2025-08-13, 04:10
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja det låter ju lite knepigt med tanke på att man inte är juridiskt skyldig att ha med sig sitt körkort när man kör i Sverige.

Tjejgissning..

Körkortslagen:
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.

Huvudregeln är alltså att ha med sig det.
Citera
2025-08-13, 04:16
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Tjejgissning..

Körkortslagen:
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.

Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det.

Huvudregeln är alltså att ha med sig det.

Många tror säkert att det fungerar som i USA, därifrån finns det otaliga videoklipp med förare som prompt vägrar att lämna ifrån sig körkortet pga vad konstitutionen säger. Vilket verkar vara helt rätt och korrekt enligt deras lagar och regler.

Det folk glömmer är dock att Sverige och USA inte är samma sak.
Citera
2025-08-13, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du måste visa körkort, pass eller Nationellt ID kort.

Citat:
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Inte trams, men lite förenklat. Du måste inte ha med dig körkort om polisen omedelbart kan identifiera dig på annat sätt, eftersom de då enkelt kan kolla upp körkortsinnehavet i sitt register. Det är där pass och nationellt ID-kort kommer in, eftersom det garanterat duger som omedelbar identifikation, men förmodligen accepterar de även några andra typer av ID-kort, som Skatteverkets ID-kort och SIS-märkta ID-kort i allmänhet. Men om du varken kan visa upp körkort eller identifiera dig på något annat godtagbart sätt, är detta straffbart (förutsatt att du framfört ett körkortspliktigt fordon). Då har polisen rätt att ta med dig till stationen för identifiering, så att du kan lagföras ordentligt.

Citat:
3 kap. Utfärdande och giltighet av körkort, traktorkort och förarbevis
(...)
1. körkortet, eller

(...)
9 kap. Ansvarsbestämmelser

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Föraren ska inte dömas till straff,
1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller
3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.
(https://www.riksdagen.se/sv/dokument...8_sfs-1998-488)
Senast redigerad av vgebler 2025-08-13 kl. 04:41.
Citera
2025-08-13, 05:53
Medlem
Det känns lite som att det saknas bitar i berättelsen.
Visade han körkortet men ville inte lämna över det? Varför ville han inte?

Varför utreddes inte det hela efteråt?
Poliser som använder elchockvapnet som en bestraffningsmetod borde bli avskedade o satta i finkan.
Citera
2025-08-13, 06:09
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
På formuleringen låter som han visade körkort men ej ville lämna över det?
Bör man skaffa bodycam?
Uttråkad trafikpolis?
Väga vägra visa körkort?
https://www.sydsvenskan.se/2025-08-1...t-nagot-brott/

Fick han åka vidare efter elchocken?
Varför skjuta och sen inte gripa?
Det är något som inte stämmer här.
Tyvärr kan jag inte läsa Sydsvenskan artikel.

Polisen vill naturligtvis ha körkortet i sin hand. Det behövs för att kontrollera om det är äkta.
Citat:
När han inte ville lämna över sitt körkort utbröt en diskussion som slutade med att polisen sköt honom med sitt elchockvapen.
En diskussion som urartade! Jag tror att han själv vet vad han gjorde för fel.

Det påstås att han sköts med en taser. Då tänker jag på att man får två pilar i sig. Alternativt kan vara så att polisen 'bara' har använt 'stun-gun' funktionen på tasern. Hade han bara varit 'lite' bråkig så tror jag att polisen hade använt OCR-spray.

Det finns mer bakom den har historien. Det kan vara en rättshaverist. Jag hoppas att han var så smart att har anmält det och om nödvändigt också överklagat det. Det är lite pinsamt att han har tagit kontakt med en journalist i stället.

Senast redigerad av Drooid 2025-08-13 kl. 06:30.
Citera
2025-08-13, 06:21
Men idiot, så trött på svenskar som tror att vi bor i Usa och ska tjafsa emot. Så jävla onödigt, visa körkort bara och håll inte på. Tycker det är
rätt åt pajasen!
Citera
2025-08-13, 06:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det känns lite som att det saknas bitar i berättelsen.
Visade han körkortet men ville inte lämna över det? Varför ville han inte?

Varför utreddes inte det hela efteråt?
Poliser som använder elchockvapnet som en bestraffningsmetod borde bli avskedade o satta i finkan.

Han ville veta varför han stoppades. Polisen tyckte han körde för fort vid olycksplatsen.

Men, körkort är ju en annan grej, bara ta fram kortet.

Själv kör jag med ID-kort. Går fortare att spärra om det försvinner.
Citera
2025-08-13, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
Men idiot, så trött på svenskar som tror att vi bor i Usa och ska tjafsa emot. Så jävla onödigt, visa körkort bara och håll inte på. Tycker det är
rätt åt pajasen!
Håller med, idioter som inspirerats av amerikanska tjatrövar
på FB förtjänar inga sympatier.
Citera
2025-08-13, 06:45
Medlem
Citat:
Ja det låter ju lite knepigt med tanke på att man inte är juridiskt skyldig att ha med sig sitt körkort när man kör i Sverige.
Jaså?
Lagrummet: Körkortslagen 3 kap. 15 §
I körkortslagen (1998:488) 3 kap. 15 § står det att:
Du är skyldig att alltid medföra ditt körkort när du kör ett körkortspliktigt fordon.

Om körkortet ännu inte har delats ut – men det har gått mindre än två månader sedan utfärdandet – räcker det att ha med en giltig handling som styrker din identitet.

Du måste kunna uppvisa körkortet eller den identitetshandling som styrker din behörighet på begäran av polis eller annan behörig kontrollant.

Påföljder vid kontroll utan körkort:
Om du inte kan visa upp ditt körkort (eller identitetshandling inom den nämnda tvåmånadersperioden) riskerar du att få en penningböter, normalt 500 kronor.

Det gäller dock inte om du på annat sätt omedelbart kan styrka din identitet och körkortsbehörighet digitalt vid kontroll – då undviker du böter.
Citera
2025-08-13, 06:47
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Finns gott om amerikanska Magnusar på youtube, de brukar kalla sig Sovereign citizens som kör efter egna regler och lagar.
Hur svårt kan det vara, blir du stannad av polisen, följ instruktionerna så är du snart på väg igen.
Citera
2025-08-13, 07:00
Medlem
Ni som kunde läsa(?) den låsta artikeln.
Vad är anledningen till att föraren inte ville lämna över körkortet för kontroll?
Har inte polisen rätt att kontrollera i fall en förare har ett giltigt körkort?
Citera
2025-08-13, 07:04
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Var elden uppfunnen när du körkort?

Annars, välkommen till den digitala eran, om ditt körkort är makulerat men du har din plastkopia, så är det fortfarande makulerat i alla system.

I vilket fall ska gubbjäveln visa körkort eller ID. Beroende på hur han reagerar skalla han låtsas gå, arresteras eller "elektrifierad".

Samt, om snutgrisen elektrifierar någon skall han inte sedan bara skita i det.
Senast redigerad av Jahbrah 2025-08-13 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in