2025-08-06, 19:35
Avslutad
Fy fan.

Kontaktat VC för blodprover. Kontaktar psyk imorgon för att diskutera oxascandschema och ny saktare nertrappning förhoppningsvis lindrar det eventuella hjärnreparationer.

Tack för svar det hjälper att höra sanningen från proffsen.
Citera
2025-08-06, 19:47
Medlem
Vill inte stressa dig TS, men du har på åtta år druckit mer alkohol än vad många gör under en hel livstid. Att sänka 1-3 halvlitare 5-6 dagar i veckan, i slutet nämner du att det var närmre 4-5, är (enligt min mening) borderline kopiösa mängder, för någon som annars har ett "normalbruk". Får jag av nyfikenhet fråga vad du definierar som kopiösa mängder?

Dock vill jag verkligen betona att du är på helt rätt väg som insett att något inte står rätt till och försöker trappa ner. Det är jävligt starkt av dig och jag önskar dig stort lycka till. Att kontakta relevanta vårdinstanser, som du redan har gjort, är nog inte heller en dålig idé.
Citera
2025-08-06, 20:07
Avslutad
Redan klarat 5 veckor på fredag så... Ger inte upp lätt.
Det finns de som dricker en 70:a om dagen lätt.

Men tre sjuttisar i veckan är ju för mycket redan det, under så lång tid.

Ska uppdatera här med mina blodprover.
Kan ju vara intressant för många i liknande situation.
Citera
2025-08-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorFap
Redan klarat 5 veckor på fredag så... Ger inte upp lätt.
Det finns de som dricker en 70:a om dagen lätt.

Men tre sjuttisar i veckan är ju för mycket redan det, under så lång tid.

Ska uppdatera här med mina blodprover.
Kan ju vara intressant för många i liknande situation.

Kämpa på!! Hejar på dig!
Citera
2025-08-06, 21:29
Avslutad
Skulle jag gjort om det skulle jag trappat ner med alkohol. Det funkar ju inte för alla men med facit i handen så hade jag valt den metoden, man får se det som medicin.

Nej det hade inte funkat på de flesta alkisar. De flesta hård drickande alkisar har dessutom uppehåll, då är abstinensen det svettiga och en jävla kamp för dem. Men de verkar kunna äta chips dricka kaffe hej vilt.

Efter 9 år, Ja det var 9 fick jag berättat mig av ett ex precis.., i stort sett utan stopp annat än 3, 4 enstaka veckor verkar skada hjärnan inget funkar sömn, dopamin seratonin kortisolet bara flyger iväg av lite socker tom känner mig hyperkänslig och fjolligare än en lipande tjej i trean typ.

Det är mycket reparation hjärnan har att göra men man har ju sig själv att skylla.
Citera
2025-08-06, 22:15
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Tack för svar. Det är fan segt det här. Hade förväntat mig förbättringar vid det här laget.

Ja som jag skrev har jag druckit länge, typ 8 år, men inga kopiösa mängder de flesta dagarna. Slutade för snart 5 veckor sedan.

Typ 4 50cl 7% för det mesta. Visst fanns det fördjupade festdagar men inte ofta.

Fick välbefinnande. Smärtlindring. Trodde faktiskt inte hjärnan kunde fucka upp på det här lilla. Slutat innan en vecka här och där problemfritt.

Det är väl tiden (8 år) som är problemet. Måste träna om hjärnan på.något sätt.
Man ska inte underskatta vad små (eller stora) mängder kan göra med hjärnan och konsekvenser för kroppen under lång tids drickande. Bra att du tagit tag i det och försöker bli fri från giftet.

Hoppas att du står pall. Det vill väl oftast till att det ska till en livskris för att folk ska sluta dricka men du verkar insett det utan detta, riktigt bra. Kämpa på och försök se fram mot nya tider.

Andra tester man kan passa på att göra är att kolla PH-värdet i kroppen. En i min närhet gick bort för inte längesen och där kunde prover påvisa förhöjda värden i kroppen som gjorde kroppen "försurad". Kanske inte något som visar i första taget, men det var relaterat till långvarigt alkoholintag och dåligt intag av sund mat (kort förklarat).
Senast redigerad av Peripheryy 2025-08-06 kl. 22:22.
Citera
2025-08-07, 02:26
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Tack för svar. Det är fan segt det här. Hade förväntat mig förbättringar vid det här laget.

Ja som jag skrev har jag druckit länge, typ 8 år, men inga kopiösa mängder de flesta dagarna. Slutade för snart 5 veckor sedan.

Typ 4 50cl 7% för det mesta. Visst fanns det fördjupade festdagar men inte ofta.

Fick välbefinnande. Smärtlindring. Trodde faktiskt inte hjärnan kunde fucka upp på det här lilla. Slutat innan en vecka här och där problemfritt.

Det är väl tiden (8 år) som är problemet. Måste träna om hjärnan på.något sätt.
Jag har hört att alkohol är en av få droger som hjärnan aldrig återhämtar sig ifrån, det finns risk för att du är permanent skadad.
Det positiva är väl att alkoholism är både socialt accepterat och vanligt så vården borde ha kunskap om det där.
Kanske du ska söka hjälp?
Citera
2025-08-07, 03:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Druckit i många år nu sedan skada på ryggen, kanske 8 år? Inga kopiösa mängder som de på torget, i slutet, pga tolerensökning var jag uppe på fyra femtio cl öl av starkare.variant (Bellman, Old ox) kanske en fem -.sex dagar i veckan i snitt. Slutade någon vecka då och då utan större problem.

Men nu denna gången! Fy fan. Bestämt mig för att total sluta. Är inne på vecka fem nu. Har varit tvungen ta 10mg oxascand de första två veckorna, som jag också fick ångest av att trappa ut. Fan vad jag blivit fjollig på gamla dar!

Nu är jag alltså på femte veckan, ingen alkohol, ingen oxascand. Har ångest som faan idag inte haft dagångest på ett par veckor, vaknar dock varje natt efter ca en och en halv timme är klarvaken, så har det varit sedan början. Nu brukar jag slippa gå upp dock kanske en liten förbättring där.

Börjat äta holistic b vitamin komplex hört man kan få brist på b vitaminer som alkis, magnesiumtillskott, äter en gaba / l teanin tablett.

Misstänker fan någon brist i systemet. Vad ska man kolla i ett blodprov?

Fy fan vad det suger man trodde det skulle bli bättre..
"Som de på torget"?
Hur mycket tror du de dricker per dag?
Kanske dags att spräcka denna skröna.

Lever de på existensminimum på socbidrag så kan man inte hinka i sig hur många öl som helst per dag. Det går inte ihop.
Och som de flesta kan iaktta så köper de oftast bara en eller ett par öl åt gången.
Men. De kanske drar ett bloss på en holk,tar lite tjack, får en kvarts tablett av någon så är summan konstant
Det är blandmissbruk som är hela hemligheten.

Det är värre med Pizzeriaalkisar som dagligen dricker sju stora starka och tre stora whiskey.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-08-07 kl. 03:13.
Citera
2025-08-07, 03:50
Medlem
5 veckor ångest av dom där rookie-mängderna. Nej det händer inte. Och även om du super så hårt att du får abstinens och i värsta fall Dilerium så är det borta efter några veckor.

5mg oxascand dagligen ger ingen baksmälla. Den mängden är försumbar.

Du bör nog kolla upp ditt psyke och välmående, din ångest kommer från något annat. Antagligen går du igenom nån form av kris nu eller liknande. Kontakta vården!
Citera
2025-08-07, 06:17
Medlem
Du kan ju inte bota alkoholbruk med torrsprit, är dum på riktigt eller bara miljöpartist?

Drick 4 öl om dagen du resten av livet. Inte dom där starka äckliga grejerna utan normal öl runt 5%. Det är inga problem. Det har en hel kontinent bevisat.

Jag tror du ljuger. Du dricker betydligt mycket mer.
Citera
2025-08-07, 07:37
Avslutad
Märkliga svar.

Nej 3 sjuttisar är inga kopiösa mängder om man jämför med andra, problemet är att det pågått i 9år i stort sett utan stopp. Hjärnan är van vid skiten för att sova etc.

Det ska gå att reparera, enligt chatgpt och beroendeenheten, men vi får se. Det kommer ta tid i alla fall.

Oxascand ska vara bättre än alkohol även om de går på samma receptorer. Det normala hjärn systemet får jobba mer med oxascand än med sprit och ska kunna laga sig självt.

Ger det en månad till. Finns det ingen normal förbättring då fattar jag ett nytt beslut. Livet är kort.
Citera
2025-08-07, 08:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Druckit i många år nu sedan skada på ryggen, kanske 8 år? Inga kopiösa mängder som de på torget, i slutet, pga tolerensökning var jag uppe på fyra femtio cl öl av starkare.variant (Bellman, Old ox) kanske en fem -.sex dagar i veckan i snitt. Slutade någon vecka då och då utan större problem.

Men nu denna gången! Fy fan. Bestämt mig för att total sluta. Är inne på vecka fem nu. Har varit tvungen ta 10mg oxascand de första två veckorna, som jag också fick ångest av att trappa ut. Fan vad jag blivit fjollig på gamla dar!

Nu är jag alltså på femte veckan, ingen alkohol, ingen oxascand. Har ångest som faan idag inte haft dagångest på ett par veckor, vaknar dock varje natt efter ca en och en halv timme är klarvaken, så har det varit sedan början. Nu brukar jag slippa gå upp dock kanske en liten förbättring där.

Börjat äta holistic b vitamin komplex hört man kan få brist på b vitaminer som alkis, magnesiumtillskott, äter en gaba / l teanin tablett.

Misstänker fan någon brist i systemet. Vad ska man kolla i ett blodprov?

Fy fan vad det suger man trodde det skulle bli bättre..

Det är med största sannolikhet B-vitaminerna som orsakar dina problem. Alla b-vitamin är involverade i kroppens energiproduktion på olika sätt, och det finns mycket litteratur att läsa på nätet att toleransen är väldigt olika från falltill fall. Ångest ,rastlöshet ,dålig sömn är välkända biverkningar.
Om du dessutom har någon form av generellt ångestsyndrom från början så är vitamin b inget bra kombo. Sluta med dem ett tag och se hur du mår efter ett par dagar
Senast redigerad av Upplyften 2025-08-07 kl. 08:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in