2025-08-06, 12:33
Medlem
Pulpas avatar
Upplevelseföretaget Upplevelse.com drogs i konkurs den 5/8.25

https://www.sverigesradio.se/artikel/upplevelseforetag-forsatt-i-konkurs-kunder-kan-forlora-sina-pengar

Har du förlorat några pengar?
Citera
2025-08-06, 12:44
Medlem
Presentkort är den sämsta skiten som finns, jag skulle aldrig ta emot något dylikt. Det är på samma nivå som att "köpa en stjärna".

"Här kompis, ge dina pengar ett bäst före-datum och lås dem till en butik". Köper man presentkort är man på riktigt dum i huvudet.
Citera
2025-08-06, 12:58
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Presentkort är den sämsta skiten som finns, jag skulle aldrig ta emot något dylikt. Det är på samma nivå som att "köpa en stjärna".

"Här kompis, ge dina pengar ett bäst före-datum och lås dem till en butik". Köper man presentkort är man på riktigt dum i huvudet.

Du är dum i huvudet. Presentkort är en utmärkt present. 1000kr på XXL för någon intresserad av fiske, jakt eller träning exempelvis. Eller 500kr på en leksaksbutik för småbarnsföräldrar. Det finns även presentkort som täcker in hela köpcentrum.

Upplevelse.com har jag använt flera gånger. Luftballong, glasblåsning är några exempel.
Citera
2025-08-06, 13:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Nog en och annan som förstått att man kan ta idén, runda dem och boka direkt själv (tex fallskärmshopp eller vad det nu handlar om) eller vad ger den typen av företag för mervärde? Finns väl ett par till. Till exempel Live it verkar också gå knackigt (19 MSEK back 2024).

https://www.allabolag.se/foretag/live-it-group-ab/stockholm/kontorstj%C3%A4nster/2K30KQHI63II9
Citera
2025-08-06, 13:02
Medlem
Folk borde lära sig att aldrig köpa presentkort. Det är en bluff rakt igenom.
Citera
2025-08-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du är dum i huvudet. Presentkort är en utmärkt present. 1000kr på XXL för någon intresserad av fiske, jakt eller träning exempelvis. Eller 500kr på en leksaksbutik för småbarnsföräldrar. Det finns även presentkort som täcker in hela köpcentrum.

Upplevelse.com har jag använt flera gånger. Luftballong, glasblåsning är några exempel.
Jag antar att du som jag, indirekt svarade på TS fråga men att svaret i ditt fall är "Ja "?
Citera
2025-08-06, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp

Om du istället för att ge 1000 kr i kontanter ger ett presentkort 1000 kr på XXL utsätter du gåvomottagaren för risken att inte få något alls om presentkortsutgivaren går i konkurs, likt nu sker med upplevelsepunktcom. Presentkortet blir värdelöst omedelbart när ett bolag går i konkurs.

För företag som ger ut presentkort ligger vinsten inte i att få sälja lite extra. Nej, den stora vinsten ligger i att presentkortet aldrig kommer användas. Och så är det, en hel del presentkort används aldrig och då har man helt enkelt skänkt en summa pengar till ett affärsdrivande företag.

Jag hade haft lite större förstående för konceptet om konsumenten och företaget delade på vinsten för ej uthämtade presentkort och man t ex kunde köpa ett presenkort värt 1000 kr för endast 900 kr.
Citera
2025-08-06, 13:05
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag antar att du som jag, indirekt svarade på TS fråga men att svaret i ditt fall är "Ja "?

Vi har inte förlorat några pengar. Senaste presentkortet från Upplevelse.com löste vi in i våras. Synd för dem som nu hamnar i kläm men det förkastar inte hela iden med p-kort.
Citera
2025-08-06, 13:07
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om du istället för att ge 1000 kr i kontanter ger ett presentkort 1000 kr på XXL utsätter du gåvomottagaren för risken att inte få något alls om presentkortsutgivaren går i konkurs, likt nu sker med upplevelsepunktcom. Presentkortet blir värdelöst omedelbart när ett bolag går i konkurs.

För företag som ger ut presentkort ligger vinsten inte i att få sälja lite extra. Nej, den stora vinsten ligger i att presentkortet aldrig kommer användas. Och så är det, en hel del presentkort används aldrig och då har man helt enkelt skänkt en summa pengar till ett affärsdrivande företag.

Jag hade haft lite större förstående för konceptet om konsumenten och företaget delade på vinsten för ej uthämtade presentkort och man t ex kunde köpa ett presenkort värt 1000 kr för endast 900 kr.

Jag skulle aldrig ge bort kontanter. Den som mottagit ett presentkort har tagit noll ekonomisk risk. Den ligger på mig.
Citera
2025-08-06, 13:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Det blir ju alltid en vinst med presentkort. För konkursförvaltaren... Alla presentkort som finns kvar i systemet är nu bara plus i kassan.

De har ju oftast ett par års giltighetstid och folk tänker när jag får tid ska jag använda det för kortet för säg ett fallskärmshopp! Nu kommer många stå där med helt värdelösa presentkort och det blir oftast dubbelt elände. Presentkort har i regel folk fått, så inget kul för den som betalade och gav bort dom heller.
Citera
2025-08-06, 13:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nog en och annan som förstått att man kan ta idén, runda dem och boka direkt själv (tex fallskärmshopp eller vad det nu handlar om) eller vad ger den typen av företag för mervärde? Finns väl ett par till. Till exempel Live it verkar också gå knackigt (19 MSEK back 2024).

https://www.allabolag.se/foretag/live-it-group-ab/stockholm/kontorstj%C3%A4nster/2K30KQHI63II9

Idén bygger sedan på att X antal personer aldrig komma använda det där kortet till fallskärmshopp. Om alla skulle göra det hade det blivit minus för företaget.

Borde funka bra. Men det har kanske blivit mindre populärt med just sådana presenter. Kanske beroende på att folk har gett bort kort som sedan aldrig använts.
Citera
2025-08-06, 13:58
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det blir ju alltid en vinst med presentkort. För konkursförvaltaren... Alla presentkort som finns kvar i systemet är nu bara plus i kassan.

De har ju oftast ett par års giltighetstid och folk tänker när jag får tid ska jag använda det för kortet för säg ett fallskärmshopp! Nu kommer många stå där med helt värdelösa presentkort och det blir oftast dubbelt elände. Presentkort har i regel folk fått, så inget kul för den som betalade och gav bort dom heller.
Äntligen en som förstått!
Kanske att Swish skulle kunna skapa en funktion där man kan föra över det belopp som man önskar ge och att man samtidigt även kan välja ett fint presentkort som skickas på posten till mottagaren.
Eller om man vill vara helt digital något kul/fint som kommer som email/sms.
Ungefär som blommogram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in