2025-08-08, 00:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det går faktiskt inte helt ihop, det har du rätt i. Pga det och att jag läste ett förhör noggrant med allt det här färskt i minne så har jag passande nog mitt i allt bytt ståndpunkt om vad jag tror har hänt.

AD säger ju inte att han ser gm stå. Han säger att de tre står tillsammans vid dekorimahörnan. "i samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen innan Sveavägen-Tunnelgatan

Vi har ju faktiskt en till observation om vad som hänt där som jag glömt bort i det hela. CA. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E20-03

"När hon tittade upp ser hon tre stycken komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42.

I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma. Okänt om denna fanns där 1986-02-28 .

Paret gick alltså från västra till östra sidan på Sveavägen.

I samband med att det första paret, en man och en kommer sakta gående Sveavägen, stannar de till, tittar i ett skyltfönster, som troligtvis är Dekorimas, och strax bakom är det en man som går i samma takt.

Tillägg: det är inte en man och kvinna utan det är tre personer hon ser.

Cecilia berättar vidare att mannen som går bakom de två personerna är något längre.

Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.

Den tredje var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap."

Hon ser alltså händelsen från innan dekorimahörnan, alltså innan ADs observation. Och då är gm redan gåendes bakom LOP. Men det mest iögonfallande jag såg nu var ju den här delen. "stannar de till, tittar i ett skyltfönster". De stannar alltså upp precis där AD säger att han ser tre personer stå. Tittar de in i skyltfönstret förklarar det också varför AD säger att de har ryggarna mot honom. Gm kan här ha stannat upp bakom dom för att vänta in att de går ut i korsningen. Vilket passande nog AB säger faktiskt "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen."

Det kan även vara den här delen IM uppfattar som att "han kliver ut från dekorimahörnan". När LOP börjar gå igen så går han ifatt och skjuter OP.

Möjligheterna finns. Men då ska även boforsarna, som gått i bredd vad det verkar, ha missat LOP. De bör även ha varit inom synhåll framför NF.

En till sak som jag faktiskt tycker talar för den efterföljande mannen som gm är ju faktiskt hur han kom dit. För gör man antagandet att MPs man är densamma som LNs, och att denna är gm.

Då har vi ju faktiskt den här delen att gå på.

"Under tiden som Ljubisa Najic serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, (vid Sveavägen 37) tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme.

Däremot såg han fortfarande de två män som gick före paret Palme."

Det talar för att den mannen som gick efter då följde efter LOP på andra sidan gatan. Och strax efter det syns en man som kan tänkas vara densamma gå på samma avstånd efter LOP på andra sidan gatan av NF.

Det är väldigt uppfriskande faktiskt. Och nu fick jag själv en liten aha-upplevelse efter att ha försökt läsa mig in på alla brister du påpekat.

CA verkar alltså tro att den tredje mannen kommer från andra sidan Sveavägen och äntrar den östra trottoaren nära reklampelaren. Det låter rätt likt det intryck man skulle kunna få av AB när han vek in från sin utkiksplats vid gatkanten för att hamna bakom LOP:

Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.

Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.

[…]

I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Om det istället var GM som CA såg röra sig ungefär sådär borde väl GM och AB nästan ha krockat med varandra.

Det som möjligen kan tala för att det är GM är signalementet, men inte så mycket mer. CA säger ju att hon flackar med blicken och inte har sällskapet under uppsikt hela tiden. Det lämnar utrymme för att hon kan ha sett AB i första skedet och GM i andra. Och trott att det var samma person.

CA säger även att hon inte är säker på att LOP faktiskt stannade utan att de kan ha gått förbi långsamt och tittat in också:

”Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.”

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att Delsborn inte säger att han ser GM stå. Han använder bokstavligen ordet ”står” flera gånger. Bland annat i Morgonekot den 1 mars. Och han säger redan i första förhöret att GM ”stod vänd med ryggen mot husfasaden”.

Han säger alltså både att alla tre ”står” (vilket nödvändigtvis innebär att GM står) och han specificerar även att enbart GM ”stod” med ryggen mot väggen.

Att AB säger att "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen” betyder väl bara att GM inväntat rätt tillfälle medan han fortfarande var i rörelse. Jag kan i alla fall inte finna något stöd i den meningen för att han faktiskt sett GM stanna upp före skotten. Särskilt inte eftersom han aldrig återkommer till det i något annat sammanhang heller.

Trots detta är scenariot du kom upp med förstås mycket bättre än det du var inne på tidigare. Samtidigt finns det ju problem som att varken IM eller AB sett LOP stanna upp, vad det verkar. Men alla händelseförlopp har ju sina brister.

Bra jobbat.
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-08 kl. 00:32.
Citera
2025-08-08, 00:33
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Roligt att se att denna Palmertråden lever fortfarande. Jag har ingen aning vem avlossade skotten men det måste väl ändå vara preskiberat efter en så lång tid.

Vem som avlossade skotten är halv-intressant.
Att Socialdemokraterna och Lisbeth gjort så lite för att få utredningen framåt är det anmärkningsvärda.

Om maximalt 5 år är Ingvar Carlsson 91 år död, han vet de stora dragen. Så även Ulf Dahlsten 79 år Civ Ing KTH samt Handels

Ulf Dahlsten måste vara en av Sossarnas bäst utbildade off the record....
Annars har de oavslutade svetsutbildningar (Löfven) eller Förvaltningslinjen-Mogge eller... Toblerone Philip Morris Line- Mona S
Citera
2025-08-08, 02:44
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
CA verkar alltså tro att den tredje mannen kommer från andra sidan Sveavägen och äntrar den östra trottoaren nära reklampelaren. Det låter rätt likt det intryck man skulle kunna få av AB när han vek in från sin utkiksplats vid gatkanten för att hamna bakom LOP.
Inte från andra sidan Sveavägen, utan att de rör sig från den västra till östra delen av trottoaren, gissningsvis för att LOP gick in för att kolla in i dekorimas skytlfönster, och gm följer efter. Så som jag förstår det.

Citat:
Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.

Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.

[…]

I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.

Om det istället var GM som CA såg röra sig ungefär sådär borde väl GM och AB nästan ha krockat med varandra.

snett bakåt ut mot trottoaren betyder ju inte att han gick hela vägen ut till reklampelaren. snett bakåt kan lika gärna betyda att han gick till ca mitten av trottoaren strax söder om banken. Han behöver alltså inte ha stått vid reklampelaren där CA ser sitt gäng komma. Han kan dessutom ha flyttat sig från där han initialt ställde sig.

Snarare blir det ett problem med att LOP borde krocka med den man som då enligt IM och AD i den väntade gm-teorin står precis där dit LOP går fram och tittar in i skyltfönstret.

Citat:
Det som möjligen kan tala för att det är GM är signalementet, men inte så mycket mer. CA säger ju att hon flackar med blicken och inte har sällskapet under uppsikt hela tiden. Det lämnar utrymme för att hon kan ha sett AB i första skedet och GM i andra. Och trott att det var samma person.

CA säger även att hon inte är säker på att LOP faktiskt stannade utan att de kan ha gått förbi långsamt och tittat in också:
”Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.”
Det är framförallt längden som avgör det för mig. Hon säger att mannen är längre än LOP. Och det är inte AB. Längduppskattningen kan dessutom svårligen komma från hennes andra blick iom detta. "Cecilia säger att hon aldrig såg vad som föranledde till att en person blev liggande på marken"

De behöver ju inte vara helt stillastående en längre stund, eller knappt ens alls, för att teorin ska gå ihop heller. Det funkar även om de saktade in och liksom "halvstannade" eller vad man nu ska kalla det.

Citat:
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att Delsborn inte säger att han ser GM stå. Han använder bokstavligen ordet ”står” flera gånger. Bland annat i Morgonekot den 1 mars. Och han säger redan i första förhöret att GM ”stod vänd med ryggen mot husfasaden”.

Han säger alltså både att alla tre ”står” (vilket nödvändigtvis innebär att GM står) och han specificerar även att enbart GM ”stod” med ryggen mot väggen.

Ja, jag menar alltså inte att inte gm står. Utan att han säger att alla tre står, inte enbart gm. jag tänker mig alltså att LOP står och tittar in i skyltfönstret, varvid ryggarna är vända mot AD. Och att gm står bakom och inte är vänd mot skyltfönstret utan snarare kanske spanar på vad som händer framåt och i korsningen, eller något sådant. Eller han kanske precis har kastat en blick på AB för att avgöra hur stora problem för planen han kunde innebära.

Citat:
Att AB säger att "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen” betyder väl bara att GM inväntat rätt tillfälle medan han fortfarande var i rörelse. Jag kan i alla fall inte finna något stöd i den meningen för att han faktiskt sett GM stanna upp före skotten. Särskilt inte eftersom han aldrig återkommer till det i något annat sammanhang heller.

Trots detta är scenariot du kom upp med förstås mycket bättre än det du var inne på tidigare. Samtidigt finns det ju problem som att varken IM eller AB sett LOP stanna upp, vad det verkar. Men alla händelseförlopp har ju sina brister.

Bra jobbat.

Nja, det var inte riktigt tänkt som något starkt stöd för det. Det var mer ett sammanträffande att AB säger det. Han säger aldrig något om hur snabbt eller långsamt sällskapet rör sig vad jag minns.

Att inte AB säger något om detta får jag varken till en för eller nackdel för teorin. Börjar han se dom precis innan den börjar gå eller precis när de börjat gått så stämmer hans version fortfarande. Det behöver ju som sagt heller inte handla om något särskilt dramatiskt eller långvarigt instannande.

IM kan ju också ha sett just detta så som jag föreställer mig det. Att han ser en man kliva ut, gå ikapp och skjuta OP stämmer rätt bra med om han kollade dit och började fokusera i samband med att LOP har börjat gå i normal takt och gm som precis stått och väntat in dom vid Dekorima då tar tillfället i akt och gör exakt det IM ser. Enda delen är ju instannandet av LOP han inte ser, eller i alla fall inte uppger. Men det kan ju också bero på att det kanske inte var något särskilt stannade att notera. Samtidigt säger ju också IM att han vänder sig bakåt just i detta skeende. Och kanske hade mer fokus på vad gm gjorde än LOP.
Senast redigerad av Faderlig 2025-08-08 kl. 02:53.
Citera
2025-08-08, 03:46
Medlem
Citat:
Inte från andra sidan Sveavägen, utan att de rör sig från den västra till östra delen av trottoaren, gissningsvis för att LOP gick in för att kolla in i dekorimas skytlfönster, och gm följer efter. Så som jag förstår det.

snett bakåt ut mot trottoaren betyder ju inte att han gick hela vägen ut till reklampelaren. snett bakåt kan lika gärna betyda att han gick till ca mitten av trottoaren strax söder om banken. Han behöver alltså inte ha stått vid reklampelaren där CA ser sitt gäng komma. Han kan dessutom ha flyttat sig från där han initialt ställde sig.

Snarare blir det ett problem med att LOP borde krocka med den man som då enligt IM och AD i den väntade gm-teorin står precis där dit LOP går fram och tittar in i skyltfönstret.

Det är framförallt längden som avgör det för mig. Hon säger att mannen är längre än LOP. Och det är inte AB. Längduppskattningen kan dessutom svårligen komma från hennes andra blick iom detta. "Cecilia säger att hon aldrig såg vad som föranledde till att en person blev liggande på marken"

De behöver ju inte vara helt stillastående en längre stund, eller knappt ens alls, för att teorin ska gå ihop heller. Det funkar även om de saktade in och liksom "halvstannade" eller vad man nu ska kalla det.

Ja, jag menar alltså inte att inte gm står. Utan att han säger att alla tre står, inte enbart gm. jag tänker mig alltså att LOP står och tittar in i skyltfönstret, varvid ryggarna är vända mot AD. Och att gm står bakom och inte är vänd mot skyltfönstret utan snarare kanske spanar på vad som händer framåt och i korsningen, eller något sådant. Eller han kanske precis har kastat en blick på AB för att avgöra hur stora problem för planen han kunde innebära.

Nja, det var inte riktigt tänkt som något starkt stöd för det. Det var mer ett sammanträffande att AB säger det. Han säger aldrig något om hur snabbt eller långsamt sällskapet rör sig vad jag minns.

Att inte AB säger något om detta får jag varken till en för eller nackdel för teorin. Börjar han se dom precis innan den börjar gå eller precis när de börjat gått så stämmer hans version fortfarande. Det behöver ju som sagt heller inte handla om något särskilt dramatiskt eller långvarigt instannande.

IM kan ju också ha sett just detta så som jag föreställer mig det. Att han ser en man kliva ut, gå ikapp och skjuta OP stämmer rätt bra med om han kollade dit och började fokusera i samband med att LOP har börjat gå i normal takt och gm som precis stått och väntat in dom vid Dekorima då tar tillfället i akt och gör exakt det IM ser. Enda delen är ju instannandet av LOP han inte ser, eller i alla fall inte uppger. Men det kan ju också bero på att det kanske inte var något särskilt stannade att notera. Samtidigt säger ju också IM att han vänder sig bakåt just i detta skeende. Och kanske hade mer fokus på vad gm gjorde än LOP.

Finns det i materialet att Lisbeth själv nämner att hon ställer sig och tittar in i Dekorima och hur länge ?
Citera
2025-08-08, 09:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag tänker ju att en rock fladdrar men en jacka inte gör det !

Med fladdrar så menar jag att det slår av vindkraften när man springer

En rock stängs ju inte av ett blixtlås ända ner så plagget har en möjlighet att fladdrar även som knäppt, något en jacka omöjligt kan !

Så om en tensonjacka ska vara i närheten av att kunna fladdra så måste den vara helt öppen

Själv är jag inte lika kategorisk. Det finns längre tunnare jackor som kan fladdra.
Om inte mordplatsvittnena entydigt kan peka ut rock eller jacka, så kan inte jag det heller.
Citera
2025-08-08, 09:09
Medlem
Citat:
Men du hävdar att han är skjutklar vid Grand med glasögon och sen tar av dom på vägen och sätter in linser ?

Det hävdar jag inte alls.
Christer A var närsynt,inte helblind utan glasögon.
Han hade utöver detta normalt mörkerseende.Allt detta är faktamaterial.
Om Grandmannen varit beredd att begå dådet utanför Grand vid omständighet om makarna LOP skulle tagit en Taxi eller fått skjuts av sällskapet Rosengren kan man enbart spekulera om.
Naturligtvis så byter inte Christer A från glasögon till linser under förföljandet av LOP.Det finns ingen som helst anledning till det.
Han vet vilka LOPs är.Han har stått i närhet till dem under flera minuter och han har högst sannolikt gjort sin första observation av Palme flera timmar tidigare.
Initialt så befinner sig Grandmannen på ett avstånd om cirka 40 meter.Detta avstånd reduceras sedan till omkring tio meter när han observeras av Nicola F strax norr om Skandia.
Det föreligger härmed inga som helst hinder för Christer A att kunna förfölja LOPs utan glasögon.Palme är omöjlig att missa i sin ryssmössa om identifiering har gjorts tidigare.
Några hinder för flykten föreligger icke heller,Christer A kände till området väl,enligt egen utsaga.

Du verkar tro att Christer var helblind utan glasögon eller linser.
Så var inte fallet.
Citera
2025-08-08, 10:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Nja, hon säger ganska tydligt att hon tror att hela sällskapet har korsat hela Sveavägen. Däremot kan hon ju ha missuppfattat det (vilket med all sannolikhet skett). Gunnar Wall har frågat henne specifikt om detta, och så som jag förstod hans referat av det samtalet menade hon mycket riktigt att hon först trodde att sällskapet hade korsat hela gatan, men att hon i efterhand insett att hon kan ha sett fel och att det kan ha gällt bara trottoaren också. Men det ursprungliga referatet ska alltså vara korrekt, och där antyds väldigt kraftigt att hon trodde att sällskapet korsat hela gatan:

När hon tittade upp ser hon tre stycken komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42.

I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma. Okänt om denna fanns där 1986-02-28 .

Den sista meningen framstår dessutom som ett förtydligande av att det är just det som det rör sig om, troligen eftersom förhörsledaren tyckte att det lät konstigt.

Jag vet att det är vanligt att i efterhand läsa in att hon måste ha misstagit sig, men man får ju ändå förhålla sig till det som står. Och så som jag förstod Gunnar Wall anser hon heller inte att det första referatet är missvisande. Däremot håller hon öppet för att hon kan ha sett fel.

Tyvärr kan jag inte på rak arm minnas var jag läst Gunnar Walls referat av sitt samtal med CA. Så det finns ju en liten risk att jag minns fel på hur Gunnar Wall sammanfattade det där, men jag tror inte det.

Citat:
snett bakåt ut mot trottoaren betyder ju inte att han gick hela vägen ut till reklampelaren. snett bakåt kan lika gärna betyda att han gick till ca mitten av trottoaren strax söder om banken.

Han säger inte ”snett bakåt mot trottoaren”. Han säger ”snett bakåt ut mot trottoarkanten”.

Jag kan inte se annat än att den rimliga tolkningen är att han nådde trottoarkanten eller kom väldigt nära den. Annars skulle det väl inte stå ”ut mot trottoarkanten”. Att AB bara skulle ha gått till mitten av trottoaren är en tolkning som jag aldrig ens sett innan.

Även om det i teorin kanske är tänkbart att han med ”ut mot trottoarkanten” bara menar någon slags riktning som han inte ens kom i närheten av att fullfölja framstår den tolkningen på gränsen till orimlig för mig. Men man kan ju tycka olika. Att han är ute vid trottoarkanten är väl också nästan en förutsättning för att LP helt ska missa honom på vägen till mordplatsen. Svårt att tro att hon helt skulle missa honom om han stod mitt i trottoaren.

Citat:

Fast LP förnekar ju att hon tittat i något skyltfönster efter Sari.

Jag har hela tiden tänkt mig att det främst kan ha varit OP som gjorde en ansats till att stanna upp, kanske för att han reagerade på mannen, och att det var det som gjorde att LP hamnade lite före. I så fall får vi ju av naturliga skäl aldrig reda på det. LP gick längst ut mot gatan och hade sämre möjligheter än OP att upptäcka en man vid fasaden.

Om OP saktade in eller stannade upp när AD gjorde sin första observation är det två av tre personer som står still. Då kan det vara lätt att anta att även den tredje gör det. Det skulle också delvis kunna förklara CA:s bild.

Citat:

Det är en bra poäng.

Citat:

Det är någorlunda kompatibelt men det ”stämmer” ju inte helt med hur IM beskriver förloppet. IM är rätt tydlig med att han ser LOP passera den väntande mannen. Det stämmer ju inte med ditt förlopp.

Sedan kan han ju så klart ha sett lite fel. Men man kan nog inte hävda att det stämmer rakt av.

Men som sagt är det ett intressant scenario du är inne på, och det är det bästa alternativet jag sett till en väntande GM.
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-08 kl. 11:16.
Citera
2025-08-08, 10:46
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Finns det i materialet att Lisbeth själv nämner att hon ställer sig och tittar in i Dekorima och hur länge ?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-D

De fortsatte Sveavägen söderut och strax efter Adolf Fredriks kyrkogata sneddade de över Sveavägen (i anslutning till övergångsstället) i riktning mot affären SARI, där Lisbeth Palme en kort stund tittade i skyltfönstren.

De fortsatte sedan Sveavägen i samma riktning.

Lisbeth Palme höll då maken under armen och gick ytterst mot gatan.

Under promenaden hade hon inte lagt märke till några personer, varken framför eller bakom dem.

De stannade inte på Sveavägen och tittade i fler skyltfönster, utan gick framåt i promenadtakt.
Citera
2025-08-08, 12:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Slår man fast att det är en rock som GM har så hamnar man i ett intressant läge !

Det innebär att GM dyker upp på Sveavägens trottoar relativt sent då NF just dammsugit trottoaren och ingen man med längre rock nämns !

Om NF dammsuger trottoaren 23:22:30 så måste GM kunna hamna bakom LOP dom sista 5m

Såklart kan en GM dyka upp till Dekorimas hörn från söder men inget stöder detta , även kanske från gränden men kanske LJ då borde sett detta !

Från norrut så är det omöjligt då NF inte ser fler än Tensonmannen

Kan iofs korsat gatan efter NF och intagit platsen .

Det sista alternativet är att GM kommer ut från en port på trottoaren ( Skandia)

Skandiamannens rock, med sprund, har mycket riktigt en hög fladderfaktor, vilket bevisades med sprintloppet vi fick se i TV.

Kan hans rock ha varit Tenson-liknande? Vet ej.

Kan NF minnas fel på plagget, men rätt på färgen? Vet ej.

Att SE kom rakt ut ur porten och sköt har jag svårt att tro. Det krävs mer tid? Det krävs att han är antingen Grand- eller Tensonmannen? Om det nu inte var en kortare interaktion vid Dekorima, som LP inte mindes på grund av chock.

Tensonmannen bör vara GM, för annars är det tre personer med stora likheter som går på rad bakom LOP, och som samtliga är försvunna från platsen efter skotten.
Senast redigerad av Dalulven 2025-08-08 kl. 12:28.
Citera
2025-08-08, 12:51
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Tyvärr kan jag inte på rak arm minnas var jag läst Gunnar Walls referat av sitt samtal med CA. Så det finns ju en liten risk att jag minns fel på hur Gunnar Wall sammanfattade det där, men jag tror inte det.
"Konspiration Olof Palme" av Gunnar Wall nämns detta , jag har den bara som ljudbok men det är avsnitt 89 av 208 så nånstans i slutet av första tredjedelen

Wall är bra på att inte lägga ord i munnen på henne eller försöka ändra hennes historia.

Men till slut ställer han frågan om ekipaget (alla 3) kan ha sneddat från annonspelaren och mot mordplatsen

C kan tänka sig den förklaringen ...
Citera
2025-08-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det hävdar jag inte alls.
Christer A var närsynt,inte helblind utan glasögon.
Han hade utöver detta normalt mörkerseende.Allt detta är faktamaterial.
Om Grandmannen varit beredd att begå dådet utanför Grand vid omständighet om makarna LOP skulle tagit en Taxi eller fått skjuts av sällskapet Rosengren kan man enbart spekulera om.
Naturligtvis så byter inte Christer A från glasögon till linser under förföljandet av LOP.Det finns ingen som helst anledning till det.
Han vet vilka LOPs är.Han har stått i närhet till dem under flera minuter och han har högst sannolikt gjort sin första observation av Palme flera timmar tidigare.
Initialt så befinner sig Grandmannen på ett avstånd om cirka 40 meter.Detta avstånd reduceras sedan till omkring tio meter när han observeras av Nicola F strax norr om Skandia.
Det föreligger härmed inga som helst hinder för Christer A att kunna förfölja LOPs utan glasögon.Palme är omöjlig att missa i sin ryssmössa om identifiering har gjorts tidigare.
Några hinder för flykten föreligger icke heller,Christer A kände till området väl,enligt egen utsaga.

Du verkar tro att Christer var helblind utan glasögon eller linser.
Så var inte fallet.

Men hävdar du att CA har glasögon vid Grand för att först lokalisera LOP och sen tar av sig glasögonen när han sett dom ?

Kan det vara anledningen till missen på Lisbeth ?
Citera
2025-08-08, 14:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nja, hon säger ganska tydligt att hon tror att hela sällskapet har korsat hela Sveavägen. Däremot kan hon ju ha missuppfattat det (vilket med all sannolikhet skett). Gunnar Wall har frågat henne specifikt om detta, och så som jag förstod hans referat av det samtalet menade hon mycket riktigt att hon först trodde att sällskapet hade korsat hela gatan, men att hon i efterhand insett att hon kan ha sett fel och att det kan ha gällt bara trottoaren också. Men det ursprungliga referatet ska alltså vara korrekt, och där antyds väldigt kraftigt att hon trodde att sällskapet korsat hela gatan:

När hon tittade upp ser hon tre stycken komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42.

Den sista meningen framstår dessutom som ett förtydligande av att det är just det som det rör sig om, troligen eftersom förhörsledaren tyckte att det lät konstigt.

Jag vet att det är vanligt att i efterhand läsa in att hon måste ha misstagit sig, men man får ju ändå förhålla sig till det som står. Och så som jag förstod Gunnar Wall anser hon heller inte att det första referatet är missvisande. Däremot håller hon öppet för att hon kan ha sett fel.

Ja, där missuppfattade jag nog för att det var så långt ifrån att tänka sig att hon verkligen skulle sett LOP korsa vägen där, vilket går emot alla andra observationer. Men det kan hon ju lätt ha missuppfattat. Hon verkar ju inte sett dom långt ute på gatan, utan kan ha gjort antagandet baserat på sneddandet.

Citat:
Han säger inte ”snett bakåt mot trottoaren”. Han säger ”snett bakåt ut mot trottoarkanten”.

Jag kan inte se annat än att den rimliga tolkningen är att han nådde trottoarkanten eller kom väldigt nära den. Annars skulle det väl inte stå ”ut mot trottoarkanten”. Att AB bara skulle ha gått till mitten av trottoaren är en tolkning som jag aldrig ens sett innan.

Även om det i teorin kanske är tänkbart att han med ”ut mot trottoarkanten” bara menar någon slags riktning som han inte ens kom i närheten av att fullfölja framstår den tolkningen på gränsen till orimlig för mig. Men man kan ju tycka olika. Att han är ute vid trottoarkanten är väl också nästan en förutsättning för att LP helt ska missa honom på vägen till mordplatsen. Svårt att tro att hon helt skulle missa honom om han stod mitt i trottoaren.

Ja, alltså din tolkning kanske är mer rimlig. Det håller jag med om. Den gör jag själv. invändningen handlade mer om att det är en tolkning och att det går att tolka det på flera olika sätt. Det är ju inte säkert att den mest rimliga tolkningen är den rätta, särskilt inte i så vaga uppgifter som så här. Det är ju inte säkert att AB skulle vara helt nöjd med hur han utryckte sig om han pressades i frågan.

Fast nu när jag tänker på fraseringen ytterligare. Det är väl rätt rimligt att han säger snett ut mot trottoarkanten även om han bara går till ca halva trottoarens bredd. Han säger ju bara "mot", inte "till". Det är väl bara en en riktning och inte en slutdestination.

Han kan ju som sagt också ha flyttat sig. Det är även en rätt bred trottoar det handlar om, så möjligheterna finns.

Och oavsett teori har LP missat att de passerade en man innan mordplatsen, så den invändningen väger nästan lika tungt mot båda teorierna. Hon har även i båda teorierna missat att det går en man bakom dom.

Citat:
Fast LP förnekar ju att hon tittat i något skyltfönster efter Sari.

Jag har hela tiden tänkt mig att det främst kan ha varit OP som gjorde en ansats till att stanna upp, kanske för att han reagerade på mannen, och att det var det som gjorde att LP hamnade lite före. I så fall får vi ju av naturliga skäl aldrig reda på det. LP gick längst ut mot gatan och hade sämre möjligheter än OP att upptäcka en man vid fasaden.

Om OP saktade in eller stannade upp när AD gjorde sin första observation är det två av tre personer som står still. Då kan det vara lätt att anta att även den tredje gör det. Det skulle också delvis kunna förklara CA:s bild.

Jag hittade den här uppgiften gällande det https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A13812-01

"Lisbeth Palme berättade också att hon och maken varit på bio och att de promenerat, i armkrok, tillsammans och att hon vid något ställe, Lena Österman vill minnas Dekorima men är inte säker på detta, hade pekat in i ett skyltfönster för att visa på Olof Palme någonting i detta.
De hade sedan gått vidare och plötsligt hade Lisbeth Palme hört en smäll."

Lite osäker uppgift kanske. Och kanske är det Sari som menas med här. Men varför LP skulle visa OP indiska kläder har jag spontant svårare att köpa än att hon skulle visa något i det mer intressanta dekorimafönstret. "sedan gått vidare och plötsligt hade Lisbeth Palme hört en smäll", får det att låta som att det är rätt nära i tid dessutom.

Även den här uppgiften finns från sjukhuset. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A13812-03
"Hon nämnde också att det var Olof Palme som varit den som ville att de skulle gå förbi Dekorima."

Även en osäker uppgift gällande detta är ju från KN https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E2666-00
"Hon ser så paret gå Sveavägen i riktning mot Kungsgatan. De går ganska långsamt och upp och tittar i olika skyltfönster."

Citat:
Det är någorlunda kompatibelt men det ”stämmer” ju inte helt med hur IM beskriver förloppet. IM är rätt tydlig med att han ser LOP passera den väntande mannen. Det stämmer ju inte med ditt förlopp.

Sedan kan han ju så klart ha sett lite fel. Men man kan nog inte hävda att det stämmer rakt av.

Men som sagt är det ett intressant scenario du är inne på, och det är det bästa alternativet jag sett till en väntande GM.

Nä, helt kanske det inte stämmer. Men det kommer det nog aldrig att göra oavsett om teorin är rätt eller inte. Jag hävdar ju också att IM har blandat ihop intryck. Det har han ju också gjort i flera andra skeenden av sin utsaga, tex med gruppen som vandrar norrut.

Mannen de passerar tror ju jag är AB. Det är strax efter detta som jag tror IM gör en sammanblandning av den man han sett stå och vänta och den man strax söder om denne, som står vid dekorima och väntar in att LOP ska gå ut i korsningen.
Senast redigerad av Faderlig 2025-08-08 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in