2025-08-08, 14:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det kvittar. Ingen tvingar missbrukaren att ta nästa fix heller. Spelar ingen roll, påverkar ändå samhället negativt. Hence - samhället, vi, har all rätt att lägga oss i och reglera och lagstifta kring dessa marknader liksom med alla andra marknader.
Hur skulle det påverka samhället negativt om en frivillig vuxen betalar pengar till en annan frivillig vuxen för en sexuell tjänst? Hur påverkas världen över huvud taget, annat än att du blir arg och skriver något bittert på Flashback om det?
Citera
2025-08-08, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Hur skulle det påverka samhället negativt om en frivillig vuxen betalar pengar till en annan frivillig vuxen för en sexuell tjänst? Hur påverkas världen över huvud taget, annat än att du blir arg och skriver något bittert på Flashback om det?

Men läs på lite vännen. I Tyskland är det fritt fram. Genom åren har de varit tvungna att reglera marknaden mer och mer. Alltså varit tvungna att "lägga sig i" för att en helt fri marknad fungerar inte.

"Fri marknad" är bara nåt höginkomstländerna tvingar på låginkomstländerna för att kunna fortsätta parasitera på deras arbetskraft.
Citera
2025-08-08, 15:04
Medlem
Citat:

Det kan man fråga sig. Av någon anledning går det inte att ha sexköp lagligt i Malmö men på andra sidan Öresundsbron går det visst.
Citera
2025-08-08, 15:06
Avslutad
Citat:
Men läs på lite vännen. I Tyskland är det fritt fram. Genom åren har de varit tvungna att reglera marknaden mer och mer. Alltså varit tvungna att "lägga sig i" för att en helt fri marknad fungerar inte.

"Fri marknad" är bara nåt höginkomstländerna tvingar på låginkomstländerna för att kunna fortsätta parasitera på deras arbetskraft.
"Myndigheterna i landet X måste agera, för alla sexköp där sker inte frivilligt". Hur kan det användas som motargument till "förutsätt att två människor är överens om att en sexuell tjänst utbyts mot en penningsumma". Moraliskt försvarbara sexköp kräver att båda parter är överens, vilket jag har poängterat flera gånger men aldrig riktigt fått något bra svar på varför det inte borde vara tillåtet.

Merapi har varit närmast med "det är äckligt", men vi kan inte ha ett samhälle där en ospecificerad person tycker något är äckligt, varpå detta blir olagligt.
Citera
2025-08-08, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det kan man fråga sig. Av någon anledning går det inte att ha sexköp lagligt i Malmö men på andra sidan Öresundsbron går det visst.

Även i Danmark är det reglerat. Bland annat är bordeller förbjudna.
Citera
2025-08-08, 15:19
Avslutad
Citat:
"Myndigheterna i landet X måste agera, för alla sexköp där sker inte frivilligt". Hur kan det användas som motargument till "förutsätt att två människor är överens om att en sexuell tjänst utbyts mot en penningsumma". Moraliskt försvarbara sexköp kräver att båda parter är överens, vilket jag har poängterat flera gånger men aldrig riktigt fått något bra svar på varför det inte borde vara tillåtet.

Merapi har varit närmast med "det är äckligt", men vi kan inte ha ett samhälle där en ospecificerad person tycker något är äckligt, varpå detta blir olagligt.

Jag hoppas att du har förstått by now att jag talar om reglering av marknaden eftersom fria marknader inte fungerar, jag talar alltså Inte om att förbjuda.

Droger och prostitution kommer vi aldrig bli av med, men vi kan reglera det så att det blir så bra som möjligt för samhället. Samhället är alltså alla 'vi', även vi som inte köper/säljer sex och missbrukar droger.

Jag hade inte haft något emot en reglerad avkriminalisering där det skapades nästintill helt säkra och trygga arbetsplatser för sexsäljarna.Bordeller som låg en bit utanför våra större städer och anslutna till kollektivavtalet. Sexsäljarna skulle ha rätt till betald semester, föräldraledighet och sjukfrånvaro. Friskvårdsbidrag och tillgång till kurator med mera som på andra företag. Naturligtvis skulle sexsäljarna ha full kontroll över vilka kunder de tog emot och kunna neka kunder de inte tyckte var attraktiva eller av andra anledningar inte velat ta emot. Inkomsten skulle vara pensionsgrundad såklart. Frilansande sexsäljare skulle kunna hyra in sig tillfälligt för en fastsatt taxa. Det skulle krävas att sexsäljarna hade svenskt personnummer. Osv.Den eller de som ville driva bordell skulle gå igenom rigorösa kontroller och hela verksamheten skulle vara lika transparent och kontrollerad som alla andra verksamheter/företag. Ett gäng sexsäljare skulle också kunna gå samman och starta bordell.Alla andra sätt att sälja sex på skulle vara olagligt.

Heroinister skulle få utskrivet rent heroin på recept och administrerat av utbildad personal i en hygienisk miljö med rena sprutor. Hasch och gräs skulle vara helt lagligt och alla som ville skulle också få odla sitt eget. Osv.
Senast redigerad av Jenny9 2025-08-08 kl. 15:23.
Citera
2025-08-08, 15:24
Avslutad
Citat:
Jag hoppas att du har förstått by now att jag talar om reglering av marknaden eftersom fria marknader inte fungerar, jag talar alltså Inte om att förbjuda.

Droger och prostitution kommer vi aldrig bli av med, men vi kan reglera det så att det blir så bra som möjligt för samhället. Samhället är alltså alla 'vi', även vi som inte köper/säljer sex och missbrukar droger.

Jag hade inte haft emot en reglerad avkriminalisering där det skapades nästintill helt säkra och trygga arbetsplatser för sexsäljarna.Bordeller som låg en bit utanför våra större städer och anslutna till kollektivavtalet. Sexsäljarna skulle ha rätt till betald semester, föräldraledighet och sjukfrånvaro. Friskvårdsbidrag och tillgång till kurator med mera som på andra företag. Naturligtvis skulle sexsäljarna ha full kontroll över vilka kunder de tog emot och kunna neka kunder de inte tyckte var attraktiva eller av andra anledningar inte velat ta emot. Inkomsten skulle vara pensionsgrundad såklart. Frilansande sexsäljare skulle kunna hyra in sig tillfälligt för en fastsatt taxa. Det skulle krävas att sexsäljarna hade svenskt personnummer. Osv.Den eller de som ville driva bordell skulle gå igenom rigorösa kontroller och hela verksamheten skulle vara lika transparent och kontrollerad som alla andra verksamheter/företag. Ett gäng sexsäljare skulle också kunna gå samman och starta bordell.Alla andra sätt att sälja sex på skulle vara olagligt.

Heroinister skulle få utskrivet rent heroin på recept och administrerat av utbildad personal i en hygienisk miljö med rena sprutor. Osv.
Påminner om spritförsäljning. Det är betydligt bättre än ett totalförbud, även om jag gärna hade sett att man skulle få sköta det privat mellan fyra ögon också.

Då är sex ingen helig vara eller tjänst som man inte kan sätta pris på.
Citera
2025-08-08, 15:29
Avslutad
Citat:
Påminner om spritförsäljning. Det är betydligt bättre än ett totalförbud, även om jag gärna hade sett att man skulle få sköta det privat mellan fyra ögon också.

Då är sex ingen helig vara eller tjänst som man inte kan sätta pris på.

Yep.

Sant, det har du rätt i. Tyvärr satte män/patriarkatet ett pris på sex och kärlek.
Citera
2025-08-08, 15:39
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Tyvärr satte män/patriarkatet ett pris på sex och kärlek.

Hur då?
Citera
2025-08-08, 15:51
Medlem
Citat:
Yep.

Sant, det har du rätt i. Tyvärr satte män/patriarkatet ett pris på sex och kärlek.

Kvinnor/feminismen menar du?
Citera
2025-08-08, 15:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Hur då?

Patriarkatet gjorde relationen mellan man och kvinna 100% transaktionell. Kvinnan skötte hela barnomsorgen och hushållsarbetet mot mat och husrum. Mannen köpte alltså kvinnans arbete. Under industrialiseringen var männens löner ofta inte tillräckliga så barnen och kvinnorna fick "hjälpa" till med hushållsekonomin men de tjänade så mycket mindre än männen så de var fortfarande ekonomiskt beroende av männen.
Citera
2025-08-08, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Kvinnor/feminismen menar du?

Nej, patriarkatet, långt innan feminismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in