2025-08-13, 13:39
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodhetsKrigare
Är det så?

Ja. Men du ser inga fundamentala skillnader, menar du?

Citat:
Tycker att det är absurt att låta två politiska rörelser påverka min lycka

Tack för informationen.
Citera
2025-08-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Jag pratar såklart om hardcore-delen av hans följe, de som kommer följa honom i princip vad han än gör. Och det är en ansenlig mängd, dock inte några 51 % av befolkningen såklart.

Kanske hälften så många skulle jag uppskatta det till.

Vad i hela friden har det med något att göra?

Tack för erkännandet iaf att "demokrati inte är Trumps starkaste sida", eftersom han fortsatt hävdar att han förlorade valet 2020 pga valfusk.

Jag är absolut inte någon Trump supporter, men han vann i alla fall detta val.
Hyfsat demokratiskt.
Citera
2025-08-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ja. Men du ser inga fundamentala skillnader, menar du?

Tack för informationen.

Det är väl klart att det finns fundamentala skillnader, mer purpolitisk jämförelse skulle väl vara AFA, men det är ju en sekt som helst jobbar i mörkret eller med ansiktsmask.

Både MAGA och Pride-aktivister gillar ju att offentligt gorma på gatorna, samtidigt som de hänger sina flaggor överallt med stolthet.

Varsegod, hoppas det kunde bidra till din mentala hälsa.
Citera
2025-08-13, 13:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag är absolut inte någon Trump supporter, men han vann i alla fall detta val.
Hyfsat demokratiskt.

Jaha?

Återigen: Vad i hela friden har det med något att göra? Vad är det för något du försöker säga? Det finns liksom gång på gång ingen koppling mellan vad jag skriver och det du skriver tillbaka. Helt absurt.
Citera
2025-08-13, 13:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är väl klart att det finns fundamentala skillnader,

Då tackar jag för erkännandet att du hade fel när du skrev att MAGA är "motsvarigheten till Pride-rörelsen".

Citat:
Både MAGA och Pride-aktivister gillar ju att offentligt gorma på gatorna, samtidigt som de hänger sina flaggor överallt med stolthet.

Det gör fotbollsfans också. Men man kanske ska försöka analysera saker nåååågot djupare än så, eller vad tror du?
Citera
2025-08-13, 13:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tänk att det ska vara kontroversiellt att tömma en huvudstad på hemlösa, och låsa in brottslingar.

Vilket otroligt meningslöst uttalande. Det beror väl till 100 % på HUR det sker?

Försökte du dig på lite maga-virtue signaling eller vad är det fråga om?

Citat:
Trump är USAs smartaste president sedan Bill Clinton.

Hur föreställer du dig att denna intelligens visar sig? Nyfiken.

Kan du t ex komma på ett enda tillfälle där Trump uppvisat djupare kunskap inom ett komplext ämne och kunnat kommunicera detta på ett sätt som imponerar på en utbildad publik?

Som jämförelse: Obama var en toppstudent på Harvard och kommunicerar på en nivå som helt uppenbart är överlägsen Trump. Jag förstår inte riktigt hur någon kan föreslå att Trump skulle vara smartare.
Citera
2025-08-13, 13:56
Medlem
Citat:
Då tackar jag för erkännandet att du hade fel när du skrev att MAGA är "motsvarigheten till Pride-rörelsen".

Det gör fotbollsfans också. Men man kanske ska försöka analysera saker nåååågot djupare än så, eller vad tror du?

Ja precis, fotbollsfans är ju politiskt motiverade.
Man kan väl dra paralleller utan att jämföra på alla fundamentala plan. Men du kan lägga ner din energi på att presentera både skillnader och bättre jämförelser när du gjort en djupare analys, istället för att svänga med dina ord och spamma emoticons för att utgå i häskartekniker. Men gissar på att du föredrar att sitta snacka skit istället, eeeeeeller?

Citera
2025-08-13, 13:57
Medlem
Citat:
Jaha?

Återigen: Vad i hela friden har det med något att göra? Vad är det för något du försöker säga? Det finns liksom gång på gång ingen koppling mellan vad jag skriver och det du skriver tillbaka. Helt absurt.

Att du har fel så klart. Allt började ju med ditt PÅSTÅENDE.
Som du sedan backade från.

" Sektmedlemmar borde jag kalla dem iställer, för det är precis vad de är. "

Jag var på väg att kalla dej för något elakt men så insåg jag att du kanske har någon
kognitiv störning och då vore det ju elakt om hu hade ett handikapp.
Citera
2025-08-13, 14:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
"Trump: Hemlösa ska bort från huvudstaden"

""De hemlösa måste flytta ut, OMEDELBART. Vi kommer att ge er ställen att bo på, men LÅNGT från huvudstaden", skriver han.

Den amerikanska presidenten skriver vidare att han ska presentera en ny plan för att göra huvudstaden "säkrare" under måndagen."

Kommer det överhuvudtaget genomföras och i vilken omfattning ?

Och vart ska de ta vägen?

Vad anser ni, gör han rätt eller fel?

Källa: Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1393821

Jättebra initiativ av Trump
Han ger dom någonstans att bo.
Det kan bli riktigt kallt i Washington.
Bra att han tar i med hårdhandskarna mot kriminella.
Citera
2025-08-13, 14:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man kan väl dra paralleller utan att jämföra på alla fundamentala plan.

Ja. Men då skriver man inte "Maga är motsvarigheten till Pride". Då skriver man t ex "Maga har viss likheter Pride i den bemärkelsen att de båda gälla offentliga föreställningar".

Ser du skillnaden? Kan du hålla med om att det är mycket bättre att kommunicera på ett sådant vis?
Citera
2025-08-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ok, på vilket fundamentalt sätt föreställer du dig att de skiljer sig i sin relation till Trump jämfört med hur en typisk sektmedlem förhåller sig till sin sektledare?

När jag tittar på det ser jag överensstämmelse på punkt efter punkt.
-------------------------------------------------------------------------------------

Jämför med sektrörelser som Waco-sekten eller Jonestown, så kanske du fattar vad en sekt är. Politik kan visserligen vara sekteristisk men är därmed inte en sekt. Så att säga att MAGA-rörelsen är sekt är helt enkelt missvisande. Antagligen använder du sektbegreppet som en stigmatisering av grupper och åsikter du inte håller med om och starkt ogillar. Men det gör inte att de grupperna du ogillar därför är en sekt.
---------------------------------------------------------------------------------------

Jag är inte så säker på att det talar för din sak att medge att Trumpföljarna inte lever i verkligheten i förhållande till en av de mest centrala frågorna i MAGA-rörelsen. Det låter väl snarare som något som sektmedlemmar sysslar med, att se på alla utomstående som hemska fiender trots att det handlar om en klick? Inte sant?
---------------------------------------------------------------------------------------
Det är inte bara Trumpföljarna som inte lever i verkligheten. Demokrater och deras väljare samt vänsterliberaler i Europa gör samma sak som MAGA - pekar ut fiender.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Polarisering finns det tveklöst. Men det är bara ena sidan som beter sig som sektmedlemmar i stor skala, på vänstersidan är det avsevärt färre. Så att skylla på polariseringen tycks mig då märkligt.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hahahaha...driver du med mig? Eller så har du bara kollat in och läst vänstersidans kritik mot Trump och hans grupp. Om du ensidigt väljer en sidas sak av saken på nätet gör algoritmerna att du bara får upp liknande sidor. Det förutsatte jag att du redan visste. För att råda bot på ensidigheten brukar jag själv alltid kolla amerikanska nyheter både från Fox och MSNBC. Och sedan lyssna på kommentatorer både från vänster och höger. På det viset kan man få en mer nyanserad bild av verkligheten och slipper måla in sig i ett hörn där man står och pekar med sitt radikaliserade finger på folk man ogillar.

Exakt. Så varför skrev du att "det är bra att Trump gör något"?

Skulle också vilja tillägga att Trump AKTIVT sökt upp personer som är lojala mot samt AKTIVT vidtagit mängder med åtgärder som ämnar att få folk att rätta in sig i ledet. Så jag gillar inte uttrycket "omger sig med ja-sägare". Man brukar liksom säga "omger sig med ja-sägare" om personer som blir halvt förda bakom ljuset, typ Mike Tyson. I Trumps fall är det till 100 % ett aktivt val eftersom han blev sur över att de inte ville hjälpa honom göra en statskupp i jan 2021.
----------------------------
Det är bra att någon försöker göra nåt bra. Oftast funkar det inte med en gång. Då ändrar man sig och försöker på nytt. Trial and error.

Klart att Trump väljer medarbetar som har åsikter som liknar hans. Så gör alla ledare. Dessutom finns det mängder med folk som redan har och har haft den typen av åsikter. Det är ingen slump att Trump vann valet.
Citera
2025-08-13, 14:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Att du har fel så klart. Allt började ju med ditt PÅSTÅENDE.
Som du sedan backade från.

" Sektmedlemmar borde jag kalla dem iställer, för det är precis vad de är. "

När i hela friden föreställer du dig att backade jag från att MAGA skulle vara en sekt???

Vet du vad, svara inte. Jag tror inte vi kommer nånvart som helst. Hejdå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in