Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-07, 12:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Inget av det där är applicerbart på en anmälan om våldtäkt där ord står mot ord och den anklagade påstår att målsäganden hade sex frivilligt. Jag trodde det var det scenariot som diskuterades, men jag kanske har missuppfattat.

Beroende på situation kommer de fortfarande pejla in mobiltelefoner, samla in dna-spår, förhöra och analysera och bedöma trovärdigheten i förhören med de inblandade, vänner, anhöriga. Samla in kameraövervakning, läsa av mobiltelefoner, kontakta psykolog, osv osv osv. Sen är det upp till åklagare/rättsväsende att bedöma. Om det går så långt, vilket de flesta sexbrottsmål inte gör.
Citera
2025-08-07, 12:26
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Beroende på situation kommer de fortfarande pejla in mobiltelefoner, samla in dna-spår, förhöra och analysera och bedöma trovärdigheten i förhören med de inblandade, vänner, anhöriga. Samla in kameraövervakning, läsa av mobiltelefoner, kontakta psykolog, osv osv osv. Sen är det upp till åklagare/rättsväsende att bedöma. Om det går så långt, vilket de flesta sexbrottsmål inte gör.

Varför skulle de göra det om målsägande och den anklagade är överrens om vad som skett fram tills den påstådda våldtäkten ägde rum?
Citera
2025-08-07, 12:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Varför skulle de göra det om målsägande och den anklagade är överrens om vad som skett fram tills den påstådda våldtäkten ägde rum?

Utveckla din fråga, jag förstår inte vad det är du fiskar efter denna gången.
Citera
2025-08-07, 12:44
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Utveckla din fråga, jag förstår inte vad det är du fiskar efter denna gången.

I scenariot jag beskrev, där båda är överrens om vad som hänt fram tills den påstådda våldtäkten så tycker jag det är självklart att den anklagade frias. Dna och mobilspårningar osv tillför inget i det fallet för de kan inte hitta något som inte kan förklaras med ett frivilligt samlag.

Håller du med?
Citera
2025-08-07, 13:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
I scenariot jag beskrev, där båda är överrens om vad som hänt fram tills den påstådda våldtäkten så tycker jag det är självklart att den anklagade frias. Dna och mobilspårningar osv tillför inget i det fallet för de kan inte hitta något som inte kan förklaras med ett frivilligt samlag.

Håller du med?

Du menar att det är en falsk angivelse? I såna fall ska den anklagade absolut frias från alla misstankar. Vilket också brukar ske.
Citera
2025-08-07, 13:03
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en väldigt bra metod för att visa hur antifeministerna låter.

Verkligen?

Vad har jag sagt som skulle kunna äventyra rättssäkerheten för misstänkt gärningsperson då? Citera gärna.

Jag tycker du verkar vara totalt väck och jag föreslår att du läser ikapp lite i tråden innan du börjar uttala dig. Jag föreslår att vi låter poliser/kriminaltekniker med flera och åklagare sköta sitt jobb:

De förhör de inblandade. De analyserar och bedömer trovärdigheten i de olika utsagorna. De pejlar av mobiltelefoner, de samlar in material från övervakningskameror, de förhör anhöriga, vänner, psykologen, samlar in fingeravtryck och kläder, för minutiösa undersökningar av bilar och lägenheter/hus, samlar in eventuellt material från socialtjänst och försäkringskassa, kollar upp alibin, gör kroppsliga undersökningar, samlar in dna-spår, osv osv osv. Och jag hoppas du förstår att poliser/utredare med flera utbildas i tex förhörsteknik. Psykologer pratar med barn som påstås blivit utnyttjade.

Såna som du och Joe88 bör hålla er långt ifrån "rättsväsendet".

Haha, men nu blandar du ju in teknisk bevisning i det hela

Vi pratar om sådant hokus pokus som att avgöra om någon ljuger eller inte när det INTE finns teknisk bevisning eller någon annan bevisning alls, utan ENDAST en berättelse.

Varför måste ni feminister ALLTID flytta målstolparna för att lyckas hålla debatten vid liv? Eller är du bara yr i huvudet?

Det är som sagt riktigt jävla skrämmande att vi har "vuxna" människor i det här landet som tycker det är så oviktigt med rättssäkerhet.
Citera
2025-08-07, 13:05
Medlem
Citat:
Inget av det där är applicerbart på en anmälan om våldtäkt där ord står mot ord och den anklagade påstår att målsäganden hade sex frivilligt. Jag trodde det var det scenariot som diskuterades, men jag kanske har missuppfattat.

Nej det är bara Jenny9 som flyttar målstolparna igen. Du har helt rätt, det är ord mot ord-fall vi pratar om här.
Citera
2025-08-07, 13:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Haha, men nu blandar du ju in teknisk bevisning i det hela

Vi pratar om sådant hokus pokus som att avgöra om någon ljuger eller inte när det INTE finns teknisk bevisning eller någon annan bevisning alls, utan ENDAST en berättelse.

Varför måste ni feminister ALLTID flytta målstolparna för att lyckas hålla debatten vid liv? Eller är du bara yr i huvudet?

Det är som sagt riktigt jävla skrämmande att vi har "vuxna" människor i det här landet som tycker det är så oviktigt med rättssäkerhet.

Fy för i helvete alltså.

Ok vi tar ett superenkelt exempel.

En man och en kvinna har varit gifta och samboende i 10 år. En dag anmäler kvinnan mannen för våldtäkt.

Du menar då alltså att utredaren/utredarna inte förhör någon annan än just målsäganden och misstänkt gärningsman? De kollar inte upp historik hos olika myndigheter/sjukvården? Kvinnan blir inte undersökt och eventuella blåmärken och liknande fotograferas inte? Det hålls inte förhör med familj, vänner, anhöriga? Osv.

Enligt dig sker absolut ingenting förutom att anmälan kommer in och ett förhör hålls med vardera målsägande och misstänkt gärningsman?
Citera
2025-08-07, 13:20
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Du menar att det är en falsk angivelse? I såna fall ska den anklagade absolut frias från alla misstankar. Vilket också brukar ske.

Det behöver inte vara falsk angivelse. I scenariot som jag beskrev så ska gärningsmannen frias även om en våldtäkt har ägt rum.
Citera
2025-08-07, 13:29
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det behöver inte vara falsk angivelse. I scenariot som jag beskrev så ska gärningsmannen frias även om en våldtäkt har ägt rum.

Ok.
Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, men orkar inte tjafsa med dig nåt mer om detta.
Senast redigerad av Jenny9 2025-08-07 kl. 13:31.
Citera
2025-08-07, 13:43
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ok.
Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar, men orkar inte tjafsa med dig nåt mer om detta.

Rättssäkerhet innebär att skyldiga människor ofta går fria.

Rättssäkerhet betyder inte att brottsoffer har rätt till upprättelse.

Om du har det i åtanke och läser om din punktlista där du gjorde ditt lilla switcharoo-trick så bör du inse hur dumt det inlägget var.
Citera
2025-08-07, 13:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Rättssäkerhet innebär att skyldiga människor ofta går fria.

Rättssäkerhet betyder inte att brottsoffer har rätt till upprättelse.

Om du har det i åtanke och läser om din punktlista där du gjorde ditt lilla switcharoo-trick så bör du inse hur dumt det inlägget var.

Yep, inte minst i sexbrottsmål.

Nej, upprättelse går att söka via andra myndigheter.

Jaha du är fortfarande kvar i det inlägget. Hur många fler fel upptäckte du i mitt inlägg jämfört med Joes? Och vilka var felen enligt dig i mitt inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in