylldes framgångsrikt.
Du kan ha helt olika anledningar att kanske pröva det , och det finns ingenting som garanterar att B1 b12 eller Kolin fungerar son du tänkt att det ska

Känns som det blir mer och mer tillskott att läsa på om. Fettlöslig B1 verkar lite svår få tag på, finns på enstaka sajter.

Kolin är en helt annan grej, men antar att den också kan vara bra.

Det är rätt mycket en djungel om man letar något som verkar stabiliserande och ger stadigare energi. Känner att energin dalar lite med åren, både mental och fysisk energi.
Citera
2026-03-04, 09:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staybound
Känns som det blir mer och mer tillskott att läsa på om. Fettlöslig B1 verkar lite svår få tag på, finns på enstaka sajter.

Kolin är en helt annan grej, men antar att den också kan vara bra.

Det är rätt mycket en djungel om man letar något som verkar stabiliserande och ger stadigare energi. Känner att energin dalar lite med åren, både mental och fysisk energi.

Benfotiamin är fettlösligt och finns i lager hos många svenska återförsäljare

Är det bättre kognitiv förmåga och fysisk energi du är ute efter så har du hamnat helt rätt med dom där kosttillskotten. Med åldern minskar absorberingen av b-vitaminer via maten . Jag var själv skeptisk från början, men det bara fungerar
Testa får du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in