2025-08-07, 12:17
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
AI referar förstås till källor.

Jag litar på Simon men inte blint.

Kan du skicka dem källorna AI refererar till? Jag tror inte att ESWA och Amnesty bryr sig om en undersökning som styrker det de själva föreslår. Det blir jättekonstigt.
Citera
2025-08-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnyfrog
Ja verkligen, speciellt på en polis chefs sida. Det har jag skrivit i mina anmälningar till Instagram. Som kreatör har du ett stort ansvar för vad som sker på din sida. Har han inte tiden eller helt enkelt skiter i det, får han helt enkelt stänga av sitt kommentarsfält. Så ser ni inlägg eller kommentarer som faktiskt bryter mot reglerna, så anmäl. Idag skriver jag inget på hans sidor längre, det går helt enkelt inte. Ingenstans får vi höras 💔 Nej han skulle aldrig lyssna frivilligt. Han låtsas ju som vi inte finns. Det måste ske med påtryckningar från andra håll.
hm börjar tänka att det enda sättet att ni ska få höras är att göra något drastiskt som att börja bränna hans böcker, skulle vara intressant att se om det skulle ges tillstånd till det eller skulle dubbelmoralen visa sig där också, helt ok att bränna guda böcker men inte profetens Simons?? Skulle inte förvåna i vart fall.
Citera
2025-08-07, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
https://nyheter24.se/bloggbevakning/2021/03/30/paradise-hotel-denice-kritik-mot-simon-haggstroms-onlyfans-inlagg/

Kritik mot Simon

Jag håller med om att mycket av det hat och den moralpanik, från samhället och Simon, som riktas mot sexarbetare inte handlar om omsorg, skydd eller jämställdhet – utan om något så enkelt och mänskligt som avundsjuka.

Sexarbetare tjänar ofta väldigt mycket pengar. Vi jobbar för oss själva. Vi sätter våra egna gränser. Vi behöver jobba otroligt mycket mindre timmar för att lätt kunna försörja oss än i de flesta andra yrken. Och vi har även en frihet som många andra bara drömmer om – särskilt i ett arbetsliv där stress, underbetalning och kontroll är vardag för många. Vi har massor tid över till våra familjer. Det sticker i ögonen.

Av egen erfarenhet var det när jag var sexarbetare som jag var som lyckligast och mådde som bäst, både psykiskt och fysiskt, av alla andra yrken jag haft. Är så ledsen att jag var tvungen och sluta här i Sverige och tvingades in av polis och våra lagar in i ett yrke jag inte vill vara i 💔 Det är fruktansvärt och bli tvingad göra något man inte vill.

Den här avundsjukan visar sig i den aggressiva tonen från både debattörer och poliser. En person som Simon, som byggt sin karriär på att jaga sexarbetare och sexköpare, framställer oss som offer utan röst och som monster – trots att många av oss gång på gång säger att vi inte vill bli “räddade”, vi vill bli lämnade i fred.

När samhället ser kvinnor som tjänar pengar på sin kropp, sin sexualitet och sin självständighet, blir det ett hot mot hela idén om hur “rätt” och “fel” arbete ska se ut. Det utmanar normerna. Och i stället för att ifrågasätta varför vissa arbeten värderas mer än andra – eller varför folk står ut med att jobba ihjäl sig för minimilön – så vänder man sin ilska mot oss.

Det är lättare att hata än att erkänna att man kanske innerst inne är avundsjuk.

Om man verkligen vill motverka trafficking och människohandel – lägg då alla resurser där. Sätt in insatser där det faktiskt finns tvång och övergrepp. Sluta slösa tid och pengar på att jaga oss som valt det här yrket 💕
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-08-07 kl. 13:01.
Citera
2025-08-07, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
hm börjar tänka att det enda sättet att ni ska få höras är att göra något drastiskt som att börja bränna hans böcker, skulle vara intressant att se om det skulle ges tillstånd till det eller skulle dubbelmoralen visa sig där också, helt ok att bränna guda böcker men inte profetens Simons?? Skulle inte förvåna i vart fall.

Det skulle man nog få göra, sålänge det är egna exemplar och man inte uppmanar till våld eller liknande. Jag hoppas vi fortfarande har yttrandefrihet. Jag kommer dock inte stå inne i stan och bränna böcker. Men åt andra sidan vet jag inte hur man ska få en röst i denna debatt, utan och bli radikal - men då skulle man istället bli attackerad för hur man uttrycker sig. En klassisk fälla.

Men tycker ändå något sker just nu. Det märks att fler sexarbetare vågar ta plats offentligt på sociala medier, synliggöra sig själva och kräva rätten att definiera sina egna liv. Kanske har det med senaste lagändringen och göra. Sen har det blivit mer synligt att sexarbetare faktiskt har börjat våga och gör polis, JO och DO anmälningar efter sina trauman med polisrazzior osv.. det är underbart och läsa ❤️
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-08-07 kl. 15:19.
Citera
2025-08-07, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Om du inte har några källor och AI du använder inte kan ge några så är det troligen inte sant. AI som ChatGPT är bevisat opålitliga och hittar på information om de inte hittar har något eget svar

Men som sagt både ESWA och Amnesty förespråkar avkriminalisering så det är ju ett framsteg att vi båda hänvisar till organisationer som står på motsatt om barrikaderna gentemot Simon. Nu måste du bara själv bestämma om du fortsätter att lita blint på Simon eller de organisationer du tidigare lyft fram.

Som jag skrev tidigare kommer det från källor.

Vill du veta så fråga chatgpt.

Jag skulle inte lägga så stor vikt av en kritiserad rapport från 2014.

Det är ju över ett decennium sedan.

Då är Simons uppgifter färskare som nämnts tidigare i tråden.
Citera
2025-08-07, 17:29
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Som jag skrev tidigare kommer det från källor.

Vill du veta så fråga chatgpt.

Jag skulle inte lägga så stor vikt av en kritiserad rapport från 2014.

Det är ju över ett decennium sedan.

Du har alltså inga källor helt enkelt. Jag har frågat ChatHPT och får ett helt annat svar än du. Att rapporten är kritiserad är det bara du som påstår. Du tror alltså på allvar att ett yrke som pågått i tusentals år radikalt ändrar sig på ett decennium? Prostitution är ett område där inte mycket forskning sker så att avfärda en rapport som är ett decennium gammal blir jättekonstigt.

Men jag noterar att du valt att tro på en enskild svensk polis framför i princip samtliga större seriösa människorättsorganisationer. Bara det är rätt talande. Du påstår att du inte litar blint på Simon. Jag vet inte vad jag ska kalla det annars. Vad räknas som att lita blint på någon i så fall?
Citera
2025-08-07, 17:31
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Men tycker ändå något sker just nu. Det märks att fler sexarbetare vågar ta plats offentligt på sociala medier, synliggöra sig själva och kräva rätten att definiera sina egna liv. Kanske har det med senaste lagändringen och göra. Sen har det blivit mer synligt att sexarbetare faktiskt har börjat våga och gör polis, JO och DO anmälningar efter sina trauman med polisrazzior osv.. det är underbart och läsa ❤️

Jag har sett att jag inte längre kan skicka meddelanden till tjejerna på onlyfans. Det är väldigt konkret och blir en tydlig påminnelse för alla svenskar som är inne på onlyfans. Vilket ju är rätt många även om de flesta inte erkänner det.
Citera
2025-08-07, 18:01
Avslutad
Citat:
Jag har sett att jag inte längre kan skicka meddelanden till tjejerna på onlyfans. Det är väldigt konkret och blir en tydlig påminnelse för alla svenskar som är inne på onlyfans. Vilket ju är rätt många även om de flesta inte erkänner det.

Ja den funktionen stängdes av för ett tag sen. Jag har själv onlyfans men jag personligen blir inte påverkad av den nya lagen online, då jag driver endast en porrblogg. Den lagen är helt absurd. Den pressar bara dessa kreatörer ännu längre ut i skuggorna – och i många fall till betydligt mer osäkra plattformar utan rättigheter, bara för att kunna fortsätta försörja sig. Nu tappar polisen även kontrollen över den marknaden.. 💔

Men kanske kommer det nåt bra ur denna cirkus, då många av dessa kreatörer driver sidor med stor publik och de har starkare röst än många av oss som jobbar irl och har verktyg och kanske förändra stigmatiseringen för oss på sikt..
Citera
2025-08-07, 19:49
Medlem
B-types avatar
Citat:
Jag håller med om att mycket av det hat och den moralpanik, från samhället och Simon, som riktas mot sexarbetare inte handlar om omsorg, skydd eller jämställdhet – utan om något så enkelt och mänskligt som avundsjuka.

Sexarbetare tjänar ofta väldigt mycket pengar. Vi jobbar för oss själva. Vi sätter våra egna gränser. Vi behöver jobba otroligt mycket mindre timmar för att lätt kunna försörja oss än i de flesta andra yrken. Och vi har även en frihet som många andra bara drömmer om – särskilt i ett arbetsliv där stress, underbetalning och kontroll är vardag för många. Vi har massor tid över till våra familjer. Det sticker i ögonen.

Av egen erfarenhet var det när jag var sexarbetare som jag var som lyckligast och mådde som bäst, både psykiskt och fysiskt, av alla andra yrken jag haft. Är så ledsen att jag var tvungen och sluta här i Sverige och tvingades in av polis och våra lagar in i ett yrke jag inte vill vara i 💔 Det är fruktansvärt och bli tvingad göra något man inte vill.

Den här avundsjukan visar sig i den aggressiva tonen från både debattörer och poliser. En person som Simon, som byggt sin karriär på att jaga sexarbetare och sexköpare, framställer oss som offer utan röst och som monster – trots att många av oss gång på gång säger att vi inte vill bli “räddade”, vi vill bli lämnade i fred.

När samhället ser kvinnor som tjänar pengar på sin kropp, sin sexualitet och sin självständighet, blir det ett hot mot hela idén om hur “rätt” och “fel” arbete ska se ut. Det utmanar normerna. Och i stället för att ifrågasätta varför vissa arbeten värderas mer än andra – eller varför folk står ut med att jobba ihjäl sig för minimilön – så vänder man sin ilska mot oss.

Det är lättare att hata än att erkänna att man kanske innerst inne är avundsjuk.

Om man verkligen vill motverka trafficking och människohandel – lägg då alla resurser där. Sätt in insatser där det faktiskt finns tvång och övergrepp. Sluta slösa tid och pengar på att jaga oss som valt det här yrket 💕

Du glömde att många av er struntar i att betala skatt och tar diverse bidrag samtidigt som ni drar in svarta pengar på er sidoverksamhet... 😀😋
Citera
2025-08-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-type
Du glömde att många av er struntar i att betala skatt och tar diverse bidrag samtidigt som ni drar in svarta pengar på er sidoverksamhet... 😀😋

Asså vilken pinsamt kommentar. Många har svårt att skatta eftersom det kommer från prostution får man ju använda andra sätt för att skatta. Tror inte dom flesta behöver bidrag om man säljer sex.

Pinsamt. Om folk som säljer får lättare sätt hur dom skall skatta och göra så skulle det var bra för alla partner, nu är det inte så enkelt.
Citera
2025-08-07, 20:57
Avslutad
Citat:
Du har alltså inga källor helt enkelt. Jag har frågat ChatHPT och får ett helt annat svar än du. Att rapporten är kritiserad är det bara du som påstår. Du tror alltså på allvar att ett yrke som pågått i tusentals år radikalt ändrar sig på ett decennium? Prostitution är ett område där inte mycket forskning sker så att avfärda en rapport som är ett decennium gammal blir jättekonstigt.

Men jag noterar att du valt att tro på en enskild svensk polis framför i princip samtliga större seriösa människorättsorganisationer. Bara det är rätt talande. Du påstår att du inte litar blint på Simon. Jag vet inte vad jag ska kalla det annars. Vad räknas som att lita blint på någon i så fall?

Funkar då för mig att ta fram kritiken via chatgpt.

Vad menar du?

Prostitution har ju bokstavligen ändrat sig med internet och digitaliseringen.

Det är ju ingen som går på gatan längre.

Det är enkelt att hitta rapporter som stödjer Simon.

Du måste gräva efter nån liten rapport från 2014.

Ett tips är att lyssna på intervjun med Simon på SR.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-ser-sexhandeln-ut-i-sverige-idag
Citera
2025-08-07, 20:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B-type

Det där är en vanlig fördom som inte stämmer. Jag har personligen aldrig tagit emot några bidrag. Och när jag var aktiv som sexarbetare, gjorde jag inte heller några skattebrott – jag arbetade på hobbynivå. Jag har även haft andra arbeten bredvid. Inte ens efter polisrazzian, när jag efter mitt svåra trauma fick svår depression under lång tid, där jag inte ens kunde lämna mitt hem, la jag inte heller det på samhället, och tog inte emot några bidrag. Trots det krossade polisen och lagarna mitt liv och min familjs.

Vi är många som vill betala skatt – men när sexarbetare försöker göra rätt för sig, genom och betala skatt, blir vi istället föremål för polisens spaning, razzior och misstänkliggörande. Det slutar inte sällan med att våra liv krossas.

Det är ett moment 22, om vi försöker göra rätt blir vi straffade – och om vi inte kan betala skatt på grund av hur lagarna ser ut, då blir vi anklagade för att vara parasiter. Det är inte rättvist 💔
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-08-07 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in