2025-08-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Skämtar du med mig? Vad gör den svenska sexköpslagstiftningen, om inte förbjuder samtyckande människor att ha sex?

Vad är konkret skillnaden mellan att betala i pengar och att betala i löneökning?

Skämtar du?

Att betala för att ha sex, är att FÖREBIGÅ samtycke.
Samtycket i samtyckeslagen ex. är ett sexuellt samtycke. ja jag vill ha sex med dig för att jag har lust till sex just med dig och inte för att jag behöver pengar, droger eller är hotad av nån idiot nånstans etc...

Citera
2025-08-07, 19:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Lite kul ändå att du ägnat halva dagen åt att debattera mot ChatGPT

Ja jättekul.

Citat:
Ja, Metoo-idiotin uppstod ju av att kvinnor som försökt ligga sig till högre status inte tyckte maktmännen uppfyllde sin del av avtalet och då hämnades genom hänga ut dem. Allt var ju frid och fröjd med Harvey Weinstein t ex så länge kvinnorna fick betalt i form av filmroller och annat. Det var ju först sen när kvinnorna inte hade något att vinna på det längre som anklagelserna började och hysterin kom igång. Så jag antar att hyckleriet chatGPT-boten du debatterar mot syftar på är kvinnornas del i det hela. De är precis lika ansvariga som alla män som hängdes ut som "svin" och allt vad det var. Men det pratades det inte mycket om.

Källa tack.
Citera
2025-08-07, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Skämtar du?

Samtycket i samtyckeslagen ex. är ett sexuellt samtycke. ja jag vill ha sex med dig för att jag har lust till sex just med dig och inte för att jag behöver pengar, droger eller är hotad av nån idiot nånstans etc...

Man kan väl samtycka till saker fast man får betalt? Eller känner du dig rånad varje gång du betalar för mat i affären? Jag utgår i min fråga givetvis från en frivillig prostituerad, inte en som tvingas sälja sex. Lagen gör ingen skillnad på dem.
Citera
2025-08-07, 19:29
Avslutad
Citat:
Om vi ändrar förutsättningarna och säger att ens hembiträde ger oralsex en gång, och i och med detta får mer betalt för efterkommande städuppdrag, vad hade du sagt om saken? Vad hade lagen sagt? Jag är faktiskt väldigt dåligt påläst om det och är genuint nyfiken. Och jag är nyfiken på hur det skiljer sig från en kvinna som suger kuk på sin chef för att få högre lön.

Bara kör. Fråga ditt hembiträde om hon vill ge oralsex en gång i utbyte mot högre lön. Säger hon "nej" kan du testa med att sänka hennes lön och hota med uppsägning. Beroende på vilken situation hon då kommer befinna sig i så får du kanske henne ändå till att suga av dig.

Massor med män har gått före och inte åkt dit så du sitter troligen säkert oavsett vad lagen säger.

Sen kan du ju läsa på vad som gäller i statliga företag osv.
Citera
2025-08-07, 19:32
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Sexköp. Köper du hem en prostituerad två ggr i veckan är du hennes kund, inte arbetsgivare.

Nu har inte arbetsgivaren anställt en prostituerad eller köpt hem en hora. Han har anställt en städerska. Det står på kontraktet. Hon ska dammsuga två ggr i veckan i två timmar/dag. Lön är 170kr/tim inkl sem.-ers.
Om han ger henne 4 nya vinterdäck eller höjer timlönen lite, de gånger städerskan suger av honom framgår inte av kontraktet men det händer enl detta samtycke.
Sexbrott elr muta?
Citera
2025-08-07, 19:40
Avslutad
Citat:
Bara kör. Fråga ditt hembiträde om hon vill ge oralsex en gång i utbyte mot högre lön. Säger hon "nej" kan du testa med att sänka hennes lön och hota med uppsägning. Beroende på vilken situation hon då kommer befinna sig i så får du kanske henne ändå till att suga av dig.

Massor med män har gått före och inte åkt dit så du sitter troligen säkert oavsett vad lagen säger.

Sen kan du ju läsa på vad som gäller i statliga företag osv.
Vad hade hänt om hon sa ja? Hade du sett det som ett sexköp? Hade situationen varit densamma om jag vore chef och kvinnan en av mina anställda? Hade det gjort någon skillnad om det var kvinnan som gav förslaget ("jag suger av dig om du höjer min lön")?

(Har det prövats i domstol? Kan löneförhöjning ses som betalning?)
Senast redigerad av oditnemeuxor 2025-08-07 kl. 19:42.
Citera
2025-08-07, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Nu har inte arbetsgivaren anställt en prostituerad eller köpt hem en hora. Han har anställt en städerska. Det står på kontraktet. Hon ska dammsuga två ggr i veckan i två timmar/dag. Lön är 170kr/tim inkl sem.-ers.
Om han ger henne 4 nya vinterdäck eller höjer timlönen lite, de gånger städerskan suger av honom framgår inte av kontraktet men det händer enl detta samtycke.
Sexbrott elr muta?

Ingen aning.

Citat:
Vad hade hänt om hon sa ja? Hade du sett det som ett sexköp? Hade situationen varit densamma om jag vore chef och kvinnan en av mina anställda? Hade det gjort någon skillnad om det var kvinnan som gav förslaget ("jag suger av dig om du höjer min lön")?

(Har det prövats i domstol? Kan löneförhöjning ses som betalning?)

Ingen aning.
Citera
2025-08-07, 19:52
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Jag har inte förnekat att kvinnor kan manipulera och utnyttja sin ställning/makt.

Vilket hyckleri avslöjade Metoo? Jag syftar nu på det verkliga Metoo där hundratusentals kvinnor världen över anonymt berättade om sina erfarenheter, främst från sina arbetsplatser, om allt ifrån sexuella trakasserier till rena våldtäkter.
Metoo började som ett försök att uppmärksamma verkliga övergrepp – fine. Men det spårade ur direkt när det blev uppenbart att många kvinnor insåg att de kunde använda det som verktyg för karriärlyft, personlig hämnd eller för att röja konkurrenter på jobbet.

"Han sa nåt opassande 2003 på julfesten" – och poff, karriären borta. Inte för att han våldtagit nån, utan för att någon "kände sig obekväm". Det räckte. Rättssäkerhet? Nej, bara "tro på alla kvinnor", oavsett bevis.

Och nej, det fanns noll intresse av att granska kvinnors maktmissbruk. Flörtande chefer, sexuella hot för att få fördelar, eller kvinnor som pressat män i beroendeställning – det ignorerades totalt.

Metoo var aldrig om jämlikhet. Det blev ett moralistiskt maktspel, där vissa kvinnor hittade ett bekvämt sätt att tvätta sin image, få offerstatus, eller landa ett bokkontrakt.

Korrumperat. Inifrån.
Citera
2025-08-07, 20:02
Medlem
Tänk er följande situation:

En sekreterare går till sängs med chefen för att få högre lön.

Hur ska man kunna bevisa att det är för att hon ska få högre lön? Visst kanske det syns på lönekontot men tänk om båda två helt enkelt säger att det är av sexuell attraktion?

Tänk om det faktiskt är så att en chef och en anställd kan känna denna attraktion till varandra?

Och i fallet med sekreteraren och chefen kan man kanske också undra var skulden ska falla. På sekreteraren som ligger frivilligt med sin boss för högre lön eller på bossen som erbjuder pengar för ett ligg?

Sedan håller jag med om att människor inte ska utnyttjas och att inga övergrepp ska ske. Men jag trodde det fanns lagar mot sådant redan.
Citera
2025-08-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Skämtar du?

Nej din idiot sexköp föregås av samtycke. Om samtliga parter kommer överens om ett avtal så är det = SAMTYCKE. Oavsett vad avtalet innefattar. Förstått?

Du satt just och försvarade fenomenet som tråden handlar om trots att det är exakt samma sak som sexköp. Funderat på att sluta hyckla någon gång, idiotjävel?
Citera
2025-08-07, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Metoo började som ett försök att uppmärksamma verkliga övergrepp – fine. Men det spårade ur direkt när det blev uppenbart att många kvinnor insåg att de kunde använda det som verktyg för karriärlyft, personlig hämnd eller för att röja konkurrenter på jobbet.

Jag skulle vilja ha källor på detta. Borde finnas massor.
Citera
2025-08-07, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Tänk er följande situation:

En sekreterare går till sängs med chefen för att få högre lön.

Hur ska man kunna bevisa att det är för att hon ska få högre lön? Visst kanske det syns på lönekontot men tänk om båda två helt enkelt säger att det är av sexuell attraktion?

Tänk om det faktiskt är så att en chef och en anställd kan känna denna attraktion till varandra?

Och i fallet med sekreteraren och chefen kan man kanske också undra var skulden ska falla. På sekreteraren som ligger frivilligt med sin boss för högre lön eller på bossen som erbjuder pengar för ett ligg?

Sedan håller jag med om att människor inte ska utnyttjas och att inga övergrepp ska ske. Men jag trodde det fanns lagar mot sådant redan.

Tråden handlar inte om eventuella sekreterare och deras chefer som blir kåta på varandra och börjar ligga med varandra. Detta ser jag inte som nåt problem. Är det han/hon som sätter sekreterarens lön kan det kanske vara lite problematiskt men inget jag vill att skattepengar ska gå till att utreda.

Det finns redan lagar mot utnyttjande av person i beroendeställning, jäv och mutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in