2025-08-13, 18:10
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No Face low IQ
Budgetunderskottet ökar

https://www.di.se/live/stort-amerika...-tullintakter/

Det är inte hållbart
Maga är inte kapabla att sköta USA

Ändå mer kapabel än Biden om du förstår dig på dom siffror jag postat tidigare.

Läs och begrunda och posta sedan ett citat där du kritiserar Biden för hans usla sätt att sköta USAs finanser under något år under hans administration
Citera
2025-08-13, 18:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Är det katastrof när handelsunderskottet sjunker med 16% som den gjorde i Juni?

Läser du någon information överhuvudtaget om USAs ekonomi?

Att världens största ekonomi har ett handelsunderskott är inte ett tecken på sjukdom utan att landet har mer pengar att spendera. Men jag förstår att om du är kommunist så tycker du det är jättebra att USA handlar mindre, de kanske klarar att gå ner lite i vikt också nu när de inte får råd att äta stek varje dag.
Citera
2025-08-13, 18:15
Medlem
Citat:
Är det katastrof när handelsunderskottet sjunker med 16% som den gjorde i Juni?

Läser du någon information överhuvudtaget om USAs ekonomi?
Om statsskulden ökar med 20% mot förra juli så ser jag inte poängen.
Du drar i halmstrån trots att jag vet att du egentligen är intelligent nog att förstå att situationen är horribel.
Citera
2025-08-13, 18:15
Medlem
Citat:
Lär dig att formulera dig begripligt på Svenska. Vad är det med er kultmedlemmar och det Svenska språket?

Statskulden skenar mindre än Bidens genomsnitt.

Var ni lika upprörda då i kulten?
Du menar pandemin?
Ändå var juli den värsta månaden någonsin för övrigt
Citera
2025-08-13, 18:17
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
=Amaratto|92684200]
Marknaden var ganska neutral, men förväxla inte den med USA. Nu mär Trump sänker skatterna radikalt för de ultrarika och stora företag så kommer företag tjäna pengar.

Däremot kommer staten USAs underskott öka radikalt. Medborgarna förutom iltrarila får det sämre osv.

Som sagt läs igenom din ordsallad innan du postar

Citat:
Men de stora techbolagen kommer gå riktigt bra och därmed även börsen. Dock har det ingenting med USAs ekonomi att göra.

Tech industrin är ju det som byggt upp Kalifornien.

"Inget med USAs ekonomi att göra"

Det där med att försöka vinna AI kampen är nog inte så viktigt då det inte inverkar på ekonomin

Ni är ju så korkade att det är svårt att beskriva även för en man med lika stort ordförråd som undertecknad.
Citera
2025-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Som sagt läs igenom din ordsallad innan du postar

Tech industrin är ju det som byggt upp Kalifornien.

"Inget med USAs ekonomi att göra"

Det där med att försöka vinna AI kampen är nog inte så viktigt då det inte inverkar på ekonomin

Ni är ju så korkade att det är svårt att beskriva även för en man med lika stort ordförråd som undertecknad.
​Underskottet i juli: I juli 2025 ökade budgetunderskottet med nästan 20 % jämfört med samma månad föregående år och landade på 291 miljarder dollar. Detta skedde trots rekordhöga tullintäkter.
​Hittills under budgetåret: För det pågående budgetåret (som startade i oktober 2024) har underskottet hittills uppgått till 1,34 biljoner dollar. Det är en ökning med 64 miljarder dollar, eller cirka 5 %, jämfört med samma period föregående år.

Du är faktaresistent.
Citera
2025-08-13, 18:32
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
​Underskottet i juli: I juli 2025 ökade budgetunderskottet med nästan 20 % jämfört med samma månad föregående år och landade på 291 miljarder dollar. Detta skedde trots rekordhöga tullintäkter.
​Hittills under budgetåret: För det pågående budgetåret (som startade i oktober 2024) har underskottet hittills uppgått till 1,34 biljoner dollar. Det är en ökning med 64 miljarder dollar, eller cirka 5 %, jämfört med samma period föregående år.

Du är faktaresistent.

Du svarar på något som jag inte diskuterat med dig

Men jag kan ta och upprepa det jag skrivit till andra, Bidens snitt var värre än den enskilda månaden som du refererar om Trump. Jag har inte ifrågasatt dessa uppgifter och din anmärkning om att jag skulle vara "faktaresistent" måste således bero på stor förvirring.
Citera
2025-08-13, 18:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ett stort handelsunderskott – när ett land importerar betydligt mer varor och tjänster än det exporterar – kan ha både negativa och neutrala konsekvenser, beroende på ekonomiskt sammanhang, varaktighet och underliggande orsaker. Nedan följer en kortfattad förklaring till varför ett ihållande, stort handelsunderskott kan vara problematiskt för ett land som USA, särskilt i ljuset av färska data från 2025:Varför ett stort handelsunderskott kan vara problematiskt.

Ja, precis som att folk spenderar pengar som de inte har. Men om du köper saker som du inte har råd på kredit så är det inte den du köper av som ska straffas för det utan den som handlar. Om USA tyckte att andra länder köpte för lite från USA så var det ju bara för USA att handla mindre istället för att straffa länder som har mycket mindre pengar att handla för än USA.
Citera
2025-08-13, 18:42
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, precis som att folk spenderar pengar som de inte har. Men om du köper saker som du inte har råd på kredit så är det inte den du köper av som ska straffas för det utan den som handlar. Om USA tyckte att andra länder köpte för lite från USA så var det ju bara för USA att handla mindre istället för att straffa länder som har mycket mindre pengar att handla för än USA.

Att ha ett stort handelsunderskott är inte bra för ett land i längden.

Jag skall försöka förklara så att även en idiot förstår.

Det kan liknas med att en privatperson spenderar lite mer varje månad i förhållande till dess inkomster.

På något sätt så måste underskottet kompenseras.

Att ha ett överskott är att ha mer inkomster än utgifter och kan således ge ett manöverutrymme för konsumtion eller sparande.

Det sista är alltså bättre än det första
Citera
2025-08-13, 18:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det kan liknas med att en privatperson spenderar lite mer varje månad i förhållande till dess inkomster.

Att ha ett överskott är att ha mer inkomster än utgifter och kan således ge ett manöverutrymme för konsumtion eller sparande.

Men Trumps plan är att istället för att straffa den som köper för mycket är att straffa alla som inte köper för mycket. Den rimliga lösningen är att dra ner på handeln om du tycker att handeln är orättvis, inte straffa de som inte har råd att handla lika mycket som världens största ekonomi.

Jag ska göra en liknelse som en idiot förstår: du får en lönesänkning vilket gör att du inte har råd att äta biff och lammstek så du köper något billigare. Och då blir du straffad för att du inte äter biff och lammstek.
Citera
2025-08-13, 18:48
Medlem
Citat:

Vad bra. Då kan du förklara för dig själv varför juli var 20% sämre än Bidens juli. Varför det är allvarligt att underskottet skjuter i höjden pga big ugly bill.

Vi är överens om att det är illa med budgetunderskott. Det du inte lyckats förklara för dig själv är att anledningen är att Trump fått det att accelera värre än Biden genom sin egna budget.

Märkligt nog skenar den trots att Trump skattade den egna befolkningen genom tullar för 21 miljarder dollar och ändå är underskottet det värsta någonsin.
Citera
2025-08-13, 18:54
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Trumps plan är att istället för att straffa den som köper för mycket är att straffa alla som inte köper för mycket. Den rimliga lösningen är att dra ner på handeln om du tycker att handeln är orättvis, inte straffa de som inte har råd att handla lika mycket som världens största ekonomi.

Jag ska göra en liknelse som en idiot förstår: du får en lönesänkning vilket gör att du inte har råd att äta biff och lammstek så du köper något billigare. Och då blir du straffad för att du inte äter biff och lammstek.

Det handlar inte om att straffa utan att rätta till obalanser. Det handlar delvis om att ta hem produktion då det ger ett mervärde nationalekonomiskt på sikt. Du tror det handlar om att bestraffa konsumenter och förstår inte på internationell handel alls eller vad produktion innebär för ekonomin i ett land.

Men det är en diskussion långt över din horisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in