Citat:
Ursprungligen postat av
Omduvaemin
Jag håller med om att mycket av det hat och den moralpanik, från samhället och Simon, som riktas mot sexarbetare inte handlar om omsorg, skydd eller jämställdhet – utan om något så enkelt och mänskligt som avundsjuka.
Sexarbetare tjänar ofta väldigt mycket pengar. Vi jobbar för oss själva. Vi sätter våra egna gränser. Vi behöver jobba otroligt mycket mindre timmar för att lätt kunna försörja oss än i de flesta andra yrken. Och vi har även en frihet som många andra bara drömmer om – särskilt i ett arbetsliv där stress, underbetalning och kontroll är vardag för många. Vi har massor tid över till våra familjer. Det sticker i ögonen.
Av egen erfarenhet var det när jag var sexarbetare som jag var som lyckligast och mådde som bäst, både psykiskt och fysiskt, av alla andra yrken jag haft. Är så ledsen att jag var tvungen och sluta här i Sverige och tvingades in av polis och våra lagar in i ett yrke jag inte vill vara i 💔 Det är fruktansvärt och bli tvingad göra något man inte vill.
Den här avundsjukan visar sig i den aggressiva tonen från både debattörer och poliser. En person som Simon, som byggt sin karriär på att jaga sexarbetare och sexköpare, framställer oss som offer utan röst och som monster – trots att många av oss gång på gång säger att vi inte vill bli “räddade”, vi vill bli lämnade i fred.
När samhället ser kvinnor som tjänar pengar på sin kropp, sin sexualitet och sin självständighet, blir det ett hot mot hela idén om hur “rätt” och “fel” arbete ska se ut. Det utmanar normerna. Och i stället för att ifrågasätta varför vissa arbeten värderas mer än andra – eller varför folk står ut med att jobba ihjäl sig för minimilön – så vänder man sin ilska mot oss.
Det är lättare att hata än att erkänna att man kanske innerst inne är avundsjuk.
Om man verkligen vill motverka trafficking och människohandel – lägg då alla resurser där. Sätt in insatser där det faktiskt finns tvång och övergrepp. Sluta slösa tid och pengar på att jaga oss som valt det här yrket 💕