2025-08-06, 14:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Presentkort är den sämsta skiten som finns, jag skulle aldrig ta emot något dylikt. Det är på samma nivå som att "köpa en stjärna".

"Här kompis, ge dina pengar ett bäst före-datum och lås dem till en butik". Köper man presentkort är man på riktigt dum i huvudet.

Håller helt med! Det är att ge bort ett problem. Stress för att hinna köpa nån skitgrej på typ Cervera innan bäst-före-datumet går ut och press att visa upp vad man köpt till den man fick kortet av. Totalt värdelöst. Köp nåt personen vill ha eller ge pengar för fan.
Citera
2025-08-06, 14:19
Medlem
S.Jorgens avatar
Tråden har spårat och tappat fokus på konkursen och vad som händer med ”presentkorten”.

Enligt deras egna text på hemsidan: https://www.upplevelse.com/populara
Skriver de:
”Om du har ett giltigt värdebevis eller presentkort ber vi dig att skicka in en förfrågan till kontaktuppgifterna nedan. Det är ännu inte klart om eller hur återbetalning kan ske, men alla ärenden dokumenteras och kommer att hanteras inom ramen för konkursförfarandet.”
Citera
2025-08-06, 14:27
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Presentkort är den sämsta skiten som finns, jag skulle aldrig ta emot något dylikt. Det är på samma nivå som att "köpa en stjärna".

"Här kompis, ge dina pengar ett bäst före-datum och lås dem till en butik". Köper man presentkort är man på riktigt dum i huvudet.
Håller med. Hade kunnat acceptera om man fick något extra för att man binder pengarna, t ex att ett presentkort värde 500 bara kostade 400, men så är det aldrig. Ifall man missar att använda presentkortet i tid eller om butiken byter ägare kan presentkortet vara värdelöst. Det är förstås jättebra för butiken som räknar med att inte alla sålda presentkort kommer att användas.

Tråkigt för anställda och kunder med konkursen.
Citera
2025-08-06, 14:52
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Håller helt med! Det är att ge bort ett problem. Stress för att hinna köpa nån skitgrej på typ Cervera innan bäst-före-datumet går ut och press att visa upp vad man köpt till den man fick kortet av. Totalt värdelöst. Köp nåt personen vill ha eller ge pengar för fan.

Presentkort håller i regel 12 till 24 månader. Vad är det för stress? Låter som du beskriver eller lever kring hispiga individer. Det låter jobbigt.
Citera
2025-08-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du istället för att ge 1000 kr i kontanter ger ett presentkort 1000 kr på XXL utsätter du gåvomottagaren för risken att inte få något alls om presentkortsutgivaren går i konkurs, likt nu sker med upplevelsepunktcom. Presentkortet blir värdelöst omedelbart när ett bolag går i konkurs.

För företag som ger ut presentkort ligger vinsten inte i att få sälja lite extra. Nej, den stora vinsten ligger i att presentkortet aldrig kommer användas. Och så är det, en hel del presentkort används aldrig och då har man helt enkelt skänkt en summa pengar till ett affärsdrivande företag.

Jag hade haft lite större förstående för konceptet om konsumenten och företaget delade på vinsten för ej uthämtade presentkort och man t ex kunde köpa ett presenkort värt 1000 kr för endast 900 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir ju alltid en vinst med presentkort. För konkursförvaltaren... Alla presentkort som finns kvar i systemet är nu bara plus i kassan.

De har ju oftast ett par års giltighetstid och folk tänker när jag får tid ska jag använda det för kortet för säg ett fallskärmshopp! Nu kommer många stå där med helt värdelösa presentkort och det blir oftast dubbelt elände. Presentkort har i regel folk fått, så inget kul för den som betalade och gav bort dom heller.

Läs S.Jorgen inlägg. Det verkar som att företaget planerar återbetala / ersätta de som har ett aktivt presentkort.

Visst stämmer det att företag har det i beräkningen för att gå med vinst genom att folk inte nyttjar presentkortet i tid. Det här företaget som tråden handlar om verkar ändå vilja lösa de besvär många antagligen upplever just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Tråden har spårat och tappat fokus på konkursen och vad som händer med ”presentkorten”.

Enligt deras egna text på hemsidan: https://www.upplevelse.com/populara
Skriver de:
”Om du har ett giltigt värdebevis eller presentkort ber vi dig att skicka in en förfrågan till kontaktuppgifterna nedan. Det är ännu inte klart om eller hur återbetalning kan ske, men alla ärenden dokumenteras och kommer att hanteras inom ramen för konkursförfarandet.”
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-06 kl. 15:01.
Citera
2025-08-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Presentkort håller i regel 12 till 24 månader. Vad är det för stress? Låter som du beskriver eller lever kring hispiga individer. Det låter jobbigt.

Jag med flera vill inte ha presentkort.

Fortsätt du ge bort sådan smörja till folk som är dumma nog att uppskatta det.

Se till innan att du inte ger presentkort till någon smart
Citera
2025-08-06, 15:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Klart det är en stress. Jag har vaknat upp mitt i natten, kallsvettig för att jag kommit på att presentkortet jag fått i julklapp och lagt nånstans jag inte kommer ihåg går ut vilken dag som helst. Jag har sedan ägnat en timme åt att hitta det där jävla kortet och sen gått och köpt nån stekpanna eller liknande dagen innan kortet går ut. Fy fan säger jag bara.
Citera
2025-08-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Läs S.Jorgen inlägg. Det verkar som att företaget planerar återbetala / ersätta de som har ett aktivt presentkort.

Visst stämmer det att företag har det i beräkningen för att gå med vinst genom att folk inte nyttjar presentkortet i tid. Det här företaget som tråden handlar om verkar ändå vilja lösa de besvär många antagligen upplever just nu.

Så dumma är nog inte ens de bakom Upplevelsen att det finns några stålar kvar i bolaget! Det blir säkerligen ett stort jäkla minus av detta!
Citera
2025-08-06, 15:51
Medlem
Citat:

Presentkort är väl okej så länge inte bolaget går i konkurs. Då är det ju inte mycket värd längre.
Citera
2025-08-06, 16:12
Medlem
Citat:
Du är dum i huvudet. Presentkort är en utmärkt present. 1000kr på XXL för någon intresserad av fiske, jakt eller träning exempelvis. Eller 500kr på en leksaksbutik för småbarnsföräldrar. Det finns även presentkort som täcker in hela köpcentrum.

Upplevelse.com har jag använt flera gånger. Luftballong, glasblåsning är några exempel.

Nej, det är korkat.

Jag gillar fiske jakt och träning men tycker XXL är uselt. Nu är jag låst till den butiken, även om de har ett betydligt sämre pris på produkten jag egentligen vill ha.

Kanske vill jag enbart köpa något för 928kr, nu återstår 72kr som ”antingen inte kan nyttjas senare” eller så måste jag ta mig till affären med presentkortet igen, något som inte är värt 72kr. Pengar som är brända i luften.

Dessutom konstant stress med utgångsdatum som ofta enbart är 1 år, eller max 2.

XXL är väl på väg att konka snart så då står man där med svarte Petter i handen.

Risken finns dessutom att du köper ett presentkort på något du vill att den andre nyttjar, den personen kanske har noll intresse av friluftsliv och får då bara ångest av ditt jäkla presentkort, du skulle helt enkelt ha Swishat istället för nu ligger din tusenlapp i en byrålåda och ruttnar.

Korkat är vad presentkort är…
Citera
2025-08-06, 16:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Nej, det är korkat.

Jag gillar fiske jakt och träning men tycker XXL är uselt. Nu är jag låst till den butiken, även om de har ett betydligt sämre pris på produkten jag egentligen vill ha.

Kanske vill jag enbart köpa något för 928kr, nu återstår 72kr som ”antingen inte kan nyttjas senare” eller så måste jag ta mig till affären med presentkortet igen, något som inte är värt 72kr. Pengar som är brända i luften.

Dessutom konstant stress med utgångsdatum som ofta enbart är 1 år, eller max 2.

XXL är väl på väg att konka snart så då står man där med svarte Petter i handen.

Risken finns dessutom att du köper ett presentkort på något du vill att den andre nyttjar, den personen kanske har noll intresse av friluftsliv och får då bara ångest av ditt jäkla presentkort, du skulle helt enkelt ha Swishat istället för nu ligger din tusenlapp i en byrålåda och ruttnar.

Korkat är vad presentkort är…

Hear hear!

Fattar inte hur imbecilla människor är när de kommer dragandes med ett sådant, välj ut en present från sagda butik istället och skicka med kvittot då så blir det samma sak. Presentkort är bara den lates väg till att inte behöva tänka igenom valet av present.
Citera
2025-08-06, 16:50
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Upplevelseföretaget Upplevelse.com drogs i konkurs den 5/8.25

https://www.sverigesradio.se/artikel/upplevelseforetag-forsatt-i-konkurs-kunder-kan-forlora-sina-pengar

Har du förlorat några pengar?
För att svara på frågan: Nej. Men det är för att jag aldrig skulle köpa ett presentkort från ett sådant osäkert bolag. Däremot är det förmodligen helt säkert att köpa ett presentkort hos Systembolaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in