Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-06, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Det är en korrekt analys tycker jag!
Augusti har nästan försvunnit som sommarmånad sista åren, verkar inte bli något undantag denna gången heller, tempen orkar knappt över 20 grader, eller är strax under mitt på dagen. På kvällen får man ha på sig höstjackan, då är det inte sommar längre.

Jag kommer inte ihåg att det var så här förr, Augusti kunde vara den bästa månaden men numera är sommaren mer eller mindre över då. Något har hänt med Augusti som ingen pratar om. I September och Oktober då börjar dimmorna komma, och i Oktober kan det redan bli halvt som halvt vinter nu för tiden. Sista åren har Oktober varit kallt, ibland kallare än November.

Senaste gången det var en sval augusti var 1998, du kan ju berätta vilka av dessa augustimånader det är som du minns? Var det de där i slutet av 1930-talet?

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2024-08-30-augusti-2024---varmt-i-norr-och-tidvis-blasigt
Citera
2025-08-06, 21:09
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Yes! Syns även i trenden för 2000-2024 med högsommardagar https://ibb.co/7dvCW24z

Tror inte på några fler högsommardagar i Augusti, kanske kan vara där och nosa vid 25 grader men tveksamt.

Inte ens dom soliga dagarna framöver ser det ut att bli mer än 20-21 grader och nu får man ta på sig tröja och byxor på kvällen efter att ha gått i shorts hela Juli.

Sommaren är död, det var inte en enda människa på badet idag trots "hyfsat" Augusti väder.

Jag tror också folket är relativt nöjda med sol och badandet vid detta laget så dom flesta verkar ha gett upp nu.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-06 kl. 21:11.
Citera
2025-08-07, 02:13
Medlem
afvongreves avatar
Extremvärme råder i flera områden i Spanien med uppåt 40 grader.
Citera
2025-08-07, 02:21
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Inte i norrland iaf. Och tittar man på alla vädersajter visar det 20-21c grader framöver. Summer is over.
På lördag ska det bli 23 grader i Stockholm.
Citera
2025-08-07, 08:17
Medlem
talcsofts avatar
Nu blåser det som förbannat igen. Byvind konstant över 10m/s. 20/21 c känns kallt då. Sporadiska regnskurar kyler också ner. Fan va trist att det fina vädret är borta.
Citera
2025-08-07, 10:12
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Nu blåser det som förbannat igen. Byvind konstant över 10m/s. 20/21 c känns kallt då. Sporadiska regnskurar kyler också ner. Fan va trist att det fina vädret är borta.

Man kan riktigt känna av att hösten är på intågande, även om det kan vara hyfsat dagtid forfarande.

Var ute och joggade 5km igår och då fick jag springa i regn sista 2km, ganska skönt ändå, jag föredrar detta väder framför 25+.

Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
På lördag ska det bli 23 grader i Stockholm.

Du får passa på då den timma det är 23 grader vid 15 tiden.
Här börjar det snart att krypa under 10 nattetid.

Får hoppas det är hyfsat i September när jag flyttar till lägenheten.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-07 kl. 11:06.
Citera
2025-08-07, 21:34
Medlem
afvongreves avatar
I södra Frankrike fortsätter skogsbranden som började i tisdags att avancera. Branden är den största som drabbat landet sedan 1949, enligt miljöminister Agnes Pannier-Runacher.
Citera
2025-08-07, 22:21
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Extremvärme råder i flera områden i Spanien med uppåt 40 grader.

Kommer vara runt 15 grader om 2 veckor här.
Citera
2025-08-07, 22:24
Medlem
Så helveteshettan kommer tillbaka nästa vecka igen läser jag. Upp emot 30 grader i stora delar av landet. Mr niceweathertoday får stå i skamvrån och skämmas lite, högsommardagarna är ju långt ifrån slut och AC:n får tuffa på ytterligare ett tag.
Citera
2025-08-07, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av steelguru
Så helveteshettan kommer tillbaka nästa vecka igen läser jag. Upp emot 30 grader i stora delar av landet. Mr niceweathertoday får stå i skamvrån och skämmas lite, högsommardagarna är ju långt ifrån slut och AC:n får tuffa på ytterligare ett tag.

Finns inte i några 30+ i prognoserna vad jag kan se.

23-24 grader på Lördag, sen är vi tillbaka mellan 18-22 grader och runt 10 på natten.

Men visst det är inte höst ännu, men kommer nog vara det i slutet på månaden.

Jag tycker det är superskönt väder nu då man kan röra på sig mycket mer.
Citera
2025-08-08, 00:34
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelguru
Mr niceweathertoday? Jag har tagit för givet att det är en kvinna.
Nej, några 30 grader kommer det inte att bli. Kanske 24 grader ett par dagar i Stockholmsområdet.
Senast redigerad av afvongreve 2025-08-08 kl. 01:13.
Citera
2025-08-08, 11:15
Medlem
Har vart lite kallare o molnigare den sista tiden, men ska nu bli soligare o lite varmare igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in