2025-08-07, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Fan vad du pms-ar idag, det här är vad hon skrev:

Bestickning är också olagligt, vilket man inte behöver ha någon makt för att göra sig skyldig till.

Pms:ar jag för att jag berättar för dig att utnyttjande av person i beroendeställning är ett lagbrott? Du verkar så känslig idag.

Ja bestickning är också ett lagbrott.
Citera
2025-08-07, 13:08
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Kamala sög iallafall av en vuxen man, hon våldtog inte barn som pedofilen Trump gjorde. Den senare belönades med presidentskap och nästintill gränslös makt som han använt till att roffa åt sig enorma rikedomar. History repeats itself, män med makt har alltid gjort vad de vill med vem de vill.
Jenny9 med flera spelar sina roller perfekt i vår samtida teater: kvinnor är alltid offer, Trump är patriarkatets överstepräst och allt ont kan spåras till 'män med makt'. Inga bevis krävs – känsla räcker. Det är inte analys, det är dogm. Blindheten är total, tondövheten likaså. Men vad annat kan man vänta av någon som fått sina marschordrar från Södertörn och andra akademiska kloaker? Välkommen till apcirkusen – där logik byts mot genuspoäng.
Citera
2025-08-07, 13:12
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Jo men kvinnor är de nya judarna. Snart beskyller de oss för att ha legat bakom covid-pandemin. The woke-mind-virus beskyller de oss redan för. Så varför inte slänga in lite biblisk retorik i potten också med kvinnan som den eviga lockerskan som lockar män i fördärvet. Män styrs av sin mycket starka sexdrift och kan inte avkrävas nåt ansvar alls härvidlag.
Wow, kvinnor är de nya judarna? Märkligt hur den som säger sig hata offerretorik alltid klamrar sig fast vid den. Bibeln ringde – den vill ha sitt narrativ tillbaka.
Citera
2025-08-07, 13:14
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja men nu handlar det ju om att straffa kvinnor för att de "tvingat stackars oskyldiga manliga chefer till sex".
Ja, klart – kvinnor har aldrig makt, bara män. Och när någon ifrågasätter dubbelmoralen blir det plötsligt “stackars kvinnor som ska straffas”. Bekvämt narrativ, synd bara att det luktar unket 2015-Södertörn.
Citera
2025-08-07, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Jenny9 med flera spelar sina roller perfekt i vår samtida teater: kvinnor är alltid offer, Trump är patriarkatets överstepräst och allt ont kan spåras till 'män med makt'. Inga bevis krävs – känsla räcker. Det är inte analys, det är dogm. Blindheten är total, tondövheten likaså. Men vad annat kan man vänta av någon som fått sina marschordrar från Södertörn och andra akademiska kloaker? Välkommen till apcirkusen – där logik byts mot genuspoäng.

Oj, touchy touchy, vilken känslostorm. Förlåt att jag anklagade din idol pedofilen Trump för pedofili.

Kvinnor som suger av vuxna män helt frivilligt är inga offer, vilket jag inte heller påstod. Barn däremot får väl ändå anses som offer när de blir utbjudna och sexuellt utnyttjade. Eller vad fick ni antifeminister lära er i livets hårda skola? Att det är ok sålänge man kommer undan med det?

Citat:
Wow, kvinnor är de nya judarna? Märkligt hur den som säger sig hata offerretorik alltid klamrar sig fast vid den. Bibeln ringde – den vill ha sitt narrativ tillbaka.

När uttryckte jag att jag hatar offerretorik? Det enda jag påpekade var att Trump våldtog barn och belönades rikligt för det. Såsom du påstod att Kamala belönades för att hon helt frivilligt sög av en vuxen man.
Citera
2025-08-07, 13:35
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Om man skippar den moralisk-juridiska och moralistiska aspekten så är det egentligen både logiskt och enkelt.

Sex mellan under-/överordnade är inte ett problem i sig. Problemet uppstår för när den överordnade erbjuder/fixar fördelar till den underordnade pga. av att de har sex. Det är bara den överordnade som kan ge sådana fördelar (en underordnad kan ju inte ge dem åt sig själv) och det är därför den överordnade som straffas hårdare.

Man kan också se det som en form av sexköp, där köparen betalar med någon annans pengar i form av t.ex. löneförhöjning eller karriär. Eftersom Sverige kriminaliserat köparens roll men inte säljarens roll när det gäller prostitution, så är det förstås logiskt att följa samma resonemang i det här fallet.

Om man riktigt skruvar till det juridiskt så kunde man ju idag undgå att bli dömd för sexköp om man först anställer personen ifråga och sen har sex med sin anställda som man ger "lönebonusar" enligt väl uträttat värv. Det är ju inte första gången det händer i världshistorien (eller i Sverige) att städerskor, kökspersonal, assistenter, privatsekreterare etc. etc. har blivit anställda för att egentligen utföra "annat arbete"...
Javisst, sexköp med andras pengar – det är ju exakt vad det är. Och ändå lyckas man framställa den som tar emot “betalningen” som ett hjälplöst offer och den som betalar som ett monster. Skulle en man ligga sig till en roll och få lönebonus från en kvinnlig chef hade han kallats manipulativ, inte utsatt. Men så funkar narrativet: när kvinnor utnyttjar maktrelationer är det "empowerment" – när män gör det är det "övergrepp". Samma handling, olika rubrik.
Moral på export från genusvetenskapen.
Citera
2025-08-07, 13:37
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men det är lika sant att den som erbjuder den överordnade sex i utbyte mot en förhoppning om personlig vinning lika gärna kunde
a) avstått och varit på samma spelplan som alla ens mindre attraktiva kollegor
b) lagt tiden på att jobba lite extra och förtjäna sin position eller lön
c) om man upptäcker att chefen gärna skulle vilja ha "lite roligt" kunde den anställde byta till en annan avdelning eller annan arbetsgivare
d) gå till facket och berätta att man har en chef som gör närmanden
e) göra det man borde göra i sådana fall, dvs göra en polisanmälan
Men nej, en som inte gör något av ovanstående utan hoppar i säng med ruggugglan och hoppas på en "belöning" har nog oftast valt det själva. Undantaget är särkskilt utsatta, t.ex. invandrare som vill ha uppehållstillstånd eller illegal arbetskraft, men dom passar inte in i min tankevärd för dom borde kanske inte vara här över huvud taget. Vi skall inte stifta lagar utifrån deras självvalda situation.

Ja, men diskussionen gäller väl den juridiska frågan, inte den moraliska. Enligt redan gällande svensk lag så är det förbjudet att ge, utlova eller erbjuda en otillbörlig förmån i syfte att påverka någon i dennes tjänsteutövning eller uppdrag. Så rent principiellt ingår redan sex (i sådana fall att det är en "otillbörlig förmån"), det bara inte omnämns direkt bland exemplen.

Det är alltså bra att det förtydligas. Men sannolikt ligger också förändringarna i FNs konvention mot korruption bakom förslaget, eftersom de förändringarna också uttryckligen och specifikt innehöll att krav på sexuella motprestationer för att få jobb eller förbättrade jobbvillkor är korruption. Globalt sett är det inte alls ovanligt, och det är vanligtvis fråga om en äldre manlig chef som kräver/vill ha sex med en yngre kvinnlig kollega. Det har förekommit en hel del sådana fall i organisationer som jobbar under FN (det finns några riktigt "bad cases" som har med fredsbevarande styrkor att göra), så man var till slut tvungen att göra nåt. Därför finns nu en ny term "sexual corruption", som är samma som all annan korruption men där betalningen är sex.

En tredje orsak kan vara båda sidor av "dickpics", dvs. att någon begär/kräver eller på eget bevåg skickar sexuella bilder. Ett inte helt ovanligt fenomen nuförtiden. Det finns redan i princip en juridisk norm som klassar sådana bilder som "sexuell handling", så i korrespondensen mellan chef och underlydande gäller det nu att dämpa sig (båda vägarna).

Hela grejen hör ju till den typ av brott som verkar klara och enkla, men som i praktiken är halvt hopplösa att reda ut och bevisa.
Citera
2025-08-07, 13:50
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Oj, touchy touchy, vilken känslostorm. Förlåt att jag anklagade din idol pedofilen Trump för pedofili.

Kvinnor som suger av vuxna män helt frivilligt är inga offer, vilket jag inte heller påstod. Barn däremot får väl ändå anses som offer när de blir utbjudna och sexuellt utnyttjade. Eller vad fick ni antifeminister lära er i livets hårda skola? Att det är ok sålänge man kommer undan med det?

När uttryckte jag att jag hatar offerretorik? Det enda jag påpekade var att Trump våldtog barn och belönades rikligt för det. Såsom du påstod att Kamala belönades för att hon helt frivilligt sög av en vuxen man.
Touchy? Du projicerar som om det vore grupparbete på Södertörn. Ingen här har försvarat övergrepp mot barn – det är bara du som drar in det för att slippa prata om kvinnlig maktutövning och moralisk dubbelstandard. Men det är väl så ni "feminister' jobbar: avled med chock, anklaga utan bevis och hoppas att ingen märker att logiken dog på vägen. När det gäller Trump, Orban, Erdogan och andra män vi ska hata enligt media räcker det ju med en insinuation – sen är domen klar.
Citera
2025-08-07, 13:59
Avslutad
Citat:
Touchy? Du projicerar som om det vore grupparbete på Södertörn. Ingen här har försvarat övergrepp mot barn – det är bara du som drar in det för att slippa prata om kvinnlig maktutövning och moralisk dubbelstandard. Men det är väl så ni "feminister' jobbar: avled med chock, anklaga utan bevis och hoppas att ingen märker att logiken dog på vägen. När det gäller Trump, Orban, Erdogan och andra män vi ska hata enligt media räcker det ju med en insinuation – sen är domen klar.

Jaha så du menar att du inte körde med "avled med chock, anklaga utan bevis och hoppas att ingen märker att logiken dog på vägen" med detta inlägget:

"Kamala belönas för orala tjänster, Staaf ursäktas – mannen tog livet av sig. Ändå fortsätter sagan om kvinnan som evigt offer. När kvinnor kn*llar uppåt är det 'empowerment' och smart karriärplanering, när män gör det är det 'övergrepp' och mutbrott. Dubbelmoralen är inte bara könad – den är lagstiftad. Det här landet byggs alltjämt på lögner och lever på att upprepa dem."

Jag tror inte den fängslade och torterade politiska oppositionen i Turkiet håller med dig om att det bara var en insinuation. Flickorna som Trump och Epstein med flera våldtog och utnyttjade håller troligen inte heller med dig. Men vad vet jag, jag har ju inte gått livets hårda skola tillsammans med dig och det andra packet.

"Kul" också att du ser helt frivilliga avsugningar som "maktutövning". Det kanske det är, jag har bara inte sett det så.
Senast redigerad av Jenny9 2025-08-07 kl. 14:04.
Citera
2025-08-07, 14:21
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Jaha så du menar att du inte körde med "avled med chock, anklaga utan bevis och hoppas att ingen märker att logiken dog på vägen" med detta inlägget:

"Kamala belönas för orala tjänster, Staaf ursäktas – mannen tog livet av sig. Ändå fortsätter sagan om kvinnan som evigt offer. När kvinnor kn*llar uppåt är det 'empowerment' och smart karriärplanering, när män gör det är det 'övergrepp' och mutbrott. Dubbelmoralen är inte bara könad – den är lagstiftad. Det här landet byggs alltjämt på lögner och lever på att upprepa dem."

Jag tror inte den fängslade och torterade politiska oppositionen i Turkiet håller med dig om att det bara var en insinuation. Flickorna som Trump och Epstein med flera våldtog och utnyttjade håller troligen inte heller med dig. Men vad vet jag, jag har ju inte gått livets hårda skola tillsammans med dig och det andra packet.
Kul att se att du gått från härskarteknik till känsloargument till guilt-by-association – du bockar av hela dramatikmanualen. Men nej, att peka på dubbelmoralen i hur sexuella relationer mellan över- och underordnade bedöms är inte samma sak som att förneka övergrepp i Turkiet eller trivialisera Epstein. Det är du som buntar ihop allt till en röra där all kritik mot kvinnor = försvar av tyranni och pedofili. Det är inte argumentation – det är moralpanik på autopilot.

Och jo, när det gäller de rätta männen enligt media räcker det som sagt med ett rykte. Resten fylls i med indignation och högstämdhet, precis som du just demonstrerat. Grattis – du är exakt exemplet jag talade om.
Citera
2025-08-07, 14:33
Avslutad
Citat:
Kul att se att du gått från härskarteknik till känsloargument till guilt-by-association – du bockar av hela dramatikmanualen. Men nej, att peka på dubbelmoralen i hur sexuella relationer mellan över- och underordnade bedöms är inte samma sak som att förneka övergrepp i Turkiet eller trivialisera Epstein. Det är du som buntar ihop allt till en röra där all kritik mot kvinnor = försvar av tyranni och pedofili. Det är inte argumentation – det är moralpanik på autopilot.

Och jo, när det gäller de rätta männen enligt media räcker det som sagt med ett rykte. Resten fylls i med indignation och högstämdhet, precis som du just demonstrerat. Grattis – du är exakt exemplet jag talade om.

Du menar alltså att detta inte är ett känsloargument: "Kamala belönas för orala tjänster, Staaf ursäktas – mannen tog livet av sig."?

Hur bevisar ditt känsloargument gällande Kamala och Staaf kvinnors dubbelmoral och maktutövning?

Försök vara så konkret som möjligt, det är lite jobbigt med dina ständiga känslo-utsvävningar.
Senast redigerad av Jenny9 2025-08-07 kl. 14:36.
Citera
2025-08-07, 14:55
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Du menar alltså att detta inte är ett känsloargument: "Kamala belönas för orala tjänster, Staaf ursäktas – mannen tog livet av sig."?

Hur bevisar ditt känsloargument gällande Kamala och Staaf kvinnors dubbelmoral och maktutövning?

Försök vara så konkret som möjligt, det är lite jobbigt med dina ständiga känslo-utsvävningar.
Du menar alltså att det är ett "känsloargument" att peka på faktiska utfall av hur kvinnor och män behandlas olika – inte i teorin, utan i praktik, lagstiftning och medial dramaturgi?

Du kräver “konkret”:
– Kamala Harris och Willie Brown = dokumenterat.
– Mats och Staaff = offentligt fall.
– Kvinnors ansvarsfrihet i relationer med maktmän = normaliserat.
– Mäns ansvar i varje situation = kriminaliserat.

Det är inte jag som drivs av känslor här. Det är du som försöker patologisera kritik mot ett strukturellt narrativ du själv simmar tryggt i.

Verkligheten kunde inte ens ta sig in med murbräcka. Allt måste ju passa in i feministbibeln – kvinnan som evigt offer, mannen som evig förövare. Tack för noll nyanser och hundra procent trosbekännelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in