Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-09, 20:09
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Ja och de har en särskild historia av att staten sålt amfetamin för att folk ska bli flitigare.
Så amfetaminmissbrukare får inte fängelse där om jag förstår rätt.
Jag vet att Yakuzan fått in mycket deg från metamfetaminförsäljningen i Japan.

Kul att Schweiz legaliserar. Fler länder kommer och Sverige blir sist. Här i Sverige har vi som någon i tråden skrev inte ens utvärderat förbudet då dom är rädda för att det kommer visa svart på vitt "fel svar". Att förbudet aldrig fungerat menar jag.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-08-09 kl. 20:12.
Citera
2025-08-09, 20:57
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag vet att Yakuzan fått in mycket deg från metamfetaminförsäljningen i Japan.

Kul att Schweiz legaliserar. Fler länder kommer och Sverige blir sist. Här i Sverige har vi som någon i tråden skrev inte ens utvärderat förbudet då dom är rädda för att det kommer visa svart på vitt "fel svar". Att förbudet aldrig fungerat menar jag.
Absolut är det så och det visar väl på att politikerna innerst inne vet att kriget mot knarket är ett fjasko?
Hade de trott att det var en lyckad politik hade de såklart vela utreda narkotikapolitiken för att visa på hur bra den är!
Så innerst inne vet alla, kejsaren är naken...
Citera
2025-08-09, 21:41
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det , vi kan inte förbjuda alkohol fast det orsakar 100-tals dödsfall per år, man måste väga för- mot nackdelarna. Detta tänk gäller rimligen även cannabis, och nackdelen för den drogen är att inga rika äldre inflytelserika använder den, som alkohol, så cannabis-fansen får kämpa en svårare kamp för att bli tolererade. men visst kan det sluta så att alkohol och cannabis jämställs, och i så fall kan vi få se folk röka på mitt i Stockholm i coffe shops, som jag såg pensionärerna göra i Amsteradm.

Vadå "fast"? Varför skulle alkoholens skadeverkningar magiskt minska därför att man kriminaliserade bruket? Den enda rimliga slutsats man kan dra är att de tvärtom skulle öka. Det är något vi kan betrakta som fakta vid det här laget. Då skulle staten bli av med all kontroll. Folk skulle dö och bli blinda av sprit nån gjort i sitt badkar. Svartklubbar i vartenda kvarter. Allmänt urholkat förtroende för polis/stat. Korruption. Etc etc etc.

Och det är precis samma misstag vi nu gör med cannabis och andra droger.
Citera
2025-08-10, 09:45
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Cannabis är den vanligaste "narkotikan" i Sverige, och avtrubbning har jämförts med nikotin enligt en kommitté från USA.
Självklart fastnar folk i missbruk, men de är en minoritet och ska självklart få hjälp, vilket gäller många substanser, senaste var saft.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/22-ariga-neas-beroende-kan-inte-sluta-dricka-saft/

"För hasch och marijuana tillsammans har den genomsnittliga årliga omsättningen under perioden 2018–2022 beräknats till antingen 2,2 eller 5,2 miljarder kronor i 2022 års penningvärde, beroende på vilket antagande om beslagen som gjorts."

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.can.se/app/uploads/2023/05/can-rapport-219-narkotikaprisutvecklingen-i-sverige-1988-2022.pdf&ved=2ahUKEwiQiv6ekP2OAxXILRAIHUbbOdUQFnoE CCoQAQ&usg=AOvVaw3My1dFlcwQEBJyTgQv8-Yo

"Cannabis (hasch och marijuana) står för en stor del av omsättningen (omkring 41 %)"

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://bra.se/download/18.366598ab19270941a1c38c3/1729256458650/2021_10_Narkotikamarknader.pdf&ved=2ahUKEwiQiv6ekP 2OAxXILRAIHUbbOdUQFnoECC8QAQ&usg=AOvVaw3iYc8Iwmsja Ym0gsOFQGQl

Låter ju snarare som att det är omöjligt att förespråka förbud (alltså monopol för de kriminella) och samtidigt klaga på brottsligheten.
Citera
2025-08-10, 15:03
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeOldeNinja
Låter ju snarare som att det är omöjligt att förespråka förbud (alltså monopol för de kriminella) och samtidigt klaga på brottsligheten.

Precis min poäng.
Citera
2025-08-10, 15:14
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Precis min poäng.
Sorry, läste av någon anledning ”gnälla över cannabis” som ”använda cannabis” i huvudet.
Citera
2025-08-10, 15:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vadå "fast"? Varför skulle alkoholens skadeverkningar magiskt minska därför att man kriminaliserade bruket? Den enda rimliga slutsats man kan dra är att de tvärtom skulle öka. Det är något vi kan betrakta som fakta vid det här laget. Då skulle staten bli av med all kontroll. Folk skulle dö och bli blinda av sprit nån gjort i sitt badkar. Svartklubbar i vartenda kvarter. Allmänt urholkat förtroende för polis/stat. Korruption. Etc etc etc.

Och det är precis samma misstag vi nu gör med cannabis och andra droger.
Så är det, när USA förbjöd alkohol på 1920-talet så togs USA över av gangsters som serverade lika mycket alkohol som tidigare. Alla politiker känner till detta exempel och alkohol kommer aldrig att förbjudas.

Motsatsen gäller också. Det finns inga bevis för att Sveriges systembolag, kanske det enda i världen + Finland, gör något för folkhälsan och i själva verket dricker svensken ganska mycket ren alkohol medans tyskarna dricker öl och fransmännen vin. Så Systemet kan direkt strykas som ineffektivt med många nackdelar.,
Citera
2025-08-10, 17:11
Medlem
Citat:
Så är det, när USA förbjöd alkohol på 1920-talet så togs USA över av gangsters som serverade lika mycket alkohol som tidigare. Alla politiker känner till detta exempel och alkohol kommer aldrig att förbjudas.

Motsatsen gäller också. Det finns inga bevis för att Sveriges systembolag, kanske det enda i världen + Finland, gör något för folkhälsan och i själva verket dricker svensken ganska mycket ren alkohol medans tyskarna dricker öl och fransmännen vin. Så Systemet kan direkt strykas som ineffektivt med många nackdelar.,

Fördelarna är dock att staten får skatt och vi slipper kriminalitet, samt har en något reglerad åldersgräns.

Jag förespråkar att vi ska ha något system som också erbjuder samma möjligheter för cannabis som idag är en miljardmarknad i Sverige.
Citera
2025-08-10, 18:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag förespråkar att vi ska ha något system som också erbjuder samma möjligheter för cannabis som idag är en miljardmarknad i Sverige.
Den enkla lösningen är att man mot legitimation får köpa fem (?) på apoteket med normal vinst. Det är omöjligt att blir beroende av så lite, och apoteket kollar redan alla så man inte övermedicinerar. Jag vet inte själv men sägs att man blir glad och nöjd på ett enda bloss, då behöver ingen en ask med 20 röka.

Möjligen kan ett första steg vara att medicinen kräver utskrivning, så man får först gå till läkare och visa sitt behov.
Citera
2025-08-10, 19:09
Medlem
Citat:
Den enkla lösningen är att man mot legitimation får köpa fem (?) på apoteket med normal vinst. Det är omöjligt att blir beroende av så lite, och apoteket kollar redan alla så man inte övermedicinerar. Jag vet inte själv men sägs att man blir glad och nöjd på ett enda bloss, då behöver ingen en ask med 20 röka.

Möjligen kan ett första steg vara att medicinen kräver utskrivning, så man får först gå till läkare och visa sitt behov.

Fem vaddå?

Mitt förslag är att apoteket, systemet tillhandahåller olika strains av cannabis till konsumenter för medicinskt eller rekreationellt syfte samt att man får ha 3-5 plantor hemma som man odlar själv. Samtidigt har man en vettig åldersgräns på säg 21 år för att likställa det med alkoholgränser och tar inte ockerpriser.

Det borde räcka för att få de flesta brukare som inte vill stödja gängen att väljs lagliga vägar.
Citera
2025-08-10, 19:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Fem vaddå?

Mitt förslag är att apoteket, systemet tillhandahåller olika strains av cannabis till konsumenter för medicinskt eller rekreationellt syfte samt att man får ha 3-5 plantor hemma som man odlar själv. Samtidigt har man en vettig åldersgräns på säg 21 år för att likställa det med alkoholgränser och tar inte ockerpriser.

Det borde räcka för att få de flesta brukare som inte vill stödja gängen att väljs lagliga vägar.
Är det någon som vet om detta är samma som Schweiz vill införa? Eller vad som fattas av detta i Schweiz system? Eller Tysklands.

Jag vet inget om cannabis men det verkar coolast att röka 1-2 bloss på en cigarett så man borde kunna köpa dem färdigrullade? Vore o-charmigare om man tog ett litet piller. Fast då slapp man dofta på stan, som i Amsterdam.
Citera
2025-08-11, 03:28
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Jag står lite i valet och kvalet. Har man det lite knapert kan man alltid beckna några månader tills man kommer på fötter igen. Att ha röka hemma är som att sitta på guld. Ringer några samtal på en Lördag och drar in 4 lax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in