2025-08-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Man har provat förr med Mini 14 och fick smäll på fingrarna. Det finns två prejudikat för mini14 så de törs inte röra det fast det är identiskt med AR15. En ruger mini14 med en EBR stock är det mest militäriska till utseende vapen jag sett.
Jag tror dessvärre att det är annorlunda denna gång, med rugern var det ju bara misstag från handläggare att godkänna dem och pga gynnande myndighetsbeslut fick de ha kvar dem. Men nu ändras lagstiftningen och då är inte principen för "gynnande myndighetsbeslut" applicerbart. Det är så jag förstått det i alla fall.

Sen kan man ju verkligen undra hur de ska kunna motivera konfiskering av privat egendom och samtligt tillåta alla andra lika farliga halvautomater.
Nä, känns väldigt osäkert att detta går igenom. De kanske redan vet det också men hoppas få in så många som möjligt "frivilligt" innan juridiken sätter p för det.
Och framför allt ha ryggen fri i fall det blir en masskjutning med AR i framtiden.
Senast redigerad av surri 2025-08-03 kl. 19:19.
Citera
2025-08-04, 08:29
Medlem
kackelstinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Nä, känns väldigt osäkert att detta går igenom. De kanske redan vet det också men hoppas få in så många som möjligt "frivilligt" innan juridiken sätter p för det.
Det är därför jag kommer hålla kvar mina bössor in i det sista.
Citera
2025-08-04, 09:10
Bannlyst
Citat:
Vad menar du? Fattar inte. Alla domstolar kräver att lag och regelstiftarna bevisar vetenskapligt att en kulas vikt och hastighet påverkas av ett vapens yttre utseende.

Ang magasinen så är det så de formulerat sig. Om ett magasin inte passar i "standardfattning" så är det legalt. Det är även legalt att bygga om brunn och mag.

Oddsen att detta nya lagförslag går igenom förvaltningsrätten är extremt lågt. Det är så lågt att man inte ens Fattar att de ödslar tid och pengar på det. Man har provat förr med Mini 14 och fick smäll på fingrarna. Det finns två prejudikat för mini14 så de törs inte röra det fast det är identiskt med AR15. En ruger mini14 med en EBR stock är det mest militäriska till utseende vapen jag sett.

Du kan ju kolla på hur det går med markägares och grannars överklaganden när staten bestämmer sig för att den ska bygga en jävla vindkraftspark någonstans.

Vapenägande innebär makt, så även om det bara är 10 svenska vapenägare av ½ miljon som skulle våga ge sig på staten med våld, så kommer man naturligtvis att ta vapnen som man har bestämt sig för att ta.
Citera
2025-08-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Jag tror dessvärre att det är annorlunda denna gång, med rugern var det ju bara misstag från handläggare att godkänna dem och pga gynnande myndighetsbeslut fick de ha kvar dem. Men nu ändras lagstiftningen och då är inte principen för "gynnande myndighetsbeslut" applicerbart. Det är så jag förstått det i alla fall.

Sen kan man ju verkligen undra hur de ska kunna motivera konfiskering av privat egendom och samtligt tillåta alla andra lika farliga halvautomater.
Och framför allt ha ryggen fri i fall det blir en masskjutning med AR i framtiden.

Det var två prövningar i förvaltningsrätten ang Ruger mini 14. Först ville man återkalla alla ca 250 vapen men fick avslag i domstol som bla krävde att varje enskilt vapens örende skulle prövas individuellt. Gruppbestraffning är olagligt. Det är även olagligt att dela ut vapenlicenser i grupp.

Andra rättegången var att polisen ville återkalla de 54 Ruger mini14 som av misstag delats ut efter det nya regelverket gått igenom. Även detta stoppade förvaltningsrätten. Oddsen att denna nya sörja av regler ingen begriper till en kostnad av hundratals miljoner och tiotusentals mantimmar för polisen går igenom är 0,1% så det är obegripligt att de ens orkar hålla på. Hela ärendet är ett lackmuspapper på att vår tänkande elit lever I ett DN-skadat rollspel. Ältar skit i 100 år som är både onödigt och en återvändsgränd. De har inte kuk att säga " oj fan vi tänkte fel, ursäkta oss. Vi börjar om från början. De har inte kuk till det. Det får hellre kosta 100 miljoner och tom regeringsvalet står på spel. De vill inte förlora ansiktet.

Vi har ryggradslös omanlig politisk styrning. Europas långsammaste dessutom.
Citera
2025-08-06, 10:47
Medlem
Citat:

Notera att en lower är licenspliktig. Jag tror även att de bakom vildsvin.se har CNC kapacitet att tillverka dessa.

Lowers är i dagsläget INTE licenspliktiga i Sverige. Du kan fritt köpa och äga hur många du vill.

Det är pipa, slutstyckshuvud och låda (upper) som är licensbelagda delar till AR i Sverige.
Citera
2025-08-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Lowers är i dagsläget INTE licenspliktiga i Sverige. Du kan fritt köpa och äga hur många du vill.

Det är pipa, slutstyckshuvud och låda (upper) som är licensbelagda delar till AR i Sverige.

Tack för upplysningen. Detta innebär juridiskt att alla kan sätta sprintar, stift, limmade muttrar och skruvar, bulor i brunnen på nåt sätt så standardmagasin absolut inte passar och sedan göra ingrepp på egna magasin med skåror, fördjupningar, snitt så de passar liksom en nyckel i ett lås. I teorin verkar detta inte så svårt. I långa loppet utvecklas en egen standard.

Två sprintar i brunnen och två skåror i övre delen av magget tex. Ju högre upp i brunnen sprintarna sitter desto kortare skåror magasinet.

Denna nya standard borde få ett eget namn. Typ hos friggebodar tex. - Svensk jägarstandardanpassning. Sedan kan åklagaren försöka montera ett standardmagasin i den medtagna lowern i rättssalen. - Case closed.

Har ni nåt kul namn på denna nya innovation?

Byråkratkoppling.
Paragrafbrunn?
Citera
2025-08-06, 12:22
Medlem
Citat:
Tack för upplysningen. Detta innebär juridiskt att alla kan sätta sprintar, stift, limmade muttrar och skruvar, bulor i brunnen på nåt sätt så standardmagasin absolut inte passar och sedan göra ingrepp på egna magasin med skåror, fördjupningar, snitt så de passar liksom en nyckel i ett lås. I teorin verkar detta inte så svårt. I långa loppet utvecklas en egen standard.

Två sprintar i brunnen och två skåror i övre delen av magget tex. Ju högre upp i brunnen sprintarna sitter desto kortare skåror magasinet.

Denna nya standard borde få ett eget namn. Typ hos friggebodar tex. - Svensk jägarstandardanpassning. Sedan kan åklagaren försöka montera ett standardmagasin i den medtagna lowern i rättssalen. - Case closed.

Byråkratkoppling.
Paragrafbrunn?

Man kan givetvis göra på detta sätt och då omfattas man ju inte av "militära magasin" men jag är ändå tveksam till att de kommer släppa igenom detta.

Ett gevär som inte har "militära magasin" utan en helt egen och unik standard är ju annars gamla Ruger Mini 14 och Mini 30, som stoppades 2010 i Sverige och sen blev tillåtna igen i samband med att AR blev tillåtet. Visst, någon enstaka militär enhet i Västindien använder Mini 14, liksom fransk kravallpolis, men det är inte på något sätt etablerat som "militär standard".

Ruger Mini 14 och 30 var inte heller med på listan över vapen som skall förbjudas som kom nyligen. Jag tvivlar dock väldigt starkt på att de kommer stoppa AR15 men låta Mini 14 vara tillåten.

Jag ser det som sannolikt att de kanske går på magasin också framöver och begränsar gevärsmagasin som rymmer mer än 10 patroner, i enlighet med det EU-direktiv som kom för några år sedan.
Citera
2025-08-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Man kan givetvis göra på detta sätt och då omfattas man ju inte av "militära magasin" men jag är ändå tveksam till att de kommer släppa igenom detta.

Ett gevär som inte har "militära magasin" utan en helt egen och unik standard är ju annars gamla Ruger Mini 14 och Mini 30, som stoppades 2010 i Sverige och sen blev tillåtna igen i samband med att AR blev tillåtet. Visst, någon enstaka militär enhet i Västindien använder Mini 14, liksom fransk kravallpolis, men det är inte på något sätt etablerat som "militär standard".

Ruger Mini 14 och 30 var inte heller med på listan över vapen som skall förbjudas som kom nyligen. Jag tvivlar dock väldigt starkt på att de kommer stoppa AR15 men låta Mini 14 vara tillåten.

Jag ser det som sannolikt att de kanske går på magasin också framöver och begränsar gevärsmagasin som rymmer mer än 10 patroner, i enlighet med det EU-direktiv som kom för några år sedan.

Min idé om att skapa en ny svensk byråkratststandard bygger på att de skall inse det idiotiska i deras eget beteende att förbjuda licensfria delar som uppfattas av fobiska byråkrater se elaka och farliga ut. De måste I realiteten bevisa att kulans vikt och hastighet förändras av ett vapens yttrande utseende. Vilket inte håller i någon domstol.

2 ggr har polisen försökt återkalla Mini 14. Det stoppades av förvaltningsrätten bägge ggr så det finns prejudikat.

Zastava M2010 har unika magasin och 18 tum.
Säljs i Köpenhamn och inom EU som jaktvapen.
Finns i 308 och 243, 223

https://huntershouse.dk/kat2704-Zastava/side18693-Zastava-M2010G-.308-Win.-(AK47).html

Vad med Galil i halvauto? Utgången modell i 308 med unika magasin.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-08-06 kl. 13:46.
Citera
2025-08-07, 07:34
Medlem
Citat:

Byråkratkoppling.
Paragrafbrunn?

Man kan ju kalla det "Jägarmagasin", fångar man både det ironiska att det är för jaktvapen och samtidigt den militära hänvisningen till tejpade dubbelmag.

För att få lite ökad trovärdighet kan man ju göra treskottsmagasin "för bäverjakten". Sen har man även 30 skottsmagasin för skjutbanan.
Senast redigerad av surri 2025-08-07 kl. 07:37.
Citera
2025-08-08, 16:21
Medlem
Återkallelse och inlösen av vapen har gjorts förut. År 1996 förbjöds helautomatiska vapen och befintliga licenser löstes in.

Gynnande förvaltnings beslut kan åsidosättas med lagstiftning. På det skiljer sig försöker att återkalla Ruger Mini 14 där staten gick bet på att återkalla.
Citera
2025-08-08, 17:36
Medlem
Om mycket hänger på magasinen. Yttre utseende kommer de aldrig att driva i en rättegång då det är menlöst och handlar om psykisk fobi. Om "standard magasin" är orsaken kan de ju inte ge sig på AR modeller som inte har "militära magasin" jag är lite okunnig men tex AR10 i 6,5 Creedmore tycks ju ha ett unikt magasin som exempel.

Utredaren och impulsstyrda fobiker springer slalom i paragrafjunglen nu för att rädda sitt ansikte. De skall nu vägra svenska medborgare nåt alla andra EU medborgare får jaga med. De saknar statistik och bevis på att kriminella har ett intresse överhuvudtaget för dessa vapen.

De kriminella föredrar oregisterade helautomater och framförallt pistoler. Att lägga ner hundratals miljoner och tiotusentals mantimmar på att lösa ett inbillat problem som inte existerar är ett lackmuspapper på att regeringen är inkompetent.
De måste lägga resurserna på verkliga problem istället. Varken Ukrainas arme eller Malmögängen är intresserade. Möjligen kan de säljas till medlemmar i den finska frivilligkåren eller till jaktgrossister i andra länder i Europa. Att skrota dem är exremt respektlöst mot skattebetalarna.

Sverige har redan krav på 450 mm pipa vilket redan fördyrar och krånglar till allt då 98% av alla AR i världen tillverkas i 16 tum. 416 mm vilket är världsstandard och EU standard. Påhittet med 450 mm är obegripligt och kostar svenska jägare miljoner årligen. Det fyller avsolut ingen funktion enligt fysikens lagar.

Avsikten med hela utredningen var ju att förenkla för jägare. Då kunde man ju ha infört tex 16 tum för jägare. Istället har det bara blivit en totalt obegriplig soppa på 1200 A4 sidor för att blidka personer med fobiska fantasiföreställningar. Allt är bara precis tvärtom mot avsikten. Ett totalt regerings fiasko.

Nu hostar man upp den ena märkligare efterkontrultionen efter den andra istället för att erkänna att detta är ett misstag och stt utredningen blev fel. Det är omanligt att inte kunna erkänna fel och misstag.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-08-08 kl. 17:43.
Citera
2025-08-08, 22:40
Medlem
kackelstinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Återkallelse och inlösen av vapen har gjorts förut. År 1996 förbjöds helautomatiska vapen och befintliga licenser löstes in.
Det finns ju folk som fortfarande tävlar med helauto k-pist. Visserligen med patronvis eld men funktionen finns ju fortfarande. Utan några masskjutningar. Vad konstigt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in