Citat:
Det går faktiskt inte helt ihop, det har du rätt i. Pga det och att jag läste ett förhör noggrant med allt det här färskt i minne så har jag passande nog mitt i allt bytt ståndpunkt om vad jag tror har hänt.
AD säger ju inte att han ser gm stå. Han säger att de tre står tillsammans vid dekorimahörnan. "i samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen innan Sveavägen-Tunnelgatan
Vi har ju faktiskt en till observation om vad som hänt där som jag glömt bort i det hela. CA. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E20-03
"När hon tittade upp ser hon tre stycken komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42.
I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma. Okänt om denna fanns där 1986-02-28 .
Paret gick alltså från västra till östra sidan på Sveavägen.
I samband med att det första paret, en man och en kommer sakta gående Sveavägen, stannar de till, tittar i ett skyltfönster, som troligtvis är Dekorimas, och strax bakom är det en man som går i samma takt.
Tillägg: det är inte en man och kvinna utan det är tre personer hon ser.
Cecilia berättar vidare att mannen som går bakom de två personerna är något längre.
Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.
Den tredje var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap."
Hon ser alltså händelsen från innan dekorimahörnan, alltså innan ADs observation. Och då är gm redan gåendes bakom LOP. Men det mest iögonfallande jag såg nu var ju den här delen. "stannar de till, tittar i ett skyltfönster". De stannar alltså upp precis där AD säger att han ser tre personer stå. Tittar de in i skyltfönstret förklarar det också varför AD säger att de har ryggarna mot honom. Gm kan här ha stannat upp bakom dom för att vänta in att de går ut i korsningen. Vilket passande nog AB säger faktiskt "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen."
Det kan även vara den här delen IM uppfattar som att "han kliver ut från dekorimahörnan". När LOP börjar gå igen så går han ifatt och skjuter OP.
Möjligheterna finns. Men då ska även boforsarna, som gått i bredd vad det verkar, ha missat LOP. De bör även ha varit inom synhåll framför NF.
En till sak som jag faktiskt tycker talar för den efterföljande mannen som gm är ju faktiskt hur han kom dit. För gör man antagandet att MPs man är densamma som LNs, och att denna är gm.
Då har vi ju faktiskt den här delen att gå på.
"Under tiden som Ljubisa Najic serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, (vid Sveavägen 37) tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme.
Däremot såg han fortfarande de två män som gick före paret Palme."
Det talar för att den mannen som gick efter då följde efter LOP på andra sidan gatan. Och strax efter det syns en man som kan tänkas vara densamma gå på samma avstånd efter LOP på andra sidan gatan av NF.
Det är väldigt uppfriskande faktiskt. Och nu fick jag själv en liten aha-upplevelse efter att ha försökt läsa mig in på alla brister du påpekat.
AD säger ju inte att han ser gm stå. Han säger att de tre står tillsammans vid dekorimahörnan. "i samma stund som Delsborn tittar åt vänster ser Delsborn 3 personer, ett par och en man, stå och samtala med varandra i korsningen innan Sveavägen-Tunnelgatan
Vi har ju faktiskt en till observation om vad som hänt där som jag glömt bort i det hela. CA. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E20-03
"När hon tittade upp ser hon tre stycken komma sneddande in mot trottoaren vid Sveavägen 42.
I dag står det en stor reklamskylt på samma plats där hon sett personerna komma. Okänt om denna fanns där 1986-02-28 .
Paret gick alltså från västra till östra sidan på Sveavägen.
I samband med att det första paret, en man och en kommer sakta gående Sveavägen, stannar de till, tittar i ett skyltfönster, som troligtvis är Dekorimas, och strax bakom är det en man som går i samma takt.
Tillägg: det är inte en man och kvinna utan det är tre personer hon ser.
Cecilia berättar vidare att mannen som går bakom de två personerna är något längre.
Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.
Den tredje var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap."
Hon ser alltså händelsen från innan dekorimahörnan, alltså innan ADs observation. Och då är gm redan gåendes bakom LOP. Men det mest iögonfallande jag såg nu var ju den här delen. "stannar de till, tittar i ett skyltfönster". De stannar alltså upp precis där AD säger att han ser tre personer stå. Tittar de in i skyltfönstret förklarar det också varför AD säger att de har ryggarna mot honom. Gm kan här ha stannat upp bakom dom för att vänta in att de går ut i korsningen. Vilket passande nog AB säger faktiskt "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen."
Det kan även vara den här delen IM uppfattar som att "han kliver ut från dekorimahörnan". När LOP börjar gå igen så går han ifatt och skjuter OP.
Möjligheterna finns. Men då ska även boforsarna, som gått i bredd vad det verkar, ha missat LOP. De bör även ha varit inom synhåll framför NF.
En till sak som jag faktiskt tycker talar för den efterföljande mannen som gm är ju faktiskt hur han kom dit. För gör man antagandet att MPs man är densamma som LNs, och att denna är gm.
Då har vi ju faktiskt den här delen att gå på.
"Under tiden som Ljubisa Najic serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom fram till busshållplatsen för buss 52, (vid Sveavägen 37) tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme.
Däremot såg han fortfarande de två män som gick före paret Palme."
Det talar för att den mannen som gick efter då följde efter LOP på andra sidan gatan. Och strax efter det syns en man som kan tänkas vara densamma gå på samma avstånd efter LOP på andra sidan gatan av NF.
Det är väldigt uppfriskande faktiskt. Och nu fick jag själv en liten aha-upplevelse efter att ha försökt läsa mig in på alla brister du påpekat.
CA verkar alltså tro att den tredje mannen kommer från andra sidan Sveavägen och äntrar den östra trottoaren nära reklampelaren. Det låter rätt likt det intryck man skulle kunna få av AB när han vek in från sin utkiksplats vid gatkanten för att hamna bakom LOP:
Efter en stund lämnade han dörrarna till banken.
Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget.
[…]
I skede då han befinner sig antingen stillastående eller möjligen gående tillbaka Sveavägen söderut uppmärksammar han tre personer i korsningen Sveavägen & Tunnelgatan.
Om det istället var GM som CA såg röra sig ungefär sådär borde väl GM och AB nästan ha krockat med varandra.
Det som möjligen kan tala för att det är GM är signalementet, men inte så mycket mer. CA säger ju att hon flackar med blicken och inte har sällskapet under uppsikt hela tiden. Det lämnar utrymme för att hon kan ha sett AB i första skedet och GM i andra. Och trott att det var samma person.
CA säger även att hon inte är säker på att LOP faktiskt stannade utan att de kan ha gått förbi långsamt och tittat in också:
”Cecilia säger att hon är osäker på om paret stannade vid Dekorima eller om de bara sakta promenerade förbi och tittade genom skyltfönstret.”
Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med att Delsborn inte säger att han ser GM stå. Han använder bokstavligen ordet ”står” flera gånger. Bland annat i Morgonekot den 1 mars. Och han säger redan i första förhöret att GM ”stod vänd med ryggen mot husfasaden”.
Han säger alltså både att alla tre ”står” (vilket nödvändigtvis innebär att GM står) och han specificerar även att enbart GM ”stod” med ryggen mot väggen.
Att AB säger att "Avslutningsvis uppfattade Björkman det som om att gärningsmannen väntat in korsningen Sveavägen & Tunnelgatan, då skotten kom precis mitt i korsningen” betyder väl bara att GM inväntat rätt tillfälle medan han fortfarande var i rörelse. Jag kan i alla fall inte finna något stöd i den meningen för att han faktiskt sett GM stanna upp före skotten. Särskilt inte eftersom han aldrig återkommer till det i något annat sammanhang heller.
Trots detta är scenariot du kom upp med förstås mycket bättre än det du var inne på tidigare. Samtidigt finns det ju problem som att varken IM eller AB sett LOP stanna upp, vad det verkar. Men alla händelseförlopp har ju sina brister.
Bra jobbat.
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-08 kl. 00:32.
Senast redigerad av Knattarna 2025-08-08 kl. 00:32.