2024-12-11, 10:39
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Kollapsar Syrien på grund av väst?
Visst är det så.
En Amerikansk plan sedan länge.
Wesley Clark berättar:
Citat:
General Wesley Clark: The US will attack 7 countries in 5 years
https://www.youtube.com/watch?v=nUCwCgthp_E
Notera att Clark kritiserar det Amerikanska beslutet att förstöra hela mellanöstern.
Citera
2024-12-11, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Syrien inte Sveriges.....dock sa jag att Syriens luftvärn var större och mer avancerad än den svenska innan den slogs ut ....är jag tydlig nu? du är dock inte lika smart som en somalier som borde kanske lista ut att det var slarvfel...för antar du slarvat med pga trötthet
Jag har inte slarvat och förstod precis vad du mena från början men var tvungen att poängtera det iaf.
Varför svara du inte på de andra frågorna?
Citera
2024-12-11, 13:07
Medlem
Oj Jesus är här... trodde aldrig att jag skulle möta en person som aldrig slarvat...

Jag antar du är lika ärlig som fd statsministrar och partiledare som säger de aldrig kollat på porr

Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Jag har inte slarvat och förstod precis vad du mena från början men var tvungen att poängtera det iaf.
Varför svara du inte på de andra frågorna?
Citera
2024-12-12, 17:51
Medlem
lapons avatar
Förslag i ryska statsduman: Sänd Assad till Mariupol!

"Syriens ex-president borde skickas till Donbass för att bygga upp det, och fördensskull sedan erhålla ryskt medborgarskap... han kan också stödja Emir Kusturits, som spelar in en film om Dostojevskij i Donbass. Jag förordar att han sålunda utmärker sig i tjänst för det ryska folket", sa ledamoten Kuznetsov

https://t.me/syriancontext/1628
Citera
2024-12-12, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Före inbördeskriget var Syrien ett säkert land i Mellanöstern med låg brottslighet. Men under den arabiska våren 2011 stödde USA och Nato rebeller som försökte störta Bashar al-Assads regering. Efter ett långt inbördeskrig vann den syriska regeringen inbördeskriget med hjälp av Ryssland.

Men världen har förändrats sedan 2020. Västvärlden har gett vapen till Ukraina, trakasserat Ryssland, dödat Hizbollahs ledare och trupper och infört ekonomiska sanktioner mot Iran för att försvaga det.

Som ett resultat växer rebellernas makt plötsligt och de ockuperade snabbt stora städer och utökar sitt territorium.

De länder som för närvarande ger mest bistånd till Syrien är Ryssland och Iran. Men västvärlden mobbar Iran och Ryssland. Jag tror att väst är till stor del ansvarigt för den syriska regeringens kollaps.

Det är så tråkigt att västerlänningar har förstört ett stabilt land med ett historiskt arv i Mellanöstern.
Putin behövde fokusera på Ukraina.
Citera
2024-12-15, 19:48
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Såg just snyftreportage på SVT Rapport Fadi Aka Fredrik Andersson åker hem till Syrien … det var en (1) fattas 190 tusen till.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-tio-ar-i-sverige-har-atervander-fadi-till-syrien
Citera
2025-08-13, 00:25
Medlem
DonaldBidens avatar
Så här ett drygt halvår senare är det ändå ganska talande att Israel fortsätter med sina offensiva krigshandlingar - ekvivalent med anfallskrig - mot Syrien, trodde ju att allt handlade om Assad.

Istället för att förhandla om Golanhöjdernas återlämnande utökar man sin ockupation och stärker banden till sin nya proxy för att splittra Syrien.

Så med säkerhet kan vi väl säga att hela "inbördeskriget" (Med ett halvdussin länder som anföll Syrien.) handlade om att utöka Israels makt och landområde samt krossa dess fiender?
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-08-13 kl. 00:29.
Citera
2025-08-13, 16:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Så här ett drygt halvår senare är det ändå ganska talande att Israel fortsätter med sina offensiva krigshandlingar - ekvivalent med anfallskrig - mot Syrien, trodde ju att allt handlade om Assad.

Istället för att förhandla om Golanhöjdernas återlämnande utökar man sin ockupation och stärker banden till sin nya proxy för att splittra Syrien.

Så med säkerhet kan vi väl säga att hela "inbördeskriget" (Med ett halvdussin länder som anföll Syrien.) handlade om att utöka Israels makt och landområde samt krossa dess fiender?

Israel skyddar sina allierade i Syrien, d.v.s druserna mot ett pågående folkmord. Jag förstår att du har problem med att Israel är good guys när ett enat väst stödjer IS islamisten som nu styr Syrien.
Citera
2025-08-13, 16:51
Medlem
Citat:

Grattis till århundradets sämsta analys.
Israel stärker sina band till Druserna. Druserna är en del av Israels befolkning och dom
Drusiska regementena i IDF räknas som elitstyrkor.

Anfallskrig ? Hizbollahs logistikkedja gick genom Syrien från Iran.
Klart man slår till mot fienden vart han än befinner sig.
Med all rätt.
Citera
2025-08-13, 17:12
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Israel skyddar sina allierade i Syrien, d.v.s druserna mot ett pågående folkmord. Jag förstår att du har problem med att Israel är good guys när ett enat väst stödjer IS islamisten som nu styr Syrien.

Israel har begått krigshandlingar i närmre 15 år mot Syrien, uppenbart för att destabilisera landet och skapa maximalt med krig och död.

Att Druserna skulle kunna existera som självständig faktion utan Israels stöd är uteslutet, de är en renodlad proxy och ja - det leder till mer död.
Att söndra och härska är basal imperialism och en självklarhet för Israels fortsatta anfallskrig mot Syrien.

Oavsett vad du kallar ledarna i Syrien så är de ganska uppenbart en NATO proxy givet USAs/EUs diplomati. Sedan att detta skett via USAs/Storbritannien/Australiens och Polens anfallskrig mot Irak ledde till kaos som spred sig till Syrien, kan väl kvitta?
Syriens nya ledarskap är oavsett bortplockat från USAs terrorlistor - man samarbetar med dem.

Men oavsett, jag tycker du och jag är Good Guys som vill ha maximalt med krig och död bland Israels fiender och stödjer Israeliska anfalls-/erövringskrig. Israels ambitioner på delar av Syrien har varit kända sedan Ben-Gurions dagar - självklart står alla goda bakom detta!
Senast redigerad av DonaldBiden 2025-08-13 kl. 17:15.
Citera
2025-08-13, 17:15
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Israel har begått krigshandlingar i närmre 15 år mot Syrien, uppenbart för att destabilisera landet och skapa maximalt med krig och död.

Du glömmer som vanligt att det var Syrien förklarade krig om Israel. Precis som Iran förklarade krig mot Israel trots att Israel hjälpte Iran både under Shahen och under Iran-Irakkriget.
Citera
2025-08-13, 17:19
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du glömmer som vanligt att det var Syrien förklarade krig om Israel. Precis som Iran förklarade krig mot Israel trots att Israel hjälpte Iran både under Shahen och under Iran-Irakkriget.

Du menar att man inte normaliserat relationerna med Israel och Israel därför har en oinskränkt rätt att bedriva anfallskrig mot Syrien?
Håller helt med om att Israels senaste 15 år av anfallskrig mot Syrien går under detta!

Tråkigt att deras anfallskrig mot Palestina inte går att placera under samma logik, där får vi nog hålla fast vid att Palestinierna är människodjur och Israels 58 år av obruten aggression därför är helt i sin ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in