2025-08-09, 19:51
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Min fråga var till Psycicsailor och hans teori, som leder till andra konsekvenser.
Du menar m.a.o. att du härmed har kapat tråden?
Citera
2025-08-09, 21:29
Medlem
USA drar sig tillbaka nu efter Slängkyss kommande nej. Ryssland betyder inte längre nåt för Trump. Man kan glömma bort kallt krig och naket. Trump har tjänat och lomhördhet får honom att börja spela mer golf. Ryssland vinner OS-hockey och Putte försöker få ihop lite krigsstyrka men det kommer vara trögt. Han gör Riksbankschefen till diktatorska och flyttar ner under jorden och upptäcker Sudoku. Krim bombas så att ingen vill vara kvar där, varken ryss eller kranium. Don blir ryskt. Järnägen söderut blommar igen och ingen vill laga skiten. Ädelmetallerna visar sig vara en hoax. Rena fusknyheterna.
Citera
2025-08-09, 21:33
Medlem
Problemet rent praktiskt om USA lyckas att få till vapenvila/fred är att moskvastaten kräver områden som idag är starkt befästa, att Ukraina ska lämna över de områdena. Bryter moskvastaten mot avtalet så är det mer eller mindre fritt fram vidare in i Ukraina.

Vi vet alla att man inte kan lita på en ryss.

Så USA/Europa måste in med trupper för att garantera att Ukraina inte blir attackerat. Det är här som moskvastaten kommmer att säga nej.
Citera
2025-08-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kan själv studera närmare här, detta är enbart USA: https://worldpopulationreview.com/country-rankings/how-many-countries-has-the-us-invaded

(du kan sortera på årtal, och du ser att kanske 10% håller du inte med om)

De som bor i många av dessa länder ser inte Rysslands invasion av Ukraina som något unikt som gör att de måste sanktionera.

Vidare diskussion får du ta i PM; jag brukar bli varnad annars. Du kanske inte har den erfarenheten.

Kul karta. Eftersom USA tycks ockupera även Ryssland så krigar alltså USA med sina Europeiska allierade? USA använder Ryssland som proxy för att slåss mot EU:s proxy Ukraina. Är det så kartan ska förstås?

Men det är trams. Du kan ju inte ackumulera historiska invasioner genom tiderna (du kan ju kolla hur kartan blir för Sverige eller Spanien). Frågan var ju hur många länder som Nato ockuperar just nu. Ser du på USA:s invasioner sedan 2014 så kallas de "humanitära" och kallar du katastrofhjälp som att rädda instängda gruvarbetare, räddningsinsatser efter översvämningar och vulkanutbrott för "invasioner" har du en mycket märklig syn på invasioner. Om Sverige skulle drabbas av en stor jordbävning t ex skulle jag inte ha något alls emot att vårt land "invaderades" av en massa hjälparbetare.
Citera
2025-08-10, 08:56
Medlem
ju fler kockar desto sämre soppa?

"Källor: Europa och Ukraina har tagit fram motkrav"

https://www.dn.se/varlden/kallor-europa-och-ukraina-har-tagit-fram-motkrav/

"Den ukrainska presidenten har under under lördagen talat med flera europeiska ledare, däribland Storbritanniens premiärminister Keir Starmer, Frankrikes president Emmanuel Macron, Danmarks statsminister Mette Fredriksen och Finlands president Alexander Stubb."

har uffe semester?
Citera
2025-08-10, 08:59
Medlem
Citat:
Mitt argument var att det inte är unikt ryskt att invadera andra länder och därför måste INTE alla i hela världen stoppa Ryssland. Nu byter du ämne (från invasion ockupation) och börjar prata om annektering. Håll dig nu till ämnet för tråden. Jag tänker inte bli varnad för ert trams. Trådens ämne är Trumps fredsplan. Trump talar t ex om att annektera Grönland. Trump har godkänt Israels annektering av Golanhöjderna. Ändå stödde inte världen ett krig för att återerövra Golanhöjderna från Israel.

Det kommer bli antingen en de facto acceptans av att Ryssland besitter en del av Ukraina som slut på detta krig. Eller möjligen erkännande av någon del som ryskt territorium.

Ert tramsande i tråden hindrar inte det, eller får någon att bättre förstå vad som kommer att hända, eller vad våra svenska politiker bör göra.

Bara för att invasioner inte är något unikt genom historien finns det väl ingen anledning att vi ska fortsätta hålla på med det? Människan utvecklas. Vem vill ha tillbaka den medeltida sjukvården? Eller de medeltida transportmedlen? Finns ingen anledning att vi idag ska invadera varandra bara för att våra förfäder gjorde det för århundraden sedan. Och som jag skrev i tidigare inlägg, så var det länge sedan USA invaderade något land militärt. Ryssland har genomfört tre invasioner sedan USA:s senaste (som f ö inte ledde till annektering eller införlivande i USA; USA har inte annekterat områden sedan 1898)..
Citera
2025-08-10, 10:49
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Mitt argument var att det inte är unikt ryskt att invadera andra länder och därför måste INTE alla i hela världen stoppa Ryssland. Nu byter du ämne (från invasion ockupation) och börjar prata om annektering. Håll dig nu till ämnet för tråden. Jag tänker inte bli varnad för ert trams. Trådens ämne är Trumps fredsplan. Trump talar t ex om att annektera Grönland. Trump har godkänt Israels annektering av Golanhöjderna. Ändå stödde inte världen ett krig för att återerövra Golanhöjderna från Israel.

Det kommer bli antingen en de facto acceptans av att Ryssland besitter en del av Ukraina som slut på detta krig. Eller möjligen erkännande av någon del som ryskt territorium.

Ert tramsande i tråden hindrar inte det, eller får någon att bättre förstå vad som kommer att hända, eller vad våra svenska politiker bör göra.

Vad är meningen med ditt skitsnack lögner och whataboutism?, inga andra länder än ditt dassrike beter sig så idag.

Att du får lov att härja i tråden är tragiskt.
Och sen anklagar du andra... för att tramsa.
Citera
2025-08-10, 11:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

har uffe semester?
https://x.com/SwedishPM/status/1954247017170972931

Citat:
l’m in close contact with my colleagues in the coalition for Ukraine. Sweden strongly supports the efforts to bring an end to Russia’s war of aggression. Obviously a just and lasting peace must be forged with Ukraine at the table. And no real peace without respect for Ukraine’s sovereignty and territorial integrity.
Citera
2025-08-10, 12:43
Medlem
MeatballOnStickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Problemet rent praktiskt om USA lyckas att få till vapenvila/fred är att moskvastaten kräver områden som idag är starkt befästa, att Ukraina ska lämna över de områdena. Bryter moskvastaten mot avtalet så är det mer eller mindre fritt fram vidare in i Ukraina.

Vi vet alla att man inte kan lita på en ryss.

Så USA/Europa måste in med trupper för att garantera att Ukraina inte blir attackerat. Det är här som moskvastaten kommmer att säga nej.

Ryssland är en maffiastat på alla sätt och vis. Man ljuger, mördar och stjäl utan skrupler. Maffiabossen Putin har trollat Trump i meningslösa telefonsamtal senaste halvåret med syfte att vinna tid och minska USAs stöd till Ukraina. Mötet i Alaska är ytterligare en bluff i samma stil. Vad har han i IQ egentligen, Trump? Inte ens små barn är så här naiva och lättlurade.

Att Ukraina skulle lämna över sina befästningsanläggningar i Donbas till ryssen är att signera sin egen dödsdom. Hoppas det aldrig sker.
Citera
2025-08-10, 13:27
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Får ge dig rätt i att jag vandrade i mina funderingar. En tankelapsus helt enkelt.
Vi pratar Rysslands invasion av Ukraina och annektering av vissa oblast.
För mig blev det uppenbart att detta inte kan vara aktuellt att erkänna, då dety öppnar upp för andra länder att invadera OCH annektera.
För mig finns det inga ursäkter, oavsett vilka länder du pekar på.
Citera
2025-08-10, 13:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Du menar m.a.o. att du härmed har kapat tråden?

Har jag?
På vilket sätt??
Citera
2025-08-10, 13:44
Medlem
Det här rinner ut i sanden det med. Nu har det framkommit att Trumps polare Witkoff hört fel och trott att Putin vikt ner sig när det gäller territoriekraven.

Alltihop är lika seriöst som allt annat som kommit från Trump. Det vill säga inte alls.

Det finns ingen anledning att vika ner sig. Europa är 500 miljoner människor med en ekonomi och teknisk standard som slår lilla Ryssland med 130 miljoner människor på alla punkter.

Däremot finns det en tröghet i att mobilisera resurserna. Om två-tre år är situationen annorlunda och det kommer ryssarna att få smaka på.

Försåvitt de har några barfotalassar att skicka fram då och inte har kollapsat långt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in