2025-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Är det han/hon som sätter sekreterarens lön kan det kanske vara lite problematiskt men inget jag vill att skattepengar ska gå till att utreda.

Det finns redan lagar mot utnyttjande av person i beroendeställning, jäv och mutor.

Det jag tänker på är att om sekreteraren frivilligt ligger med chefen för högre lön eller ett bättre jobb borde det väl nästan ses som en muta, det också? För var placerar man skulden i så fall?

Ja, och om t.ex en arbetsgivare vill ha sexuella tjänster som man inte vill ge i utbyte mot förmåner betraktas det väl som sexuella trakasserier?
Senast redigerad av Hiitsme 2025-08-07 kl. 20:34.
Citera
2025-08-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ok då går vi tillbaka till dina exempel. Harris och Staaf, VAD exakt är det dessa två kvinnor ska hållas ansvariga för? att de haft relationer med män?

Staaf har ju byggt hela sin karriär på att gå sängvägen vilket resulterade i att en man tog livet av sig men det är väl skit samma enligt dig.
Du har uppenbarligen helt missat all manipulation som kvinnor sysslar med utan det är alltid mäns fel.
Du är en vidrig hycklare.
Citera
2025-08-07, 21:09
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Jag skulle vilja ha källor på detta. Borde finnas massor.
Det räcker med Cissi Wallin.
Citera
2025-08-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Staaf har ju byggt hela sin karriär på att gå sängvägen vilket resulterade i att en man tog livet av sig men det är väl skit samma enligt dig.
Du har uppenbarligen helt missat all manipulation som kvinnor sysslar med utan det är alltid mäns fel.
Du är en vidrig hycklare.

jasså du...och det vet du?
för att....?

Det kan inte vara så att han tog livet av sig för att han anklagades för brott och blev avskedad helt öppet på en presskonferens? Något som Staaf inte har ett skit att göra med, men väl det val som rikspolischefen tog, en man för övrigt.
Senast redigerad av Merapi 2025-08-07 kl. 21:35.
Citera
2025-08-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Man kan väl samtycka till saker fast man får betalt? Eller känner du dig rånad varje gång du betalar för mat i affären? Jag utgår i min fråga givetvis från en frivillig prostituerad, inte en som tvingas sälja sex. Lagen gör ingen skillnad på dem.

Varför ska någon då behöva betala för det?
Eller brukar du göra så...du är kåt på en tjej, ömsesidig attraktion uppstår ni går hem, sen kräver du betalt efteråt, eller?

Mat är oftast varor i vårt samhälle. visst det kan också ske att du får mat av någon helt utan betalning, för att den vill ge dig detta, ex du blir bjuden på middag pga vänskap ex.

men sex är nu ingen vara...Jag vet att div. misogynism vill göra gällande att kvinnor och speciellt då deras underliv ska betraktas som varor som män kan handla med...betala för...kräva rätt till...kontrollera etc Men tyvärr den synen har vi alltså lagt ner i vår del av världen.
Citera
2025-08-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Det jag tänker på är att om sekreteraren frivilligt ligger med chefen för högre lön eller ett bättre jobb borde det väl nästan ses som en muta, det också? För var placerar man skulden i så fall?

Ja, och om t.ex en arbetsgivare vill ha sexuella tjänster som man inte vill ge i utbyte mot förmåner betraktas det väl som sexuella trakasserier?

För att han frågar henne eller för att hon frågar honom?
Ärligt jag har väldigt svårt föreställa mig att någon knallar in på chefens kontor och frågar lite så där hoppsan...ska vi göra ett byte? jag suger av dig mot det där jobbet på avdelning Y.

Ligger rätt mycket i sakens natur att den typen av "fråga" kommer uppifrån och ner, och inte tvärtom.
Citera
2025-08-07, 21:49
Avslutad
Citat:
Varför ska någon då behöva betala för det?
Eller brukar du göra så...du är kåt på en tjej, ömsesidig attraktion uppstår ni går hem, sen kräver du betalt efteråt, eller?

Mat är oftast varor i vårt samhälle. visst det kan också ske att du får mat av någon helt utan betalning, för att den vill ge dig detta, ex du blir bjuden på middag pga vänskap ex.

men sex är nu ingen vara...Jag vet att div. misogynism vill göra gällande att kvinnor och speciellt då deras underliv ska betraktas som varor som män kan handla med...betala för...kräva rätt till...kontrollera etc Men tyvärr den synen har vi alltså lagt ner i vår del av världen.
Det är riktigt, sex är en tjänst och inte en vara. Ungefär som att någon kommer hem till mig och gör något för mig som han eller hon helst inte skulle göra gratis, men som jag är villig att betala för att få utförd. T.ex. rensa ett igensatt avlopp. Jag förstår inte varför just sex måste ses som den enda icke-köpbara tjänsten i världen. Jag kan ta in thailändare och mer eller mindre tvinga dem att plocka bär åt mig under slavförhållanden, men jag kan inte betala en frivillig prostituerad för att runka av mig en gång. Vad är det för sjukt samhälle vi lever i?

Jag vet inte hur du får in misogynism i detta. Även män säljer sex. Och återigen talar vi om frivilliga prostituerade. Att du inte själv kan förstå hur någon skulle vilja ha sex mot betalning, innebär inte att saken automatiskt är dålig.

Och för att göra en starkare koppling till trådens ämne (och inlägget du skrev som jag först citerade), hur skiljer det sig att jag betalar en avsugning med en engångssumma, kontra löneförhöjning? Varför är den sistnämnda situationen försvarbar, och omöjlig att förhindra?
Senast redigerad av oditnemeuxor 2025-08-07 kl. 21:53.
Citera
2025-08-07, 22:04
Medlem
Citat:
Det är riktigt, sex är en tjänst och inte en vara. Ungefär som att någon kommer hem till mig och gör något för mig som han eller hon helst inte skulle göra gratis, men som jag är villig att betala för att få utförd. T.ex. rensa ett igensatt avlopp. Jag förstår inte varför just sex måste ses som den enda icke-köpbara tjänsten i världen. Jag kan ta in thailändare och mer eller mindre tvinga dem att plocka bär åt mig under slavförhållanden, men jag kan inte betala en frivillig prostituerad för att runka av mig en gång. Vad är det för sjukt samhälle vi lever i?

Jag vet inte hur du får in misogynism i detta. Även män säljer sex. Och återigen talar vi om frivilliga prostituerade. Att du inte själv kan förstå hur någon skulle vilja ha sex mot betalning, innebär inte att saken automatiskt är dålig.

Och för att göra en starkare koppling till trådens ämne (och inlägget du skrev som jag först citerade), hur skiljer det sig att jag betalar en avsugning med en engångssumma, kontra löneförhöjning? Varför är den sistnämnda situationen försvarbar, och omöjlig att förhindra?

Det är varken en tjänst eller en vara. Det är en intim interaktion mellan två människor som bygger på ömsesidig sexuell lust och inget man köper eller på annat vis försöker pressa en annan människa att göra när den inte har lusten.
Vad mer av motsvarande mänskliga intima interaktioner tycker du att du ska ha rätt att betala någon för? vänskap? kärlek?
Visst du kan ju köpa dig en fru och betala henne för att hon ska säga I love You...typ en gång varje halvtimme...känns det bra?

Det sjuka är väl snarast varför du vill bli avrunkad av nån som förmodligen kräks i munnen av att behöva göra det, eftersom den säkerligen är 0 intresserad.
Citera
2025-08-07, 22:06
Medlem
Citat:
Man kan väl samtycka till saker fast man får betalt? Eller känner du dig rånad varje gång du betalar för mat i affären? Jag utgår i min fråga givetvis från en frivillig prostituerad, inte en som tvingas sälja sex. Lagen gör ingen skillnad på dem.

När Merapi går till frisören betalar hon sig förbi samtycke. För om frisören verkligen hade samtyckt till att klippa henne så hade hon ju gjort det gratis, och inte bara för att hon behöver betala hyran.

//Merapi-logik
Citera
2025-08-07, 22:11
Avslutad
Citat:
Det är varken en tjänst eller en vara. Det är en intim interaktion mellan två människor som bygger på ömsesidig sexuell lust och inget man köper eller på annat vis försöker pressa en annan människa att göra när den inte har lusten.
Vad mer av motsvarande mänskliga intima interaktioner tycker du att du ska ha rätt att betala någon för? vänskap? kärlek?
Visst du kan ju köpa dig en fru och betala henne för att hon ska säga I love You...typ en gång varje halvtimme...känns det bra?

Det sjuka är väl snarast varför du vill bli avrunkad av nån som förmodligen kräks i munnen av att behöva göra det, eftersom den säkerligen är 0 intresserad.
Det är visst en tjänst. Inte tjänst som i "är du snäll och gör mig en tjänst", om det var det du menade.

Ja, varför inte? Om jag vill betala för att någon ska låtsas vara min bästa vän, varför ska lagen hindra mig? Vad angår det dig om det känns bra för mig? Jag och han eller hon jag betalar är nöjda. Två myndiga personer ingår ett avtal där ingen utomstående påverkas, och som dessutom inte skadar någon av parterna. Du resonerar som en homofob som inte kan förstå hur två män kan ha sex. Lägg moralen åt sidan.

Jag tror mången slamsugare också hade velat kräkas, men pengar är pengar.

Jag noterar också att du inte vill svara på min sista fråga.
Senast redigerad av oditnemeuxor 2025-08-07 kl. 22:19.
Citera
2025-08-07, 22:13
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Tar fram det här inlägget igen eftersom det är det mest pålästa, sansade och informativa.

Det fetade, det var Kongo om jag inte minns fel?

Bl.a. Kongo, ja. Men också i Centralafrikanska republiken och i Sudan, och i Haiti (där var det också fråga om minderåriga, och en sexring som utnyttjade dem i över 10 år). Och lite längre bak också t.ex. i Bosnien.

Det är utredningstekniskt svårt att dra gränsen mellan ren prostitution och sexuellt utnyttjande (i utbyte mot t.ex. tillgång till mat), men mellan 2005 och 2017 gjordes över 2000 anmälningar (om FN-personal). Och det ska jävligt mycket till för att någon ska våga anmäla, under de förhållanden som råder där det finns fredsbevarande styrkor på plats, så det är nog bara den allra yttersta toppen av isberget.

Enligt kritiken gjorde FNs egna interna system och strukturer det i praktiken svårt att anmäla och omöjligt att utreda. Det är det FN-land från vilket personal kommer som egentligen ska ta hand om ärendet, men FN hade inget system för att föra det vidare och/eller följa upp (enligt vissa var det här en "medveten konstruktion"). Så de var till slut tvungna att göra nåt, och det blev förändringar innan julen 2023. Den som gillar att läsa internationella beslut kan gör det här: https://www.unodc.org/corruption/en/cosp/conference/session10-resolutions.html#Res.10-10.

Recognizing also that demanding sex or acts of a sexual nature within the context of the abuse of authority may be considered a particular form of corruption, which is primarily perpetrated against women and girls, and concerned about the serious negative impact of such situations on them,
...
6. Encourages States parties to raise awareness that demanding sex or acts of a sexual nature within the context of the abuse of authority may be considered a particular form of corruption, and to close potential legislative gaps, as necessary, and take further measures, as needed and appropriate, in order to prevent and prosecute such forms of corruption effectively;

Så det är väl egentligen det Sverige nu har gjort...
Citera
2025-08-07, 22:22
Medlem
Citat:

Vem gav dig rätten att bestämma att intima interaktioner inte kan vara tjänster?

Det äckliga med er kommunistfeministfascister är att ni tror er äga tolkningsföreträde och kräver att alla andra ska anpassa sig efter era tolkningar och era definitioner.

Och ja, man ska SJÄLVKLART ha rätt att köpa vänskap eller kärlek. Om det nu är någon som säljer sådant. Det har inte du eller någon annan med att göra överhuvudtaget.

Det enda man kräks i munnen av här är klåfingriga och äckliga kontrollfreaks som dig.

Sammanfattningsvis: Ja, människor ska ha rätt att köpa sex, vänskap och kärlek om de så vill och om det finns människor som samtycker till att sälja sådana tjänster till dem. DU, däremot, ska inte ha rätt att lägga dig i vad andra vuxna människor kommer överens om och ingår för avtal med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in