Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Tack för upplysningen. Detta innebär juridiskt att alla kan sätta sprintar, stift, limmade muttrar och skruvar, bulor i brunnen på nåt sätt så standardmagasin absolut inte passar och sedan göra ingrepp på egna magasin med skåror, fördjupningar, snitt så de passar liksom en nyckel i ett lås. I teorin verkar detta inte så svårt. I långa loppet utvecklas en egen standard.
Två sprintar i brunnen och två skåror i övre delen av magget tex. Ju högre upp i brunnen sprintarna sitter desto kortare skåror magasinet.
Denna nya standard borde få ett eget namn. Typ hos friggebodar tex. - Svensk jägarstandardanpassning. Sedan kan åklagaren försöka montera ett standardmagasin i den medtagna lowern i rättssalen. - Case closed.
Har ni nåt kul namn på denna nya innovation?
Byråkratkoppling.
Paragrafbrunn?
Man kan givetvis göra på detta sätt och då omfattas man ju inte av "militära magasin" men jag är ändå tveksam till att de kommer släppa igenom detta.
Ett gevär som inte har "militära magasin" utan en helt egen och unik standard är ju annars gamla Ruger Mini 14 och Mini 30, som stoppades 2010 i Sverige och sen blev tillåtna igen i samband med att AR blev tillåtet. Visst, någon enstaka militär enhet i Västindien använder Mini 14, liksom fransk kravallpolis, men det är inte på något sätt etablerat som "militär standard".
Ruger Mini 14 och 30 var inte heller med på listan över vapen som skall förbjudas som kom nyligen. Jag tvivlar dock väldigt starkt på att de kommer stoppa AR15 men låta Mini 14 vara tillåten.
Jag ser det som sannolikt att de kanske går på magasin också framöver och begränsar gevärsmagasin som rymmer mer än 10 patroner, i enlighet med det EU-direktiv som kom för några år sedan.