Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Israel skyddar sina allierade i Syrien, d.v.s druserna mot ett pågående folkmord. Jag förstår att du har problem med att Israel är good guys när ett enat väst stödjer IS islamisten som nu styr Syrien.
Israel har begått krigshandlingar i närmre 15 år mot Syrien, uppenbart för att destabilisera landet och skapa maximalt med krig och död.
Att Druserna skulle kunna existera som självständig faktion utan Israels stöd är uteslutet, de är en renodlad proxy och ja - det leder till mer död.
Att söndra och härska är basal imperialism och en självklarhet för Israels fortsatta anfallskrig mot Syrien.
Oavsett vad du kallar ledarna i Syrien så är de ganska uppenbart en NATO proxy givet USAs/EUs diplomati. Sedan att detta skett via USAs/Storbritannien/Australiens och Polens anfallskrig mot Irak ledde till kaos som spred sig till Syrien, kan väl kvitta?
Syriens nya ledarskap är oavsett bortplockat från USAs terrorlistor - man samarbetar med dem.
Men oavsett, jag tycker du och jag är Good Guys som vill ha maximalt med krig och död bland Israels fiender och stödjer Israeliska anfalls-/erövringskrig. Israels ambitioner på delar av Syrien har varit kända sedan Ben-Gurions dagar - självklart står alla goda bakom detta!