2025-08-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Så delge oss siffrorna nu, var ju trots allt det jag frågade om
Du får följa länk till bloomberg, jag har ju lagt ut den,.
Citera
Briasccas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Briascca 2025-08-12, 11:02
Medlem
Momsdiskussioner rapporteras. Det här är P:U-forumet så moms kan bara diskuteras som ett politiskt instrument inom trådstartens ramar.

Alla specifika momsinlägg och hur momsregler tillämpas raderas och rapporteras .

Mod B.
2025-08-12, 11:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Tror att han kan göra punktinsatser. Det är de svepande tullarna han inte får göra enligt konstitutionen. Nu skiter han i konstitutionen och backas av de konservativa ynkryggarna i HD som misslyckas utföra sitt uppdrag...

Jag skulle kalla det för en straffavgift även om det som du skriver formellt är en ren skatt.
Ord som böter kan man ta i mun också, även om det är mest semantik mellan de två orden.
Men en sak Nvidia och AMD berättar, det är att de aldrig tänker flytta hem.
Och då ställer man sig också frågande i sammanhanget, om tullar skulle få dom flytta hem och att det var SÅ IN I HELVETE viktigt.

Så inser man i detta också att att flytta hem är inte så viktigt för donalds och administrationer, utan det är endast pengar är som är det intressant.

Och dom pengarna vet vi med budgeten ska gå till de stackars rika som det är så sååå synd om.
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Du får följa länk till bloomberg, jag har ju lagt ut den,.
Nu ljuger du igen, fanns inte ett ord vad tullens siffror är, allt vi fick var omsättning och inget om tullar.
För det är som vi sagt, om man har så lågt vinstuttag som 1%, det betyder 25% eller 40% kommer göra så man går -24% respektive -39% på dessa varor.

Och man får vara bra jävla korkad och tro inte det leder till en prisökningen, som drabbar den fattiga och låglönetagaren.

Annars vad var ens argumentet med att Walmart är ett mycket stor företag med stor omsättning och med tullar?
Undrar för det såg mer ut som någon slags smutskastning mot de hemska Walmart.
Och att de ska gå minus på sina varor?

Och skulle dessa varor hamna i USA, ja, då är det B E T Y D L I G T större prisökningar som de måste göra.
Citera
2025-08-12, 16:18
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så om inflationen börjar öka igen. Lär inte detta försvaga Trumps position som en stark ledare för USA?
Personligen så vill jag se ett mer konservativt USA för detta påverkar EU's syn på hur man ska leva.

Men skulle Trump ställa till så inflationen ökar, så misslyckas hans idéer.

Idag kom USAs inflationssiffrorna för Juli, 2,7%, vilket var lägre än förväntat.
Citera
2025-08-12, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Idag kom USAs inflationssiffrorna för Juli, 2,7%, vilket var lägre än förväntat.
Och vad var det förväntade?
Vi har hört en del donalds fans sagt att inflation är noll, hur de kom fram til något sånt tokigt är en gåta för mig.
Citera
2025-08-12, 17:07
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vi har hört en del donalds fans sagt att inflation är noll, hur de kom fram til något sånt tokigt är en gåta för mig.

Tror förväntingarna var i spannet 2,9-3,1%
Tycker mig sett att det pratas mer här om att inflationen skulle bli hög och skena, vilket dock inte skett än.
Citera
2025-08-12, 17:22
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Tror förväntingarna var i spannet 2,9-3,1%
Tycker mig sett att det pratas mer här om att inflationen skulle bli hög och skena, vilket dock inte skett än.

Många företag har säkert fyllt på sina lager för att förekomma tullarna. Tullinflationen visar sig kanske senare.

Läste tidigare att privatpersoner har tidigarelagt sina bilköp, vilket ökar risken att många hamnar i en lånefälla.
Citera
2025-08-12, 21:58
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Många företag har säkert fyllt på sina lager för att förekomma tullarna. Tullinflationen visar sig kanske senare.
Läste tidigare att privatpersoner har tidigarelagt sina bilköp, vilket ökar risken att många hamnar i en lånefälla.
Svar på frågan i tråden!
Det går åt helvete med USAs och US-dollarns tidigare globala dominans vid internationell handel!

Det finns idag alternativ till det USA-Väst dominerade betalsystemet SWIFT, som är klart överlägsna.
Snabbare, billigare men framför allt totalt okänsligt om något land vill införa några sanktioner, eller styrningar av något slag!
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-08-12 kl. 22:19.
Citera
2025-08-12, 22:15
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Svar på frågan i tråden!
Det går åt helvete med USAs och US-dollarns tidigare globala dominans vid internationell handel!

Möjligt det kan bli så i framtiden, men kollar man data från Swift, så är USD fortfarande dominerande i internationella transaktioner och inget trendbrott syns.

https://en.macromicro.me/charts/117199/global-share-of-international-payments-via-swift-by-major-currency
Senast redigerad av doncroce 2025-08-12 kl. 22:22.
Citera
2025-08-12, 22:32
Medlem
Citat:
Möjligt det kan bli så i framtiden, men kollar man data från Swift, så är USD fortfarande dominerande i internationella transaktioner och inget trendbrott syn.
Det finns idag andra betalsystem som är klart överlägsna SWIFT, som helt kontrolleras av USA och Väst.
Det handlar inte om år, utan bara om månader innan dessa kommer konkurrera ut SWIFT.
Dessa system är framför allt totalt okänsliga mot alla typer av restriktioner eller sanktioner.
Dessutom är de mycket snabbare och billigare!
Citera
2025-08-13, 00:37
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det finns idag andra betalsystem som är klart överlägsna SWIFT, som helt kontrolleras av USA och Väst.
Det handlar inte om år, utan bara om månader innan dessa kommer konkurrera ut SWIFT.
Dessa system är framför allt totalt okänsliga mot alla typer av restriktioner eller sanktioner.
Dessutom är de mycket snabbare och billigare!
Är dom överlägsna betalsystemen namnlösa?
Citera
2025-08-13, 00:49
Medlem
Citat:
Är dom överlägsna betalsystemen namnlösa?
Ett betydande system jag vet Kina och Ryssland använder heter BRICS-pay.
Detta skall vara snabbare, billigare och säkrare än SWIFT.
Med säkrare menar jag att ingen utomstående part eller land kan införa några sanktioner eller sånt!
Hur spritt BRICS-pay är bland övriga länder, det vet jag inte riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in