2025-08-13, 17:38
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Sossar, vänsterfjantar, miljömuppar och förmodligen centern också,,,och nåt till jävla pajasparti
älskar att upprepa att FORSKNING visat att fängelse gör ungdomar ännu mera våldsamma och kriminella.
Sen älskar de att jämföra med andra länder trots att Sveriges förhållanden är LÅNGT MYCKET mjukare än mer än 90% av de andra ländernas.

Som jag ser det så skulle ungdomarna få va de förtjänar efter sina våldsamma och sadistiska brott,
offren skulle få rättvisa och ungdomarna skulle inte kunna terrorisera samhället om de befann sig några år inne på kåken. Plus att där inne är det lättare att hålla koll på dom och de kan få terapi, studera och lära sig att arbeta där inne.
Har jag fel och vänsterpacket rätt ?

Blir ungdomarna verkligen bättre människor om de släpps fria direkt eller efter ett mycket kort straff tillbaka till gatorna och förorterna?

Min logik säger att fängelse hade hjälpt mera än friheten där de kan göra en ohygglig massa djävulskap.

Vad tycker ni? Vem har rätt, jag eller vänsterpatrasket ?
Citera
2025-08-13, 17:46
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Sossar, vänsterfjantar, miljömuppar och förmodligen centern också,,,och nåt till jävla pajasparti
älskar att upprepa att FORSKNING visat att fängelse gör ungdomar ännu mera våldsamma och kriminella.
Sen älskar de att jämföra med andra länder trots att Sveriges förhållanden är LÅNGT MYCKET mjukare än mer än 90% av de andra ländernas.

Som jag ser det så skulle ungdomarna få va de förtjänar efter sina våldsamma och sadistiska brott,
offren skulle få rättvisa och ungdomarna skulle inte kunna terrorisera samhället om de befann sig några år inne på kåken. Plus att där inne är det lättare att hålla koll på dom och de kan få terapi, studera och lära sig att arbeta där inne.
Har jag fel och vänsterpacket rätt ?

Blir ungdomarna verkligen bättre människor om de släpps fria direkt eller efter ett mycket kort straff tillbaka till gatorna och förorterna?

Min logik säger att fängelse hade hjälpt mera än friheten där de kan göra en ohygglig massa djävulskap.

Vad tycker ni? Vem har rätt, jag eller vänsterpatrasket ?

Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) återföll 23% av alla som hade en "ingångshändelse" 2022 i brott inom ett år.
Var är det enklast att knyta kriminella kontakter, jo på kåken. De kanske inte blir mer kriminella, men det finns ju ändå en procentandel som återfaller.

Jag skulle säga, ni båda har rätt men på olika nivåer.
Statistiken säger att 23% åker dit igen, men det betyder inte att 77% är laglydiga. Vissa blir smartare av att sitta inne och lära sig hur man inte åker dit igen, eller i alla fall på ett tag.

Snuten har ju en försämrad uppklarningsprocent av brott med.
Citera
2025-08-13, 17:55
Medlem
Konstnarren5s avatar
Absolut, hårdare straff är lösningen på allt! Samhällets motsvarighet till att banka på tv:n när bilden krånglar – enkelt, primitivt och helt utan bevis för att det faktiskt funkar. För vad kan väl gå fel med att stänga in ungdomar i åratal med yrkeskriminella, ge dem tid att träna, nätverka och utveckla sin talang? När de släpps ut igen får vi ju en mer motiverad och kompetent brottselit. Men viktigast av allt – vi får ju den där härliga känslan av att ha varit ”tuff mot brott”. Resultaten? Äsch, det är ju bara tramsig statistik.
Citera
2025-08-13, 18:01
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granddaddy.Purple
Enligt Brottsförebyggande rådet (Brå) återföll 23% av alla som hade en "ingångshändelse" 2022 i brott inom ett år.
Var är det enklast att knyta kriminella kontakter, jo på kåken. De kanske inte blir mer kriminella, men det finns ju ändå en procentandel som återfaller.

Jag skulle säga, ni båda har rätt men på olika nivåer.
Statistiken säger att 23% åker dit igen, men det betyder inte att 77% är laglydiga. Vissa blir smartare av att sitta inne och lära sig hur man inte åker dit igen, eller i alla fall på ett tag.

Snuten har ju en försämrad uppklarningsprocent av brott med.

Men då kanske det är kåkarna som ska uppdateras istället för att de unga banditerna ska gå fria. Är det verkligen lättare att knyta kontakter på kåken än i orten ???
I orten övervakas de inte, om de nu inte har span på sig, men inne på kåken finns kameror och plitar. Borde finnas ljudinspelning också.

Och exakt. Bara för att svinen inte torskar och döms så betyder det inte att de inte begår brott. Mörkertalet är stort.
Citera
2025-08-13, 18:01
Medlem
Det äe väl bättre att utvisa den kriminella samt hela dennes familj än dyra fängelseplatser
Citera
2025-08-13, 18:03
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Absolut, hårdare straff är lösningen på allt! Samhällets motsvarighet till att banka på tv:n när bilden krånglar – enkelt, primitivt och helt utan bevis för att det faktiskt funkar. För vad kan väl gå fel med att stänga in ungdomar i åratal med yrkeskriminella, ge dem tid att träna, nätverka och utveckla sin talang? När de släpps ut igen får vi ju en mer motiverad och kompetent brottselit. Men viktigast av allt – vi får ju den där härliga känslan av att ha varit ”tuff mot brott”. Resultaten? Äsch, det är ju bara tramsig statistik.

Så släppa dom fria så de kan träffa ännu flera gangsters i förorterna som de kan umgås med ännu mer än inne på kåken är din lösning?
Citera
2025-08-13, 18:04
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Det äe väl bättre att utvisa den kriminella samt hela dennes familj än dyra fängelseplatser

Kan man dra in medborgarskap av såna som är födda i Sverige?
Citera
2025-08-13, 18:14
Medlem
Matadhamsters avatar
Dagens kriminalitets nätverk har ju uppstått på hem för ungdomar och sedan anstalterna. Jag tror att de redan vid HVB-hemmen blivit så etablerade inom kriminalitet att anstalterna är ganska sent att prata om.

Människor i olika städer med problem känner till varandra just pga att straffpåföljder i form av "ungdomsvård" skapat nätverk dem sinsemellan och då har det uppstått "lokala kändisar".

Normbrytande människor vill ju vara bland andra orters mest normbrytande personer.

Exempelvis så har jag då fått frågor som ung om jag känt till olila personer och då gjort pga att de var mer kända omkring min egen ålder. Det ironiska bör bli att somliga mer normbrytande på samma väg slumpmässigt även känt till mig (jag har inte varit kriminell eller i missbruk). Frågorna skulle aldrig ha kommit om det inte vore för att det varit mer uppseendeväckande personer.

Att göra sig ett namn som gränslös och mer normbrytande bör vara ett sätt att få status i form av mer kontakter av människor som anser att det är en socialt bra sak. Någon de kan "lita till" är tillräckligt "galen" när de ska ge sig på någon.
Citera
2025-08-13, 18:20
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Dagens kriminalitets nätverk har ju uppstått på hem för ungdomar och sedan anstalterna. Jag tror att de redan vid HVB-hemmen blivit så etablerade inom kriminalitet att anstalterna är ganska sent att prata om.

Människor i olika städer med problem känner till varandra just pga att straffpåföljder i form av "ungdomsvård" skapat nätverk dem sinsemellan och då har det uppstått "lokala kändisar".

Normbrytande människor vill ju vara bland andra orters mest normbrytande personer.

Exempelvis så har jag då fått frågor som ung om jag känt till olila personer och då gjort pga att de var mer kända omkring min egen ålder. Det ironiska bör bli att somliga mer normbrytande på samma väg slumpmässigt även känt till mig (jag har inte varit kriminell eller i missbruk). Frågorna skulle aldrig ha kommit om det inte vore för att det varit mer uppseendeväckande personer.

Att göra sig ett namn som gränslös och mer normbrytande bör vara ett sätt att få status i form av mer kontakter av människor som anser att det är en socialt bra sak. Någon de kan "lita till" är tillräckligt "galen" när de ska ge sig på någon.

Precis. Hemmen som vänstertöntarna tycker räcker för ungdomarna är inte bättre än fängelserna. Mera övervakning på anstalterna, ska det vara så svårt att bygga kåkar de inte går att tramsa i samt installera fler kameror och mikrofoner? Nu när tekniken är mer avancerad än någonsin.
Citera
2025-08-13, 18:55
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Så släppa dom fria så de kan träffa ännu flera gangsters i förorterna som de kan umgås med ännu mer än inne på kåken är din lösning?

Utanför fängelset är väl chansen ändå större att man också kan komma i konkat och nätverka med andra grupper än kriminella än inne i ett fängelse.
Citera
2025-08-13, 18:59
Medlem
Citat:
Kan man dra in medborgarskap av såna som är födda i Sverige?

Nej, det kan man så klart inte!
Citera
2025-08-13, 19:05
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Är det verkligen lättare att knyta kontakter på kåken än i orten ???

Låt oss se det ur en annan vinkel. Om du åker buss, så är det väll större chans att du träffar någon annan som också åker buss på en busshållsplats och sedan träffar du andra bussåkare på bussen.

Så ja det är väl otroligt enkelt att knyta kontakter när man sitter på kåken eftersom du umgås med andra kriminella när du sitter inne, jämfört när man är ute i orten - även om det är enkelt där med. Men du har ju helt annan tid på kåken att lära känna varandra och komma på framtidsplaner med dom, än ute på stan där man kanske behöver splittra snabbt för farbror blå kommer.

De har ju all tid i världen att knyta kontakter. Con-College kallar vi det hemma i staterna. Man lär sig av varandra på kåken och man ser till att hålla kontakten utanför sen med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in