Oj Popcornkuken, så präktigt självgott och enfaldigt. Du säger att han är skyldig eftersom han är dömd.
Då föreslår jag att du googlar:
– Thomas Quick
– Kevin-fallet
– Kaj Linna
– Fallet Umeå 2014 (dömd för våldtäkt på sin fru – frikänd efter att chattloggar framkommit)
Och medan du ändå är där: läs Riksrevisionens, Brå:s och JK:s kritik mot hur svenska domstolar hanterar sexualmål.
Sverige är ett av få länder där en ensam berättelse utan teknisk bevisning kan fälla någon för ett av de grövsta brotten som finns.
Det är just i mål som detta – relationer, vårdnadskonflikt, psykiatri och samlevnad – som könsbias slår till som hårdast. Kvinnan får tolkningsföreträde. Mannens motiv misstänkliggörs. Bevisbördan kryper över på den åtalade.
Du skriver: ”Vad säger att det inte var droppen som fick bägaren att rinna över?”
Vad säger att det inte var exakt det? Ett ultimatum om att avsluta ett farligt beroende – och två dagar senare kommer anmälan. Det är inte ”ett bevis på skuld”. Det är ett rödflaggsbeteende som i andra mål hade kallats repressalier eller manipulation.
Du insinuerar att hans sexuella preferenser är bevis på psykopati. På riktigt? Ska vi tillbaka till 1800-talet och kalla oralsex för tecken på våldskapital också?
Du hånar att han söker kärlek efter att ha suttit i fängelse. Vad förväntar du dig? Att han ska bli munk? Sluta andas?
Det här handlar inte om empati för våldtäktsmän. Det handlar om att inte förvandla hela rättsstaten till en känslostyrd lynchkultur där skuld avgörs av ryktesspridning, kön och ditt tonläge i sociala medier.
Din retorik följer mallen:
– Misstro mannen för att han säger emot domen.
– Skydda kvinnans berättelse oavsett ändringar eller motiv.
– Psykologisera sönder mannens beteende.
– Ignorera att det faktiskt pågår en resningsprövning med nya bevis.
Du erkänner att kvinnan har psykisk ohälsa och beroende. Men säger: ”det ena utesluter inte det andra.” Jo – ibland gör det faktiskt det. I synnerhet när trovärdighet är enda grunden för fällande dom.
Du har en relation du litar på – det gläder mig. Men att använda den som bevis för hur andra borde leva, eller vad som ”inte kan hända dig”… det är naivt. Högmod föder blinda punkter.
Och du kallar det gullande att kräva bevis.
Det är inte gullande. Det är rättssäkerhet. Det är vad som skiljer en demokrati från ett drev.
Och just nu låter du som det senare. Inte snyggt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Popcornkuk
Jag tror vi kan vara överens om att aldrig ha samma bild av detta. Du anser att han är oskyldig eftersom han själv säger det och sökt resning i detta mål. Jag ser motsatsen. Så länge han är dömd så är han skyldig, skulle han bli friad genom att ta upp detta till en rättssak på nytt är jag redo att ändra mig och ha en diskussion utefter det.
Vad är det som säger att det inte var droppen som fick bägaren att rinna över? Att kvinnan under en längre tid levt under en man som inte velat henne väl. Att han haft, vad de flesta skulle tycka, en pervers läggning med fixering på analsex och dubbelpenetration har ju framkommit. Många kvinnor i dessa skadliga relationer är rädda för att anmäla, kan hennes missbruk och självskadebeteende grunda sig i att hon haft en destruktiv relation under en längre tid? Ett sätt att döva sin tillvaro?
Han blir dessutom flyttad till anstalt med högre säkerhetsklass, förvisso inte för att han på något vis varit utåtagerande(?) rätta mig om jag har fel. Och att direkt efter ett avtjänat straff gå ut i just en dejtinggrupp på Facebook när man är dömd för våldtäkt. Det rimmar illa.
På vilket sätt använt min genen relation som måttstock? Du försöker komma med en poäng av att ”detta skulle kunna hända även dig”. Jag väljer att påpeka att du är helt ute och cyklar med dina teorier där.
Ja, om du vill visa empati för kriminella, mördare och våldtäktsmän varsågod. Jag anser att alla människor väljer att handla efter gott eller ont. Självklart med en viss gråskala men på den gråskalan ingår inte grövre brott. Det är människor vi inte ska ha ute i samhället, människor vi inte ska gulla med eller visa empati för.