2025-08-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Är väl inte sant. Löneökningar brukar oftast driva på inflationen.
Tillväxten är för tidigt att säga något om just nu. Men mycket pekar på att de kommer gå in i ett jävla mörker om något år.
Nu kom också siffror som visade att handelsunderskottet ökat igen. Går liksom stick i stäv med utsagorna.

Kan tro det börjar visa sig efter nyår varthän det barkar.
​USA:s statsbudgetunderskott ökade med nästan 20 % i juli till 291 miljarder dollar, trots en ökning på nästan 21 miljarder dollar i tullintäkter från president Donald Trumps tullar, då utgifterna ökade snabbare än intäkterna, meddelade finansdepartementet på tisdagen.
​Underskottet för juli månad ökade med 19 %, eller 47 miljarder dollar, jämfört med juli 2024. Intäkterna för månaden ökade med 2 %, eller 8 miljarder dollar, till 338 miljarder dollar, medan utgifterna steg med 10 %, eller 56 miljarder dollar, till 630 miljarder dollar, vilket är en ny rekordnivå för månaden.

Att det senare står 19% är för att det blir 20 justerat till hur många dagar juli hade sett till normalmånaden.

Det går bra nu.
Citera
2025-08-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
(Till annan)
Komiskt, det är ingen stabil tillväxt, då man ser nya jobb tappar rätt rejält och tydligen ska bara 3000 nya jobb ha skapats.
Ja och då har inte FÖRLORADE jobb räknats.
Antalet ansökningar om konkurser/rekonstruktioner har ökat...
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Du har helt fel. Trump värnar verkligen för veteraner. Han har höjt ersättning för dom.
Är det med vilje du ljuger eller är du okunnig???
Sammantaget med slaktad välfärd så är en liten höjning ändå en gigantisk försämring sammanlagt.

När republikanska företrädde håller möten är veteranerna ofta de största kritikerna för deras situation är ohyggligt försämrad.
Inte konstigt när man har en president som vägrade göra militärtjänst och sin föraktar de som offrat sig för sitt land.
Just det.

Alltså var du ute och cyklade igen bär du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

"GÅRDAGEN".
DOGE och det jag skrev 7 augusti

var ju båda INNAN IGÅR. Idiot.
Inte första gången som TACO ställer till det och sedan gör något "fantastiskt" även om han bara försöker rätta till vad han ställt till själv...
Det Trump gjorde igår, gav det tillbaka lika mycket somDOGE tog bort?
Dodge har inget med veteraner att göra.
Gör dig inte mer till åtlöje.
Citera
2025-08-13, 17:13
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
​USA:s statsbudgetunderskott ökade med nästan 20 % i juli till 291 miljarder dollar, trots en ökning på nästan 21 miljarder dollar i tullintäkter från president Donald Trumps tullar, då utgifterna ökade snabbare än intäkterna, meddelade finansdepartementet på tisdagen.
​Underskottet för juli månad ökade med 19 %, eller 47 miljarder dollar, jämfört med juli 2024. Intäkterna för månaden ökade med 2 %, eller 8 miljarder dollar, till 338 miljarder dollar, medan utgifterna steg med 10 %, eller 56 miljarder dollar, till 630 miljarder dollar, vilket är en ny rekordnivå för månaden.

Att det senare står 19% är för att det blir 20 justerat till hur många dagar juli hade sett till normalmånaden.

Det går bra nu.

Verkligen. Om ett halvår börjar det bli riktigt intressant
Citera
2025-08-13, 17:39
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Kommande månaderna förväntas kostnaden för tullarna ökas mot konsumenterna från 22% av tullkostnaden till 66%. Då slår inflationen till betydligt mer och kombinerat med att inga nya jobb genereras så kommer väl Caligula där i vita huset behöva sparka massor av chefer för statistik.

Men det har ni ju pratad om i månader nu ändå är inflationen stabil.

Precis som sist när Trump implementerade tullar på Kinesiska varor på 30% 2018 så inverkade det nästan inte alls på priserna så allt tyder på att ni kommer att få fel även nu.

Dessutom så inverkar ökade priser på import inom ett par veckor inte månader som ni tror.

Inte mycket pekar på att ni får rätt, i vanlig ordning
Citera
2025-08-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Men det har ni ju pratad om i månader nu ändå är inflationen stabil.

Precis som sist när Trump implementerade tullar på Kinesiska varor på 30% 2018 så inverkade det nästan inte alls på priserna så allt tyder på att ni kommer att få fel även nu.

Dessutom så inverkar ökade priser på import inom ett par veckor inte månader som ni tror.

Inte mycket pekar på att ni får rätt, i vanlig ordning
Hur gick det med Kina. Tre månaders förlängning på ett ickebeslut.

Inflationen bortsett från säsongsbaserade sektorer gick upp. Oavsett ligger det lååååååångt över de 2% FED vill hålla.

Både handelsunderskottet och budgeten visar katastrofalt usla siffror.
Citera
2025-08-13, 17:46
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Verkligen. Om ett halvår börjar det bli riktigt intressant

Är det lika intressant som det var under Biden;

Citat:
The national debt grew from $27.8 trillion when Biden took office on January 20, 2021, to $36.2 trillion by January 17, 2025, an increase of approximately $8.4 trillion or 24.75%.

Biden ökade i genomsnitt skulden varje månad med 24,75%

Detta kommer fixa sig med en rejäl skjuts av att FED sänker räntan.

Jag misstänker att det blir ungefär då ni kommer tappa intresset för statskulden och gå ned till lika ointressant som det var under hela Bidens period.
Citera
2025-08-13, 17:50
Medlem
Citat:
Är det lika intressant som det var under Biden;

Biden ökade i genomsnitt skulden varje månad med 24,75%

Detta kommer fixa sig med en rejäl skjuts av att FED sänker räntan.

Jag misstänker att det blir ungefär då ni kommer tappa intresset för statskulden och gå ned till lika ointressant som det var under hela Bidens period.
Skjuts gällande värdet på amerikanska papper. USA lär tappa enligt Moodys och andra institut för inflationen skenar samtidigt som arbetslösheten ökar samt statsskulden skenar.
Citera
2025-08-13, 17:55
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Hur gick det med Kina. Tre månaders förlängning på ett ickebeslut.

Inflationen bortsett från säsongsbaserade sektorer gick upp. Oavsett ligger det lååååååångt över de 2% FED vill hålla.

Vad pratar du om ang Kina? Ser du att jag refererar till 2018?

Läs långsamt och besvara sedan på ett adekvat sätt den frågeställning jag bemötte om prisutveckling och tullar sett ur ett historiskt perspektiv som styrker min uppfattning.

Marknaden reagerade lyriskt på dom nya inflationssiffrorna i USA vilket fick börsen att gå upp på rekord höjder nu i veckan. Jag litar mer på dom än kultmedlemmarna här på FB

Konstig reaktion på katastof får jag säga
Citera
2025-08-13, 17:57
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Skjuts gällande värdet på amerikanska papper. USA lär tappa enligt Moodys och andra institut för inflationen skenar samtidigt som arbetslösheten ökar samt statsskulden skenar.

Lär dig att formulera dig begripligt på Svenska. Vad är det med er kultmedlemmar och det Svenska språket?

Statskulden skenar mindre än Bidens genomsnitt.

Var ni lika upprörda då i kulten?
Citera
2025-08-13, 17:59
Medlem
Citat:
Vad pratar du om ang Kina? Ser du att jag refererar till 2018?

Läs långsamt och besvara sedan på ett adekvat sätt den frågeställning jag bemötte om prisutveckling och tullar sett ur ett historiskt perspektiv som styrker min uppfattning.

Marknaden reagerade lyriskt på dom nya inflationssiffrorna i USA vilket fick börsen att gå upp på rekord höjder nu i veckan. Jag litar mer på dom än kultmedlemmarna här på FB

Konstig reaktion på katastof får jag säga
Marknaden var ganska neutral, men förväxla inte den med USA. Nu mär Trump sänker skatterna radikalt för de ultrarika och stora företag så kommer företag tjäna pengar.

Däremot kommer staten USAs underskott öka radikalt. Medborgarna förutom iltrarila får det sämre osv.

Men de stora techbolagen kommer gå riktigt bra och därmed även börsen. Dock har det ingenting med USAs ekonomi att göra.
Citera
2025-08-13, 18:04
Medlem
GustavAnders avatar
Budgetunderskottet ökar

https://www.di.se/live/stort-amerika...-tullintakter/

Det är inte hållbart
Maga är inte kapabla att sköta USA
Citera
2025-08-13, 18:05
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:

Är det katastrof när handelsunderskottet sjunker med 16% som den gjorde i Juni?

Läser du någon information överhuvudtaget om USAs ekonomi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in