Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den enkla lösningen är att man mot legitimation får köpa fem (?) på apoteket med normal vinst. Det är omöjligt att blir beroende av så lite, och apoteket kollar redan alla så man inte övermedicinerar. Jag vet inte själv men sägs att man blir glad och nöjd på ett enda bloss, då behöver ingen en ask med 20 röka.

Möjligen kan ett första steg vara att medicinen kräver utskrivning, så man får först gå till läkare och visa sitt behov.
Var har du hört att man blir glad av bara ett bloss? Möjligen av någon som är en gröngöling, men för någon som vet vad cannabis är så behövs lite mer än "bara ett bloss.

För den medicinska delen så behöver det lättas otroligt mycket än vad det är idag då man måste ha provat precis alla andra alternativ innan man får prova cannabis. Borde vara att cannabis är det första man får prova och se om det hjälper.
Citera
2025-08-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
För den medicinska delen så behöver det lättas otroligt mycket än vad det är idag då man måste ha provat precis alla andra alternativ innan man får prova cannabis. Borde vara att cannabis är det första man får prova och se om det hjälper.

Ja snacka om bisarrt att vissa tillstånd kräver att man först prövar behandling med bensodiazepiner, opiater eller pregabalin innan det blir tal om cannabis.
Helt sinnessjukt faktiskt.
Citera
2025-08-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja snacka om bisarrt att vissa tillstånd kräver att man först prövar behandling med bensodiazepiner, opiater eller pregabalin innan det blir tal om cannabis.
400 tabletter på 80mg Oxy fick jag utskrivet sista gången jag var i kontakt med allmänvården gällande min smärtproblematik...
Var som att dom skrek på mig att bli en knarkare!
Citera
2025-08-11, 11:18
Medlem
Citat:
Glöm inte bort att substanserna du nämner subventioneras helt och hållet av staten medans Cannabis, om du ens får det på recept får bekosta allt själv.
Citera
2025-08-11, 11:45
Medlem
Citat:
Helt sant. Det finns dock ingen regel om detta. Det är bara svenska läkare som, efter decennier av skräckpropaganda, fortfarande väljer betydligt farligare och mer beroendeframkallande preparat före cannabis. Det handlar mer om blind ideologi och föråldrade attityder än medicin och evidens, och resultatet är att patienter ofta får sämre vård än nödvändigt.

Hela samhället, brukare och ickebrukare, har det sämre än nödvändigt på grund av denna idioti som genomsyrar hela systemet.
Senast redigerad av Chillgren 2025-08-11 kl. 11:52.
Citera
2025-08-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Glöm inte bort att substanserna du nämner subventioneras helt och hållet av staten medans Cannabis, om du ens får det på recept får bekosta allt själv.
Nja inte helt. Sativex går inte på högkostnadsskyddet, men andra licenspreparat så som APL-oljorna, andra oljor och Bedrocan och liknande går på skyddet. Vi får däremot betala vården själva då det nästan är enbart privatläkare som kan/vågar skriva ut detta till sina patienter.
Citera
2025-08-11, 11:57
Medlem
Sun Rulers avatar
Brukar varken cannabis eller alkohol men finner Schweiz beslut i frågan för ett steg i rätt riktning.

En legalisering betingar:

- Skatteintäkter
- Minskad stigmatisering av brukare
- Att polisen kan allokera resurser till riktiga brott med brottsoffer
- Ökad rationalism, att tillåta en betydligt mer samhällsfarlig drog som alkohol vara laglig medan cannabis är kriminaliserat är moralism och inte rationellt
Citera
2025-08-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
400 tabletter på 80mg Oxy fick jag utskrivet sista gången jag var i kontakt med allmänvården gällande min smärtproblematik...
Var som att dom skrek på mig att bli en knarkare!

Man undrar ju hur tankarna går när man som läkare kommer fram till slutsatsen att man rimligtvis bör prova om rent heroin fungerar mot smärtan, innan man provar cannabis.
Det är faktiskt så bisarrt att man knappt kan tro att det är sant.
Citera
2025-08-11, 13:15
Medlem
Majsmannen2s avatar
Schweiz förväxlas väl endel med Sverige, så för enkelhetens skull är det väl lika bra att vi gör likadant.
Citera
2025-08-11, 14:14
Medlem
Nu funderar man på hur man ska göra med bilkörning och cannabis. För närvarande är det enkelt; cannabis är förbjudet, och därmed gäller nolltolerans. Enklast vore att behålla nolltolerans, men då är det ju orättvist gentemot alkohol.
Citera
2025-08-11, 14:22
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Nu funderar man på hur man ska göra med bilkörning och cannabis. För närvarande är det enkelt; cannabis är förbjudet, och därmed gäller nolltolerans. Enklast vore att behålla nolltolerans, men då är det ju orättvist gentemot alkohol.

Idag får du kör bil påverkad av cannabis, förutsatt att det är på recept.
Citera
2025-08-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Det jobbas på det men det är en lurig fråga. En delstat i USA provade med en max thc mängd i blodet... Sen så vann en amerikansk snowboardare olympiskt guld med tre gånger mer än den gränsen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in